Neds (2010)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië

geregisseerd door Peter Mullan
met Steven Robertson, Douglas Russell en Linda Cuthbert

Glasgow, 1973. De jonge puber John McGillan staat op het punt naar de middelbare school te gaan. Hij is een slimme, gevoelige jongen, happig om te gaan studeren, maar het geluk is niet met hem. Zijn familie is straatarm, zijn gehate vader een dronken pestkop. Zijn leraren – die hem straffen voor de ‘zonden’ van zijn oudere broer – zijn vanaf het begin tegen hem. John staat er alleen voor. En dan zijn er nog de bendes. De ‘Neds’ (Non-Educated Delinquents). Boefjes met wapens en attitude. Belust op wraak sluit John zich bij hen aan. Maar zijn woede en frustratie brengen hem steeds verder en verder op de rand van de afgrond. Zonder toekomst. Met slechts één buitengewone kans op verlossing.

Niet echt m'n ding deze film.
Vind hem nogal traag en soms wat saai, al is het verhaal op zich wel interessant.
Wel heel gewelddadig soms.

avatar van Fryce
Mooie sfeervolle film, met een lekker ritme en een leuk verhaal.

avatar van henkula
Bij het begin van de film dacht ik, alweer zo'n triest BBC drama. Het enige wat me boeide was hoe de hoofdrolspeler slim de zaken naar zijn hand wist te zetten.

avatar van thegoodfella
op zich had hier best was ingezeten. Alleen was de hoofdrolspeler zo'n irritante papi, die maar wat deed zonder argumenten

Wie iets gelezen heeft over de jeugd van Peter Mullan zal toch wel duidelijk de link leggen naar deze "Neds".
Zag van deze regissuer reeds zijn eerdere "The Magdalene Sisters", ook al een werk dat onder een sociaal (Brits) realisme mag worden ondergebracht en dat educatieve methodes, zij het vanuit het onderwijs, zij het van thuis uit, gevestigde orde en maatschappelijk bekrompenheid niet ongemoeid laat.
"Neds" is een degelijke film, misschien met iets te veel gelijkaardige scènes met (bek)vechtende jongeren, maar goed opgebouwd, zekerlijk in de evolutie van het vereenzaamde kind naar een misdadige jongere. De cineast haalt alle mogelijke oorzaken van dit verval aan : het weinig stichtend familiaal leven maar ook een zekere betutteling, de vooringenomenheid van de omgeving, de middeleeuwse onderwijstechnieken, de entourage die zich negatief wil bewijzen en toch ook de eigen geaardheid.
Overtuigende acts van de jongeren.

avatar van 93.9
Langdradige saaie film.

lezertje
Niet altijd even duidelijk sociodrama, waarbij sommige scènes enorme vraagtekens gezet kunnen worden. Zoals de groepstherapie (?) waarbij John aanwezig is en ‘We’ve got the whole world in oud hands’ wordt gezongen. Wat is dit en waarom zit John daar? Daarnaast had de film makkelijk een half uur korter gekund.