• 13.924 nieuwsartikelen
  • 171.920 films
  • 11.458 series
  • 32.519 seizoenen
  • 635.138 acteurs
  • 197.284 gebruikers
  • 9.234.963 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Handmaid's Tale (1990)

Drama / Sciencefiction | 109 minuten
2,70 78 stemmen

Genre: Drama / Sciencefiction

Speelduur: 109 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Volker Schlöndorff

Met onder meer: Faye Dunaway, Robert Duvall en Natasha Richardson

IMDb beoordeling: 6,0 (11.692)

Gesproken taal: Duits, Engels en Spaans

  • On Demand:

  • Videoland Bekijk via Videoland
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Handmaid's Tale

"A haunting tale of sexuality in a country gone wrong."

Het land van Gilead, 21e eeuw. Het menselijk ras staat op uitsterven. Vruchtbare vrouwen worden opgeleid tot broedmachines. Ontsnappen lijkt onmogelijk. Totdat de moedige weduwe Kate een slim plan bedenkt en steun krijgt uit onverwachte hoek.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Wouter

Wouter

  • 18698 berichten
  • 3052 stemmen

Aardige ideeen. Goede muziek. Maar traag en niet goed uitgewerkt.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22036 berichten
  • 4834 stemmen

Ik heb het boek van Atwood ooit gelezen. Nooit geweten dat het verfilmd was.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18698 berichten
  • 3052 stemmen

Eindigt dat ook zo abrupt en onbevredigend?


avatar van valerio2003

valerio2003

  • 575 berichten
  • 3900 stemmen

inderdaad niet goed uitgewerkt deze film


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Vond het einde ook maar niks. Te gemakkelijk!


avatar van scorsese

scorsese

  • 12687 berichten
  • 10730 stemmen

Redelijk onderhoudende futuristiche film over een wereld waarin nog maar weinig vrouwen zwanger kunnen worden. Een goed idee, en deze film had ook zeker potentie maar is niet helemaal bevredigend uitgewerkt. Ondanks dat de film zich in de toekomst afspeelt, ziet de film er verre van futuristisch uit. Wel heerst er een vreemde en steriele sfeer, die emotioneel gezien ook wat intentionele afstand schept.


avatar van rensie32

rensie32

  • 4359 berichten
  • 1751 stemmen

Leuk concept dat helaas zeer slecht wordt uitgewerkt.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22036 berichten
  • 4834 stemmen

Niet onaardig, maar verre van ècht goed. Soms eerder onbedoeld grappig dan dreigend (een aantal van de rituelen van de Handmaid's bijvoorbeeld). Mist vooral nogal wat spanning en heeft een verbazingwekkend mat einde met een flauw epiloogje dat volgens mij niet in het boek zat. Afgeraffeld en veel te snel. Veel niet waar gemaakte potentie. Maar ècht slecht is het ook niet, daarvoor zijn er weel te veel aardige scenes en ideeën. Sterkste deel is overigens het begin.

Niet goed en niet slecht, 2.5*


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22036 berichten
  • 4834 stemmen

Wouter schreef:
Eindigt dat ook zo abrupt en onbevredigend?


In mijn herinnering zelfs nog abrupter. Volgens mij is het einde daar open en stopt het als ze begint met vluchten. Maar het is een jaar of 12 geleden dat ik het las. Misschien zit ik er naast.


avatar van Loepsaal

Loepsaal

  • 434 berichten
  • 0 stemmen

Interessant gegeven, overpopulaties sterven wel vaker zomaar uit.

Op dit moment kampen we nog steeds met een tegenovergesteld probleem.

Wat een aangename vrouw was Natasha Richardson, jammer.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Een merkwaardige film van Volker Schlöndorff, wiens uitstapje naar Amerika begin jaren ’90 niet de meest sprankelende films heeft opgeleverd. Spannende, soms lachwekkende scènes én periodes, waarin vrijwel niets gebeurt, lossen elkaar af. Natasha Richardson probeert nog wal geloofwaardigheid in haar rol te stoppen, maar de rest van de cast lijkt wat ongeïnteresseerd bezig te zijn. Matig.


avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

  • 468 berichten
  • 1197 stemmen

Lijkt inderdaad niet te kunnen tippen aan de nieuwe tv-versie qua acteerwerk en screenplay. Hoewel de serie natuurlijk nog langer duurt... Maar wellicht dramatisch beter opgebouwd.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2938 berichten
  • 2214 stemmen

Vond dit nog wel fris ogen na bijna dertig jaar en nog actueel zeker ook. De tv-serie heb ik niet gezien. Gelezen dat de schrijver een vervolg in voorbereiding heeft. Waar het fundamentalisme overal oprukt is zo'n regime wel voorstelbaar en voorspelbaar. Oké het is geen hoogvlieger van Volker Schlöndorff, maar wel bedoeld als waarschuwing. De kritiek hier deel ik wel, maar Natasha Richardson doet het prima en Robert Duvall is geloofwaardig als hoofd van een moordzuchtig regime. Het kwaad vertoont zich namelijk altijd als vriendelijk en charmant.


avatar van Baboesjka

Baboesjka

  • 891 berichten
  • 1704 stemmen

Een matige film. Een vrij interessant verhaal, maar ik vind de uitwerking en het acteerwerk niet heel sterk. De tv-serie heb ik niet gezien en het boek niet gelezen. Deze film geef ik in ieder geval 2,5*.


avatar van Brandt

Brandt

  • 351 berichten
  • 286 stemmen

Zag deze film langskomen toen ik miden in de serie (videoland) zat en dan ga je toch vergellijken. De serie is subliem, het beste dat ik in jaren zag, en daar kan de film helaas niet aan tippen. Wat ook niet helpt is het tijdsbeeld qua vormgeving, kleding en kapsel. Spuuglelijk!


avatar van pierre18

pierre18

  • 736 berichten
  • 615 stemmen

Brandt schreef:

Zag deze film langskomen toen ik miden in de serie (videoland) zat en dan ga je toch vergellijken. De serie is subliem, het beste dat ik in jaren zag, en daar kan de film helaas niet aan tippen. Wat ook niet helpt is het tijdsbeeld qua vormgeving, kleding en kapsel. Spuuglelijk!

Volledig mee eens. Film kan niet tippen aan de serie. Acteurs zijn ook lang niet zo overtuigend als in de serie en daarmee bedoel ik iedereen! Het lijkt ze allemaal niet zo veel te boeien wat er gebeurt.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11756 berichten
  • 5150 stemmen

Serie niet gezien, boek een tijdje geleden gelezen en vond dit eigenlijk een prima film. Ik miste de eenzaamheid en de leegte van de dagen die in het boek zo mooi werd verwoord, maar ik ben de volle speelduur geboeid gebleven. Robert Duvall is altijd leuk en het is verschrikkelijk dat Richardson te vroeg aan haar einde is gekomen.

3,5*


avatar van Waalie

Waalie

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

De nieuwe serie is beter. Overtreft misschien zelfs het boek van Margaret Atwood, het verhaal van de dienstmaagd in het Nederlands.


avatar van Left4Dead

Left4Dead

  • 3240 berichten
  • 3691 stemmen

Een geweldige sfeer, en ja... ik ben het met meerdere hier eens dat dit echt veel beter uitgewerkt had kunnen worden. Maar wat een heerlijk plot zeg, een angstvallige wereld volkomen doorgeslagen doet me denken aan 1984. En wat een prima cast, ondanks ik geen liefhebber van drama ben ik me hier heel erg mee vermaakt heb.

Het speelde op mijn gevoelens in, een wereld die onder een regime staat. Want veel vrijheden verliezen merken we in werkelijkheid elk jaar weer iets meer. Met of zonder virus, we worden als kudde nu eenmaal opzichtelijk een bepaalde kant op gejaagd. En dan ben ik echt geen wappie, die mensen neem ik zeker niet serieus.

Enfin, het is een nette prent met een mooie cast en een schitterend verhaal. Misschien moet ik dan toch de serie maar gaan zien. Normaliter ben ik geen seriekijker maar ach, niet geschoten is altijd mis.

Een prettige 3,5**, een 7,5/10.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5417 berichten
  • 1741 stemmen

Na de serie ook maar eens deze film gekeken. Het boek is geschreven naar aanleiding van de verkiezing van Reagan in de VS en de film is duidelijk niet lang daarna gemaakt. We zien hier ook handmaids in rood en echtgenotes in blauw, maar de hele stilering, met name van de echtgenotes ademt ontzettend de Reaganperiode.

Zou ik in die periode volwassen zijn geweest, had ik de toekomstvisie van het boek en deze film erg overtrokken gevonden hebben. Het is interessant en ook angstaanjagend om te zien hoe de VS (of althans de helft ervan) zich richting de dystopie uit dit verhaal aan het ontwikkelen is na relifanaat Pence als vice-president en de bestorming van het Capitol vorig jaar op 6 januari en nu opvattingen van anti-abortus politici alleen maar extremer worden (geen uitzonderingen voor incest en verkrachting lijkt nu de standaard geworden te zijn en de eerste politici die zelfs de doodstraf willen opleggen voor abortus beginnen zich al te roeren).

Als documenten van de verschillende tijdgeesten is het dus interessant om de film- en de serieadaptatie van The Handmaid's Tale naast elkaar te leggen. Maar los daarvan stelt deze film toch teleur. Ik voel de dreiging van een extremistisch regime niet in deze film. Ja er wordt gestraft in deze film, maar het wordt achteloos gedaan en de hoofdpersone gaat er ook relatief laconiek mee om. In het eerste seizoen van de serie krijg je echt het gevoel dat je ontzettend voorzichtig moet zijn met wie je praat, want iedereen kan je verraden. In de film lijkt iedereen gewoon vrij met elkaar te praten.

Visueel ook niet geweldig. Richardson is aangenamer om te zien dan Moss, die dan weer meer indruk als actrice weet te maken. Duvall is wel een interessante keuze als commander en had wellicht een meer passende leeftijd dan Fiennes in de serie. Tennant is een te jonge en knappe Aunt Lydia, zeker na de indrukwekkende Dowd in de serie gezien te hebben. En het einde dat men aan deze film breit voelt ook te makkelijk aan. Het eerste seizoen van de serie wint het in mijn ogen ruimschoots van deze film. 1*.


avatar van Collins

Collins

  • 6895 berichten
  • 4107 stemmen

The Handmaid‘s Tale werpt een drukkende blik op een totalitair systeem. Een systeem dat door onderwerping en strikte regels zich wil verzekeren van nakomelingen om te kunnen voortbestaan. Een systeem dat vruchtbare vrouwen eens in de maand laat verkrachten door hun bezitter in de hoop op nakomelingen. De verfilming van de roman van Margaret Atwood is van regisseur Volker Schlöndorf. Het script werd geschreven door Harold Pinter. Niet de minste namen.

Schlöndorf die bij het project werd gehaald toen de oorspronkelijke regiseur Karel Reisz afhaakte was niet tevreden met het script van Pinter. Met goedkeuring van Pinter veranderde Schlöndorf samen met schrijfster Atwood een aantal dingen in het script in de hoop daarmee wat meer betrokkenheid bij het project te voelen. Achteraf was Pinter niet blij met de veranderingen. Schlöndorf blijkbaar ook niet, want in interviews noemde hij zijn werk aan de film gewoon een opdracht.

Ondanks de weinig gepassioneerde houding van de regisseur is The Handmaid‘s Tale geen slechte film. In de film komt de sombere grondtoon van de roman goed naar voren en is de dystopische wereld goed beklemmend weergegeven. Een wereld van angst en verlatenheid. Die wereld en die gevoelens worden in de film goed, maar tegelijkertijd ook tamelijk afstandelijk gevangen.

De personages bevinden zich allemaal in een isolement. Dat geldt uiteraard voor de onderdrukte vrouwen, maar dat geldt evenzeer voor de elite. Ieder personage is eenzaam en alleen. Ieder leeft volgens een opgelegde gedragscode en doet alsof hij zich daar goed bij voelt. Het is echter duidelijk dat niemand zichzelf kan zijn en echt gelukkig is. Iedereen is simpelweg een gevangene van het totalitaire systeem. Een systeem dat grondig ingrijpt bij alles dat naar eigenzinnigheid en vrijzinnigheid riekt.

Er is seks. In de weergave van de seksuele beleving is de ware ingrijpende omvang die de dystopie heeft op het gedrag van de man en de vrouw, goed waar te nemen. Mechanisch en pijnlijk is de daad. De daad dient enkel om kinderen voort te brengen. Het is een kille procedure waarin geen plaats is voor oprechte gevoelens van lust en liefde. En zo werkt de wereld. De wereld is steriel en is ingericht met heldere principes en met een duidelijke rolverdeling die onderdrukking en ontmenselijking teweeg brengen opdat de inwoners en de vruchtbare vrouwen maar volgzaam zijn.

De steriele staat, het steriele gedrag, de onderdrukking, de ontmenselijking. Het komt in de film allemaal goed over. Maar ook tamelijk abstract. Ik had het liever wat dramatischer beleefd. Wat emotioneler. Minder zielloos. Minder beschouwend. Het verhaal bewoog zich afstandelijk langs me heen. Het raakte me amper.

Om even aan te geven waarvan ik opveerde. Soms komt achter de strenge façade van een personage heel even een mens tevoorschijn die zich hulpeloos toont, die verdrietig is, die twijfels heeft. Soms is iemand eventjes gewoon van vlees en bloed in plaats van een wezen dat in de abstractie verkeert. Opeens is er een personage dat wordt betrapt op gevoel. Daarvan laat de film te weinig zien. Mijn beleving was er bij gebaat geweest.

„Feminist bullshit“ waren de woorden die Robert Duvall voor de film overhad. Ik ben het niet met hem eens. Zo erg, was het nu ook weer niet.