• 10.938 nieuwsartikelen
  • 162.697 films
  • 10.284 series
  • 30.010 seizoenen
  • 616.371 acteurs
  • 193.469 gebruikers
  • 8.998.465 stemmen
Avatar
 
banner banner

God's Own Country (2017)

Drama / Romantiek | 104 minuten
3,47 238 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 104 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Francis Lee

Met onder meer: Josh O'Connor, Alec Secăreanu en Gemma Jones

IMDb beoordeling: 7,6 (35.418)

Gesproken taal: Engels en Roemeense

Releasedatum: 29 maart 2018

Plot God's Own Country

De jonge Johnny Saxby runt de boerderij van zijn zieke vader in Yorkshire, Engeland. De communicatie tussen vader en zoon weerspiegelt hun negatieve leef- en werkomstandigheden. De uitingen van de vader beperken zich meestal tot bondige kritiek op zijn zoon. Johnny's grootmoeder neemt een stoïcijnse houding aan. Een gefrustreerde Johnny ondergaat zijn zware dagelijkse routine. In een poging om aan de harde dagelijkse sleur te ontsnappen heeft hij af en toe oppervlakkige seksuele relaties en drinkt hij in de kroegen. In het voorjaar wordt een Roemeense boerenknecht aangeworven voor het seizoen. Hij is even oud als Johnny, die hem eerst met argwaan bekijkt. De initiële spanning tussen de twee mannen ebt echter snel weg en de twee krijgen een intense verhouding die een grote invloed heeft op Johnny.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Johnny Saxby

Deidre Saxby

Gheorghe Ionescu

Martin Saxby

Trainee Auctioneer

Bearded Farm Worker

Taxi Driver

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 72719 berichten
  • 5790 stemmen

Vanaf 22 maart 2018 in de bioscoop (September Film)


avatar van johnny38

johnny38

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

in UK en Duitsland al uit op bluray?prachtige indrukwekkende film.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5655 berichten
  • 4968 stemmen

Eind vorig jaar schreef ik nog over The Levelling (2016). Deze in Nederland jammerlijk ondergewaardeerde film viel onder meer op door de ruwe, ongepolijste setting. Personages komen nader tot elkaar in de modder van het Britse platteland, in kille vertrekken waar de gure wind vrij spel heeft. Ook in God’s Own Country speelt de natuur een sleutelrol. Het lege bestaan van boerenzoon Johnny (Josh O’Connor) krijgt een ingrijpende impuls als een Roemeense arbeidsmigrant (Alec Secareanu) de gelederen van het veebedrijf komt versterken.

Debuterend full feature-regisseur Francis Lee presenteert de homoseksualiteit van Johnny vanaf de eerste minuut als een gegeven. God’s Own Country heeft op dat vlak weinig van doen met films als Brokeback Mountain en (recentelijk) Call me by Your Name, waarin de zoektocht naar een definitieve identiteit botst met een tragisch huwelijk of een onschuldige kalverliefde. Al voor de komst van Gheorge wisselt Johnny zijn dagelijkse werkroutines af met rauwe tussendoortjes als veredelde gigolo. Met drank verdrukt en verdooft hij ieder gevoel, terwijl zijn ouders uiteraard in het ongewisse blijven. De conservatieve waarden die zij in harmonie met de buurtbewoners aanhangen worden vooral gecommuniceerd via alleszeggende blikken.

De rijkdom van God’s Own Country zit hem met name in de manier waarop Francis Lee de psychologische ontwikkeling van zijn personages uitwerkt. Johnny’s dominante instinct wordt genadeloos ontwapend door zijn zelfbewuste tegenspeler. Lee begrijpt dat je de kwetsbaarheid die dat naar boven brengt nauwelijks in woorden kunt uitdrukken. Daarom zit de camera de personages vrijwel altijd dicht op de huid, ook als de beelden daar rauwer en (gevoelsmatig misschien) minder esthetisch van worden.

Het is jammer dat de plot van de film op den duur een wat voorspelbare en gestuurde loop neemt. Algemeen geldt dat de mate van intuïtie in het acteerwerk bepalend is voor de geloofwaardigheid. Alle lof gaat dan naar de momenten waarop O’Connor en Secareanu hun dan nog prille relatie verkennen. Beide acteurs halen het allerbeste uit hun beperkte acteerervaring, en slagen er zo in dit op zichzelf conventionele liefdesdrama naar een hoger niveau te tillen.

Steden zien we in God’s Own Country geen moment. Alle personages zitten vastgeroest in tradities, patronen van eenzaamheid. Familiebanden bepalen waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Of toch niet? In het mooiste shot van de film ligt de toekomst heel, héél even open.

web


avatar van ohkino

ohkino

  • 194 berichten
  • 533 stemmen

De plattelandssfeer en onderlinge eenzaamheid worden subliem in beelden weergegeven. De ontwikkeling van het verhaal met name het slot vind ik persoonlijk wat minnetjes, maar het is wel wat het is: De horkerige Johnny krijgt wel een mooi ‘godsgeschenk’ in handen deze liefdevolle Gheorge en mag deze vergevingsgezinde 'Oost-Europeaan' zeer dankbaar zijn. . Het onderling spel is wel zeer mooi,, het landschap, de omgang met de dieren en het is allemaal naturel en realistisch, heel close, dan weer afstandelijk, aftastend, wantrouwend (de blikken vanuit deze familie), van rauw, hard, zacht, vergevend tot aan teder. Muziek met mate en goed gekozen met o.a. ‘A Winged Victory for the Sullen’.


avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

  • 524 berichten
  • 2972 stemmen

Mwah


avatar van mrklm

mrklm

  • 8310 berichten
  • 8255 stemmen

Wanneer boer Martin Saxby [Ian Hart] ernstig ziek wordt, is het aan zijn zoon Johnny [Josh O'Connor] en de ingehuurde migrant Gheorghe [Alec Secareanu] om de boerderij overeind te houden. Johnny's worsteling met zijn identiteit neemt een radicale wending wanneer hij zich aangetrokken voelt tot Gheorghe.

Het is vrij snel duidelijk in welke richting het gaat, maar regisseur/scenarist Francis Lee doet er een eeuwigheid over om de (geslachts)daad bij het woord te voegen en heeft vervolgens niet zo gek veel meer toe te voegen. Het is allemaal best aardig geacteerd, maar ik kon mijn aandacht er te vaak niet bijhouden. Een trage film zonder verrassingen die wel een flink aantal prijzen in de wacht sleepte, vooral voor Josh O'Connor en Francis Lee, maar het is nauwelijks door te komen. Voer voor de liberale VPRO-navelstaarder, maar toch niet voor liefhebbers van boeiende verhalen.


avatar van aerodynamic

aerodynamic

  • 49 berichten
  • 2111 stemmen

tbouwh schreef:

rauwe tussendoortjes als veredelde gigolo.

Gewoon 'tussendoortjes', niet als (veredelde) gigolo. Hij vraagt er geen geld voor toch?

terwijl zijn ouders uiteraard in het ongewisse blijven.

Zijn vader en oma

Ik heb er enorm van genoten in elk geval. Maar ik hou dan ook van dit soort trage films


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5655 berichten
  • 4968 stemmen

aerodynamic jup, dank voor de correctie. Kan ik helaas niet meer wijzigen hier op mm.

Johnny lijkt in die onderonsjes vroeg in de film telkens de dominante partij te zijn, de zekere alfa die de behoeften van meer onzekere jongens uit de omgeving kent. Voor mij insinueerde dat destijds dat Johnny mogelijk wél betaald kreeg, maar als ik het me goed herinner heb je gelijk dat dat nergens direct bevestigd wordt.


avatar van aerodynamic

aerodynamic

  • 49 berichten
  • 2111 stemmen

tbouwh schreef:

aerodynamic jup, dank voor de correctie. Kan ik helaas niet meer wijzigen hier op mm.

Johnny lijkt in die onderonsjes vroeg in de film telkens de dominante partij te zijn, de zekere alfa die de behoeften van meer onzekere jongens uit de omgeving kent. Voor mij insinueerde dat destijds dat Johnny mogelijk wél betaald kreeg, maar als ik het me goed herinner heb je gelijk dat dat nergens direct bevestigd wordt.

Het was de enige manier waarop hij kon communiceren blijkbaar: rauw en zonder emotie (dus als een alfa-mannetje)


avatar van Cinsault

Cinsault

  • 243 berichten
  • 516 stemmen

Een mooie, ontroerende film. Een beetje de working class tegenhanger van het begin dit jaar verschenen Call me by your name, al vond ik die laatste nog mooier. Desondanks mag deze film er dus zeker zijn, vooral ook door de mooie karakters en de karakterontwikkeling (met name de emotionele ontwikkeling van Johnny, geholpen door Gheorghe), het ruige landschap dat mooi in beeld is gebracht en, zoals eerder genoemd, de omgang van mens met dier. In die zin is er veel te zien in deze film.


avatar van hankdigger

hankdigger

  • 174 berichten
  • 246 stemmen

mrklm schreef:

Wanneer boer Martin Saxby [Ian Hart] ernstig ziek wordt, is het aan zijn zoon Johnny [Josh O'Connor] en de ingehuurde migrant Gheorghe [Alec Secareanu] om de boerderij overeind te houden. Johnny's worsteling met zijn identiteit neemt een radicale wending wanneer hij zich aangetrokken voelt tot Gheorghe.

Het is vrij snel duidelijk in welke richting het gaat, maar regisseur/scenarist Francis Lee doet er een eeuwigheid over om de (geslachts)daad bij het woord te voegen en heeft vervolgens niet zo gek veel meer toe te voegen. Het is allemaal best aardig geacteerd, maar ik kon mijn aandacht er te vaak niet bijhouden. Een trage film zonder verrassingen die wel een flink aantal prijzen in de wacht sleepte, vooral voor Josh O'Connor en Francis Lee, maar het is nauwelijks door te komen. Voer voor de liberale VPRO-navelstaarder, maar toch niet voor liefhebbers van boeiende verhalen.

Ik zag geen worsteling met zijn identiteit. Wel met zijn emoties, maar dat heeft niks met z'n identiteit te maken. Dat hij op mannen valt is gewoon een gegeven. Er is daarin ook geen radicale wending.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2710 berichten
  • 2028 stemmen

Brokeback mountain was tot nu toe mijn enigste filmervaring binnen de romantiek tussen 2 mannen. God's Own Country deed voor mij bijna niet onder. Het verhaal over de geïsoleerde jonge schapenboer wiens leven drastisch verandert wanneer er een Roemeense werknemer op de boerderij van zijn vader komt werken is een mooi meeslepend verhaal. De kracht van het verhaal zit hem in de ruwheid en tederheid wat mede vorm krijgt door zeer goed acteerwerk.


avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

  • 1705 berichten
  • 1499 stemmen

Prachtige film. Mooie locaties. Koud, grillig en kil, maar toch ook echt een prachtige omgeving. Soms komt er ook nog eens mooie muziek bij kijken. Helaas niet zo vaak. Ik ga de soundtrack nog eens beluisteren. De acteurs spelen allemaal erg goed. Vooral de conversaties tussen zoon, oma en pa zijn geweldig om naar te kijken. Ik vond eigenlijk Gemma Jones het beste spelen. Wat een actrice. Ze speelt de oma. De rest is ook fantastisch. Echt de moeite waard om de te kijken deze film. Wat een klassieker in zijn genre.


avatar van Baboesjka

Baboesjka

  • 891 berichten
  • 1613 stemmen

Mooi in beeld gebracht, maar ik ben niet verrast. Ik heb (homoseksuele) films gezien met een soortgelijk verhaal en deze kon mij niet erg boeien. Niet dat ik er echt niks mee had. Ik houd van de landschappen, van de lammetjes en de rust, en het acteerwerk vind ik erg goed, maar het verhaal miste voor mij wat kracht en impact. Misschien ook doordat ik dergelijke films al heb gezien. Voldoende. 3*


avatar van Movsin

Movsin

  • 7755 berichten
  • 8114 stemmen

Met het realisme van het harde boerenleven (knappe schets en sfeerschepping) op de achtergrond, een mooie film over hoe leegheid, onverschilligheid en brutaliteit kan worden omgezet in belangstelling, genegenheid en respect en hoe een aanmoediging meer effect heeft dan barse bevelen.

De mij onbekende hoofdacteurs vullen hun rol op sobere en overtuigende wijze in terwijl regisseur Francis Lee voor dit debuut mag gefeliciteerd.

Knappe cinema en, is er weinig muziek, als ze er is, is het heel mooi.


avatar van coumi

coumi

  • 1391 berichten
  • 11688 stemmen

Brokeback Mountain op zijn Engels zullen we maar zeggen, een erg overgewaardeerde film als ik de scores zie. Matig gedoe, lijkt er op dat als er een film over herenliefde wordt gelanceerd we dit bijna automatisch goed of baanbrekend willen vinden, maar ik had, en kreeg er tijdens het kijken ook, helemaal niets mee. De twee hoofdpersonen zijn zo introvert en vlak dat het je nauwelijks kan boeien hoe hun affaire verloopt, de vader en moeder zijn zo stereotype als maar zijn kan, subtiliteit is aan deze Lee in ieder geval niet besteed. Mooie beelden van het platteland, dat zeker, maar een film die vooral op zoek is naar te makkelijk effectbejag. En dan doel ik, meer nog dan de uitvoerig in beeld gebrachte en uitsluitend op lust gebaseerde vrijpartijen, ook op een aantal nutteloze beelden aangaande het slachten en mishandelen van dieren. Ben geen lid van de partij van mevrouw Thieme maar dit ging echt te ver. Foei.


avatar van andrew39

andrew39

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

Goede regie en goed spel van de acteurs. De emotionele ontwikkeling van Johnny Saxby is mooi in beeld gebracht door Josh O'Connor. De film vind ik er niet direct uitspringen qua plotvertelling over hoe twee mannen langzaam tot elkaar komen - fysiek en emotioneel - in hun nog enigszins ogende worsteling met hun homoseksualiteit, maar zeker is de film de moeite waard om bekeken te worden. Het verhaal van hoe het leven soms kan zijn op een plattelandsboerderij, waarbij een jongeman vast lijkt te zitten in een situatie zonder schijnbaar vrolijk uitzicht, is volgens mij uitstekend verhaalt. Het leven op het platteland is romantisch verfilmt, ook al lijkt niet alles rooskleurig.


avatar van AnyaH

AnyaH

  • 357 berichten
  • 299 stemmen

Prachtige film op het platteland van Engeland, het boerenleven is hard en weinig afwisselend, maar door de komst van Gheorge verandert Johnny zijn kijk op het leven en het werken op de boerderij. De film verloopt traag, er wordt niet veel gesproken, maar toch gebeurt er veel. Aan het einde mooi dat Gheorge Johnny zijn misstap vergeeft, dat Johnny zijn gevoel uitspreekt en dat de jongens tot elkaar komen. Zeker een aanrader, misschien niet voor iedereen, want je moet wel van dit genre houden. Het spreekt mij in ieder geval wel aan, de film is vergelijkbaar met Land of Storms, ook al zo mooi......


avatar van K. V.

K. V.

  • 4112 berichten
  • 3597 stemmen

Deze lag in de bib en eens geprobeerd. Ik kende de film niet, maar het was toch minder m'n ding. Qua verhaal gebeurde niet zo veel in. Gelukkig deed de cast het wel goed en kwam het wel naturel en overtuigend over.

Heb hem uit gekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.


avatar van esterk

esterk

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Ik heb deze film een aantal keren (in delen terug) gezien en toen zag ik gaandeweg steeds meer de gelaagdheid erin, met name in de uitwerking van de karakters. Omdat er relatief weinig in gesproken wordt moet alles tot uitdrukking komen in de beelden. Over elke scene is nagedacht en elk beeld vertelt een deel van het verhaal. Wat me het meest geraakt heeft is de emotionele ontwikkeling die Johnny doormaakt, hoe hij dat oppakt en de rol die Georghe hierin speelt. Gewoon een mooi uitgewerkt verhaal, heerlijk.


avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

  • 687 berichten
  • 321 stemmen

Er zitten beslist mooie momenten in de film, maar meestentijds vond ik het niet te harden: het omgaan met de dieren en de koude communicatie van de mensen op de boerderij. Dat was het merendeel, dus.

Onverkwikkelijke scènes zaten ertussen en ik keek, omdat de film hoge ogen had gegooid in de Vara-gids. Dat pakte anders uit.

Ik vroeg me af, waarom sommige makers die homo-films maken (goed en nuttig, ook in deze tijd) vaak zo'n macho-cultuur erom heen bouwen, cowboys of veeboeren. Voor mij geen vereiste.

Johnny groeit in een liefdeloze omgeving op, geen wonder dat hij op Georghe valt. Hoef de film ook nooit meer te zien.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8426 berichten
  • 4729 stemmen

Toch een film die ontegensprekelijk veel weg heeft van de Amerikaanse Brokeback Mountain waarbij 2 schapenhoeders in dit geval op afzondering trekken om de beesten te verzorgen. Daar waar Brokeback Mountain ook nog verhaalt over het leven na die periode beperkt deze film zich over deze tijdspanne.

Sowieso interessant om zien was de wijze waarop de schapen gehoed werden en hoe er met pasgeboren lammetjes omgegaan werd. Het leek idyllisch al kwam het boerenleven ook hard en vooral eenzaam over. Het grauwe grijze Britse versterkte dat alleen maar. Het is Johnny die het moeilijk heeft om zich over te geven aan de boerenstiel. Het harde leven strookt niet met zijn levensvisie en hij kan het moeilijk verkroppen als anderen blijkbaar wel tijd hebben om te feesten of te studeren.

Johnny evolueert beetje bij beetje in de film wanneer hij Gheorge ontmoet. Hij wordt openen, praat over zijn gevoelens en geeft zich tenslotte over. Acteerprestaties waren prima, sober en overtuigend. Fijn om eens gezien te hebben.


avatar van panax

panax

  • 833 berichten
  • 820 stemmen

prachtige beelden van het ruige leven van een schapenboer in yorkshire

een lovestory met een hele andere setting

prachtig verfilmd!!

schitterend gedeelte van engeland !!


avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

  • 168 berichten
  • 1 stemmen

Brokeback Mountain verhaal op de boerderij met o.a. schapen, lammetjes en koeien erbij. Zonder enige twijfel prachtig gefilmd en mooi verhaal ondanks dat er weinig wordt gecommuniceerd, maar dat is juist de kracht van het verhaal. Met de komst van een roemeen op de boerderij verandert er het nodige en krijgt het verhaal een hele andere wending. Mooie film en heb er echt van genoten.


avatar van T.O.

T.O.

  • 2214 berichten
  • 2468 stemmen

Mooi gefilmd met veel gevoel, en ook prima acteerwerk van de cast. Blijft boeiend ondanks het gebrek aan echt bijzonder verhaal.


avatar van scorsese

scorsese

  • 11815 berichten
  • 10210 stemmen

Uitstekende film over een boerenzoon die tijdelijk hulp krijgt van een gastarbeider op de boerderij. Het boerenleven is rauw en realistisch in beeld gebracht, maar ook met genoeg schoonheid. De invloed van de ontluikende relatie op de houding en gedrag van het hoofdpersonage wordt goed neergezet door Josh O'Connor. Mooie film.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3102 berichten
  • 2275 stemmen

Brokeback Mountain Europe style. Op de gok maar eens geprobeerd, ook NPO zend de laatste tijd uitstekende films uit, en niet van die hap klare brokken maar films die je even moet aftasten, en over na moet denken.

God's Own Country vertoont toch wel ontzettend veel parallellen met Brokeback Mountain. Toch begint de film op geheel eigen, en vooral sobere wijze met de jonge John die zich vooral onbegrepen voelt in een situatie die aan elkaar hangt van frustratie rond vaders fysieke onmacht. Het is nooit genoeg wat hij doet, en wat hij doet is niet goed genoeg. In een dergelijke niet motiverende omgeving is het ook moeilijk hart te tonen en je niet laveloos te zuipen. Maar de komst van Georghi brengt verandering hoewel dat met de nodige stuiptrekkingen gaat.

De episode waar de twee jonge mannen elkaar vinden lijkt toch vooral een één op één kopie van Ledger en Gylenhaal, en in de volgende fase daarna is het dan ook de vraag wat er nog meer gekopieerd wordt. Maar mede door de veranderende tijd, de jaren '60 versus nu, krijgt de film dan toch ook echt zijn eigen smoel en komen er andere issues aan bod dan in Brokeback Mountain. Boeiend is dan toch wel de groei en verandering van Johnny tot een betrokken iemand die niet langer weerstand en alcohol als enige antwoord heeft.

Boeiend, ja, interessant, ja, iets explicieter dan zijn Amerikaanse voorganger, ja, mooi landschappen in dat Yorkshire, nog een keer ja, en vooral een fraai beeld van het harde leven als boer. God's Own Country is een prima film, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Brokeback Mountain die mij toch iets meer aangrijpt.


avatar van deridder

deridder

  • 251 berichten
  • 1455 stemmen

Niet zo goed als call me by your name of brokeback mountain, maar wel leuk dat het een goed einde heeft.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8426 berichten
  • 4729 stemmen

zaterdag 2 oktober 2021 om 22u10 te zien op CANVAS.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1103 berichten
  • 485 stemmen

Stereotiep en onwaarschijnlijk tegelijk, dus voor mij niet overtuigend.


avatar van gizzegiz

gizzegiz

  • 343 berichten
  • 2524 stemmen

Of wat liefde met een mens kan doen... 5 welverdiende sterren!


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 6001 berichten
  • 9123 stemmen

Sterk gespeeld en prachtig in beeld gebracht sober plattelandsdrama, met minimale dialogen maar maximale sfeer. De film weet op overtuigende wijze veel te vertellen door weinig te tonen. Zodra het script vervalt in een meer conventionele structuur, zoals het einde, waarbij dialogen de overhand hebben, verliest de film direct een beetje aan impact. Maar tot die tijd is dit een indrukwekkend debuut van regisseur Francis Lee.


avatar van Ste*

Ste*

  • 1965 berichten
  • 1289 stemmen

Een soort rauwe Engelse versie van Brokeback Mountain. Helaas werd ik zeker de eerste helft van de film nogal onpasselijk van al het gewroet in koeien, de schapengeboortes, villen, kotsen, pissen en neuken. En net als in de andere film van deze regisseur, Ammonite (die ik eerst heb gekeken) verloopt vrijwel alles tussen de twee personages in stilte en gaan ze vrijwel vanuit het niets over op seks. Seks die blijkbaar (er zat een gelijksoortige scene in Brokeback Mountain) moet ontstaan uit een soort agressie en vechten. Veel kan ik daar zelf niet mee, maar goed, het zal.

De eerste helft van de film daar had ik dus nogal moeite mee. Geen idee ook wat de Roemeen in John ziet die zich alleen als een kwade nukkige puber gedraagt en geen al te hoog IQ lijkt te hebben, maar als het alleen iets lichamelijks is oke.

Na de helft weet de film wat op te knappen als John genoodzaakt is wat meer verantwoordelijkheid over de boerderij te nemen en hij als persoon wat minder unlikeable wordt. De film laat het troosteloze smerige winterse sfeertje wat los en dat komt de kijkervaring wel ten goede. Er komen nog wat aardige scènes die laten zien hoe hij het moet zien te rooien met zijn gehandicapte vader en het gemis van Gheorghe.

Dat hij uiteindelijk besluit om met hem mee te gaan vind ik op basis van de eerste helft van de film niet echt geloofwaardig. Ik heb dus allebei de films van deze regisseur gezien, en ze volgen eigenlijk precies hetzelfde stramien. Bij allebei kon ik niet zo bijster veel met de band die tussen de twee personages ontstaat die vrijwel alleen op lichamelijkheid lijkt te zijn gebaseerd en verder geen fundament lijkt te hebben.

Het is geen slechte film, net als bij Ammonite is er wel weer een aardige sfeerschepping, maar de band tussen de personages vind ik gewoon niet geloofwaardig genoeg uitgewerkt. Jammer, want dat had de film behoorlijk ten goede kunnen komen omdat het voor de rest alle ingredienten wel heeft van rauw (Engels) drama.

3*