Neds (2010)
Genre: Drama
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Peter Mullan
Met onder meer: Steven Robertson, Douglas Russell en Linda Cuthbert
IMDb beoordeling:
6,9 (9.051)
Gesproken taal: Latijn en Engels
Releasedatum: 28 april 2011
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Neds
"Some people need to be taught a lesson"
Glasgow, 1973. De jonge puber John McGillan staat op het punt naar de middelbare school te gaan. Hij is een slimme, gevoelige jongen, happig om te gaan studeren, maar het geluk is niet met hem. Zijn familie is straatarm, zijn gehate vader een dronken pestkop. Zijn leraren – die hem straffen voor de ‘zonden’ van zijn oudere broer – zijn vanaf het begin tegen hem. John staat er alleen voor. En dan zijn er nog de bendes. De ‘Neds’ (Non-Educated Delinquents). Boefjes met wapens en attitude. Belust op wraak sluit John zich bij hen aan. Maar zijn woede en frustratie brengen hem steeds verder en verder op de rand van de afgrond. Zonder toekomst. Met slechts één buitengewone kans op verlossing.
Externe links
Acteurs en actrices
John McGill
Elizabeth
Julian
Janitor
Mrs Matheson
Mr. Halligan
Fergie
Mr. Wilkinson
Gerr
Mr Holmes
Video's en trailers
Reviews & comments
Erik Dekker
-
- 181 berichten
- 3716 stemmen
Ik ben benieuwd, dit soort films uit GB zijn vaak verrassend goed!
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3088 stemmen
Ik ben benieuwd, dit soort films uit GB zijn vaak verrassend goed!
Eens.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5681 stemmen
op zich leuk verhaal.
leuk dat mullen zelf rol speelt en goed ook.
hoofdrolspeler is niet altijd geloofwaardig en acteert soms niet best
badfans69
-
- 3967 berichten
- 6129 stemmen
Ik ben benieuwd, dit soort films uit GB zijn vaak verrassend goed!
Dit is een mindere
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ijzersterke karakterstudie waar Peter Mullan ons laat zien dat het niet altijd onwil of een gebrek aan onderwijs is waardoor een jongere ontspoort en zich aansluit tot een straatbende. De buitenwereld met zijn vooroordelen en de stigmatiserende klassenmaatschappij hebben daar een groot aandeel in. Past perfect in het (uitzichtloze) straatje van Andrea Arnold (Fish Tank) en Shane Meadows (Dead Man's Shoes en This Is England).
Grotehaas
-
- 44 berichten
- 860 stemmen
Idd, deprimerend en daarom heel aardig om te zien, geen topper maar wel de moeite waard. (blij dat de film ondertiteld werd overigens......anders niet te volgen geweest1)
aSMoDeuS
-
- 1119 berichten
- 5047 stemmen
Idd, deprimerend en daarom heel aardig om te zien, geen topper maar wel de moeite waard. (blij dat de film ondertiteld werd overigens......anders niet te volgen geweest1)
Haha, ik heb 'm zonder ondertiteling gekeken. En dat was niet makkelijk, nee.
stinissen (crew films & series)
-
- 23443 berichten
- 76933 stemmen
Neds is een rauwe erg deprimerende film over jongeren en het trieste straat beeld van de jaren '70 in Glasgow.
joey1973
-
- 275 berichten
- 1496 stemmen
De Britten doen weer eens waar ze erg goed in zijn... ontzettend goede film!
Jammer van de waardeloze, totaal niet bijpassende soundtrack
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
....Jammer van de waardeloze, totaal niet bijpassende soundtrack
Film speelt af in 1973. Toen waren bands als Slade en The Sweet uit de glamrock periode de meest populair bij de Britten.
Dus ik begrijp je punt niet want soundtrack is dan ook van die tijd 
joey1973
-
- 275 berichten
- 1496 stemmen
In die tijd waren er wel meer bands populair en ik heb niet alleen slade en the sweet gehoord. Daarbij waren het nou niet doorsnee jongeren, dit soort jongeren luisterden niet naar doorsnee muziek. De jongeren in de film kleden zich als de working class ska liefhebbers (de latere niet nazi skinheads). Het was dus wat beter geweest om de muziek daar op aan te passen of de kleding van de jongens.
Maar goed dat is een kleinigheid en heeft er verder niks mee te maken, voordat we een hele discussie krijgen over de subculturen van engeland in de 60's en 70's.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Een film dat best een goed begin heeft, maar uiteindelijk steeds langdradiger en saaier wordt. Na een uur zat ik mezelf op te vreten. Een goed laatste half uur zorgt dan toch weer voor een, weliswaar krappe, voldoende. Leuk concept, maar er had minimaal een half uur af gemoeten. Toch behoorlijk wat saaie scènes die al 100 keer beter gedaan zijn.
Wat wel een pluspunt is, was het dialect. Wat kunnen ze heerlijk babbelen. Dat accent vind ik geweldig. "Focking Wenkuhr!" 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Leuk concept, maar er had minimaal een half uur af gemoeten.
Toch behoorlijk wat saaie scènes die al 100 keer beter gedaan zijn.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Sorry, ik kijk niet zo vaak meer in mijn updates. 
De film duurt gewoon te lang. Er zijn zoveel scènes die in wezen hetzelfde zijn. Gezien een eentonigheid (ook van de manier van filmen), komt dat de kijkbeleving niet ten goede. Allemaal scènes die de film alleen maar oprekken en het tempo uit de film halen.
De zogenaamde downfall van hem. Het langzaam gek worden. Allemaal heel voorspelbaar (niet slecht, maar is al vaker gedaan). Neds is gewoon een bijeenraping van een boel succeselementen. Niet verkeerd, maar elk element is redelijk pover uitgewerkt. Wat brengt Neds volgens jou wat niet al eerder gedaan is in (betere) gangfilms, downfallfilms en/of "buitenwijkfilms"? En dan heb ik het niet over het verhaal ("een ijzersterke karakterstudie" noem jij het, mee eens, vind het verhaal goed), maar over de uitwerking (film blijft nou eenmaal een audiovisuele beleving).
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Allemaal scènes die de film alleen maar oprekken en het tempo uit de film halen.
Welke scènes dan? Wordt nou eens concreet!
Hoe had de regisseur dit anders moeten verwoorden (c.q. beelden en geluiden)?
Neds is gewoon een bijeenraping van een boel succeselementen.
Sorry? Benoem die 'succeselementen' dan maar eens bij naam en bedoeling.
Niet verkeerd, maar elk element is redelijk pover uitgewerkt. Wat brengt Neds volgens jou wat niet al eerder gedaan is in (betere) gangfilms, downfallfilms en/of "buitenwijkfilms"? En dan heb ik het niet over het verhaal ("een ijzersterke karakterstudie" noem jij het, mee eens, vind het verhaal goed), maar over de uitwerking (film blijft nou eenmaal een audiovisuele beleving).
Wat ik vooral sterk vind is dat regisseur Peter Mullan (speelt tevens de vader van de jongen) door zijn cameravoering en montage de kijker weet mee te slepen in een verhaal waar een intelligente jongen door de 'buitenwereld' geen kans krijgt. Het 'audiovisuele' staat in dienst van het verhaal waardoor we een indringend tijdsbeeld krijgen. Maar laat ik jou eens een vraag stellen. Wat maak je op van de symbolische eindscène?
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3241 stemmen
Oef wat een film. Een rauw, triest en vooral aangrijpend drama die je met een ontzettend rotgevoel achterlaat.
De sfeer dat deze film uitstraalt is niets meer dan ellende en uitzichtloosheid. John McGillan, uitstekend gespeeld door Conor McCarron, laat zien hoe weinig kans je in de samenleving maakt als je ouders niet je ouders zijn, je broer een leider is van een bende en je vrienden maakt met de verkeerde. Het is triest te zien dat de wil er is maar hij steeds met de neus op de feite gedrukt wordt dat hij gedoemd is om te falen in het leven. McCarron wordt ondersteunt door een overtuigende cast waaronder een goeie en pijnlijke rol van Mullan zelf. De typische sfeer die de film uitstraalt wordt door de troosteloze beelden van de Schotse buitenwijken en passende score nog eens benadrukt.
Erg mooie maar deprimerende film.
4*
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Welke scènes dan? Wordt nou eens concreet!
Scènes moeten dusdanig imposant zijn, dat de rustigere scènes die volgen er niet voor zorgen dat het langdradig wordt.
Hier dan een concreet voorbeeld: wanneer hij tijdens dat feest achter die jongen van de andere gang aan gaat (tevens een goed voorbeeld voor wat ik over de volgende quote te zeggen heb), hij belandt in dat huis. Wat volgt zou een scène moeten zijn met impact, de spanning zou om te snijden moeten zijn, maar het deed me niks. Dat heeft niks met inhoudelijk commentaar te maken of commentaar op de film zelf, maar op mijn beleveing. En hell, hoe moet ik weten hoe dat wel bewerkstelligt kan worden? Als ik dat had geweten, had ik nu al wel wat kaskrakers bedacht.

Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Je wilt het eigenlijk niet over de film hebben maar over jouw optimale filmbeleving. Zeg dat dan meteen want dat bespaart me tijd voor deze onzinnige discussie.
Aan de ene kant weet je het niet en gooi je het gemakshalve op 'filmbeleving'. Vervolgens lees ik een stuk verder in je bericht dat de regisseur toch andere keuzes had moeten maken. Zie onderstaande quote:
Wat is het nu?
Twee scenes voor de 'safari' is er het symbolische en surrealistische gevecht met Jezus Christus. Ken jij toevallig het hoofstuk uit de Bijbel Daniël in de leeuwenkuil? En dan heb ik het tot nu toe alleen maar over de 'bovenste laag'. Daarbij schrijf je veel maar je zegt bar weinig. Pas daarvoor op!
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Zoals ik al zei worden discussies over film pas interessant als mijn filmbeleving (ja, wat had je verwacht? een objectieve filmdiscussie?
) goed is. Dan pas ben ik bereid er over na te denken. Als ik over iedere film zou moeten nadenken, heb ik er een dagtaak aan. En sowieso, sinds wanneer gaan discussies hier niet over filmbeleving? De eerste film die ik matig vind, maar waar de nasleep wel geweldig van was, moet ik nog meemaken.
Aan de ene kant weet je het niet en gooi je het gemakshalve op 'filmbeleving'. Vervolgens lees ik een stuk verder in je bericht dat de regisseur toch andere keuzes had moeten maken. Zie onderstaande quote:
. Dat zijn nou niet bepaald zaken die tegenover elkaar staan. Andere keuzes van de regisseur om mijn beleving te verbeteren. Gaat zelfs hand in hand..
Rednas 2
-
- 170 berichten
- 196 stemmen
Deprimerende film over een jongen met de brains, maar die deels door eigen keus en deels door allerlei omstandigheden het verkeerde pad kiest. De film bleef mij boeien, niet zo zeer vanwege het standaard verhaaltje, maar door de verrassende plotwendingen en absurditeiten. De film eindigt onbevredigend, maar dat hoort schijnbaar bij dit soort films. Ruime voldoende, 3,5 ster.
oemoemenoe
-
- 659 berichten
- 617 stemmen
sterke karakterstudie waar Peter Mullan ons laat zien dat het niet altijd onwil of een gebrek aan onderwijs is waardoor een jongere ontspoort en zich aansluit tot een straatbende. De buitenwereld met zijn vooroordelen en de stigmatiserende klassenmaatschappij hebben daar een groot aandeel in. Past perfect in het (boeiende) straatje van streetmovie,s als gangs of new-York etc.
Decec
-
- 6743 berichten
- 8586 stemmen
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
(geen bekende acteurs...)
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Neds werd op het San Sebastian International Film Festival bekroond tot Beste Film en Beste Acteur.
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
Goeie film over een jongen die het goed doet op school, maar zich toch aansluit bij een straatbende. De film speelt zich af in Engeland midden jaren '70 en weet mede door de fijne aankleding een uitstekend tijdsbeeld neer te zetten. Ondanks dat het verloop van het verhaal wat voorspelbaar is, blijft de film onderhoudend. De transformatie/ontsporing gaat de jonge acteur (Steven Robertson) bijzonder goed af, alhoewel deze in het verhaal minder goed onderbouwd is.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7279 stemmen
Uitstekend acteerwerk.
Het nadeel aan Neds is dat de film vele mogelijkheden probeert aan te stippen, maar geen een zijplotje echt goed uitwerkt. Dit werk hangt vooral op de schouders van de jonge cast, die uitstekende acteerprestaties aflevert. De film kent een rauwe en realistische sfeer die, ondanks wat geforceerd gedoe, het geheel boven de massa uit doet drijven.
Goed.
cales77
-
- 488 berichten
- 2494 stemmen
vraagje.
Heeft hij zijn vader nou vermoord?
En was de jongen op het eind de jongen die hij eerder op het kerhof een steen op zijn hoofd gooit?
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
Oh, ik dacht juist dat hij zijn vader niet had vermoord. Ik had het idee dat hij op het laatste moment een zijbeweging maakte, niet echt stak en alleen maar huilend over zijn vader heen viel. Heb ik dat nou helemaal verkeerd gezien dan ? Aardig gek ....
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
Deze film heeft met bepaalde scène's zeker wel indruk op me gemaakt. De transformatie die hij ondergaat van jongen die het allemaal goed probeert te doen ondanks zijn rotleven en het moment dat hij opgeeft en zich laat afglijden in het verrotte leventje van zijn broer vond ik wel goed gedaan. Misschien had ik het nog iets meer uitgewerkt willen zien maar hoe de acteur er zelf gestalte aan gaf vond ik heel erg goed gedaan. Vooral als je let op zijn mimiek. Die totale verandering van zijn gezichtsuitdrukking ....
In het begin moet ik wel zeggen dat ik de vechtscène's en de ruziescène's van de gangs wat knullig over vond komen. Het kwam mij nou niet echt over als levensbedreigend over. En vooral die vechtscène waarbij je zo'n knullig achtergrondmuziekje hoort vond ik niet echt om over naar huis te schrijven. Later in de film trok dat wel bij en zie je wel steeds meer een echte grimmige sfeer naar voren komen.
Wat ik ook erg sterk vond was het tijdsbeeld. Dat kwam heel goed naar voren. En bepaalde scène's maakten zeker wel indruk op me. Zoals zijn gevecht met Christus. Of het gehele verhaallijn waarin zijn vader vraagt hem te vermoorden. Al met al vond ik het een indrukwekkende film.
Het laatste nieuws

Door waarheid geïnspireerde misdaadserie '1985' is een kijktip op NPO Start Plus: 'Angstwekkend'

Netflix verbergt 'Windkracht 10' voor Nederlandse kijkers: op deze manier kijk je hem toch

Alom geprezen Nederlandse dramaserie 'Dag en Nacht' gaat dit voorjaar nog verder

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?
Bekijk ook

Nil by Mouth
Drama, 1997
25 reacties

The Football Factory
Drama / Misdaad, 2004
287 reacties

Dog Pound
Drama, 2010
138 reacties

Scum
Drama / Misdaad, 1979
26 reacties

Jûsan-nin no Shikaku
Actie, 2010
204 reacties

Ill Manors
Misdaad / Thriller, 2012
55 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








