The Handmaid's Tale (1990)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Faye Dunaway, Robert Duvall en Natasha Richardson

Het land van Gilead, 21e eeuw. Het menselijk ras staat op uitsterven. Vruchtbare vrouwen worden opgeleid tot broedmachines. Ontsnappen lijkt onmogelijk. Totdat de moedige weduwe Kate een slim plan bedenkt en steun krijgt uit onverwachte hoek.

Redelijk onderhoudende futuristiche film over een wereld waarin nog maar weinig vrouwen zwanger kunnen worden. Een goed idee, en deze film had ook zeker potentie maar is niet helemaal bevredigend uitgewerkt. Ondanks dat de film zich in de toekomst afspeelt, ziet de film er verre van futuristisch uit. Wel heerst er een vreemde en steriele sfeer, die emotioneel gezien ook wat intentionele afstand schept.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet onaardig, maar verre van ècht goed. Soms eerder onbedoeld grappig dan dreigend (een aantal van de rituelen van de Handmaid's bijvoorbeeld). Mist vooral nogal wat spanning en heeft een verbazingwekkend mat einde met een flauw epiloogje dat volgens mij niet in het boek zat. Afgeraffeld en veel te snel. Veel niet waar gemaakte potentie. Maar ècht slecht is het ook niet, daarvoor zijn er weel te veel aardige scenes en ideeën. Sterkste deel is overigens het begin.

Niet goed en niet slecht, 2.5*

Een merkwaardige film van Volker Schlöndorff, wiens uitstapje naar Amerika begin jaren ’90 niet de meest sprankelende films heeft opgeleverd. Spannende, soms lachwekkende scènes én periodes, waarin vrijwel niets gebeurt, lossen elkaar af. Natasha Richardson probeert nog wal geloofwaardigheid in haar rol te stoppen, maar de rest van de cast lijkt wat ongeïnteresseerd bezig te zijn. Matig.

avatar van Baboesjka
Een matige film. Een vrij interessant verhaal, maar ik vind de uitwerking en het acteerwerk niet heel sterk. De tv-serie heb ik niet gezien en het boek niet gelezen. Deze film geef ik in ieder geval 2,5*.

avatar van Brandt
Zag deze film langskomen toen ik miden in de serie (videoland) zat en dan ga je toch vergellijken. De serie is subliem, het beste dat ik in jaren zag, en daar kan de film helaas niet aan tippen. Wat ook niet helpt is het tijdsbeeld qua vormgeving, kleding en kapsel. Spuuglelijk!