Seppuku (1962)

Alternatieve titels: Harakiri | 切腹

Japan

geregisseerd door Masaki Kobayashi
met Tatsuya Nakadai, Rentaro Mikuni en Akira Ishihama

In het 17e-eeuwse Japan is er een periode van vrede aangebroken. Veel clans raken daardoor ontbonden; samurai raken werkloos. Enkelen van hen dreigen met harakiri, ofwel rituele zelfmoord, in de hoop op een aalmoes. Zodra een oudere strijder aanklopt bij het huis van Iyi om daar harakiri te plegen lijkt het er op dat ook hij uit is op een vlugge zakcent. Toch blijken zijn intenties oprechter dan aanvankelijk gedacht wordt.