• 15.834 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.629 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bohemian Rhapsody (2018)

Biografie / Muziek | 134 minuten
3,71 2.014 stemmen

Genre: Biografie / Muziek

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Bryan Singer

Met onder meer: Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

IMDb beoordeling: 7,9 (638.949)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 1 november 2018

Plot Bohemian Rhapsody

"Fearless lives forever"

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Freddie Mercury

Brian May

Roger Taylor

Mary Austin

Paul Prenter

Ray Foster

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

Mickey b schreef:

Geef meestal een uitgebreide review. Hier zal ik heel kort zijn: leven van Freddy is gekend en film geeft dit weer zoals het was. .

Pardon?

‘Bohemian Rhapsody’: Fact-Checking Queen Biopic Movie – Rolling Stone - rollingstone.com


avatar van Ziegler

Ziegler

  • 539 berichten
  • 261 stemmen

- The group never split up.

- Live Aid wasn’t a reunion.

- Freddie didn’t learn he was HIV-positive before Live Aid.

Deze drie 'foutjes' zijn te erg voor woorden. Als de realiteit geen drama bevat, maken we het drama zelf moet de scriptschrijver gedacht hebben. Het doet aan de film niets af, maar met de realiteit heeft het niets meer van doen.


avatar van DragQueen

DragQueen

  • 3224 berichten
  • 4069 stemmen

Ik mag mijzelf zonder blikken of blozen tot de meest verstokte Queen-fans rekenen die er zijn. Zodoende keek ik al meerdere jaren reikhalzend uit naar deze film. Ik heb de dagen naar de premiere toe letterlijk van de kalender afgestreept, en ben de film voor de gelegenheid maar eens gaan zien in de bioscoop, waar ik tegenwoordig niet al te vaak meer kom. Ik kan met geen pen beschrijven hoe groot mijn teleurstelling was na het bezien van 'Bohemian Rhapsody'. Zelden heb ik een film mogen ervaren die zó enorm oppervlakkig is. De film is niets meer geworden dan een dik twee uur durende reclamespot voor de merknaam 'Queen'. Het originele verhaal van Queen, en met name Freddie Mercury, bevat alle ingredienten voor een waanzinnige en fantastische film. Het script in deze film is echter vreselijk zwak. Zó zwak, dat ik me na afloop bijna afvroeg over welke band de film eigenlijk ging, want met Queen had het weinig van doen. Nu komt het wel vaker voor dat scriptschrijvers zich bepaalde vrijheden veroorloven, en wat feiten verdraaien om een filmisch verloop te bevorderen. Het is natuurlijk ook onmogelijk om een tijdspanne van 20 jaar Queen in 2 en een halfuur te proppen, dat besef heb ik wel, maar het script in deze film slaat écht alles. De onwaarheden zijn haast niet te tellen. Ik ben zeer bekend met het verhaal van Freddie Mercury en Queen. Daar maakt niemand mij iets over wijs. Ik zal het verder maar achterwege laten om alle onwaarheden hier te beschrijven, want dan zou het bericht pagina's lang worden. Chronologisch klopt er in ieder geval geen ene sodemieter van! Een nummer als 'We will rock you', wat origineel uit 1977 stamt, wordt in de film ergens tijdens de 'Hot space' periode van begin jaren '80 bedacht. 'Fat bottomed girls' wordt in de film gebracht rond 1974, terwijl het oorspronkelijk uit 1978 stamt. Of hoe Freddie zijn laatste levenspartner Jim Hutton ontmoette. Was hij een butler op een van Freddie's feestjes?! Totale nonsens! En Paul Prenter die over Freddie klikt in een tv show?! Dit is gewoonweg nooit gebeurd! Of die idiote persconferentie in de jaren '80, waar Freddie helemaal van zijn stuk wordt gebracht door wat belachelijke vraagjes?! Klinkklare lariekoek! De echte Freddie had zijn woordje altijd klaar, en kreeg je niet zomaar onder de tafel gepraat. Dit zijn er slechts een paar van de talloze vergelijkbare voorbeelden. Het is misschien miereneukerij van mijn zijde, maar als je een film als 'biopic' verkoopt moet je zorgen dat de feiten kloppen! Zo stoorde ik mij ook enorm aan het feit dat Freddie ineens de boeman was wanneer hij een solo album maakte. Iets wat in het echt helemaal niet aan de orde was. Roger Taylor had in die tijd zelfs al 2 solo albums uitgebracht. Ook Brian May had al een solo project afgeleverd in de vorm van het 'Starfleet project'. In de film wordt dit gegeven gewoon even compleet genegeerd. De scene waar de 'stoute' Freddie de gang op gestuurd werd, zodat Brian, Roger en John konden overleggen of hij nog wel bij de band mocht, sloeg alles en werkte vooral op mijn lachspieren. Dit is nooit gebeurd! Natuurlijk zijn er spanningen binnen de band geweest in de begin jaren '80, maar nooit op het punt dat de band werd ontbonden. Zo is er in de film te horen dat Queen al jaren niet meer samen gespeeld heeft in de aanloop naar Live Aid. Complete uit de duim gezogen bullshit! In werkelijkheid denderde de machine volop en werd er twee maanden vóór Live Aid 'The Works' tournee afgerond. En het gegeven dat Freddie vóór Live Aid de diagnose krijgt gesteld dat hij aids heeft, is misschien wel het meest misselijkmakende van de hele film. Ik durf zelfs te zeggen dat het verdraaien van dit feit een regelrechte dolksteek in Freddie's rug is, die in werkelijkheid pas in April '87 de diagnose kreeg gesteld, en de ziekte op een heldhaftige manier droeg. Waarom worden dit soort onwaarheden in het script verwerkt? Voor het extra dramatische effect zeker? Onnodig, gezien het échte verhaal al potentie zat biedt voor een topfilm. Ik heb getracht te genieten van de film, maar kon als levenslange fan niet over de vele onwaarheden heen stappen. Het valt me behoorlijk tegen dat dit het eindresultaat is geworden, ondanks de medewerking van Brian May en Roger Taylor, die bij mij op een voetstuk staan. Het is op een teleurstelling van jewelste uitgedraaid voor mij. Het ontzettend zwakke script doet de film de das om. En dat is jammer, want de acteurs zijn formidabel gecast. Met uitzondering misschien van Ben Hardy als Roger Taylor. Ik zag gewoon weinig Roger in hem. Visueel ziet de film er gelikt uit, en verder is er wat de sets en kostuums en dergelijke betreft wél weer goed op de details gelet. Jammer dat dit niet voor het verhaal geldt. Freddie vertelde manager Jim Beach vlak voor zijn overlijden; 'Je mag alles doen met mijn nalatenschap, als je mij maar nooit saai maakt.' Helaas is dit wél gebeurd in deze 'Danielle Steel' adaptie van het Queen verhaal. Na de film heb je nog geen enkel idee van wie Freddie nou écht was en wat hem dreef. Jammer genoeg wordt er geschuwd het echte verhaal te vertellen. Oppervlakkigheid ten troef in deze film! 1 Ster. En die is uiteraard voor de fantastische muziek. Een Queen-fan blijf ik toch in hart en nieren.


avatar van Josla.com

Josla.com

  • 19 berichten
  • 18 stemmen

Geen idee waarom de film zo overgewaardeerd word, begrijp ik echt niet. De film glijd wel erg gemakkelijk over het fenomeen Freddy en QUEEN heen. Totaal geen diepgang, ik verwachtte toch wel meer keerzijde van hun succes te zien, meer ups en downs, maar nee hoor alleen maar een succes story.

Na kennismaking met de karakters en het horen van de eerste nummers dacht ik dat ik in een cult film terecht gekomen was, een film die ik in mijn leven nog wel vaker ga zien. Niets is minder waar, het verhaal is zo incompleet als het maar zijn kan, een ware gemiste kans gezien de acteurs, muziek en potentieel verhaal. Wat jammer dat ze er zo'n oppervlakkige film van gemaakt hebben, jammer heel erg jammer.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9803 berichten
  • 1418 stemmen

Mag nou wel eens afgelopen zijn met deze film. Al sinds oktober hoor ik in de foyer en in de wc van Pathe Hengelo niets anders dan liedjes van Queen. De lol is daar nu wel een keertje van af.

Krijgen we straks datzelfde met Elton John als Rocketman gaat draaien ?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

DragQueen schreef:

Ik mag mijzelf zonder blikken of blozen tot de meest verstokte Queen-fans rekenen die er zijn.

Lang verhaal, af en toe een alinea gebruiken was overigens wel handig geweest, maar meer dan de melding dat de film de feiten heeft verdraaid zeg je toch niet? Ik snap de hoeveelheid likes niet zo, dat was toch al een keer of 1000 in dit topic bevestigd? Het punt is dat het gros van de kijkers dat geen ene fuck boeit, omdat de film verder gewoon heel lekker weg kijkt.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

(quote)

Ja, dat kwam omdat jij ze steeds niet leek te begrijpen, maar ik weet nu hoe het komt. Nogmaals sterkte.

Heb je eigenlijk ook een mening over het feit dat deze film misschien wat feitjes heeft verdraaid?


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Heb je eigenlijk ook een mening over het feit dat deze film misschien wat feitjes heeft verdraaid?

Daar heb ik alle begrip voor, al vind ik de suggestie dat de band uit elkaar lag en al drie jaar niet getourd had voor Live Aid wel een enorm zwaktebod. Maar daarvoor geen punten aftrek.

(Maar ook dat heb ik al 6 keer eerder aangegeven.)


avatar van DragQueen

DragQueen

  • 3224 berichten
  • 4069 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Lang verhaal, af en toe een alinea gebruiken was overigens wel handig geweest, maar meer dan de melding dat de film de feiten heeft verdraaid zeg je toch niet? Ik snap de hoeveelheid likes niet zo, dat was toch al een keer of 1000 in dit topic bevestigd? Het punt is dat het gros van de kijkers dat geen ene fuck boeit, omdat de film verder gewoon heel lekker weg kijkt.

Ik had inderdaad wat alineaatjes moeten plaatsen. En ja, het is een lang verhaal. Maar ik ga me niet excuseren voor het feit dat ik mijn mening op deze wijze kenbaar maak, op nota bene een platform wat daar bij uitstek bedoeld voor is.

Mijn excuus als ik je verveeld heb met mijn lange betoog, maar als je het inhoudelijk had gelezen, had je wellicht kunnen concluderen dat ik het niet enkel over de verdraaide feiten had.

Ik vond het script slecht, de film oppervlakkig, de acteurs uitstekend gecast, de film er visueel gelikt uitzien, en de muziek fantastisch. Het staat allemaal in die 'massieve letterbom'. Wat wil je verder nog horen?

Verder ga ik me ook niet excuseren voor het feit dat ik dingen benoem die al eerder aan bod zijn geweest in eerdere berichten. Het is mijn mening, en ik ventileer die wanneer ik daar behoefte aan heb.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9803 berichten
  • 1418 stemmen

Ik vond het script slecht, de film oppervlakkig, de acteurs uitstekend gecast, de film er visueel gelikt uitzien, en de muziek fantastisch. Het staat allemaal in die 'massieve letterbom'. Wat wil je verder nog horen?

Waarom je niet de moeite neemt je verhaal duidelijk en overzichtelijk neer te zetten. Je wilt toch gelezen worden? Of wil je alleen maar likes incasseren?


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

Basto en Ajax&Litmanen1, zijn jullie met een missie bezig of zoiets?

A Bohemian Rhapsody Sequel Is Reportedly In The Works - trinikid.com.

Freddie zal zijn strijd met AIDS wel overleven, verwacht ik. Alles voor een happy end ??????

Pakken we daar de draad wel weer verder op.

Groetjes!


avatar van anoniempje28

anoniempje28

  • 157 berichten
  • 70 stemmen

Freddie is niet na te spelen , dat zijn van die unieke figuren , hetzelfde als Lemmy Kilmister , daar hoef je ook niet aan te beginnen


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Enkele berichten verwijderd. Graag on topic aub.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4900 berichten
  • 5236 stemmen

Bericht verwijderd.


avatar van Mickey b

Mickey b

  • 749 berichten
  • 566 stemmen

Voor alle kritikasters die vinden dat de film voor geen fluit klopt:

Zowel Brian May als Roger Taylor hebben de film geproduced. Zij zullen het wel beter weten zekers...


avatar van Mickey b

Mickey b

  • 749 berichten
  • 566 stemmen

Wist je dat Brian en Roger de film geproduced hebben? Ik zeg niets meer...


avatar van Mickey b

Mickey b

  • 749 berichten
  • 566 stemmen

DragQueen schreef:

Het is natuurlijk ook onmogelijk om een tijdspanne van 20 jaar Queen in 2 en een halfuur te proppen, dat besef heb ik wel, maar het script in deze film slaat écht alles. De onwaarheden zijn haast niet te tellen. Ik ben zeer bekend met het verhaal van Freddie Mercury en Queen. Daar maakt niemand mij iets over wijs. Ik zal het verder maar achterwege laten om alle onwaarheden hier te beschrijven, want dan zou het bericht pagina's lang worden.

.....

Het valt me behoorlijk tegen dat dit het eindresultaat is geworden, ondanks de medewerking van Brian May en Roger Taylor, die bij mij op een voetstuk staan.

Wist je dat Brian en Roger de film geproduced hebben? Dan weten die er niets van euh...


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

Mickey b schreef:

(quote)

Wist je dat Brian en Roger de film geproduced hebben? Ik zeg niets meer...

Hahahaha! Jij hebt helemaal gelijk. Alles in deze film klopt 100^. Sorry, ik zat er naast. Hoe kan ik zo stom zijn geweest....


avatar van JanLo

JanLo

  • 286 berichten
  • 993 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Hahahaha! Jij hebt helemaal gelijk. Alles in deze film klopt 100^. Sorry, ik zat er naast. Hoe kan ik zo stom zijn geweest....

Goed die zelfkennis, want het is inderdaad stom, tenzij je 24/7 al die jaren bij Freddie Mercury bent geweest. Dit geld natuurlijk ook voor Brian May en Roger Taylor, maar die mogen wel iets meer aanspraak maken dan de gemiddelde persoon. Wat is jouw bron trouwens, waardoor jij zo bekend bent met het verhaal van Mercury en Queen?


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

JanLo schreef:

(quote)
Goed die zelfkennis, want het is inderdaad stom, tenzij je 24 uur al die jaren bij Freddie Mercury bent geweest. Dit geld natuurlijk ook voor Brian May en Roger Taylor, maar die mogen wel iets meer aanspraak maken dan de gemiddelde persoon.

Tuurlijk, Roger en Brian, weten als geen ander dat de band uit elkaar lag en dat ze vlak voor Live Aid helemaal niet op weteldtournee waren. Al die tourdates zijn fake news!


avatar van pop

pop

  • 167 berichten
  • 638 stemmen

JanLo, kijk eens naar een goede docu of lees een goed boek over Mercury/ Queen. Dan kom je er van zelf achter dat deze film een loopje met de waarheid neemt.


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

Een interessante analyse voor iedereen die interesse heeft in editing.

Bohemian Rhapsody's Terrible Editing - A Breakdown - YouTube - m.youtube.com


avatar van JanLo

JanLo

  • 286 berichten
  • 993 stemmen

pop schreef:

JanLo, kijk eens naar een goede docu of lees een goed boek over Mercury/ Queen. Dan kom je er van zelf achter dat deze film een loopje met de waarheid neemt.

Als het boek of de docu de waarheid verteld, dan heb je zeker gelijk. Het is maar net wie of wat je gelooft. Alle verhalen die je hoort of leest zijn geen bewijs van waarheid!! Trouwens, ik ben ook geen fan, en als het niet klopt dan stoort me dat niet. Het gaat me om het vermaak, en in dit geval om de muziek, en de film viel me niet mee!


avatar van JanLo

JanLo

  • 286 berichten
  • 993 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Tuurlijk, Roger en Brian, weten als geen ander dat de band uit elkaar lag en dat ze vlak voor Live Aid helemaal niet op weteldtournee waren. Al die tourdates zijn fake news!

Zal best, maar waarom zeg je iets alsof je Donald Trump bent. Nep nieuws is veel beter om te zeggen, want we zijn toch Nederlanders. Ik geloof je direkt trouwens, maar ik ben ook geen groot fan van Queen en controleer dat dus niet. Dat is dan wel een punt die idd te bewijzen is.


avatar van Basto

Basto

  • 11962 berichten
  • 7412 stemmen

JanLo schreef:

(quote)
Als het boek of de docu de waarheid verteld, dan heb je zeker gelijk. Het is maar net wie of wat je gelooft. Alle verhalen die je hoort of leest zijn geen bewijs van waarheid!!

Wat een onzin. Ze doen in de film net alsof ze voor Live Aid al drie jaar niet meer hadden samengespeeld, terwijl ze net uit een wereldtournee kwamen.

Bewijs: Queen Concert Setlists (page 7) | setlist.fm

Verder is het ook eenvoudig na te gaan dat Freddie nog helemaal geen Aids had in 1985.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14535 berichten
  • 4520 stemmen

Of dat We Will Rock You uitkwam in de snorperiode van Mercury.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zelfs ik ben de discussie hier beu geraakt. Hou gewoon op Basto. Je hebt voor de miljoenste keer gemeld dat de docu inhoudelijk niet klopt.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Wanneer iemand beweert dat, omdat het de goedkeuring/medewerking van May en Taylor heeft, het dan wel meer aanspraak op de waarheid zal maken, terwijl het aantoonbaar aan alle kanten daar juist een loopje mee neemt, mag daar tegen in worden gegaan, bovendien het is aan ieder vrij om hier te reageren, of juist hier niet meer te willen kijken.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

thunderball schreef:

Wanneer iemand beweert dat, omdat het de goedkeuring/medewerking van May en Taylor heeft, het dan wel meer aanspraak op de waarheid zal maken, terwijl het aantoonbaar aan alle kanten daar juist een loopje mee neemt, mag daar tegen in worden gegaan, bovendien het is aan ieder vrij om hier te reageren, of juist hier niet meer te willen kijken.

Je hebt helemaal gelijk en toch is het bijzonder irritant.


avatar van JanLo

JanLo

  • 286 berichten
  • 993 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Wat een onzin. Ze doen in de film net alsof ze voor Live Aid al drie jaar niet meer hadden samengespeeld, terwijl ze net uit een wereldtournee kwamen.

Bewijs: Queen Concert Setlists (page 7) | setlist.fm

Verder is het ook eenvoudig na te gaan dat Freddie nog helemaal geen Aids had in 1985.

Daar heb je gelijk in, maar ook in een zogenaamde goede docu, mag je hopen dat de documakers de waarheid wordt verteld. Wat er bij Freddie thuis tussen vier muren gebeurd, zijn dingen die zowel fans als bandleden niet 100% kunnen weten. Als er hier dan mensen zijn die beweren dat ze weten hoe het zit, dan beweer ik dat dit de grootst mogelijke onzin is! Jij komt met punten die te bewijzen zijn, en dat vind ik een ander verhaal.