Logan's Run (1976)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Michael York, Richard Jordan en Jenny Agutter

In de 23e eeuw, na een lange periode van oorlog, overpopulatie en vervuiling, wonen de overlevenden hiervan in een grote overkoepelde stad, hermetisch afgesloten van de vergeten buitenwereld. In hun ecologisch gebalanceerde wereld leeft eenieder voor zijn eigen plezier en hoeft niemand te werken. Echter bij het dertigste levensjaar eindigt het leven tenzij men herboren wordt tijdens de Carrousel, een ritueel met de belofte van vernieuwing. Diegenen die weigeren het ritueel te ondergaan en besluiten te vluchten, Runners genaamd, worden meedogenloos opgejaagd en gedood door de Sandmen. Tot deze elite politiemacht behoren ook Logan (Michael York) en zijn vriend Francis (Richard Jordan), twee van de besten.

Aardige futuristische science-fictionfilm over een samenleving waarin iedereen maar 30 jaar wordt, en waarbij de gefortuneerden herboren worden. Het verhaal is avontuurlijk in beeld gebracht, maar wel wat aan de lange kant. Zichtbaar een dure productie, maar de special effects zijn zeker gedateerd en de miniaturen zien er ook uit als miniaturen. Het acteerwerk valt ook wat tegen.

avatar van wibro
Deze film weer eens herzien maar nu in het Nederlands ondertiteld zodat ik nu eigenlijk eens wist waar het overging. Achteraf gezien niets gemist zonder ondertiteling want het S.F. verhaal vond ik maar zeer magertjes. Dat de special effects gedateerd zijn is daar aan toe maar die scènes met die oude man aan het eind vond ik echt tenenkrommend. Het beste gedeelte van de film speelde zich trouwens ook in de overkoepelde stad af. Vanaf het moment dat het verhaal zich buiten de stad ging afspelen werd het een vreselijk saaie bedoeling. Neen, deze film is het dus niet van mij. Ik zal hem daarom ook nooit meer gaan herzien of het zou moeten zijn om de schaars geklede Jenny Agutter. Haar sexy verschijning maakte voor mij gelukkig nog het een en ander goed, anders had deze film van mij de laagste waardering (1,0*) gekregen.

avatar van Macmanus
Sloooooooooooom

Het begon allemaal zo heerlijk fout. Groen, gele en rode pakjes, Thunderbirds decors een typische 70ties kijk op de toekomst. Het was verre van mooi of goed maar vermaken deed het zeker. Dat stukje dat de mensen de carrousel ingaan, was heerlijk cheesy. (Damn you HD kwalie, nu kon ik de draadjes te duidelijk zien!) Helaas duurt deze fun niet de gehele film en neemt de film na ruim een uur erg veel gas terug. Viel echt bijna in slaap met dat hele stuk lopen naar de "echte" wereld en dan het praten met de oude man. De film gaat daarna ook alleen maar lijnrecht naar beneden. Met een erg gehaast en slap einde.

Best wel jammer, film hoefde helemaal geen 2 uur te duren. Half uur eraf en een wat sterker einde en het had een best leuke cheesy 70ties sci-fi kunnen zijn. Helaas was het laatste uur dus vrij slaapverwekkend. Afgezien van de awesome line door toneelacteur pur sang Michael York.

"You could live! LIVE! Live, and grow old! I've seen it! She's seen it!"

Ben benieuwd wat Refn ermee gaat doen. Zaten nog wel meer oneffenheden in. Die ik hier door het cheesy karakter nog wel door de vingers kan zien, maar bij een remake, mnee. Hoewel Refn is Refn en kan er meestal wel wat van. Die seksclub? scène kan overigens erg gaaf zijn in de remake. Was toch wel een van de sterkere scènes hier.

2 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Begon nog best aardig. Af en toe leuk vormgegeven (de totaalshots van de stad en de loveshop-scene bijvoorbeeld), paar leuke ideeën en een retro-seventies-pulp-sfeertje. Hangt alleen eerst van de ongeloofwaardigheden, iets later van de cliché's en in de veel mindere tweede helft ook nog van de zoetigheid en slappe Bijbelse verwijzingen aan elkaar. De meeste leuke dingen uit de eerste helft worden in de tweede helft nogal gemist. De verwijzingen naar een Amerika van voor de vernietiging hebben hier, in tegenstelling tot een andere wat oudere film, totaal geen impact

Slappe hoofdrolspeler ook trouwens die Michael York.

avatar van badfans69
Alternatieve poster Link

avatar van knolly
Ondanks de gedateerde uitstraling vind ik de beklemmende sfeer in de film briljant voelbaar gemaakt.

avatar van Donkerwoud
Enigszins gedateerd maar daarom juist fijn om naar te kijken. En ik vond de thematiek, over de waarde van verschillende generaties, wel waarderen.

avatar van Hectometerpaal
Lachwekkende fx. Bizar slechte actrice.... Die trouwens meerdere malen in de camera kijkt.

avatar van SnakeDoc
Hartstikke gedateerd. Maar best nog wel leuk bedacht allemaal. Vond het nergens erg vervelend worden.

Het begroeide verwaarloosde witte huis en de omgeving buiten de overkoepelde stad was nog best gaaf gemaakt.

Oud, maar prima door te komen!

avatar van Minken
Refn gaat de remake regisseren.

Reinbo
Aardige SF film, waar veel klassiekers uit de jaren 80 (Escape from New York, Running Man, Total Recall, etc.) schatplichtig aan zijn. Leuke decors en mooie visuele effecten maken het een prima schouwspel. Acteurs zijn helaas wat minder, maar het is vooral de muziek die de film geen goed doet. Had hier een lekkere duistere ambient soundtrack onder gezeten, dan was de waardering vast veel hoger geweest. Toch el 3,5, want vermakelijk was het zeker. Prima film voor een remake, mits in handen van een vaardig regisseur. Maar met Refn zit dat wel snor.

avatar van Mischa
Leuke, maar curieuze film. Helaas is de plot op veel plaatsen flinterdun, zijn de dialogen nogal kazig en klopt er van de montage vaak geen bal. Had meer in gezeten, denk ik.

avatar van Vinokourov
Heerlijke SF-film hee! De titel verklapt het hele plot: Logan is op de vlucht. Het leven eindigt in deze dystopische wereld bij 30 jaar. Je wordt dan verzocht jezelf op te offeren om zo nieuw leven een kans te geven. Logan is een Sandman die op Runners (mensen die de dood willen ontlopen) jaagt, maar hij komt tot inkeer. Wat volgt is een avontuurlijke vluchttocht wat ie samen met een apetijtelijke dame onderneemt.

Het is niet heel hoogstaand allemaal, maar Logan's Run heeft genoeg fun in de vorm van her en der wat leuke verwikkelingen en mooie decors. De muziek mag ook niet onvermeld blijven. Dat was een afwisselende mix van hippe synthesizerbliepjes en Sjostakovitsj-achtige strijkmuziek. Anyway, dit is cult op zijn best.

avatar van Montorsi
De laatste tijd redelijk wat oldschool sci-fi aan het kijken, en dit was denk ik een van de bekendsten die nog ontbrak.

Redelijk wisselvallige film. De muziek vond ik in het begin erg veelbelovend. Onheilspellende deuntjes en goeie geluidseffecten. Ook de sympathieke maquettes vielen positief op, en de aankleding met die gekleurde jurkjes etc vond ik best lollig. Het verhaaltje is een beetje te typisch dystopisch, maar dat is meer met de bagage van 40 jaar verder zijn.

De effecten vond ik daarentegen wel een minpunt. Het budget leek ergens te rap er door heen te gaan en dat liet zich gelden in bijvoorbeeld die scenes in die ijsgrot met die robot. Een ontwerp van een androide waar Melies al bijna niet mee aan durfde te komen, waar op een gegeven de boel 'instort'. Nee dat kon echt niet meer.

Verder duurt het allemaal iets te lang en vond ik de hoofdrolspelers niet al te gelukkig gecast. Beetje meer charisma had wel geholpen. 2.5*

avatar van Proeneke
Prachtig! Evenals de serie.

Nostalgie ten top

avatar van joolstein
Erg fijne seventies film. Qua sfeer en pulp-achtige stijl lijkt het een beetje op Planet of the Apes. We maken kennis met een dystopische wereld waar iedereen die de leeftijd van dertig jaar heeft gehaald moet mee doen met de Carrousel. Michael York speelt een Sandman die belast is met het opsporen en vernietigen van mensen die dit willen ontduiken. Er worden heerlijke sympathieke maquettes getoond en van die echte '70 jaren kleurtjes. De kleren uit die tijd van dames vallen sowieso wel op. Altijd vrij luchtig en kort. Na iets meer dan een uur zien ook nog de wereld buiten de koepels. Helaas zijn niet alle special FX de tand des tijds heelhuids doorgekomen. Fantastische film die volgens mij alleen maar in de seventies kon worden gemaakt en bedacht.

avatar van baspls
"The naming of cats is a difficult matter, it's not just one of your holiday games. You may think at first I'm mad as a hatter, when I tell you that each cat's got three different names."

In de toekomst wonen de overlevenden van een ramp in een grote koepel. Ze hoeven niet te werken en leiden een luxe leven, maar niemand wordt ouder als 30. Mensen die vlak voor hun 30e proberen te vluchten worden Runners genoemd. Het is de taak van Sandman om deze runners uit te schakelen. Logan is ook een Sandman, alleen dan wordt hij zelf bijna 30...

Logan's Run heeft een bijzonder sterk concept. Een soort Orwelliaans toekomstbeeld met een interessante achtergrond en veel mogelijkheden. Het plot zelf valt dan weer een klein beetje tegen. Het is zeker niet onaardig, maar zit vol onwaarschijnlijkheden. Als je niet meer door ouders wordt opgevoed, dan ken je daar toch ook geen woord voor, als liefde niet bestaat, dan ken je dat begrip toch helemaal niet... Daar hadden ze wat serieuzer mee om kunnen gaan. De oude man met zijn katten vond ik een leuke toevoeging. Het ontdekken van de Amerikaanse monumenten was wel een beetje een typische poging om Planet of the Apes na te doen.

De ontwerpen van Logan's Run zien er op hun best uit als een achterkamertje in de Death Star en op hun slechtst als een van de mindere afleveringen van Star Trek: The Original Series. Vooral die soepjurken die iedereen aanheeft zijn ongelovelijk fout. De technologie was opzich wel leuk gedaan.

De schaalmodellen waren mooi gemaakt maar totaal niet realistisch.De special effects stelde niet heel veel voor. Het was ook vrij irritant dat telkens als special effects werden gebruikt de film ongelovelijk traag werd. Het had opzich wel een charme uiteindelijk. Haast niet te geloven dat in de volgende jaren Star Wars en Alien uit zouden komen, Logan's Run is in vergelijking bijzonder gedateerd.

De film is verder redelijk opgenomen en de muziek van Jerry Goldsmith was best goed. Wat leuke probeersels met de Moog, hetgeen toen erg modern zal zijn geweest en verder zijn gebruikelijke mooie orkestrale muziek.

Al met al is Logan's Run een vermakelijke Sciencefiction-film uit de jaren '70. De film is gedateerd maar heeft wel charme, een leuk sfeertje en een erg sterk concept.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond hem niet slecht. Zeker het eerste deel was sterk en wel boeiend gebracht. Een goed en toch wel origineel verhaal. Naar het einde toe werd het wel wat minder, maar dit kon de pret niet drukken.
De film had wel een toffe sfeer, al waren wel wat special effects gedateerd.
Toch wel eens de moeite om gezien te hebben.