Verdwijnen (2017)

Alternatieve titel: Disappearance

Nederland / Noorwegen

geregisseerd door Boudewijn Koole
met Rifka Lodeizen, Elsie de Brauw en Jakob Oftebro

Het jaarlijkse bezoek van Roos aan haar moeder in Noorwegen is dit keer anders. Ze heeft slecht nieuws. Het verleden maakt het voor Roos echter onmogelijk haar moeder dit te vertellen. Geholpen door haar halfbroertje en een oude liefde vinden de twee vrouwen toenadering en kan Roos haar volgende en onvermijdelijke stap zetten.

kappeuter (moderator)
Opmerkelijk; tweede achtereenvolgende film van Boudewijn Koole die zich afspeelt in Noorwegen.

Vanaf 2 maart 2017 in de bioscoop (September Film)

avatar van Verhoeven
Kijk hier reikhalzend naar uit! Zeker nu Rifka Lodeizen wordt geregisseerd door iemand die het vak verstaat. Kan ze weer eens ouderwets schitteren.

avatar van Ace of Spades
Ligt het nou aan mij of zijn die twee honden en die man wel heel slecht in de poster geshopt?

avatar van mrklm
"Ze heeft slecht nieuws", zo staat in de synopsis. Meer vertellen zou het eerste uur van de film volledig overbodig maken, want het duurt een half uur voordat ze het überhaupt aan iemand vertelt en pas in minuut 55 breekt ze het nieuws bij haar moeder en haar broertje. Tja, die vinden dat slechte nieuws natuurlijk niet zo leuk en een sentimenteel, voorspelbaar tranendal is het gevolg en leidt tot een melodramatisch einde met een knipoog naar Lawrence Of Arabia. Die vergelijking onderstreept echter alleen maar de abominabele kwaliteit van het scenario, want dit verhaal had gemakkelijk in 10 minuten afgewerkt kunnen worden. Helaas moeten we zien hoe Roos speelt in de sneeuw, bedenkelijk naar buiten kijkt tijdens een autorit, meegaat op de arreslee, piano speelt met haar moeder, vist in een wak, van gil gaat, een naakte duik neemt in een ander wak, en haar broertje in de sauna aan haar tieten laat zitten. Vervolgens gaat het gezin gezamenlijk huilen als een wolf en zijn er shots van een wolfshond wiens tong uit de bek hangt van het trekken van de arreslee.
Het bovenstaande zou je een spoiler kunnen noemen, omdat er verder werkelijk he-le-maal niets te beleven valt in dit tergend langzame, slaapverwekkende tranendal.

avatar van Redlop
De NRC geeft vier sterren en vergelijkt de film met Höstsonaten. Een vergelijking die zo voor de hand ligt dat ik het idee heb dat daarom het personage Bengt in het leven geroepen is. Bengt is een jaar of 9 en we moeten geloven dat hij de halfbroer is van Roos (eind 30) en zoon van Louise (halverwege 60). Daar klopt iets niet.
Los hiervan wil de film iets te graag Bergman-achtig zijn. De metaforen liggen er te dik bovenop. De bevroren wereld, het samensmelten.
Pluspunten zijn het acteren van Elsie de Brauw en Rifka Lodeizen en het prachtige Noorse landschap. Na de uitleg van Louise's kilte ('jij wilde toch met papa mee?!' ) brak de broze spanningsboog en liet het verhaal me...koud!

avatar van Verhoeven
In jaren niet zo'n groots MEESTERWERK uit Nederland gezien!

Ik ben zojuist weggelopen uit de zaal. Kon het niet volhouden.

avatar van joostmeeuw
Saai en slap, Boudewijn Koole kan beter maar weer kinderfilms gaan maken, Kauwboy was geweldig, maar dit is ZZZzzzzzzzzzz.....

avatar van Redlop
Een Ingmar Bergman wannabe met totaal ongeloofwaardige personages. Interessant doen zonder ook maar ergens een snaar te raken, daar had Boudewijn Koole met de verfilming van Nooit meer slapen ook al last van.

avatar van 93.9
Mooi werkje uit ons eigen land.
prima acteerwerk, mooie beelden.

avatar van tbouwh
Als je alles wilt zeggen moet je niet teveel spreken. Koole begrijpt minimalisme: hij laat z'n acteurs (Lodeizen is weergaloos...) kleine stukjes informatie weggeven, maar legt de kern van de film in de dingen die je alleen kunt zien, opmerken. Kunt horen in het verbijsterende soundscape. Verdwijnen geeft je (letterlijk) film-ruimte en emotionele ruimte om precies die dingen te voelen die nu juist een keer niet in het script verpakt zitten.

Boudewijn Koole verschaft weinig uitleg, maar wat een lange aanloop leek naar het bekend maken van het slechte nieuws, zit toch vol met plaatjes van natuur en dier en metaforen, verwijzend naar het behoud of verlies van het leven. Ook de scènes met opnames van onwaarneembare geluiden lijken niet overbodig.
De harde relatie tussen moeder en dochter steunt vooral op de acteerprestaties van beide vrouwen met zonder twijfel Rifka Lodeizen in een prachtrol.
Innemend slot, dat zoals andere momenten uit de film, de kijker zelf tot besluiten noopt.
Ook visueel ideeënrijk en genietbaar.

Mooie plaatjes, goed acteerwerk, maar een zeer weinig opwindende film.