Skin (2008)

3,25

Nederland

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Robert de Hoog, John Buijsman en Sylvia Poorta

1979. De zeventienjarige Frankie (Robert de Hoog) verzet zich tegen het trauma van zijn vader. De joodse Simon (John Buijsman) heeft Auschwitz overleefd en confronteert zijn zoon daar ook steeds mee, maar hij praat er verder niet over, laat zijn familie verder in het ongewisse. Frankie zet zich daarom sterk tegen zijn vader af en transformeert zich van doodnormale Rotterdamse jongen tot skinhead.

218 BERICHTEN 17 MENINGEN
avatar van Rodger
Goed drama.. ik had dit eigenlijk niet verwacht... maar dit viel reuze mee...
3.0**

ipman-99
"Skin With Robert De Hoog." ... " !!!

Nederlands Drama !!! Meeslepend Nederlands drama met volgende onderwerpen ... (skinheads, molukkers, punkers, ... ) ! Het verhaal zit prima in elkaar en laat duidelijk zien hoe de band is tussen een Joodse vader en zijn zoon die volledig ontspoord en zijn toevlucht zoekt met allerlei slechte 'vrienden' (o.a skinheads) !
Het sfeertje is duidelijk aanwezig en bepaalde scènes zijn ruw en rauw gebracht.
Prima Nederlandse drama film !!!

avatar van -LvB-
Alleen de keuze al om dmv de haarlengte van de "kale koppen" aan te geven wie het niet kwaad bedoelen (protagonist en die meeloper van de snackbar) is een dik minpunt waard.

En dan zie ik dat pipo de clown loopje van m maar even door de vingers

Duidelijk dat de film overeenkomsten heeft met het belachelijke American History X, maar waar deze film het wel van wint op de aankleding/muziek en de weergave van het skinhead milieu. Het komt allemaal ook wat rauwer over.
Maar al met al is het als drama niet heel bijzonder. 2.5*

avatar van wendyvortex
Weliswaar pure fictie spelend in 1979, maar de verwijzingen cq gelijkenissen tussen Frankie en Nico Bodemeijer die in 1983 Kevin Duinmeijer vermoordde zijn overduidelijk.
Ondanks al het geharrewar met andere plaats, ander beroep van de vader en ander jaartal en de punker die reeds in 1979 (minimaal 2 jaar te vroeg loopt met een jack met The Exploited) toch wel behoorlijk sterke Nederlandse film. Er wordt duidelijk verschil getoond tussen de echte skins en de nazi-skins, Nico B. is gewoon ook een janker en meelopertje en Joodse neo-nazi's ja dat wil ook niet echt werken, al is de film behoorlijk sympathiek of minimaal onpartijdig richting Frankie/Nico.
Minder overdreven en belerend als "Made in Britain" en ergens toch wel een Nederlandse variant op "This Is England".
Verwachtingen waren laaggespannen, maar viel alleszins mee en met een beetje mantel der liefde kunnen we een ruime voldoende noteren.

avatar van nadrin
Alleen al voor de heel overtuigende vertolking van Frankie blijf je kijken. Maar het verhaal verteld veel meer dan wat je als kijker te zien krijgt. Het verhaal zit dieper net als de persoon F. Kijk maar naar de kappersbeurt Wat kunnen we schitterende films maken in de Lage landen en voor de criticasters ja soms wel een plat getreden pad dat werd ingeslagen, maar welke prent begaat die fout niet.

Goede drama, goed gespeeld 3.5

avatar van Darbie
Voor een Nederlandse productie vind ik het een zéér sterke film.

Goede film, kwam erg naargeestig over na de aftiteling.
De druk van de verschillende kanten uitgeoefend op de hoofdrol speler kwam goed en zichtbaar over.
sterk en realistisch geacteerd, mooie opnames van de locaties. dikke 4.0