The VVitch: A New-England Folktale (2015)

Alternatieve titel: The Witch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Brazilië
Drama / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson en Kate Dickie

New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.

aparte film. vond hem boeiend tot het end, alleen had iets totaal anders verwacht.

Aparte film die een folktale over hekserij vertelt. Apart omdat het authentiek lijkt in hoe het het leven in de 17de eeuw weergeeft waarin alles in het teken van religie staat en mensen een wat Shakespeare-achtig Engels hanteren. De film is wat moeizaam en lijkt wat onzinnig maar gaandeweg komt er vaart in om op te bouwen naar een meer typisch horrorachtig climax. Al met al een geslaagde volksvertelling en een origineel drama/horrorverhaal.

avatar van JacoBaco
Deze film doet mij een beetje denken aan Black Death (2010). En deze vind ik een iets betere film dan The VVitch.

JacoBaco schreef:
Deze film doet mij een beetje denken aan Black Death (2010).

Toch zijn ze totaal anders .

Kondoro0614 schreef:

Toch zijn ze totaal anders .

Ja en nee.

avatar van N23
N23
saai. Maar dan ook echt saai. Dit kan je mij geen horror noemen. Saai, had ik al gezegd dat die saai was. Als je toch naar de film wilt kijken, begin vanaf een minuutje of 60. Blijft het alsnog saai, maar scheelt je een uur.

N23 schreef:

Leuke recensie, maar ik denk dat je met een verkeerd idee de film hebt bekeken. De film heet niet 'The VVitch: An American Horror Story' maar 'The VVitch: A New-England Folktale'. Daarmee geeft de film al direct aan dat het niet beoogt een modern horrorverhaal te brengen maar een oude volksvertelling uit het prille Amerika: een verhaal dat in de 17de eeuw verteld had kunnen worden en gaat over een angst die binnen die 17de eeuwse context bestond en moet worden begrepen.

Ja en nee.

Het concept pas totaal niet bij elkaar, zal ik eerder alleen de setting zeggen. The VVitch gaat niet over de pest.

avatar van JacoBaco
Kondoro0614 Black Death zag ik 6 jaar geleden en halverwege The VVitch kwam dat gevoel, dus voor mij moet er iets zijn. En dan kunnen het alleen zaken zijn zoals de settig zeg je. Maar voor mij ook het zwaarmoedige, de sfeer, het Christendom en nu komt het. Ik dacht dat er in Black Death ook een soort hekserij zit.

JacoBaco schreef:
Kondoro0614 Black Death zag ik 6 jaar geleden en halverwege de film kwam dat gevoel, dus voor mij moet er iets zijn. En dan kunnen het alleen zaken zijn zoals de settig zeg je. Maar voor mij ook het zwaarmoedige, de sfeer, het Christendom en nu komt het. Ik dacht dat er in Black Death ook een soort hekserij zit.

Ik snap je punt. Maar je kunt de films voor anderen niet echt vergelijken. Volgens mij was er inderdaad een soort hekserij. Ik meende dat iedereen dacht dat de pest ontstond door een heks.

avatar van JacoBaco
Kondoro0614 Ik wil de films ook niet daadwerkelijk met elkaar vergelijken. Niet op een manier om aan te tonen dat het bijna dezelfde films zijn. Het is alleen, het doet denken aan, waardoor ik de films niet als totaal verschillend ervaar.. Het zou pas echt gek zijn als ik zou zeggen: de film doet me denken aan Titanic.

avatar van N23
N23
De filosoof schreef:

Blijft het alsnog saai. Er gebeurt gewoon werkelijk niets. Vooral dat laatste verveelde mij enorm. Zelfs in Black Death, zoals hier een paar keer aangehaald, gebeurt er meer. En aangezien deze film best hoog scoorde in de lijstjes, had ik goede hoop. Helaas, helaas.

De film was verre van griezelig maar niet saai naar mijn mening.

avatar van DVD-T
Prachtige folktale.

Met de sfeer zit het vanaf minuut 1 al goed. De sombere belichting, sets en locaties, het Oud Engels, de onheilspellende muziek. En dat shot als ze knielend voor het bos zitten is zo goed. Vanaf het begin is het duidelijk dat heksen niet het enige is wat eng aan The Witch gaat worden. Het zijn hier vooral de personages en hun wantrouwen naar elkaar toe wat ook erg eng is. De religieuze aspecten kunnen op den duur wel te veel worden. Ik weet dat het bij die periode hoort, maar ik kan me voorstellen dat dit op den duur wat op de zenuwen begint te werken. Echter past het wel bij een aantal scenes waarbij je het kippenvel metersdik op je arm hebt. Er zit zoveel onderhuidse spanning in The Witch. Die shots van het bos, waarbij vooral die ene boom die in het midden staat opvalt, de scenes waarbij de personages het bos in gaan en nog zoveel meer geweldige momenten. Het is vooral in de laatste twintig minuten waar de film volledig losgaat. Wat een weergaloos slot.

Anya Taylor-Joy is echt een vondst. Ze acteert er helemaal op los hier en is daarnaast ook een mooie verschijning. Toch ook credits naar de jonge Harvey Scrimshaw die het ook behoorlijk doet. Ineson en Dickie geven een wat ondergewaardeerde performance.

Zoals gezegd is de belichting heel erg fijn. Het camerawerk, hoewel wat standaard, is erg passend. Mooie statische shots van locaties en personages en af en toe een leuk shotje, maar toch vooral subtiel. De muziek is enorm sfeerverhogend. Misschien wel een van de beste scores van afgelopen jaar. De locaties zijn geweldig en echt heel eng. Je zou mij dat bos in ieder geval nooit in krijgen.

Heel fijn debuut van Eggers. Een regisseur om in de toekomst in de gaten te houden. The Witch heeft erg veel goede momenten, maar heeft ook zeker mindere momenten waar vooral het tempo net wat te laag ligt waarbij het meer tegenstaat dan een sfeer creëert. En ook de vele religieuze gaan wat tegenstaan. Toch is A New-England Folktale beter dan ik verwacht had.

Goeie film over een gezin dat afgelegen in de bossen woont en te maken krijgt met magische krachten. Deze toch wel originele horrorfilm speelt zich af in 1630. Traag van opbouw, maar met een constante onderhuidse spanning (wat nog eens versterkt wordt door een prima soundtrack). Inhoudelijk stelt het niet al te veel voor. Een uitstekend regiedebuut van Robert Eggers.

avatar van DragQueen
Aparte en sfeervolle film. Het op een oude volksvertelling gebaseerde verhaal is verder sterk uitgevoerd, en het acteerwerk van de cast weet te overtuigen. 3,5 Ster.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Sfeervol is ook het eerste woord wat in me opkomt. Maar ook gestileerd. Ik keek wel even op toen ik "Finchie" uit The Office zag, maar hij doet het meer dan behoorlijk. Ook Dickie, bekend uit GoT is goed, maar vooral Anya Taylor-Joy maakt indruk als de oudste dochter. Qua sfeer deed het me wel wat denken aan gothic horror films als We are what we are, al is die wel een stuk minder.

The VVitch is eerder ongemakkelijk dan eng of spannend, er hing voortdurend iets in de lucht, en het was geen heks op een bezemsteel- de familie had misschien niet ens een echte heks nodig gehad om elkaar een kopje kleiner te maken, fanatiek-religieus en bijgelovig als ze waren. Ik vondhet wel een prima einde, alleen Black Phillip die gaat praten en van gedaante verwisselt vond ik wat afbreuk doen aan de sfeer.

avatar van Alathir
The Witch is een film die toch heel apart is. Dat maakt dat deze vast niet voor iedereen is weggelegd, maar saai vond ik het zeker niet. De film heeft iets speciaals en er wordt goed geacteerd. Vooral Black Phillip, de geit, steelt de show. Het is geen ingewikkelde film hoewel de mensen van dat tijdperk alles wat ze niet begrepen verklaarden adhv dat ze God hebben teleurgesteld of iets dergelijks. De opbouw is traag maar de film behield wel mijn aandacht.
The Witch is absoluut een film die je gezien moet hebben als je enigszins geïnteresseerd bent in de middeleeuwen of een niet te alledaagse film wil zien.

Bijzondere ost die sfeer heeft aan dit Folkstale.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en 'k had er toch iets meer van verwacht. Niet dat het een slechte film was, maar er gebeurde toch ietsje te weinig naar m'n zin. Het was wel een opmerkelijke film en de cast deed het zeker ook niet slecht.
Het was wel geen cliché heksenfilm, het was zeker eens iets anders.

avatar van john mcclane 2
De hele ambiance is treffend.
De zwart beelden die geschoten zijn maken letterlijk en figuurlijk wat rauwer.

Het spel is erg sterk,,,wel wat anders als de romantiek van het kleine huis moet voorstellen.
het is bitter,weinig zoets,en alles ligt bij god.

Ben benieuwd wat regisseur Robert Eggers nog meer te brengen heeft na dit toch wel erg sterke debuut..

avatar van baspls
The VVitch vind ik een goede moderne Horror. De film besteed veel tijd aan opbouw en is in eerste instantie meer een historisch drama. Voor Amerikaanse begrippen heeft de film een ongekend traag tempo (alleen maar positief).

Ik kan het ook wel waarderen dat er een keer echt oud Engels gepraat wordt. Wat dan wel weer onrealistisch was, was dat de vrouwen veel weerwoorden hadden. In die tijd hadden vrouwen volgens mij echt niet zoveel te zeggen (Be silent, woman!).

De film is mooi opgenomen en de soundtrack is lekker unheimlich. Erg duister en akelig sfeertje naarmate het gezinnetje steeds meer het slachtoffer wordt van de heks.

Een film in het donker met weinig licht.. ik hou van wat meer contrast zodat ik niet alleen gezichten zie maar ook de achtergrond.
Een duistere film kan ook met kleur, voor de rest best wel spannende film met gordijnen dicht licht uit helderheid omhoog zodat je meer ziet.
Alleen klotemuziek...

avatar van mrklm
Prithee, thou shalt not watch this film, for by Jove thou shalt find the first 75 minutes boring. Veel gepraat in een authentiek, maar ook afstotelijk Engels zoals het destijds werd gesproken. Het klinkt gekunsteld en doet de film, waarin lange tijd vrijwel niets interessants gebeurd, weinig goed. De spaarzame griezelscènes in de eerste 75 minuten zijn over-the-top en hoewel de finale een paar gruwelmomenten bevat, voelt de slotscène afgeraffeld af en laat het mij in ieder geval achter met het gevoel dat deze film aan het begin een uur korter had mogen zijn en dat er een kwartier aan het eind bij had gemogen. Hogere machten hebben de filmmakers helaas anders doen besluiten, maar deze film doet mij in ieder geval niet geloven dat dit het gevolg is van hekserij.

avatar van DeCol
Net niet..

De toon wordt goed gezet. Het gezin wordt verbannen van de gemeenschap. Ze strijken neer op een stuk grond aan de rand van een groot bos. Een duistere setting. Helse muziek klinkt. Al snel verdwijnt hun pasgeboren zoon. Wat volgt is een trage opbouw naar de finale. De film wilt constant spannend zijn en je een onderbuik gevoel geven. Dat er elk moment wat kan gebeuren. De sfeer is goed, maar daar slaagde het bij mij helaas niet helemaal in. Net voor het einde leek veel goed te maken, maar wordt vervolgens met de eindscène weer teniet gedaan. Wat mij betreft hadden ze het einde open mogen laten. Dat zou op mij meer indruk hebben gemaakt.

avatar van NoSleep
Na drie jaar weer eens ingelogd om deze film vier sterren te geven. Wat een pareltje vergeleken met de hollywood zooi van deze tijd. Dit vind ik echte horror. Als iemand films met een soortgelijk sfeertje kent hoor ik dat heel graag.

avatar van tbouwh
Voor wie geïnteresseerd is in de (religieuze) subtekst hier.

The Witch (2016) - Explained (spoilers incl.)

Redelijk laagdrempelig maar wel en pointe

avatar van ambrosini
Ik was deze film helemaal vergeten...

Ik heb vaak naar trailers gekeken en mijn verwachting was zeer hoog. Film geeft al een spooky sfeer en dat is altijd goed in een horror film

Het verhaal heeft je gelijk te pakken met de eerste gebeurtenis baby. Daarna vraag je je af hoe een gezin omgaat met deze gebeurtenis.

Waarom 3,5 sterren:
Verhaal begint goed, maar daarna is het verhaal niet duidelijk en blijf je met veel vraagtekens over.

avatar van Boneka
Aparte duistere en veelal donkere film waarbij een gezin moet verhuizen naar Amerika en aldaar in een "boerderijtje" een nieuw leven begint. Film is overigens opgenomen in Canada. Hij is traag, maar gaandeweg begint ie wat te lopen. Vooral het laatste half uur (hij duurt maar 1.5 uur) is wat mij betreft het meest spraakmakend. Het gezin is getroffen door hekserij en de vraag rijst vooral wie.

Over het algemeen wordt er aardig geacteerd, maar weet de film het niveau niet altijd hoog te houden. Het eind is zeker apart en lijkt op een soort
commune
. Mooi en fraai gemaakt. Ook het decor en kleding zijn goed verzorgd. Blu Ray com had het zelfs over Vermeer stijl. Das natuurlijk een mooi compliment voor een Engelstalig gemaakte film.

Offtopic verwijderd.