• 12.855 nieuwsartikelen
  • 168.788 films
  • 11.050 series
  • 31.687 seizoenen
  • 628.716 acteurs
  • 196.054 gebruikers
  • 9.176.172 stemmen
Avatar
 
banner banner

Wer Wenn Nicht Wir (2011)

Biografie / Drama | 124 minuten
3,25 22 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 124 minuten

Alternatieve titel: If Not Us, Who?

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Andres Veiel

Met onder meer: August Diehl, Alexander Fehling en Lena Lauzemis

IMDb beoordeling: 6,3 (1.317)

Gesproken taal: Duits

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Wer Wenn Nicht Wir

Bernward Vesper, zoon van nazi-auteur Will Vesper, ontmoet de liefde van z’n leven in de vroege jaren zestig: Gudrun Ensslin. Ze beloven elkaar absolute en eeuwige trouw en sluiten zich aan bij de studentenrevolte om de waarheid achter de façade van West-Duitsland bloot te leggen. Maar voor Gudrun volstaat door de façade heen kijken niet; zij wil actie ondernemen en de wereld op z’n kop zetten. Ze krijgen echter een kind en lijken weer dichter naar elkaar te groeien. Maar dan komt een andere man langs - Andreas Baader, opvallender en doortastender dan Bernward, en alle drie worden ze opgeslokt door de kracht van een geschiedenis waaraan ze niet kunnen ontsnappen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van DACA

DACA

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Vandaag naar Aken gereisd om deze film te zien. Wat een prachtige film. Heel mooi en ingetogen acteerwerk, prachtige art-direction met een mooi en (lijkt me) realistisch tijdsbeeld. Enkele zwart-wit beelden met "original footage" (maar gelukkig niet overdreven veel) helpen mee je in die tijd te verplaatsen. De persoonlijke wortels van de het Duitse terrorisme worden hier getoond. De film houdt eigenlijk op (toch nog vrij abrupt, al heb je dan al 2 uur film zitten kijken) als de gewelddadigheid begint. De verknoping - om het met een germanisme te zeggen - van het linkse terrorisme met de nawerking van de Nazitijd in de naoorlogse gezinnen waarin de activisten opgroeiden wordt invoelbaar in beeld gebracht.

Deze film verdient een plek in de Nederlandse bioscopen!


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22609 berichten
  • 73829 stemmen

Prima vertolking van een van de beste acteurs van Duitsland namelijk August Diehl.


avatar van Raspoetin

Raspoetin

  • 209 berichten
  • 1564 stemmen

Gezien in Mexico-Stad! Toe maar.


avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

  • 328 berichten
  • 322 stemmen

Film met een realistisch tijdsbeeld, die mij bleef boeien. August Diehl een goed acteur zoals hier al vermeld is maar Lena Lauzemis deed zeker niet voor hem onder.

Denk niet voor iedereen weggelegd maar misschien dat ik deze periode als klein kind heb meegemaakt zeker voor mij een aanrader.

Een vergelijking met de film der Baader Meinhof komplex werd bij mij snel gemaakt en die beviel mij ook goed!!

Dus voor mij een mooie 7....


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een eerlijk gemaakte realistische psychologische documentairachtige geschied(enis)film over de RAF die niet beklijfd omdat de ziel ontbreekt. In de kern een liefdesverhaal tussen twee mensen, die meegezogen worden in de politieke turbulentie van die tijd en er uiteindelijk aan onderdoor gaan. De relatie tussen Gudrun Ensslin en Bernwald Vesper wordt gevolgd aan de hand van politieke gebeurtenissen (archiefmateriaal). Deze zijn echter teveel aaneengeregen en de beweegredenen van de hoofdpersonen, los van uit welk (nazi)nest ze komen, worden er daardoor niet duidelijker op. Het merendeel van de scènes speelt zich binnenkamers af en daar worden nieuwe personen geïntroduceerd, terwijl je als kijker in het ongewisse blijft waar het zich afspeelt. Will Vesper is de tragische hoofdpersoon: zijn relatie met Gudrun Ensslin wordt door Andreas Baader danig in de war geschopt, zijn droom om een eigen uitgeverij te beginnen mislukt en de zorg voor het kind van hem en Gudrun is teveel voor hem.


avatar van I_extol_1994

I_extol_1994

  • 40 berichten
  • 629 stemmen

De regiseur is erin geslaagd om met een interessant thema, een volledig nietszeggende film te maken.


avatar van wolfboy

wolfboy

  • 19 berichten
  • 18 stemmen

De film is natuurlijk meer waard dan de 6,3 op IMDB en de magere 3,37 sterren die het op dit moment hier heeft.

Politiek gezien is de Duitse geschiedenis altijd wel interessant.

Dit geldt dus ook voor het Duitsland van vlak na de tweede wereldoorlog tot ver in de jaren zeventig.

Voor het gevoel wordt die periode goed in beeld gebracht door de juiste: Acteurs, locaties,muziek,kleding,haardracht en archiefbeelden,

Je waant je werkelijk in het Duitsland van die tijd bij het volgen van deze film.

Ik zou deze film zeker kijken als je de kans krijgt.


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5079 berichten
  • 7176 stemmen

Overtuigend stukje West-Duitse geschiedenis dat zich concentreert op de relatie tussen Bernward Vesper en Gudrun Ensslin. Ze beginnen samen ook een uitgeverij die in een moeilijke spagaat zit tussen het publiceren van revolutionair werk en het heruitbrengen van het werk van nazi-auteur Will Vesper (inderdaad de vader van).

Relatie komt echt tot ontploffen als dan ook Andreas Baader opduikt eind jaren zestig en we aan het begin komen te zitten van de RAF.

Op de aftiteling zien we ook dat de regisseur de zoon van Bernward en Ensslin bedankt.

Film neemt verder geen stelling in zijn al dan niet sympathie voor de RAF, al laat die wel het autoritaire gedrag van Baader zien en wordt er op de aftiteling gemeld dat Baader en Ensslin zelfmoord pleegden hetgeen op z'n minst tussen aanhalingstekens had gemogen.

Verder zitten er geweldige archiefbeelden in de film over een aantal historische gebeurtenissen.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

In de tweede helft van de jaren 60 kwamen op diverse plaatsen in de wereld vertegenwoordigers van de merendeels goedopgeleide naoorlogse generatie in verzet tegen politieke machtsbolwerken. Naast o.a. studentenleiders als Daniel Cohn-Bendit (Frankrijk) en Rudi Dutschke (West-Duitsland) was Gudrun Ensslin een van de mensen van het eerste uur.

Regisseur Andres Veiel schetst in deze film enerzijds haar turbulente relatie met haar studie- en echtgenoot Bernward Vesper (bij het grote publiek nauwelijks bekend volgens mij) en anderzijds de teloorgang van die relatie naarmate Ensslin steeds meer radicaliseert. Op zich een heel interessante proloog van Der Baader Meinhof Komplex (2008). Goed acteerwerk van August Diehl en de verrassend sterke Lena Lauzemis.