The Handmaid's Tale (1990)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Faye Dunaway, Robert Duvall en Natasha Richardson

Het land van Gilead, 21e eeuw. Het menselijk ras staat op uitsterven. Vruchtbare vrouwen worden opgeleid tot broedmachines. Ontsnappen lijkt onmogelijk. Totdat de moedige weduwe Kate een slim plan bedenkt en steun krijgt uit onverwachte hoek.

Aardige ideeen. Goede muziek. Maar traag en niet goed uitgewerkt.

starbright boy (moderator)
Ik heb het boek van Atwood ooit gelezen. Nooit geweten dat het verfilmd was.

Eindigt dat ook zo abrupt en onbevredigend?

avatar van valerio2003
inderdaad niet goed uitgewerkt deze film

rose
Vond het einde ook maar niks. Te gemakkelijk!

Redelijk onderhoudende futuristiche film over een wereld waarin nog maar weinig vrouwen zwanger kunnen worden. Een goed idee, en deze film had ook zeker potentie maar is niet helemaal bevredigend uitgewerkt. Ondanks dat de film zich in de toekomst afspeelt, ziet de film er verre van futuristisch uit. Wel heerst er een vreemde en steriele sfeer, die emotioneel gezien ook wat intentionele afstand schept.

avatar van rensie32
Leuk concept dat helaas zeer slecht wordt uitgewerkt.

starbright boy (moderator)
Niet onaardig, maar verre van ècht goed. Soms eerder onbedoeld grappig dan dreigend (een aantal van de rituelen van de Handmaid's bijvoorbeeld). Mist vooral nogal wat spanning en heeft een verbazingwekkend mat einde met een flauw epiloogje dat volgens mij niet in het boek zat. Afgeraffeld en veel te snel. Veel niet waar gemaakte potentie. Maar ècht slecht is het ook niet, daarvoor zijn er weel te veel aardige scenes en ideeën. Sterkste deel is overigens het begin.

Niet goed en niet slecht, 2.5*

Wouter schreef:
Eindigt dat ook zo abrupt en onbevredigend?

In mijn herinnering zelfs nog abrupter. Volgens mij is het einde daar open en stopt het als ze begint met vluchten. Maar het is een jaar of 12 geleden dat ik het las. Misschien zit ik er naast.

Loepsaal
Interessant gegeven, overpopulaties sterven wel vaker zomaar uit.
Op dit moment kampen we nog steeds met een tegenovergesteld probleem.

Wat een aangename vrouw was Natasha Richardson, jammer.

Een merkwaardige film van Volker Schlöndorff, wiens uitstapje naar Amerika begin jaren ’90 niet de meest sprankelende films heeft opgeleverd. Spannende, soms lachwekkende scènes én periodes, waarin vrijwel niets gebeurt, lossen elkaar af. Natasha Richardson probeert nog wal geloofwaardigheid in haar rol te stoppen, maar de rest van de cast lijkt wat ongeïnteresseerd bezig te zijn. Matig.

avatar van Henry Spencer
Lijkt inderdaad niet te kunnen tippen aan de nieuwe tv-versie qua acteerwerk en screenplay. Hoewel de serie natuurlijk nog langer duurt... Maar wellicht dramatisch beter opgebouwd.