Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (2018)

Alternatieve titels: Hotel Transsylvanië 3 | Hotel Transylvania 3

Animatie / Komedie

geregisseerd door Genndy Tartakovsky
met de stemmen van Adam Sandler, Selena Gomez en Andy Samberg

Mavis verrast Dracula met een reis voor de familie op een luxueuze cruiseschip. Zo kunnen ze er tijdens de zomer even tussenuit knijpen. Alles verloopt goed totdat Dracula verliefd wordt op Ericka, de kapitein van het schip. Hij is duidelijk niet op de hoogte dat ze een afstammeling is van zijn grote vijand Abraham Van Helsing.

• vanaf woensdag 28 november te koop op blu-ray

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Best geinig, zelfs voor een derde film. Het is weliswaar geen niveau Toy Story, maar de Hotel Transylvania films passen prima in het rijtje Shrek of Ice Age. Op sommige vlakken is Hotel Transylvania zelfs iets leuker, mede omdat het soms behoorlijk idioot wordt. Waar veel computeranimatiefilms nog enigszins realistisch willen voelen, zijn deze films rasechte tekenfilms; alles kan en alles gebeurt ook. Ik kan me voorstellen dat een oudere generatie doodmoe wordt van een film als dit, want snel gaat het allemaal wel. Een hoop kleuren, bewegingen, gekke geluiden en muziekjes vliegen door het rond. Maar in die chaos en drukte zitten genoeg geestige grappen verstopt. Veel visuele grappen met slapstick - wat mij vooral deed denken aan Boes. Maar fijn aan Hotel Transylvania is ook dat de personages een leuk groepje monsters bij elkaar is. Van de 6000 grappen die op je worden afgevuurd zijn een hele reeks best leuk ('Say hello, Bob'), maar ook een heleboel zijn vrij voorspelbaar. Net als de hoofdlijnen in het script, je hoeft geen expert te zijn om te zien waar het script vanaf moment 1 naar toe werkt en welke stappen onderweg genomen zullen worden.

3 sterren.

Gisterenavond zijn wij (stel van ca. 35) met vier kinderen naar deel 3 van de Monstersfilm, zoals de jongste deze noemde, geweest.

We hebben allemaal genoten! Naar zo’n film moet je niet gaan met een bult eisen en verwachtingen. Maar gewoon gaan zitten en lol mee beleven.

Onze kinderen waren bij het laatste stuk met de onbekende mensen in de bioscoop de macarena aan het dansen! Dat is pas echt plezier!!!

Het leukste stukje vonden wij allemaal dat Blobby een baby kreeg!! O nee, onze jongste van 4 vond de kraken geweldig!! Maar we hebben gedurende de hele film erg vaak hardop moeten lachen.

Weer een matig vervolg.

De eerste in de reeks vond ik nog wel grappig, maar deeltje twee was toch al serieus wat minder. Dit nieuwste deel is zowat op hetzelfde niveau. De nieuwigheid is er ondertussen wel vanaf, Summer Vacation biedt gewoon weer 90 minute van hetzelfde.

Het deed me zelfs wat meer denken aan een TV episode, vooral dat door het verhaal. De cruise slaat eigenlijk nergens op, sluit amper aan bij de vorige delen en wordt ook zo opgelost dat er hoogstens één of twee personages overblijven moest er ooit een deel 4 komen. Als ze die er niet gewoon weer uitschrijven met één of ander excuusje.

Wat rest zijn de bekende personages en wat geslaagde gags links en rechts. Er zitten best wat leuke sight gags in, die ook alle ruimte krijgen omdat het verhaaltje zelf zo weinig voorstelt dat er amper tijd aan bested wordt.

Wat mij betreft is drie wel genoeg. Veel beter zal het niet meer worden, of met moet een nieuwe regisseur nemen die de reeks in een iets andere richting kan duwen.

avatar van knusse stoel
Onze mening? De makers hadden het bij eentje moeten laten!
De eerste van dit trio was grappig, leuk en origineel. Deze derde was te veel van het goede. Weinig grap, weinig leuk en weinig origineel. Hopelijk maken ze niet hierop weer een vervolg en zo wel, wij zullen niet bij die kijkers behoren die dan hieraan hun filmtijd op gaan offeren. En volgens ons komt dat vervolg, kijkend naar de waarderingen op IMDb! (nu een 6,3)
Ondanks de negatieve insteek van ons, krijgt deze toch nog een zesje, nu en dan kwam een glimlach op onze gezichten maar schaterlachen, nee, dat lukte hiermee niet meer.
6-!

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima vermaak. Deze reeks is behoorlijk stabiel en weet ondanks dat het script steeds niet overloopt van originaliteit het wel steeds zo leuk te brengen dat ik me er nu al drie keer goed mee heb vermaakt. In tegenstelling tot die flauwe Minion-reeks is de Hotel Transylvania franchise ook voor volwassenen goed te doen. Er zitten wat filmverwijzingen in en Dracula overtuigt steeds als hoofdpersoon. En ook zijn mede-monsters zijn goed te pruimen, waar ik bijvoorbeeld bij de Despicable Me reeks echt doodmoe van die irritante Minions werd. Ditmaal zit Dracula op een cruiseschip en een nieuwe omgeving levert weer voldoende nieuwe grappen op. Uiteraard met een feel good slot, maar dat hoort er hier ook wel bij. Visueel blijft het ook wel mooi gemaakt en de diverse hippe liedjes geven de film ook nog de nodige sfeer.

avatar van Fonzzz002
Een tegenvaller. De voorgaande Transylvania films waren zeker geen meesterwerken, maar ik heb me goed met ze vermaakt. Dit vervolg lijkt echter de mindere kanten de pakken en zich voornamelijk daarop te focussen. Ipv leuke grappen omtrent personages is er nu meer focus op een pijnlijk cliché verhaal. Het hele verhaal over Van Helsing en het liefdesleven van Dracula krijgt veel meer aandacht dan het nodig heeft. De vorige 2 films hadden juist geen vijand, maar gingen voornamelijk over monsters en familie, wat ik een prettige focus vond tegenover de meeste westerse animatiefilms. Dit deel lijkt voor de standaard good vs evil verhaal te gaan waar er al zoveel van zijn en het werkte gewoon niet zo goed.
Ook bevielen mij, in de vorige films, de dansscenes niet maar deze waren er relatief weinig. Hier komen ze regelmatig en ze waren niet om aan te zien. Dit voelde als slappe trucken om ‘hip’ te zijn, in de hoop kinderen te lokken die toevallig dance muziek luisteren. Weg zijn de leuke settings afgeleid van monstersfilms, hallo voor de MTV dance party omgevingen zoals cruises, stranden etc. Alsof ik naar een Radio 538 reclame zat te kijken om een cruise trip te winnen.

Dat terzijde, deels van de charme van de voorgaande films kwam erin terug. Wederom is de animatie erg energiek en cartoonesk. Sony Animation slaagt er uitzonderlijk goed in om slapstick bewegingen en gekke gezichtsuitdrukkingen te maken. Dit maakte de film fijn om naar te kijken. Wanneer een scene gewoon draaide om de personages weer met elkaar rond te zien hangen dan was het leuk om naar te kijken, met soms effectieve grappen erin. Zeker in de eerste helft zat de humor aardig in elkaar, maar rond de 2e helft werd deze bijna afwezig.

Ik krijg het idee dat ze dit deel, soortgelijk als Shrek 3 of Despicable Me 3, gewoon te snel erachteraan probeerde te maken ivm het succes van de voorgaande films. Wat je krijgt zijn teveel zwakke clichés, minder goede grappen en pijnlijke dans scenes. Ik heb geen spijt het gezien te hebben wegens de leuke momenten, maar ik vond het gemiddeld teveel tegenvallen om het een hoger cijfer te geven.