menu
Volg jij MovieMeter al op Facebook?
Mis niets over je favoriete films en blijf op de hoogte van de nieuwste releases op onder andere Netflix.
MovieMeter op Facebook

Bohemian Rhapsody (2018)

mijn stem
3,75 (1431)
1431 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek
134 minuten

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=Q0dVrCK7GoM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
4,0
thunderball schreef:
Wanneer iemand beweert dat, omdat het de goedkeuring/medewerking van May en Taylor heeft, het dan wel meer aanspraak op de waarheid zal maken, terwijl het aantoonbaar aan alle kanten daar juist een loopje mee neemt, mag daar tegen in worden gegaan, bovendien het is aan ieder vrij om hier te reageren, of juist hier niet meer te willen kijken.


Neemt verder niet weg dat het soms lijkt of mensen regelmatig over de vloer kwamen. Bovendien leer je mensen niet kennen op basis van tourdata, televisieoptredens of het aflopen van concerten. De karaktertrekken die worden uitgelicht in de film kunnen dus weldegelijk kloppen.

Persoonlijk denk ik trouwens dat FM zich prima zou kunnen vinden in deze verfilming. Hij is hier geportretteerd als showman, terwijl alle privezaken wat onderbelicht zijn gebleven. Precies zoals de man eigenlijk heeft geleefd, tot de laatste snik aan toe. Ik was in 1991 pas 9 jaar oud, en had logischerwijs weinig interesses op dergelijk gebied. Ik weet echter nog prima te herrinneren dat er geruchten waren, en dat die geruchten constant werden ontkent. Dat ging een tijd door totdat FM ineens dood was. FM was, kortom, nogal gesteld op z'n privacy en wilde slechts showman zijn. Met deze film is dat gelukt.

avatar van Basto
1,0
Ajax&Litmanen1 schreef:
Zelfs ik ben de discussie hier beu geraakt. Hou gewoon op Basto. Je hebt voor de miljoenste keer gemeld dat de docu inhoudelijk niet klopt.


Sorry, maar kennelijk was 999.999 keer niet voldoende voor JanLo en Mickey B.

En misschien moet jij m zelf ook eens gaan kijken, want het is helemaal geen docu.....

avatar van Ajax&Litmanen1
4,0
Foutje van mij inderdaad. Film, docu. Mijn punt blijft hetzelfde. Je bent een roestige, vastgelopen grammofoonplaat geworden die eigenlijk naar de winkel terug moet.

avatar van Basto
1,0
Ajax&Litmanen1 schreef:
Foutje van mij inderdaad. Film, docu. Mijn punt blijft hetzelfde. Je bent een roestige, vastgelopen grammofoonplaat geworden die eigenlijk naar de winkel terug moet.


Wat een onzin. Ik lever ook helemaal geen kritiek. Het enige wat ik doe is enkele onwetende users op de feiten wijzen, omdat niemand anders daar de moeite toe neemt.

avatar van Ajax&Litmanen1
4,0
Basto schreef:
(quote)


Wat een onzin. Ik lever ook helemaal geen kritiek. Het enige wat ik doe is enkele onwetende users op de feiten wijzen, omdat niemand anders daar de moeite toe neemt.


Als iemand hier de film kut noemt sta je klaar met een like. Als iemand het hier waagt de film top te noemen, sta je klaar met een comment om uit te leggen waarom iemand de film helemaal niet goed moet vinden. En dat keer een poging of 1000 al. Maar je hebt het dus serieus niet door dat dit vreselijk irritant is? Zelfs ik vind mijn eigen inbreng in dit topic al vervelend geworden (en ben er dus mee gestopt) om die reden en ik ben nog niet eens de ergste geweest.

avatar van Basto
1,0
Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)


Als iemand hier de film kut noemt sta je klaar met een like. Als iemand het hier waagt de film top te noemen, sta je klaar met een comment om uit te leggen waarom iemand de film helemaal niet goed moet vinden. En dat keer een poging of 1000 al. Maar je hebt het dus serieus niet door dat dit vreselijk irritant is? Zelfs ik vind mijn eigen inbreng in dit topic al vervelend geworden (en ben er dus mee gestopt) om die reden en ik ben nog niet eens de ergste geweest.


Adem in, adem uit.

avatar van de grunt
2,0
Ajax&Litmanen1 schreef:
Zelfs ik ben de discussie hier beu geraakt. Hou gewoon op Basto. Je hebt voor de miljoenste keer gemeld dat de docu inhoudelijk niet klopt.


Vermoeiend inderdaad.

avatar van Graaf Machine
2,0
Ja, wat betreft de feitelijke fouten in deze film ben ik nu ook wel bijgepraat, en dat het hele verhaal niet vertelt wordt was al meteen bekend, maar waar ik nu steeds benieuwder naar wordt is waarom May en Taylor voor deze insteek hebben gekozen.

Dat gaat om twee dingen.

1. Dat ze na het Live Aid concert de film eindigden (op foto's etc. na). Dat kan gebillijkt worden, alleen de drang naar de top willen laten zien. (Ben ik het niet mee eens, maar dat is een mening.). Is verder niet belangrijk, hooguit jammer.

2. Die onjuiste feiten, met als belangrijkste dus die split van de band in de jaren voor Live Aid, die er gewoon niet geweest is. May en Taylor hadden natuurlijk kunnen weten (wisten ook wel) dat dat als niet-waar te boek zou komen te staan. Maar waarom hebben ze dan toch hun goedkeuring aan deze valse verhaallijn gegeven.
De enige reden die ik kan bedenken, en het is een rare reden, is dat die twee mannen dit nooit als waarheidsgetrouwe film hebben willen zien, maar als een film die "het gevoel" weer zou geven.
Dat is niet verkeerd, of slecht, maar zegt dan enkel iets over het gevoel van May en Taylor over de jaren "Queen tot '85". Misschien ervaarden zij dit zo.
Als reële weergave van de feitelijke gebeurtenissen kan dit gewoon niet gelden.

avatar van Beany
3,5
Deze hoog bejubelde film afgelopen zaterdag op Ziggo on Demand gekeken.

Tijdens de film vielen mij ook de chronologische ‘ fouten ‘ op . Heb me er niet echt aan gestoord, maar naast filmliefhebber houd ik ook erg van muziek dus ga je anders kijken omdat je hun biografie kent.

Door bovengenoemde aspecten vind ik het lastig om hier een waardering voor te geven en laat dat ook . Op zich heb ik me prima vermaakt en is het misschien wel de bedoeling geweest om het ook wat losser te benaderen qua opzet en dat is wat mij betreft ook ok....

avatar van Metalfist
4,0
It's America. They're Puritans in public, perverts in private

Een biopic uitbrengen, het blijft toch een lastige taak. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar het een succesvolle film oplevert (I Walk the Line, The Doors, ...) maar het is het soort film dat meteen op een flinke portie commentaar kan rekenen. Zeker wanneer het om de echte grote groepen gaat waar de fans elk klein detail gaan ontleden. Je zou bijna schrik hebben om je in dit wespennest te steken en toch probeerden Queen-leden Brian May en Roger Taylor het toch.

En met wisselend succes: door sommigen werd de film één van de beste films van de afgelopen jaar genoemd en andere noemden het dan weer Bohemian Crapsody. Ik zit ergens halverwege te sukkelen als ik eerlijk ben. Aangezien zowel May als Taylor hier hun medewerking aan hebben verleend, zou je verwachten dat dit een wat meer getrouwe versie is van een bepaalde periode in het leven van de band maar langs de andere kant krijg je wel gewoon een heerlijke film voorgeschoteld. Oké, Freddie Mercury heeft de diagnose dat hij AIDS had pas in 1987 gekregen (dus zo'n 2 jaar na Live Aid) en het is zever dat de groep de jaren voor het fameuze concert niet meer met elkaar spraken, maar het geeft wel net de spanningsboog die dit verhaal nodig had. Een volledig beeld van Queen, Mercury en de andere bandleden kun je in een enkele film van 2 uur niet brengen, dan moet je echt al talloze documentaires die in de loop der jaren zijn uitgebracht gaan combineren, en dit is gewoon een waardig filmisch alternatief. Zeker wanneer het concert op zich een heerlijke afsluiter is. Ik ben niet meteen de grootste Queen fan, maar ik heb wel zin gekregen om toch eens wat verder te gaan kijken in hun muzikaal oeuvre.

Ik ben ook niet de grootste fans van de Oscars, maar die award voor Rami Malek is volledig terecht. Hij wist me al serieus te charmeren met Mr. Robot en maakt hier helemaal indruk. Op papier een ietwat vreemde keuze, maar Malek ademt gewoon elk maniertje of tic van Mercury uit. Leg ze met foto's naast elkaar en je denkt 'wat een vreemde keuze' maar op bewegend beeld is het gewoon indrukwekkend hoe echt Malek aanvoelt. Dan zijn de fysieke gelijkenissen tussen Gwilym Lee (Brian May) en Ben Hardy (Roger Taylor) beter gelukt, maar ook zij overtuigen over de gehele lijn. De dynamiek tussen de bandleden, Joseph Mazzello mag als John Deacon ook niet vergeten worden natuurlijk, is knap om te zien in ieder geval. Sowieso is er qua cast weinig op aan te merken, al valt Mike Myers als Ray Foster wel wat uit de boot. Verder is de soundtrack wel hetgeen je van een film over Queen kunt verwachten, maar het is fijn dat er hier wel aan kleine details wordt gedacht. Zo hoor je wanneer de band ettelijke minuten voor het optreden in hun trailer zit een flard van Sultans of Swing van Dire Straits, de groep die voor Queen was aan het optreden.

Aangenaam verrast in ieder geval. Met Bryan Singer aan het roer had ik er geen goed oog in, maar dit doet hij erg goed. Het is de vraag natuurlijk in hoeverre dit nog zijn film is nadat hij ergens naar het eind van de opnames verdwenen is en nadien is buiten gegooid.. Malek is indrukwekkend als Freddie en hoewel dit als documentaire niet geslaagd is, is het dat wel als entertainment film en dat is voor mij voldoende.

4*

avatar van Gastel
3,5
Positief verrast! Als zure Queen kenner had ik mijn oordeel al klaar, maar de film net gezien hebbende (in een mooie open lucht cinema op Lanzarote) kan ik niet anders dan lovend zijn. Alle feitelijke onjuistheden ten spijt, de film weet precies op de juiste knoppen van het sentiment van de kijker te drukken. En daar is helemaal niets mis mee!

Speciale vermelding ook voor de kapsels van John Deacon, die waren steeds spot on.

avatar van Basto
1,0
Gister een nieuwe poging gewaagd en het was nog erger dan in mijn herinnering. Alles wordt in zo’n sneltreinvaart verteld dat het een volledig onzinnige film is geworden.

Voorbeeld, de zanger verlaat de band. Brain en Roger zitten uitgeblust buiten bij hun bus. Freddie loopt langs, zingt een paar zinnen en heeft de baan. Ze vragen of hij niet toevallig ook bass gitaar speelt. Volgende scene staan ze met Freddie en een nieuwe bass speler op hetzelfde podium. Vlot verteld kun je zeggen. Maar als Freddie dan gaat zingen kijken de originele bandleden alsof ze dat nog nooit eerder gezien hebben. Je zou toch zeggen dat ze in de tijd van het vinden van een nieuwe bass speler en het repeteren met de band, al het nodige met Freddie meegemaakt zouden hebben. Hoewel Brain May aan de andere kan Freddie steeds verwijt zijn teksten niet goed te hebben, wat weer impliceerd dat ze zonder ooit te hebben samengespeeld op het podium zijn gestapt. Welke versie idioter is, laat ik aan u.

Dan krijgen we de hetrosexuele relatie van Freddie, die in dezelfde scene de nieuwe bandnaam, het logo en ook nog de eerste tonen van BoRap introduceerd.

Ook de opnames van Queen 1 zijn al niet veel beter. Busje wordt verkocht en in twee dagen wordt als een soort doldwaas studentenbandje de eerste plaat in twee dagen opgenomen. Leuk voor de lachspieren en prima voor het publiek dat een klucht boven een serieuze biopic verkiest. Bovendien degradeert deze aanpak alle bandleden tot groteske karikaturen, zo plat als one pence muntjes.

Veel verder ben ik niet gaan kijken, met name omdat de tweede kijkbeurt de spanning er een beetje af is. Als kijker dan al weet dat Ondanks dat de band drie jaar niet samen had opgetreden , Live Aid een groot succes wordt.

Nu is het natuurlijk een bewuste keuze geweest, en kun je het zelfs knap vinden, dat ze zoveel informatie in die krappe 2,5 uur hebben gestopt, maar mij spreekt zo’n aanpak gewoon niet aan.

Misschien dat ik me er in de toekomst nog eens overheen zet en het als een bewuste campy mislukking beschouw. Een soort opvolger van de Rocky Horror Picture Show.
Dat zou Freddie ook weer wat meer recht doen.

3,0
Ik krijg langzamerhand de indruk dat Basto dit geen sterke film vindt.

Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel extra plays deze film veroorzaakt op streamingdiensten als spotifty. En dus hoeveel extra inkomsten voor de leden van de band. Op het platform Last.fm staan ze op de 8e plek.

2,5
Als deze film ervoor zorgt dat een nieuw, jong publiek Queen ontdekt, dan is dat natuurlijk meegenomen. Dat het verhaal chronologisch rammelt en naar mijn smaak veel te veel is geromantiseerd, doet er dan weinig toe (en dat ik me bij Malek constant erger aan zijn tandjes, waarschijnlijk ook niet). Over een paar jaar denk ik dat we met z'n allen terugkijken op deze film als muzikaal onderhoudend (hoe kan het ook anders?), maar een topfilm? Dat betwijfel ik ten zeerste.

In 'Good Morning Britain' heeft Roger Taylor enkele weken geleden gezegd dat de bedoeling was dat het publiek zich "touched and uplifted" zou voelen door de film, en als dat inderdaad hun doel was, zijn ze daarin zeker geslaagd. Hij zei ook: "We didn't shy away from anything, really". Ik ben bang dat ik het dáár toch niet helemaal mee eens ben...

Maargoed, het beste wat deze film voor mij gedaan heeft, is dat ook ik het complete oeuvre van Queen weer aan het herontdekken ben. Ik heb de gloriejaren van Queen (seventies, eighties) zeer bewust meegemaakt en heb zelfs nog een Greatest Hits elpee in de kast staan, maar eigenlijk was ik ze de laatste twee decennia al een beetje vergeten. In die zin gun ik Queen deze glorieuze come-back zeker.

avatar van Ajax&Litmanen1
4,0
Wauw, Basto vindt deze film niks en the usual suspects komen hem een like brengen. Ik dacht dat we deze fase alweer een paar weken voorbij waren.

avatar van de grunt
2,0
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik dacht dat we deze fase alweer een paar weken voorbij waren.


Basto zal ons blijven beleren. Peter R. de Vries is er niks bij.

avatar van Japie1971
3,5
Mooi gemaakte film, dat staat buiten kijf.
Voor een echte Queen fan (waar ik niet toe behoor) een pareltje waarschijnlijk.
De gelijkenissen waren bizar en de Live Aid beelden waren sterk en vrijwel identiek aan de echte beelden.Al lopen ze in het laatste shot duidelijk voor een green screen

En juist daar lag voor mij ook het minpunt. Het oogde mij teveel als een biografie die werd nagespeeld. Een docu met acteurs. Tot in de kleinste details gekopieerd. En dat kwam op veel momenten nep over wat mij betreft. Te gemaakt.

Daarnaast oogde het soms wat afgeraffeld en chaotisch.

Soundtrack moet een makkie zijn geweest. Geluid van de BR is ook fantastisch te noemen.

Al met al zeker een goede film. Een ruime voldoende wat mij betreft.

3.5 * (7.5).

avatar van psychopath
3,0
anoniempje28 schreef:
Freddie is niet na te spelen , dat zijn van die unieke figuren , hetzelfde als Lemmy Kilmister , daar hoef je ook niet aan te beginnen

Ben ik het niet mee eens, de Freddy in de tv film
"The Freddie Mercury Story: Who Wants to Live Forever" had behoorlijk wat weg van hem.

De tvfilm vond ik overigens ook een stuk beter dan deze film.

Ben een fan van Malek en hoewel een goede acteur ik kon maar niet wennen aan hem als Freddy.

4,0
Basto schreef:
Gister een nieuwe poging gewaagd en het was nog erger dan in mijn herinnering. Alles wordt in zo’n sneltreinvaart verteld dat het een volledig onzinnige film is geworden.
Dat zou Freddie ook weer wat meer recht doen.


Ik heb ook een nieuwe poging gewaagd. Ik moet zeggen dat de ervaring thuis op een bittere teleurstelling is uitgedraaid. In de bios kwam het allemaal veel intenser over, thuis bleef er eigenlijk niets van over. Kortom, bij deze geef ik je schoorvoetend gelijk.

Verlaging naar 1,5*

4,0
1 april. ?


Sorry man, kon t niet laten. ?

Terug naar 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
4,0
Splinters schreef:
1 april. ?


Sorry man, kon t niet laten. ?

Terug naar 4*


Gelukkig heb je wel weer de vaste onvoldoende-voor-Bohemian-Rhapsody-dus-goedzo like van Basto gescoord vandaag voor je eerdere bericht

avatar van rep_robert
3,5
896 miljoen dollar inmiddels!

avatar van rep_robert
3,5
Ziegler schreef:
Ik krijg langzamerhand de indruk dat Basto dit geen sterke film vindt.

Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel extra plays deze film veroorzaakt op streamingdiensten als spotifty. En dus hoeveel extra inkomsten voor de leden van de band. Op het platform Last.fm staan ze op de 8e plek.


BR stond tot afgelopen week in de top 50 wereldwijd momenteel meest geluisterde nummers op Spotify.

Begin november was de videoclip 669 miljoen keer bekeken (had toevallig vlak voor de release een onderzoek gedaan over BR) op YouTube, inmiddels 917 miljoen. Dus 248 miljoen views sinds de film uit is. En de video staat inmiddels tien jaar op YouTube. Ruim een kwart van de views komt door de laatste 5 maanden. De film draait ook megalang overal.
Daarnaast is het sinds begin dit jaar het meest gestreamde muzieknummer van voor 2000 ooit.
Bohemian Rhapsody meest gestreamde nummer uit de twintigste eeuw | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Mary Austin had een paar maanden geleden al 45 miljoen Euro verdiend, toen de film nog "maar 679 euro" had opgebracht. We zijn inmiddels bijna 200 miljoen Euro verder. Als zij 50% krijgt zullen de bandleden 100 krijgen. Dus die cashen flink.
‘Weduwe’ Freddie Mercury verdiende al 45 miljoen euro dankzij ‘Bohemian Rhapsody’-film

2,5
Heb ook het gevoel dat het nummer nu helemaal nooit meer van de eerste plaats van de Top 2000 zal verdwijnen...

avatar van kos
2,5
kos
Helaas.


avatar van Ajax&Litmanen1
4,0


Wilde 'm net plaatsen.

"Ik vind dat Freddie (een rol van Rami Malek, red.) heel accuraat is neergezet in de meeste scènes, met zijn personage en maniertjes", vertelt Bulsara in gesprek met The Nottingham Post.


Maar uiteraard zullen de Queen fans het vast beter weten dan zijn eigen zus.

Overigens herkent ze zichzelf niet in hoe zij en haar familie neer worden gezet.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Zelfs ik ben de discussie hier beu geraakt. Hou gewoon op Basto. Je hebt voor de miljoenste keer gemeld dat de docu inhoudelijk niet klopt.


ja ik krijg gewoon instant krampen van basto

avatar van kos
2,5
kos
Minder ansjovis eten.

avatar van Basto
1,0
anjovis schreef:
(quote)


ja ik krijg gewoon instant krampen van basto

Het grappige is nu dat ik daar juist vrijwel geen kritiek op heb.... De onwaarheden neem ik voor lief.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:32 uur

geplaatst: vandaag om 05:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.