The VVitch: A New-England Folktale (2015)

Alternatieve titel: The Witch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Brazilië
Drama / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson en Kate Dickie

New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.

avatar van MovieMind
Goede poster wel..
Een mooi weergegeven naakt vrouwelijk silhouet, struinend door een bos onder het licht van de maan.

De film daarentegen vond ik weinig aan.

avatar van Beun de Haas BV
Even voor de duidelijkheid: The VVitch is geen typische (folklore)horror. Wie over die valse verwachtingen heen kan stappen, treft een naargeestig historisch drama met bovennatuurlijke godsdienstwaanzin. Grauw en sober, waardoor anderhalve uur lang de beklemmende sfeer onder je huid kruipt. Dialogen zijn ietwat aangedikt, maar desondanks ook sterk acteerwerk.

avatar van sinterklaas
Prima film.

Inderdaad, godsdienstwaanzin... Zo kan je het wel noemen. Dat zoiets al een rode draad van die tijd was wordt hier prima neergezet (net als in Brimstone)

We volgen een gezin; vader moeder, broer en zus en tweelingzusjes... die in eerste opzicht nog wel een prima leven hebben ondanks alles. Tot dat verhaal over een een of andere mythisch creatuur in de bossen. Al gauw ontstaan er spanningen in het gezin en word Caleb zogenaamd als behekst verklaard.

En toch komen er weer heel veel bekende dingen boven tafel. De hekserij, het exorcisme, dat het besmettelijk is etc etc.

Maar keek wel erg lekker weg. De grauwe sompige locaties, het sterke acteerwerk zorgden er wel voor dat het bleef boeien. Ook dat ene sneeuwwitje achtige figuur in de bossen was creepy en het einde was ook goed te doen. Had wel wat weg van Kill List.

Goed.

avatar van Daan258
Een film waar ik al vanaf 2015 naar uit keek. Na 4 jaar in 2019 dan eindelijk gezien en dan zo tegengevallen.
Ik wist dat dit een slowburner was en kan dit vaak wel waarderen maar het wist me allemaal niks te doen. Qua sfeer is het best goed maar de film mist gewoon spanning. Je blijft toch nieuwsgierig waar de film heen gaat maar bij de aftiteling dacht ik: was dit het nou?

Jammer maar dit was niks voor mij.

avatar van Basto
Fantastisch sfeervol minimalistisch horrorwerkje. Erg sterk en buitengewoon creepy sfeertje.

Was erg blij dat ik hier vooraf niks van wist en me heerlijk kon laten meevoeren.

Sterk 4*

avatar van Fisico
Ik zag onlangs The Lighthouse (2019), Eggers’ nieuwste film op het filmfestival van Gent en was er zo door geïntrigeerd dat ik snel op zoek ging naar zijn debuurfilm The vvitch. Eggers mag wat mij betreft in het rijtje geplaatst worden van jonge veelbelovende (cult)horror regisseurs als Ari Aster en Jordan Peele. Niet zo sterk als The lighthouse, maar evenzeer mysterieus en iets minder toegankelijk dan de doorsnee horrorfilm. Geweldige poster ook die tegelijk dreigend is, maar ook een zekere schoonheid uitstraalt. Vreemd dat deze film slechts als 12+ staat gecatalogeerd. Niet dat hij supereng is, maar voor een simpele actiefilm gaat men toch al gauw naar 16+.

The vvitch is vooral een film die het moet hebben van zijn beklemmende sfeer. De bossen, riet en struikgewas ademen een doodse stilte uit. Aan de rand van het bos leeft een verbannen extreem gelovige familie. Godsdienstfanatisme en bijgeloof drijft hen tot waanzin. Wanneer een aantal onverklaarbare dingen gebeuren wordt al snel (haast letterlijk) een zondebok (of verklaring) gezocht.

Sterk acteerwerk van Anya Taylor-Joy die we ook onder andere al in Split en Glass konden bewonderen. Veelbelovende actrice! Fijne mix tussen realiteit en fictie waardoor je als kijker op zoek gaat naar verklaringen. Het houdt de film drijvende. Het slot is prima en de eindscène is uiterst geslaagd. Niet alles is onmiddellijk duidelijk voor me en ben ook niet van plan dit te achterhalen, want dat zou de film aan kracht inboeten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Geen idee waar ik nou naar heb gekeken, maar boeiend of spannend was het ieder geval niet. Dit was me echt te traag en te vaag, ondanks dat het er allemaal fraai uit ziet. Heel veel meer wil ik er ook niet over kwijt, behalve dat anderhalf uur zelden zo traag voorbij zijn gegaan als hier.

avatar van AC1
AC1
- De karakters zien eruit alsof ze uit een schilderij zijn gestapt, wat de film een auhentieke look & feel geeft (ook mede door de waarheidsgetrouwe dialogen).

- Het klopt dat niet elke scène iets wonderlijks of spectaculairs bevat maar dat maakt de film niet bepaald traag. De krachtige dialogen zijn ter zake en gefocust.

- Unieke rauwe sfeer die er voor zorgt dat je blij bent dat je in de 21ste eeuw leeft. Het is haast een survival movie.

- Geen grote emoties, geen nagelbijter, je hecht je niet aan de karakters, maar dankzij eerder vermelde eigenschappen is het toch ook geen levensloze flatliner. Meer zelfs, The VVitch blijft langer in je hoofd rondspoken dan de gemiddelde Hollywood horror flick.

- Anya Taylor- Joy maakt hier meer indruk dan in de films van Shyamalan.