The VVitch: A New-England Folktale (2015)

Alternatieve titel: The Witch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada / Brazilië
Drama / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson en Kate Dickie

New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.

avatar van John Milton
Ben benieuwd of dit een tweede Babadook zal worden, wat het gat betreft tussen de waardering op de filmfestivals en de teleurstelling van mensen die niet vonden wat ze zochten in deze films qua soort horror. Dat gaat wederom gebeuren denk ik, en deze kerel vreest dat ook.

avatar van staralfur
Ik had van deze film alleen de poster (de versie met de bok) zien hangen in de bioscoop en die intrigeerde me enorm - ik ben een groot liefhebber van folklore. De trailer niet gezien, dus ik ging met een open mind de zaal in.

The Witch is een enorm sfeervolle film, vol oog voor detail (m.n. de kostuums en het taalgebruik). Er gebeurt een hele hoop níet, en dat zorgde er voor dat ik geboeid bleef kijken. Ik vond de scenes met het broertje en z'n appel, moeder en de raaf, en vader met de bok erg gaaf. De film geeft goed weer hoe godvrezend mensen toentertijd waren, dat ze zelfs tegen hun eigen familie keren.

avatar van John Milton
Draait in Belfast ook al? Dat is nog best wel regelmatig dat jij films eerder kunt zien dan wij in NL...

avatar van staralfur
Ja, lucky me

Gaat nog wennen worden als ik deze zomer terug naar Nederland verhuis...

avatar van John Milton
snotverf*ck! Dat zijn toch geen tijden? Ik kom nooit meer thuis met het OV als ze zo laat starten...

avatar van U96
U96
Iemand die weet of deze film op dvd of BR bestaat

avatar van John Milton
Nog niet, de eerste biosvertoning moet hier nog komen U96. Was maandje terug pas in Amerika. Draait komende maand op Imagine filmfestival hier, daarna vermoedelijk bioscoop.

Zwolle84
Gaat sneller dan je denkt.

En de Amerikaanse blu komt op 17 mei, moet alleen nog blijken of 'ie gelocked is.

avatar van John Milton
Verbaast me niet helemaal, moet ik zeggen. Zal Nederland dan mei of juni biosrelease plannen? Dat moet dan wel, als Pathé etc hem nog willen draaien.

Zwolle84
Hoop het.

Ik zat zaterdag al bijna per ongeluk bij The Forest, kwam gelukkig op tijd achter m'n vergissing.

avatar van Goodfella
De distributeur gaat 'm niet in de bios uitbrengen in NL.. Dvd/Bluray 20 juli.

avatar van Seam
Die nieuwe titel is wel lelijk zeg

avatar van mcdaktari
Ik ben bang dat er weer veel dit geen goede film zullen vinden. Het is in ieder geval geen horror waar het bloed en de ledematen in het rond vliegen, nee integendeel, maar toch heeft de film een prima sfeertje. Ik heb de film niet ondertiteld gezien en heb niet alles goed kunnen volgen want volgens mij word er Iers of zo gesproken. Heel duidelijk was het voor mij niet te volgen, niet alles in ieder geval.
Of ligt het gewoon aan mij? Hoe dan ook vind ik het toch wel een geslaagde film.

avatar van YouDrunkGoHome
Hmm, ik was echt van plan deze in de bioscoop te kijken maar zie nu dat die te pindakazen is en een bioscoop release zeer onwaarschijnlijk. Denk dat ik 'm morgenavond maar gewoon op de bank kijk dan. Vaak met dit soort films toch beter dan in pathe, waar veel publiek zich gaat zitten storen (en zich storend gaat gedragen) omdat ze iets totaal anders hadden verwacht.

avatar van Kondoro0614
The VVitch: A New-England Folktale

Na het zien van de trailer begonnen mijn haren al niet naar boven te komen. Dit moest dan daarna bij het zien van de film toch wel aanduiden dat het verhaal moeilijk te volgen was. Ook vind ik dat deze film niet bioscoop waardig is. Hij is vaak te traag en ingewikkeld dat het in ieder geval mijn aandacht vaak kwijt was. Niet met grote vlagen maar, alsnog is het niet fijn dat zulke dingen gebeuren.

Het verhaal was eigenlijk best simpel. De tijd dat men sterk in heksen geloofden en er ook daadwerkelijk eentje is. Rare dingen gebeuren zoals het verdwijnen van de baby, het zoontje dat behekst raakt en de dochter die bij de heksen roedel gaat horen. Allemaal niet super speciaal, en pas op het einde werd het daadwerkelijk interessant.

Het concept was matig, het verhaal was redelijk en de acteerprestaties konden er mee door. Het Engelse accent was leuk (corrigeer mij als dit niet het pure accent was) maar ik kon er niet echt van genieten. Dankzij de wat duistere scenes (die dus qua verhaal moeilijk te volgen waren) en het fijne eind vond ik de film toch nog wel kijk baar, toch heeft het mij voor iets minder dan de helft niet fijn ge entertaint. Niet echt mijn favoriete genre film, gebeurde vaak net een tikkeltje te weinig. Maar, het kijken was het voor sommige punten wel waard.

avatar van Flat Eric
Een erg fijne heksen slowburner.

De tijd waar godsdienst en angst voor de duivel hoogtij viert komt tot leven in deze donkere sobere film.
De soundtrack in combinatie met de boerderijgeluiden geeft de film een extra naargeestig en deprimerend sfeertje.
De oud Engelse taal die werd gesproken, ondanks dat het af en toe wat moeilijk te volgen was, past prima in de hele setting.

De moeder deed me denken aan Toren C actrice "Betalen, Pannenkoek" Margot Ros.

avatar van Macmanus
Debuut.

Als debuut is dit meer dan noemenswaardig. Shot lijken met veel gevoel en detail uitgekozen. Wel vrij klassiek. Dus waarom dit bij de critici wordt opgegeten mag geen verrassing heten.

Het probleem is wel een beetje dat het daardoor ook net iets te graag niet horror lijkt te willen zijn. Veel grauw beeld en de vader heeft als favoriet tijdverdrijf hout hakken. Dingen waren een stuk soberder back in the day. Daardoor is soms de rust niet altijd even boeiend. Hij camoufleert het genoeg door de eerie sfeer en een uitstekende cast. Anya Taylor-Joy kan de nieuwe Jennifer Lawrence worden. Speelt hier heel sterk. Vader heeft ook wel een mooi stemgeluid. Moeder was wat irritant maar heeft wel zo een kuttekop die werkt bij een rol als deze. Jongetje kon er ook wel wat van.

Het blijft uiteindelijk wel een heksenfilm. Bij films als deze is de symboliek altijd aanwezig, dus de kans bestaat dat het uiteindelijk ook helemaal geen heksenfilm is. Maar dat is het gelukkig wel. Vond vooral daar met de heks die oud en jonger is mijn hart wat sneller kloppen. De focus ligt vooral op de familie. Toch is het allemaal sfeervol genoeg om te blijven boeien.

Niet DE horrorfilm, maar als debuut sterk, en dit smaakt naar meer van regisseur en actrice.

Ondertiteling is wellicht geen overbodige luxe btw het is oud Engels. Dus zelfs een Engelse ondertiteling is wel handig. Had Imagine helaas niet.

3.5 sterren.

Macmanus schreef:

Dat valt me wel wat tegen moet ik zeggen. En het nieuws dat hij straight to Blu-ray gaat ook...

avatar van Flat Eric
Ja het ontbreken van (Engelse) subtitels was zeer zeker een gemis bij deze film.
Dat er geen ondertitels zijn is overigens wel vaker een probleem bij ImagineFilmFestival. Jammer vind ik dat.

avatar van YouDrunkGoHome
Ben hier wel van onder de indruk hoor! sfeertje deed me wat denken aan The Village, al vind ik deze film wel beter. Twijfel tussen 4 en 4.5 dus ik wacht nog even met m'n stem.

avatar van Corcicus
Erg naar sfeertje, maar vond het al bij al te pover uitgewerkt. De scène waarbij de jongen sterft, was erg goed geacteerd, en de kraaiscène was fucked up, maar voor het overige werden mijn hoge verwachtingen niet waargemaakt. De heks komt slechts twee keer in beeld en het einde leek een tikkeltje afgerammeld. Sommige shots waren wel erg mooi, maar het kon dus beter.

Zojuist gezien, maar ik heb weinig goeds te vertellen betreft deze film. Saai en langdradig gebeurt verder ook eigenlijk niks en wat een flut einde, als ik deze in een bios gezien zou hebben dan zou ik me opgelicht voelen. Prullenbak !!

Sterk debuut. Niet super eng, maar een zeer apart sfeertje. Dat oude taaltje en de muziek deed het hem ook wel. Het duurde wel even voordat de film echt op gang kwam. Tweede helft begint het interessant te worden op het moment dat de familie tegen elkaar wordt uitgespeeld en de godsdienstwaanzin enge vormen aanneemt. Geweldig acteerwerk en in het bijzonder Taylor-Joy. Ook dat broertje is geweldig, met een sterfscene die je kippenvel bezorgt. Film heeft een paar schrikmomentjes, maar het is meer de beklemmende sfeer en de spanning binnen het gezin dat deze film naar een hoger niveau tilt. Visueel heeft het wel een paar mooie momentjes, maar het is over het algemeen sober en grauw in beeld gebracht. Daar had wel wat meer mee mogen gebeuren.

avatar van comely
Deze film bevat 1 van de irritantste sterfscènes aller tijden. Daarmee heb ik al voldoende gezegd.

Game over.

avatar van wibro
Godsdienstwaanzin en hekserij. Daar gaat het eigenlijk in dit best wel sfeervolle horrorfilmpje over die het voor mij vooral moest hebben van de laatste twintig minuten én het voortreffelijke spel van de zeker niet onaantrekkelijke Anya Taylor-Joy. Het oud-Engelse taaltje stoorde mij in het geheel niet, hoort ook gewoon in een film waarvan het verhaal zich in de 17e eeuw afspeelt. Wel blij dat ik over de ondertiteling beschikte in het oud Engels. Zonder subtitles was dit filmpje niet zo eenvoudig te volgen geweest.

Een film die álles heeft om echt eng te kunnen zijn, maar die tussen het sterke begin en einde toch wat teveel op de vlakte blijft en nog intenser had kunnen zijn. Kreeg niet het kippenvel waarop ik gehoopt had.

avatar van limelight73
Ook ik kan hier niet veel mee. ondanks de mooie omgeving en kledij gebeurde er werkelijks niets. Ik snap de film trouwens ook niet. Nee, deze kun je gerust over slaan.

avatar van Filmkriebel
Redelijk sterk. Een lugubere slow-burner zoals enkelen al hebben opgemerkt, meer een psychologische thriller met enkele fantasy en horror-elementen maar laat ik al zeggen dat de film redelijk braaf blijft op dat vlak. Wie goor denkt, denkt verkeerd. De heftigheid ligt meer bij het alsmaar somberder wordende sfeertje.

De jonge regisseur besteedde aandacht aan authenticiteit en dat vind ik op zich al geslaagd : de oud- Engelse taal (!), de kleding uit die tijd, het interieur en zelfs de godsdienstig gekruide gespreksonderwerpen die een gezin uit die 17de eeuw moet gehad hebben. Goed gedaan. Hoe vroom een gezin ook mag zijn, wanneer de duivel er zich mee gaat bemoeien, dan is er niks tegen opgewassen. Het geloof brokkelt langzaam af wanneer 2 kinderen uit het gezin verdwijnen en de oudste dochter van ketterij wordt beschuldigd, en dat maakt plaats voor twijfel en waanzin. Het einde vond ik prima. De wetenswaardigheden rond hekserij worden vrij stereotiep geïntegreerd in de film, maar het werkt wel... het is immers een "folk's tale", een legende. Ik dacht eerst aan een 3* maar mijn betoog valt hier positiever uit dus nog een halfje erbij.

avatar van leatherhead
SillyBilly23 schreef:

Vind ik wel een mooie beschrijving voor deze film, al valt mijn oordeel dan toch nog wat hoger uit omwille van enkele geweldige scenes. De eerste scene met de heks is bijna hallucinant in beeld gebracht en ook de afsluiter is behoorlijk intens. Stuk met de kraai is ook nog wel het vermelden waard. Acteerwerk is naar behoren, vooral de scene met het joch springt er wat dat betreft uit.

Tijdens het middenstuk zit de film soms echter iets teveel opgezadeld met overbodig gezwets, wat makkelijk plaats had kunnen maken voor meer intensiteit. Had dus wel nog wat meer ingezeten uiteindelijk. Toch maak ik er na even in dubio gezeten te hebben ook een kleine 3,5* van ipv 3*, dankzij enkele beelden die vermoedelijk nog wel even op mijn netvlies gebrand zullen staan.

santaro schreef:

Helemaal mee eens! Maar decor en acteerwerk waren echter wel weer prima in orde, dus geef ik een 1,5 punt meer dan mijn voorganger.