Prooi (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Dick Maas
met Sophie van Winden, Julian Looman en Rienus Krul

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

228 BERICHTEN 14 MENINGEN
geplaatst: 15 februari, 23:12 uur [permalink]
Wat slecht. Wel om te lachen zo slecht. Maar shame on you, Dick Maas. Je fuckt de Hollandsche Cinema.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 16 februari, 10:16 uur [permalink]
Downloaddiscussie verwijderd.

geplaatst: 16 februari, 18:16 uur [permalink]
Film staat gelukkig in 24p op de blu ray. Geluid is DTS-HD 5.1.

avatar van handelaar
geplaatst: 17 februari, 14:14 uur [permalink]
Prima film in zijn genre.
Kan in mijn ogen zo mee met talloze Amerikaanse animal Horror films.
Dat er een vleugje humor in zit maakt de film ook lekker luchtig; Victor Lowe in zijn safari pak die het klusje wel eens zou gaan klaren vond ik geweldig. Hij deed me even denken aan Terry-Thomas met zijn snorretje.
Voor dit werkje hoeft Dick Maas zich zeker niet te schamen, verre van zelfs.
Prima vermaak!

geplaatst: 18 februari, 00:24 uur [permalink]
Leuke film! De leeuw ziet er niet altijd geweldig uit maar vermaak met humor is het zeker. Jammer dat dit een flop is geworden. Dick Maas is toch een van de enigste nl regisseurs die zulke films maakt.

avatar van Herge
geplaatst: 18 februari, 08:50 uur [permalink]
Echt een nederlandsche film, die Leeuw komt zo van een carnavalswagen, maar mag de pret niet drukken, beetje humor, voor de beginnende horror fanaten een leuke film.
Niet vergelijken met andere top films, want kan kom je er bedrogen uit.
Maar voor een leuke luchtige avond, met een glaasje wijn, best te doen.

avatar van max cady
geplaatst: 19 februari, 06:51 uur [permalink]
Prima film met een dikke vette Maasstempel erop. Heerlijk! Hij weet de opengereten lichamen en ledematen mooi in beeld te brengen. Jammer van de teleurstellende (en dan zeg ik het nog vriendelijk) cgi beelden van de leeuw. Echt om te janken. Had deze trouwens via Pathé thuis gekeken. Was alleen beschikbaar in SD. Ook om te janken. Dat het nog bestaat ..

avatar van 3 2 1 cut

geplaatst: 19 februari, 09:09 uur [permalink]
Ietwat verbaasd. Was er een nieuwe Dick Maas in de cinema ? Dan was er sprake van een absoluut slechte marketing. Niks, niets, noppes over gehoord, gezien of in de media tegen gekomen.

avatar van filmkul
geplaatst: 19 februari, 09:39 uur [permalink]
Zwakke nederhorrror. Het verhaal slaat kant nog wal en Maas weet er ook weinig raad mee en verzand al snel een standaard en spanningsloos horrorwerkje. Waar hij met andere films nog weleens wist te verrassen, zit in deze films niks origineels en zelfs de humor is flauw en voorspelbaar. De gore ziet er goed uit, echter de leeuw zelf is amateuristisch computerwerk. Het acteerwerk is redelijk met een leuke rol voor Frost. Maas zit niet echt in de lift. 1.5/2.0

geplaatst: 19 februari, 09:39 uur [permalink]
Dick Maas is een klootzak, die subsidie centjes over de balk gooit.

Je zou het ook anders kunnen formuleren.

avatar van Mr Grey
geplaatst: 19 februari, 10:27 uur [permalink]
Wat een waardeloze amateuristische film is dit zeg. Totaal onrealistisch en pure onzin.

geplaatst: 19 februari, 14:15 uur [permalink]
Earth , helemaal mee eens.
Respect voor Dick Maas.
Hoop dat dat commentaar verwijderd kan worden.

geplaatst: 19 februari, 14:26 uur [permalink]
Bluray is met nl ondertiteling.
Dat is mooi.

geplaatst: 19 februari, 15:53 uur [permalink]

geplaatst: 19 februari, 16:00 uur [permalink]
Het feit dat de leeuw en de Brit het best acteren is veelzeggend.

avatar van de grunt
geplaatst: 19 februari, 16:33 uur [permalink]
schnoetsz schreef:

Nee joh. Cult

geplaatst: 19 februari, 18:33 uur [permalink]
Kennis vond het niets en een ander te eng 😂
Voor de 3e x gezien en blijft leuk.

geplaatst: 19 februari, 19:18 uur [permalink]
schnoetsz schreef:
Dick Maas helpt de Nederlandse cinema weer een stukje verder het graf in.

Je weet kennelijk niet wat hij heeft betekent in de jaren 80 en 90 in Nederland. Genoeg films die wel succesvol waren. Beetje meer respect voor deze regisseur zou je sieren.

avatar van wimaroca
geplaatst: 19 februari, 22:06 uur [permalink]
Is niet alles dit....de lift en amsterdamed was prachtig maar dit kan niet meer tegenwoordig

avatar van 606
geplaatst: 19 februari, 22:59 uur [permalink]
bart007bond schreef:
Earth , helemaal mee eens.
Respect voor Dick Maas.
Hoop dat dat commentaar verwijderd kan worden.
precies, sommige mensen zijn het filmkijken niet waard.

geplaatst: 20 februari, 23:37 uur [permalink]
Jeetje mijn eerste bericht en dan direct ook een film die ik niet heb kunnen afkijken.
Niks voor mij, dat niet afkijken, maar heb hem echt na 45 minuten afgezet, omdat ik er helemaal niks aan vondt.
Dat de leeuw er soms wat nep uit zag vondt ik minder erg, maar toen er op een gegeven moment een grapje met de naam Badr Hari voorbij kwam had ik het wel zo'n beetje gehad met alle andere flauwe inhoud.
De acteurs konden me ook al niet bekoren, jammer want had me er veel bij voor gesteld.

avatar van Mr. Chiel
geplaatst: 21 februari, 00:02 uur [permalink]
Jan Scooter schreef:
Niks voor mij, dat niet afkijken, maar heb hem echt na 45 minuten afgezet, omdat ik er helemaal niks aan vond....

Als je 'm niet afkijkt, dan ook niet stemmen.

avatar van Mr. Chiel
geplaatst: 21 februari, 00:13 uur [permalink]
Erg vermakelijke film van regisseur Dick Maas (Flodder, De Lift, Amsterdamned) die met de nodige humor het verhaal verteld van een leeuw die mensen aanvalt in Amsterdam. De beelden (animaties) van de leeuw waren soms erg matig, maar de Maas humor, het mooie Nederland en de nodige gore en spanning maken veel goed. Nergens heel eng - al schrok ik wel 2 keer van wat geluidseffecten - maar dat heb ik ook niet met dit soort dierenhorror uit bijvoorbeeld Amerika. Het kan zich er wat mij betreft zeker aan meten!

Jammer dat deze film ENORM geflopt is, hopelijk gaat het on-demand of later op tv nog wat doen. Mooi dat Maas dit genre in ere houdt. Maar vrees dat het de laatste voor hem gaat zijn...

geplaatst: 21 februari, 00:27 uur [permalink]
Mr. Chiel schreef:

Als je 'm niet afkijkt, dan ook niet stemmen.

ja daar zit wel wat in, bedankt voor de tip en ondanks dat het mij zelden tot nooit gebeurd (dat niet afkijken) zal ik deze tip zeker mee nemen als het nog ooit eens mocht gebeuren.

geplaatst: 21 februari, 02:18 uur [permalink]
Wat een gedoe hier en daar. Prooi is gewoon een vermakelijke film, en om nou gelijk Dick Maas af te
branden vind ik gewoon onnodig. Er wordt zelfs geschreven dat deze film onrealistisch is, alsof er
dagelijks leeuwen door Amsterdam lopen. Als je dit soort commentaren plaatst kan je je beter bij
tekenfilms houden, die zijn ook niet realistisch.

avatar van mixmaster
geplaatst: 22 februari, 16:31 uur [permalink]
Tja, alsof we nog in de jaren 80 zitten zo kwam deze film op mij over.
Vreselijk slecht acteerwerk en de leeuw is zo rechtstreeks uit de schiettent van de kermis gepakt om een paar scenes mee op te nemen.
Werkelijk zo slecht dat het gewoon zielig is.

avatar van blurp194
geplaatst: 22 februari, 18:06 uur [permalink]
Weer een mooi stukje cult levert Dick Maas hier af - tenminste, dat vind ik het, al is zo te zien lang niet iedereen dat met me eens. Je kan jezelf te serieus nemen, denk ik dan. Aan de andere kant, het is toch maar moeilijk mogelijk om de Nederlandse filmindustrie serieus te nemen, en dan mag ik zo'n stukje zelfrelativering als uit deze film spreekt graag zien. Liever wat meer film met minder pretenties, dat ligt me een stuk beter dan het gemiddelde wat we uit ons mooie platte landje te zien krijgen.

Fijn of te zien dat Maas zijn gevoel voor humor niet kwijt is, en ook de durf nog heeft om dat te laten zien. En dan kan de leeuw er misschien hier en daar wat mottig uitzien, dat stoort mij dan echt helemaal niet.

geplaatst: 24 februari, 23:58 uur [permalink]
Sorry, Dick, maar wat was dit? Doodzonde.

avatar van Quentin
geplaatst: 25 februari, 09:11 uur [permalink]
Quido schreef:
Sorry, Dick, maar wat was dit? Doodzonde.

Zo'n reactie had ik al verwacht. Maar dit is mijn mening. En daar hoef jij het niet mee eens te zijn. Maar misschien dat jij mij kunt overtuigen waarom deze film minder is dan Turks Fruit?

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 25 februari, 16:38 uur [permalink]
Ik heb wel een zwak voor Dick Maas, 1 van de weinige Nederlandse regisseurs die wat meer durft te maken dan al die voorspelbare flut romantische komedie's met Chantal Janzen, Halina Reijn en Johnny de Mol of arthouse huildrama's waar de Nederlandse filmwereld mee wordt overspoeld. Zijn Flodder films zijn legendarisch, zijn horrorfilms als De Lift en Amsterdamned zijn kleine klassiekers en een paar jaar terug kwam hij nog met Sint, dat weer ouderwets tegen de heilige huisjes in ons land schopte. Ik vond de film best tof, maar volgens mij ook niet echt een groot commercieel succes toch? Tenminste, op Wikipedia zie ik dat er maar een paar ton wist is gemaakt.

Prooi is ook best een ambitieus project geworden. Tof idee, maar aan het eindresultaat te zien was er gewoon te weinig budget voor de uitvoering, want er valt een hoop op de film aan te merken. Zo ziet de leeuw er niet echt heel overtuigend uit, maar het gaat nog wel. Vooral tijdens de actiemomenten zag het er gewoon niet zo best uit. Neem de achtervolging tussen de leeuw en de pizzabezorger, oef. Heel erg lelijk. Gelukkig weet Maas nog wel een hoop te verbloemen met redelijk sterk camerawerk, waardoor je je niet te snel stoort aan die dingen. Ook leken bepaalde scenes versneld afgespeeld te zijn, waardoor alles vrij onrealistisch oogt. Dit alles compenseert hij gelukkig wel met zijn bekende humor en met veel slachtoffers die er vrij bloederig aan gaan. Zo'n verhaal als in Prooi moet je ook niet al te serieus nemen.

Het is dat de cast er nog wel zin in leek te hebben, maar de dialogen zijn toch wel tenenkrommend slecht zeg. Denk eens aan het gesprekje met de pizzakoerier. Kan echt niet. Gelukkig doet Sophie van Winden het in de hoofdrol het nog wel aardig en is de bijrol van Mark Frost als gehandicapte leeuwenjager erg tof. Zij redden de film nog wel op dat vlak. Prooi haalt zeker niet het niveau van eerdere klassiekers van Maas, maar vermakelijk was het zeker. Maas weet wel hoe hij spanning op moet bouwen, geweld moet tonen en hoe hij truttige Nederlandse zaken fijn op de hak kan nemen. Maar gezien de enorme flop van de film zal er wel niet snel meer een nieuwe Dick Maas film in deze vorm komen.