Lawrence of Arabia (1962)
Genre: Avontuur / Biografie
Speelduur: 210 minuten / 228 minuten (gerestaureerde versie) / 187 minuten (1970 re-release) / 222 minuten (premiere cut - zonder overture) / 202 minuten (verkorte versie)
Alternatieve titel: Lawrence van Arabië
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: David Lean
Met onder meer: Peter O'Toole, Omar Sharif en Alec Guinness
IMDb beoordeling:
8,3 (338.500)
Gesproken taal: Arabisch, Engels, Turks en Portugees
On Demand:
Bekijk via Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot Lawrence of Arabia
"Nothing is written."
In 1935 verongelukt kolonel Thomas Edward Lawrence op zijn motorfiets. Op zijn herdenkingsdienst heeft iedere gast een uiteenlopende mening over hem; de een vindt hem laag bij de grond, de ander prijst hem de hemel in. Hierop flitst het filmverhaal terug in de tijd naar 1916; Engeland en Frankrijk vechten tegen Duitsland in de Eerste Wereldoorlog. Turkije, dat eeuwen lang het Midden-Oosten domineerde, schaart zich aan Duitse zijde. Voor de Britse strategie blijkt het vitaal om de Arabische stammen onder Turks bestuur te verenigen tot één Arabisch leger om daarmee het Turkse Rijk te verslaan. De jonge luitenant Lawrence wordt naar Arabië gestuurd en besluit daar om op eigen initiatief de Arabische opstand te leiden.
Externe links
Acteurs en actrices
T.E. Lawrence
Prince Feisal
Sherif Ali
Auda abu Tayi
General Allenby
Turkish Bey
Colonel Harry Brighton
Mr. Dryden
Jackson Bentley
General Murray
Reviews & comments
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Alleen de gerestaureerde versie is op DVD uitgebracht, maar de vergelijking met het nog niet gerestaureerde materiaal klopt wel. Voor de liefhebbers is er ook nog een super-bit versie, waarvan ik persoonlijk de kleuren wat vindt tegenvallen. Bovendien wordt op die 2-dvd editie niet op het juiste moment van disc naar disc overgeschakeld: moet natuurlijk bij de "Intermission" zijn (in de oorspronkelijke versie van de film stond er ENTER'E ACTE - een foutieve spelling van "entre acte" of "entr'acte") en niet tijdens de tocht door de woestijn.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Juist de kleuren van de Superbit versie zijn een enorme verbetering.. Het schijnt dat de superbit versie van Lawrence of Arabia de enige echte geslaagde superbit versie is. Deze versie is onder toeziend oog van Robert Harris, die samen met David Lean de film eind jaren '80 restaureerde, tot stand gekomen. Jammer genoeg heeft dit ook een copyright, waardoor andere versies niet dezelfde transfer mogen gebruiken, en de superbit lijkt ook niet meer verkrijgbaar..
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Zo zie je maar hoe smaken verschillen. Misschien gaat mijn voorkeur in het algemeen uit naar volle kleuren en vind ik daarom die van de superbit-versie eerder flets, alsof je naar een enigszins overbelichte film kijkt. Vergelijk bijv. de kleur van Lawrence's uniform wanneer hij de tekst "I don't want to be part of your big push" zegt in de superbit- met die van de special edition-versie (waar, overigens, de wissel van discs bij de filmpauze is).
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Misschien heeft het er ook mee te maken op wat voor soort beeldscherm je de superbit hebt gekeken. Die wissel van discs op de superbit is trouwens met reden gedaan.
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Beide op hetzelfde beelscherm gezien en, na het lezen van je link, ik blijf bij mijn eerder uitgesproken mening ten aanzien van de kleur. De reden voor disc-wissel bij superbit is uiteraard logisch voor DVD (en in feite niet storend bij kijken), maar voelde voor mij, die de film in het grijze verleden een paar maal in de bioscoop had gezien, toch ongewoon aan.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Tja, over smaak valt niet te twisten
Die wissel komt de dvd zelf ten goede, maar de film inderdaad niet, daar ben ik het iig wel met je over eens.
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Er zijn er nog veel meer. Dit was bijlange na niet de eerste. Dit was eerder een film midden in een epische trend van destijds. Van halverwege de jaren '50 tot deze film zijn er alleen al tientallen gemaakt.
De eerste epische film lijkt me trouwens The Birth of a Nation (1915). Ook The Ten Commandments, Ben-Hur en Spartacus zeker niet. De eerste twee waren zelfs al eerder verfilmd.
Epische films zijn inderdaad net zo oud als de filmkunst zelf. Maar Griffith was zeker niet de eerste met Birth Of The Nation. In Italië o;m. had men al enkele topproducties geproduceerd zoals Quo Vadis (1913), Gli Ultimi Giorni di Pompei (The Last Days of Pompeii) (1913) of Cabiria (1914). Later maakte men in de Cinecittastudio's aan de lopende band (vaak goedkope en kwalitatief zwakke) swords and sandalsfilms totdat in de jaren '60 de spaghettiwestern de Italiaanse cinema nieuw leven inblies.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ik schaam me dat ik deze klassieker nog steeds niet hebt gezien, het wordt eens tijd dat ik hem ga bestelen.
jackyvanmaele
-
- 17 berichten
- 1 stemmen
Adembenemend, Zag deze film reeds in de cinema eind jaren 60.
Op de dvd staan ook prachtige documentaires over het maken van de film en over TE Lawrence zelf.
De mooiste scene is bij de waterput, met de luchtspiegeling, wanneer de ruiter nadert. Let eens op de vertwijfelde houding van Peter O' Toole en de bange houding van zijn gids. Uitmuntend acteertalent.
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
super mooie film echt geweldig.
perfect verhaal.
uitstekend geacteerd.
5 sterren
Dutchero
-
- 322 berichten
- 331 stemmen
Ik heb deze film gekeken en vond hem niet zo goed als velen hier vinden. Hij begint ijzersterk; en het verhaal is prachtig en het acteerwerk is goed tot zeer goed. Echter, naarmate de film voortduurt houdt deze film mij niet vast, en wordt het steeds minder interessant. Dit ligt misschien aan de flinke lengte, dus daarom zal ik hem zeker nog een keer kijken, voor nu 3-3,5 *
Barcel
-
- 1370 berichten
- 30 stemmen
Duurt hij echt 210 minuten?? Bah, ik wil toch niet de hele film traag kijken met een klein zakje chips zoals de film 'The Last Emporer'.. Ik zie het nog wel of ik hem ga kijken.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Duurt hij echt 210 minuten?? Bah, ik wil toch niet de hele film traag kijken met een klein zakje chips zoals de film 'The Last Emporer'.. Ik zie het nog wel of ik hem ga kijken.
Once Upon a Time in America duurde nog langer. Dus dan kan je Lawrence of Arabia ook wel proberen. Wie weet bevalt het, en vergeet je dat ze zakje chips op is.
Barcel
-
- 1370 berichten
- 30 stemmen
Once Upon a Time in America duurde nog langer. Dus dan kan je Lawrence of Arabia ook wel proberen. Wie weet bevalt het, en vergeet je dat ze zakje chips op is.
Ja, maar dit film is in 1962 gemaakt, en in dit jaren zijn de films heel vaak traag, als je dat maar snapt, derpersonages in de films in de jaren '60 praten alleen verder en korte actiescenes. Misschien is Lawrence of Arabia een van die films. Mijn broer keek wel een keer naar Casablanca en ik heb hem niet gezien, hij is vet te traag... Maar je hebt wel gelijk dat Once Upon a Time in America duurde nog langer dan dit film... ik ga hem wel een keer kijken! 
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Die 'jeugd van tegenwoordig', ze vindt alles te traag. Echt zonde, want in films als 'Lawrence' zit er zoveel meer schoonheid en subtiliteit dan in de hedendaagse blockbusters (en dit zonder digitale effecten). Hier kan je je tenminste volledig in verliezen zonder je hersens op nul te moeten zetten.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Mee eens, Lawrence is een stuk authentieker dan die "full blast CGI gegenereerde achtergronden" in films van tegenwoordig.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ik heb vandaag de dvd aangeschaft, 'geremasterde versie'.....de hoesje geeft aan dat de film 137 minuten duurt. Ik heb even opgezocht op Imdb
en nergens staat iets vermeld over 137 minuten versie. Iemand meer informatie hierover?
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Heb de dubbel-DVD (special edition) in bezit: volgens informatie op achterzijde duurt de film op de 1e DVD 137 min. en de rest op de 2e DVD 80 min. Die 137 minuten was ook in de bioscoop de duur tot aan de Entr'acte (pauze). Heb jij wel 2 DVD's, want deze film past, volgens mij, indien compleet niet op 1 schijfje ...
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ik heb inderdaad twee DVD's, maar de hoesje geeft aan dat de 2de DVD éxtra's' bevat.....dus als het goed is duurt de film maar 137 minuten?
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Op mijn tweede DVD zit het tweede deel van de film (na de pauze) + de extra's. Kijk eens wat precies op jouw tweede DVD zit, zou ik zeggen.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Net gekeken, er zit inderdaad het tweede deel er bij, wat een opluchting.....Dank!
garlic senior
-
- 4690 berichten
- 0 stemmen
Ik zou deze film graag willen herzien, hopelijk een keertje te bewonderen op televisie.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Lawrence of Arabia:
Dat (bijna) drie en een half uur naar zand kijken zo boeiend kan zijn heb ik nooit mogen dromen. Wat een prachtige beelden krijgen we te zien in deze film zeg. Inmens grote woestijnvlakten, prachtige bergen, rotsen en zo nu en dan een oase met palmbomen in het midden van de grote woestijn. Jah, op dit gebied is Lawrence of Arabia niet of nauwelijks te overtreffen wat mij betreft. Combineer deze prachtige beelden met een boeiend verhaal en je hebt een geweldige film.
Niet alleen de scenes in de woestijn zorgen voor mooie plaatjes, maar ook in de steden zelf - Caïro geloof ik - worden we verwend met prachtig beelden van al die witte gebouwen omringd met palmbomen. De sfeer die daar heerst is gewoon geweldig. Dit alles zorgt er dan ook voor dat de film eigenlijk geen seconde verveeld. Sommige dialogen zijn misschien op een gegeven moment niet meer erg interessant te noemen, maar dan hebben we altijd nog de prachtige cinematografie.
De rollen zijn prima ingedeeld wat mij betreft. Peter O' Toole is erg goed als Lawrence, maar ik vond Omar Sharif ook geweldig in zijn rol. De eerste kennismaking met Lawrence is dan ook direct raak, wanneer hij op zijn motor over de weg raast. Prima camerawerk overigens in die scene. De terugblikken na zijn dood - op deze motor - is het begin van een prachtige film. Vanaf minuut één heb ik me vermaakt in een interessant verhaal die door de prachtige beelden constant blijft boeien. Op een gegeven moment krijg je gewoon zelf het gevoel dat je in die enorme woestijn loopt. Alle bijrollen zijn trouwens ook prima ingedeeld. Alec Guiness als Feisal is erg goed, ondanks dat je duidelijk ziet dat de beste man een lading make-up op heeft om zijn ware persoon te verbergen. Maar dat geeft niet, want Guiness komt erg geloofwaardig over naar mijn mening.
De muziek van Maurice Jarre is prachtig. Simpelweg één van de beste scores die er gemaakt is. Ik had heel andere muziek verwacht en het was eerst wel even wennen, maar na een tijdje zit je er zo in dat deze muziek eigenlijk niet anders had gemoeten. David Lean weet alles tot een prachtig geheel te smeden in deze film. En dat zonder vrouwen. Ik dacht er niet eens bij na onder de film, maar las het net toevallig. De beelden lijken trouwens echt zo echt te zijn en ik was er ook van overtuigd dat alle beelden echt in de woestijn waren geschoten, maar dat is dan helaas niet zo. Ach, het maakt ook niks uit, want Lawrence of Arabia is simpelweg een groots meesterwerk.
* * * * *
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Lawrence of Arabia:
De beelden lijken trouwens echt zo echt te zijn en ik was er ook van overtuigd dat alle beelden echt in de woestijn waren geschoten, maar dat is dan helaas niet zo. Ach, het maakt ook niks uit, want Lawrence of Arabia is simpelweg een groots meesterwerk.
* * * * *
Mooie review Harm Jan. Weer een echte liefhebber erbij. Ik denk dat ik de film op eenzelfde manier heb ervaren toen ik hem de eerste keer zag. Met name de echtheid van de shots blies mij omver en ik had ook totaal niet door dat bepaalde gedeeltes in de studio zijn opgenomen.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Dankjewel
Ik heb een tijdje zitten denken over een top tien notering, maar daar ben ik nog niet echt over uit. De tiende plaats in mijn top tien is nog beschikbaar, maar op dit moment gaat er een (erg) lichte voorkeur uit naar Once Upon a Time in America. De beelden zijn prachtig inderdaad. Dat is een ding wat ik nog nooit zo in een film heb mogen aanschouwen.
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Niet alleen de scenes in de woestijn zorgen voor mooie plaatjes, maar ook in de steden zelf - Caïro geloof ik - worden we verwend met prachtig beelden van al die witte gebouwen omringd met palmbomen.
De muziek van Maurice Jarre is prachtig. Simpelweg één van de beste scores die er gemaakt is. Ik had heel andere muziek verwacht en het was eerst wel even wennen, maar na een tijdje zit je er zo in dat deze muziek eigenlijk niet anders had gemoeten.
David Lean weet alles tot een prachtig geheel te smeden in deze film. En dat zonder vrouwen. Ik dacht er niet eens bij na onder de film, maar las het net toevallig.
De beelden lijken trouwens echt zo echt te zijn en ik was er ook van overtuigd dat alle beelden echt in de woestijn waren geschoten, maar dat is dan helaas niet zo.
Lawrence of Arabia is simpelweg een groots meesterwerk. * * * * *
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Mooi om te horen dat het echt dé film voor je is terwijl je er zoveel hebt gezien. Net als bij Once Upon a Time in America heb ik nu alweer zin om ook deze film te herzien ondanks dat beide films erg lang duren.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
Film die sterk in twee delen verdeeld is. En niet alleen door het intermezzo.
Het ouverture en het intermezzo het ik trouwens niet meegepikt. Vond de muziek niet meteen van die kwaliteit dat ze mooi tot z'n recht komt met een zwart scherm. Gewoon doorgespoeld.
Eerste deel van de film vond ik best aangenaam. Is al meer gezegd, maar de landschapsfotografie van Lean is vaak erg mooi. Kon de kleine pogingen tot abstractie ook wel apprecieren, al had daar veel meer mee gedaan kunnen worden. Muziek vond ik niet denderend al zat er wel een bekend en grappig deuntje in.
Verder vond ik er een leuk avontuurlijk sfeertje vanaf komen, zeker wanneer ze door de woestijn naar Aqada trekken. Personage van Lawrence past hier ook mooi in.
Tweede deel keert de film. Het landschap verdort en keert nooit meer terug. O'Tool kan niet meer leunen op het frivole avontuur cliché en valt compleet door de mand wanneer er meer van zijn personage verwacht wordt. Dat maakt de laatste 90 minuten jammer genoeg weer tot een lange zit.
De actie was verder niet al teveel soeps. Was al te voorspellen na het wel erg vreemd in beeld gebrachte ongeluk in het begin, maar ook de bestorming op Aqada vond ik er maar vreemd uitzien. Veel paardgerij en stofwolk, weinig gevecht.
Daar had het in ieder geval mogen stoppen voor mij, al wat volgt vond ik steeds moeilijker te harden. Op basis van het eerste deel had het 2.5* kunnen zijn, nu gaat er nog een volle vanaf voor het tweede deel.
Edit: Claude Rains vond ik de enige echt goeie rol neerzetten, als Dryden, had wel wat meer screentime mogen krijgen.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Het "avontuur" van Lawrence als een cliché omschrijven onthult hier een gebrek aan geschiedkundig know-how met betrekking tot het levensverhaal van Thomas Edward Lawrence.
Zelden heeft een personage onderling rebellerende Arabieren tot elkaar weten te brengen om voorts veldlagen winnend af te sluiten.
Dat is eerder uniek en verre van cliché.
Het 'tweede' deel vormt nu juist een essentieel onderdeel in de geschiedenis van Lawrence. Dat aspect weglaten is zoiets als een documentaire maken over de gespeelde wedstrijden van het Nederlands elftal in 1988 maar de finale buiten beschouwing laten.
Het betreft geen fictie maar een geschiedkundig gegeven waar we hier over spreken. Je schrijft erover alsof Lawrence een niet bestaand figuur betrof.
Voorts bespeur ik slecht onderbouwde retoriek, een beetje deze had wel wat meer tijd mogen krijgen voor zijn rol, de gevechten hadden wel meer explosies mogen krijgen, de pantoffels die Lawrence droeg hadden minder onder het zand mogen zitten maar de aftiteling was keigaaf niveau.
Prima dat je een film afkraakt, maar kom s.v.p. eens met relevante punten aanzetten hoe lastig deze ook te bespeuren zijn met de fast forward button op aan. Mijn devies is dan ook om bij de volgende klassieker voor de 4x vooruitspoel optie te kiezen in plaats van de maximale stand.

Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12844 stemmen
Het betreft een speelfilm en geen documentaire.
Het zal mij benieuwen wat jij relevante punten vindt ... ik hou me aangeraden. 
Verder is het enige wat ik jou zie doen wat kritiek uit verband te proberen trekken, of het een beetje belachelijk te maken door zelfverzonnen kritiek toe te voegen. Da's laag voor iemand die zichzelf hoog inschat.
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Goed beoordeelde WOI-film 'Lawrence of Arabia' met Peter O'Toole komt naar Netflix

De beste tien films om de zomerhitte mee door te komen

Netflix-verwijderalarm: deze maand nog verdwijnen er 20+ films, dit zijn de vijf best beoordeelde
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








