ad

Geregisseerd door: Sebastián Lelio

Met onder meer: Rachel McAdams, Rachel Weisz en Alessandro Nivola

Releasedatum: 12 juli 2018

Over Disobedience

"Love is an act of defiance"

'Disobedience' volgt een jonge vrouw die naar haar orthodox-joodse familie terugkeert, als ze erachter komt dat haar vervreemde vader is overleden. Ze veroorzaakt vervolgens flink wat onrust in de stille gemeenschap wanneer ze een relatie opbouwt met een oude vriendin. Een vrouw die getrouwd is met haar neef.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Yosef Kirschbaum

Dr. Gideon Rigler

Photographic Studio Assistant

Tarkus

Interessant onderwerp en beide actrices zijn zeer overtuigend in hun rol als lesbisch koppel

Ze zijn natuurlijk ook niet van de minsten, maar Rachel Weisz, niet vies van controverse, speelt alweer de pannen van het dak.

De film is me wel iets te lang, want echt vaart zit er niet in.

Maar is wel eens interessant en leuk om te bekijken.

avatar van Movsin

Movsin

Stevig begin van deze film die het enerzijds heeft over "leven", anderzijds over "geleefd worden" en heel innemend gestoorde familiale contacten en een lesbische liefde uit de doeken doet.

Interessante ingrediënten voor een film die bovendien kan rekenen op het acteertalent van een Rachel Weisz en een Rachel McAdams.

Helaas verzandt de film in het slot toch wel in wat meligheid, al kan ik best de sentimentaliteit rond de "keuze" en het besef bij beide vrouwen best aanvaarden.

avatar van AnyaH

AnyaH

"In den beginne schiep God drie soorten wezens: engelen, beesten en de mens. Engelen zijn puur en hebben geen neiging tot kwaad en beesten laten zich leiden door hun instincten. Maar de mens staat tussen de helderheid van engelen en de lusten van beesten, zij kan kiezen. Een wezen met de macht om ongehoorzaam te zijn......"

Melodramatische trage film over de verboden liefde tussen twee vrouwen binnen een orthodox-Joodse gemeenschap in Londen. Cinematografie: veel blauw-grijs tinten, beelden van straatleven in New York en Londen. Scѐnes: binnenscѐnes in huis, hotel en synagoge, buitenscѐnes in taxi, op straat en de begraafplaats. Muziek: dramatisch, onheilspellend. Cast: de twee Rachels spelen hun rollen realistisch en naturel. Ook de bijrollen worden goed gespeeld.

Plot: Ronit heeft langgeleden noodgedwongen de orthodox-Joodse community in Londen verlaten en is naar New York vertrokken. Jaren later keert ze terug na het overlijden van haar vader, de rabbijn. Ze logeert bij jeugdvriend Dovid in huis, die getrouwd is met Ronit's beste vriendin Esti. Uiteindelijk lopen de spanningen op en kruipt het bloed waar het niet gaan kan.......

Resumé: na Orthodox (2020), Making Orthodox (2020) en One of Us (2017) moest ik deze film zien, maar ik had er iets meer van verwacht. Er is chemie tussen beide Rachels en de liefdesscѐne is integer gespeeld en beter te 'pruimen' dan die in La Vie d'Adѐle (2013), die in mijn ogen vulgair overkomt. Verhaal is realistisch bijna tot het einde. Helaas is Dovid's reactie niet geloofwaardig, zo zou een orthodoxe man waarschijnlijk nooit reageren. De gedachte erachter is wel mooi, omdat het de cirkel rondmaakt: Dovid, Ronit en Esti zijn metaforen voor engelen, beesten en de mens......

Boodschap: echte liefde voor iemand betekent niet vasthouden, maar vrijlaten en juist daardoor diegene toestaan om het geluk te vinden......

avatar van Noodless

Noodless

Moge je een lang leven leiden

Het verhaal biedt iets te weinig en valt soms ook in herhaling van weggaan en terugkomen. Maar moet gezegd de film blijft voldoende onderhoudend door het goede spel van de cast. Het verhaal draait eigenlijk om dat iedereen een keuzevrijheid zou moeten hebben. De slotscène bij het kerkhof is wel een gepaste afsluiter wanneer Rachel Weisz een foto neemt van haar overleden vader. 6/10