Vie Sauvage (2014)

Alternatieve titel: Wild Life

België / Frankrijk

geregisseerd door Cédric Kahn
met Mathieu Kassovitz, Céline Sallette en David Gastou

Het waargebeurde verhaal van Philippe Fournier, alias Paco, en zijn twee zonen Okyesa en Tsali Fournier. Paco slaat alle afspraken omtrent de voogdij in de wind en beslist zijn zonen van zes en zeven jaar niet naar hun moeder terug te brengen. Hij wil hen voortaan zelf opvoeden in communes op ver afgelegen plekken, één met de natuur. Ze beleven niet alleen de angsten en gevaren van het vrije leven maar ook de de hechte vriendschappen en de geneugten ervan.

De film beschrijft het verhaal van Xavier Fortin, een waargebeurd verhaal uit Frankrijk.
Het verhaal verteld zonder een oordeel te geven of partij te kiezen de ontvoering
van twee zonen door hun vader. Een vader die een idealiste visie heeft van een
leven buiten de consumptie maatschappij. De acteurs zijn best wel oke, maar
toch vind ik alles een beetje vlak over komen. Weinig spanning of emotie opbouw.
Het lijkt een beetje als een documentaristische verfilming met weinig diepgang.
Toch geef ik de film wel een voldoende vanwege de filosofische context omtrent
wat is goed of fout, leven in het gangbare juridisch model of een vrij leven in
de wildernis.

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt.

Cédri Kahn maakte, net als met "Une Vie Meilleure" een heel degelijke film, een onthutsend en in het slot aangrijpend verhaal.
Op ware gebeurtenissen gebaseerde film die ons onthoudt van hoe het verder met de betrokkenen is gegaan.
Boeiende opbouw en een uitstekende Matthieu Kassovitz.