The VVitch: A New-England Folktale (2015)

Alternatieve titel: The Witch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Brazilië
Drama / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson en Kate Dickie

New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.

avatar van Pazmaster
Een "low" budget film (+/- 1 miljoen) waar ik, door de lovende kritieken, hoge verwachtingen van had. Helaas heeft de film die, voor mij althans, niet waar kunnen maken. Het is meer een drama, met een vleugje horror, dat heel erg langzaam toewerkt naar een onbevredigend eind dat geen duidelijkheid schept. Er zitten weinig special fx in maar de sfeer is wel goed, de sombere setting en klagende dialogen geven een beklemmend gevoel. Er wordt ook prima gespeeld en wat een fantastische stem heeft die Ralph Ineson zeg! Ik twijfelde tussen 2,5 en 3 sterren maar door het ietwat onbevredigende einde nèt geen voldoende van mij.

Ik had hier veel van verwacht, maar wat een draak van een film zeg.

Kijk de trailer en je heb alles gezien.

avatar van Bud Spencer
Matige film, te veel geloofswaanzin en te weinig spanning.

avatar van filmkul
Net niet horror. De film heeft alle ingrediënten om een prima horror werkje te zijn. Maar helaas lukt het Eggers niet om het samen te smeden tot een fraai geheel. De aankleding ziet er goed uit. Ook over het eerste kwartier valt weinig negatiefs te melden. Maar na de start zakt de film in en wordt nergens echt spannend of griezelig. De scenes met de dieren komen ook niet over. Het plot zelf wordt daarnaast ook nog eens onvoldoende uitgewerkt. Veel zaken blijven onduidelijk. De trailer is top, maar de uiteindelijk film bijna een flop. 2.0

avatar van tattoobob
Best een sterke sfeer en visueel heel aangenaam....dat is vooral waar deze film mee scoort.
Kwa horror valt het voor sommige misschien wat tegen maar voor mij is de sfeer in deze film wat het hem doet.
Aceerwerk is van een hoog niveau....en die vader kan van mij de nieuwe Freddy Krueger worden haha.
Een origineel filmpje....dat ook ?

avatar van arno74
Best een tegenvaller, deze heb ik met hoge verwachtingen gezien en dat was niet slim. Voor mij bood de film niets nieuws, het heksenverhaal uit deze film is realistisch maar mij niet onbekend, het is in feite een weergave van hoe de heksenjacht ontstond. Er gebeurt iets, iemand roept "heks" en de sticker wordt meteen op de betreffende vrouw geplakt en daar komt ze ook nooit meer vanaf. In deze film gebeurt dat binnen het gezin.

Het tempo van de film is erg sloom, soms werkt dat goed, en soms, zoals in dit geval, werkt dat minder. Het positieve van de film is in het visuele te vinden, mooi geschoten plaatjes, maar inhoudelijk te leeg. Wat het genre betreft vind ik horror wel een groot woord, ik miste zelfs een subtiele unheimliche sfeer, laat staan dat het eng zou worden. Het kan aan mij liggen dat ik tijdens het bekijken van de film wat indutte maar volgens mij komen niet alle scenes uit de trailer in de film voor. Behoorlijk overgewaardeerd. 2*

AlphaMale
Mijn God, wat een bagger film.

avatar van leatherhead
Mijn god, wat een argumentatie.

Film is eigenlijk een grote miskleun , nooit echte drama nooit spannend laat staan eng en dan nog vreselijke personages , nee had hier meer van verwacht.

avatar van vranque
arno74 schreef:

Exact, ik was af en toe ook even weg met mijn gedachten. Mooi omschreven. 2*

lezertje
Wat een pretentieuze onzin. In deze film gebeurt werkelijk totaal niets. Weer zo een film die door de recensenten omhoog is geschreven, omdat ze niet willen toegeven dat ze er niets vans snappen. Dit is pas echt het publiek naaien. Toch wel minstens 0 sterren.

avatar van Shinobi
"There's evil in the wood."

Dit is wederom het voorbeeld van een horror die door vele recensenten wordt geprezen, maar uiteindelijk flink tegenvalt.

Vooropgesteld is het knap te noemen wat Robert Eggers in zijn debuut waarmaakt. Hij heeft een fijn gevoel voor detail en authenticiteit; van de klederdracht tot aan de oud Engelse taal in de 17de eeuw. Als geheel resulteert het zich in een onheilspellende slow burn horror waarin veel tijd wordt besteed aan de zorgvuldig geconstrueerde spanning.

Centraal staat een gezin dat erg godvrezend is, het schurkt zowat tegen het bezetene aan dat ze verbannen worden uit hun eigen gemeenschap. Helaas blijft men te veel in deze waanzin hangen, waardoor de film voor het grootste gedeelte overkomt als een drama. Het gevolg is dat je als kijker moeite hebt om de aandacht erbij te houden, ondanks het simpele verhaal.

Het mooie, maar tegelijkertijd het probleem van 'The Witch' is dat Eggers niet leunt op goedkoop effectbejag. Er wordt namelijk goed gespeeld met de psychologie en de symboliek omtrent heksen. Zodra er dan ook maar iets angstaanjagend gebeurt, grijpt het je gelijk bij de keel vast en weigert om los te laten. Wat dat betreft is de sfeer soms heerlijk luguber.

Al met al een aardige horror, maar wel één die je moet opzetten met de juiste verwachtingen. Eggers is een regisseur met een duidelijke visie en daarom ben ik toch benieuwd naar zijn toekomstig werk.

3,0 Sterren.

zwak, een van de slechtste films die ik de laatste tijd gezien heb

avatar van John Milton
flurk schreef:
zwak, een van de slechtste films die ik de laatste tijd gezien heb
Maar voor zover 'wij' weten is dit pas de tweede film die je in 2016 kijkt, na Home Invasion (2016). Dus dat zegt niet direct veel, zonder argumenten.

avatar van Barry83
Wat een bagger film, meer iets voor de EO deze film. De locatie van een verlaten boerderij aan de rand van een donker bos is goed gekozen, maar dit is slechts het enige positieve van de film want voor de rest is deze oersaai.

Ik sluit me aan bij vrijwel alle commentaren hier boven. Had veel meer van de film verwacht, maar dit was een drama-film met veel bijbelse/goddelijke uitspattingen. Geen horror een een slecht einde.

avatar van Halcyon
The Witch is een film die zich moeilijk laat omschrijven. Het is in wezen een plattelandsdrama waarin bijgeloof en religieus fanatisme onder de loep worden genomen, weliswaar met enkele bovennatuurlijke uitspattingen die het occulte karakter dienen te onderstrepen. Dat laatste gebeurt echter zeer subtiel. Te subtiel misschien, want voor liefhebbers van horror is er net te weinig om zich aan vast te klampen. De nadruk ligt op het vele bidden van een boerengezin, de angst voor de toorn van God en de mogelijke aanwezigheid van het Kwaad wanneer de oogst mislukt en het vee bloed in plaats van melk geeft. Hierdoor neemt de paranoia tussen de gezinsleden toe. Is één van hen een gezant van de duivel? De onderhuidse spanning is immer voelbaar en de sfeer wordt alsmaar grimmiger. Hierdoor blijf je toch steeds op het puntje van je stoel zitten, omdat je tot in je kleine teen voelt dat er elk moment iets kan gebeuren. De cinematografie met kille, langgerekte shots van duistere bossen en een onheilspellende soundtrack doen een diabolische climax vermoeden, maar slechts sporadisch wordt die verwachting ingelost. Enkele scènes, zodanig gemonteerd alsof het subliminale boodschappen zijn, bezorgen inderdaad rillingen van ongemak, maar de echte uppercut blijft helaas achterwege. Toch zou het zonde zijn dat deze film in de vergetelheid geraakt. Een bioscooprelease was The Witch niet gegund, maar voor nieuwsgierigen is er binnenkort de Blu-ray!

avatar van hendrikjanjansen
De VVitch is een niet alledaagse horrorfilm en zeker niet naar ieders smaak. Dat blijkt ook wel uit de commentaren hier. Ik zelf heb er zeer van genoten. Het knappe van de film is dat het de indringende en beklemmende wereld waarin de kolonisten uit de 17e eeuw in Amerika leefden zenuwslopend goed weet over te brengen. Angst beheerste hun hele leven. Angst voor de indianen die hen wilden afslachten, angst voor wilde dieren (wolven) in het bos, angst voor het onbekende land, angst om van honger om te komen en bovenal angst voor het bovennatuurlijke in de vorm van god en de duivel en daarmee dus ook voor heksen.

Er gebeurd niet heel erg veel in de film, dat klopt, als je actie wilt, moet Jason Bourne gaan kijken. Maar juist door de beperkte actie en het feit dat de angst van de hoofdpersonages zo allesoverheersend is, krijgt elke gebeurtenis meteen een mega grote lading en is hij van grote invloed op het leven van de familie. Hierdoor kunnen de personages in de film nooit ontspannen en jij als kijker ook niet. Erg knap gedaan.

Dit alles heeft Robert Eggers ook nog eens prachtig verfilmd. Mijn complimenten voor de cinematografie en de editing, die beiden bijdragen aan de beklemmende en neerslachtige sfeer van de film. De acteerprestaties van de jonge Harvey Scrimshaw zijn ook erg indrukwekkend, alhoewel ik de sterfscene persoonlijk iets te veel gevraagd vond van een dusdanig jonge acteur. Anya Talyor-Joy eist alle aandacht op in elke scene waarin ze speelt. De transformatie die ze doormaakt is geloofwaardig en knap geacteerd.

Als je een leuke, gory horrorfilm verwacht met creepy heksen en veel actie, kom je bedrogen uit. Maar voor wie zich open stelt om zich mee te laten nemen naar een donkere tijd waarin het leven werd geregeerd door angst en bijgeloof, is The VVitch een intense ervaring.

avatar van Filmkriebel
De lage cijfers verbazen me ook weinig. Deels een publiek met de verkeerde verwachtingen. Het label "horror" was wel héél droevig gekozen voor een film die slechts 10% horror is, goed dat dit intussen rechtgezet is.

avatar van paul83
Halcyon schreef:

Duidelijke uitleg en grotendeels kan ik dit onderstrepen. Het is echter, waarschijnlijk door budget, niet helemaal geworden wat het had moeten zijn (althans, voor mij). De rillingen bleven bij mij ook grotendeels afwezig. Voor veel scenes werd wel erg veel tijd genomen waarbij de authentieke taal niet altijd even goed meewerkt.
Ik heb gelezen dat er uit het script ook zaken zijn geknipt zoals de geit die meer screentijd had moeten krijgen. Die werkte niet goed mee. Dit had opgelost kunnen worden door CGI. Jammer want Phillipe was een grote troef naar mijn mening.

avatar van leatherhead
Filmkriebel schreef:

Inderdaad. Zeker zodra iets de 'horror' stempel krijgt worden de torrentjes maar al te gauw binnengehengeld. Fijn om weer wat positievere (en vooral goed onderbouwde) recensies te zien nu.

paul83 schreef:
Misschien verklaart dat waarom ik de indruk heb dat niet alle scenes uit de trailer in de film zitten, maar ik hoor daar niemand anders over. Hebben jullie niet ook de indruk dat diverse stukken uit de trailer niet in de film terug te vinden zijn?

Filmkriebel schreef:
Daar had ik een correctie voor ingediend, vandaar, maar ik had wel moeite met sites te vinden die het als drama weergeven. Alle sites geven horror weer, en slechts een enkele vermeldt (psychologisch) drama als tweede genre. Dit is uiteraard te wijten aan hoe de producers de film presenteren (100% horror), wat in feite de kijker misleiden is.

avatar van Filmkriebel
arno74 schreef:

Klopt arno, die weten heel goed dat het genre horror veel beter verkoopt dan een drama verpakking. Slechte marketingstrategie.

@leatherhead : adhv het IMDB gemiddelde kun je de waarde van de film veel beter inschatten. Vind ik persoonlijk een iets betere indicator, zeker wanneer er nog te weinig stemmen zijn op MM.

avatar van Flat Eric
Iedereen staart zich maar blind op de (waardering van de) stemmen (!). Hoe een ieder een film beleeft is puur subjectief.
Ik vond deze film toch echt wel meer dan 10% horror hoor, maar goed, dat is ook subjectief.

avatar van brawljeff
Geen idee wat ik hier van moet vinden. In tegenstelling tot vele anderen hier had ik de trailer nog niet gezien. Ik hoorde alleen: horrorfilm met lovende kritieken. Dat scenario deed mij erg denken aan It Follows en The Babadook. In plaats van een horrorfilm krijgen we meer een soort Valhalla Rising voorgeschoteld. Het is een grimmig middeleeuws dramaverhaal. Ik denk dat als de marketing daar de focus op had gelegd, het gemiddelde cijfer een stuk hoger zou uitvallen. De film was op zich gewoon goed: het acteerwerk, de prachtige setting en kostuums, het verhaal zelf... maar wilde ik meer weten over wat zich in het bos bevond. De laatste scènes, waarin het meisje de heksencoven ontdekt, was prachtig, maar voelde gehaast aan. Ga deze film zeker zien, maar hou in je achrerhoofd dat dit geen rasechte horrorfilm is.

avatar van Dripe
Zojuist gezien, viel me niet tegen. Ik had niet dezelfde verwachtingen als velen hier, voor mij was het horror zoals ik het verwacht had met deze titel. Het oud-Engels is me naast het gebruik van thee en thy niet echt opgevallen, maar verder was de setting heerlijk. Het viel me op dat ik aardig wat momenten had waar ik niet goed kon zien wat er zich precies afspeelde door gebruik van schaduwen en perspectieven. Meer dan normaal in ieder geval, af en toe verwarrend maar wel spannend. Einde ging wat mij betreft te snel, had best wat langer gekund.

avatar van Smugmarty
De titel 'The Witch' doet blijkbaar snel vermoeden dat het om een horror gaat. Het feit dat de film vervolgens anders horrible is dan waarschijnlijk van een horror verwacht wordt geeft in een aantal van de 144 reacties daardoor een gematigde score en negatieve repliek.

Wat mij betreft was dit een beklijvende topper en ik zou het genre willen omdopen tot 'suspense horror'

Het verhaal over een (Jehova achtige) streng orthodox christelijke familie die in onmin raakt met hun eigen dorpsgemeenschap en daarom hun heil zoeken in een stuk grond langs de wilderness van New England. Afgezonderd van de bewoonde wereld raken ze meer en meer vertwijfeld over elkaar en hun geloof en wordt het gezin door dramatische gebeurtenissen tegen elkaar opgezet. De verhalende baritone stem van vader (Ralph Ineson) en het geweldige spel van de 'de harde mater familia/ moederkloek' Katie Dickie maken dit tot een sterk stukje low budget griezelen.
Bij tijd en wijlen naargeestig en dramatisch, heeft niet mijn voorkeur maar doet wel een duit in het zakje als het gaat om de beklijvendheid van het geheel. Ik kan mij voorstellen dat dit verhaal door geloof, onwetendheid, angst en eventuele psychische aandoeningen folklore is geworden. Het einde is sterk en creepy... pfeewww nekharen shizzle. En deed mij denken aan hoe destijds The Blair Witch project ( volledig andere film overigens) ook met een creepy open eind kon doen shockeren.

Kijken met z'n tweeën en een lampje aan op het TV meubel

hendrikjanjansen schreef:

Mooi verwoord! (hele stuk hiervoor ook trouwens)

avatar van Smugmarty
John Milton ga je nog kijken? Ben benieuwd gezien je interesse in deze film vanaf reeds vorig jaar