True Story (2015)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Rupert Goold
met Jonah Hill, James Franco en Felicity Jones

Michael Finkel is een verslaggever van de New York Times die lijdt aan imagoschade. Wanneer hij Christian Longo ontmoet, een man die beschuldigd wordt van moord en de identiteit van Finkel heeft aangenomen, verandert zijn onderzoek in een onvergetelijk kat-en-muisspel.

avatar van bjerik76
ondanks de 100 minuten was dit wel een lange zit.
Toch waren de dialogen wel goed genoeg om de aandacht erbij te houden.
Op de helft word de film wel spannend, maar echt verassende wendingen krijgt de film weer niet waardoor het einde wat slapjes is geworden.

Geen spanning, geen actie en geen geweld, maar toch een goede film! Echt zo'n film die een beetje onder je huid gaat zitten kriebelen. Thematisch heel mooi uitgewerkt hoe mensen elkaar vertrouwen en wantrouwen. Wat is waarheid en wat is leugen? Jonah Hill deed zijn best, maar er blijft iets komisch aan hem kleven. Ik vond James Franco daarentegen sterk in zijn rol als moordenaar.

Blijf ik nog peinzen over de rol van Finkels vrouw (mooie rol van Felicity Jones). Die lijkt wat overbodig in het verhaal, maar ze verdiept zich behoorlijk in de geschiedenis en haar ontmoeting met Longo spettert van het scherm.

avatar van IH88
"Sometimes the truth isn't believable. But that doesn't mean that it's not true"

True Story gaat over de relatie tussen Christian Longo (James Franco) en Michael Finkel (Jonah Hill). Longo wordt verdacht van het vermoorden van zijn gezin en Finkel is een journalist die net ontslagen is door de New York Times voor het vervalsen van onderzoekswerk. Door het gebruiken van Finkel's naam komen Longo en Finkel met elkaar in contact en ontstaat er een psychologisch spel maar ook een band tussen de twee.

True Story heeft een intrigerend uitgangspunt maar verzandt na een goed begin in een saaie film met vlakke personages. De band tussen Finkel en Longo komt niet uit de verf omdat de dialogen verre van overtuigend zijn en er veel wordt gecommuniceerd via de brieven van Longo aan Finkel. Die brieven moeten uiteindelijk een boek vormen maar wat de motivatie van Longo is om dit te doen blijft onduidelijk en wat hij er uiteindelijk mee wint is ook een raadsel. Hij krijgt geen geld voor het boek en wordt veroordeeld tot Death Row?!

Op deze manier is er nooit sprake van echte spanning en kabbelt de film rustig voort. Beide acteurs heb ik ook wel eens beter gezien. Franco is nog redelijk maar Hill is niet gemaakt voor dit soort rol. In het begin is hij nog een gedreven journalist die een boek wil schrijven over Longo en diens leugens niet tolereert. Naar het einde toe raakt hij zonder reden steeds meer beïnvloed door Longo en zijn leugens zijn ook niet meer zo'n probleem. Hij wordt manisch en geobsedeerd door Longo en dat omslagpunt wordt door zowel regisseur Goold als Hill niet overtuigend gebracht. Ook de relatie tussen Finkel en zijn vrouw is niet overtuigend. Het is dat er in de film wordt gezegd dat ze man en vrouw zijn, anders hadden ze net zo goed huisgenoten kunnen zijn. Geen passie (een vluchtige kus), geen chemie, ze praten nauwelijks met elkaar. Van chemie is ook geen sprake tussen Hill en Felicity Jones. Jones vind ik meestal fantastisch maar hier heeft ze gewoon te weinig te doen om indruk te maken. Jones heeft samen met Franco wel verreweg de beste scene als ze tegenover elkaar zitten in de gevangenis. De spanning is dan om te snijden. Eindelijk.

Als er meer van dit soort scènes in hadden gezeten was True Story een lekkere psychologische thriller geworden. Nu is het een film met een verwarrend, onlogisch plot, totaal geen spanning en middelmatige acteerprestaties. Een gemiste kans.

avatar van mjk87
Best aardig, maar vooral in het middenstuk tergend traag en saai. Als Franco en Hill met elkaar praten -zeer statisch gefilmd en nauwelijks interessant- verloor de film steeds m'n aandacht, om daarna wel weer terug te komen. Jammer, want zeker het sfeervolle eerste stuk beloofde veel. De locaties zijn mooi, Hill speelt prima (hij kan dit beter zijn komische rollen die nooit grappig zijn) en de muziek past ook goed. Franco is eens niet irritant maar echt een geweldig personage zet hij niet neer. Niet dat iedereen nu Hannibal Lecter moet zijn maar die was wel een stuk interessanter (en had de film inhoudelijk goed gedaan, ook als je kijkt naar de uitleg die the new guy geeft). Maar goed, wel een aantal prima scènes nog in de rechtbank tegen het eind. 2,5*.

avatar van DragQueen
Ondanks een gebrek aan spanning, blijft de film toch boeien tot het laatst. Het geboden verhaal steekt goed in ineen, en kent een prima verloop. Ook het acteerwerk van de aanwezige cast weet te overtuigen. Aangenaam kijkvoer, al had er iets meer spanning in gemogen. 3 Sterren.

avatar van Flat Eric
Heeft ie het gedaan of niet?

Met dat uitgangspunt is het een redelijk spannende film geworden. Een soort kat en muis spel, welke afzonderlijke belangen hebben de personages en hoe zit het nu precies? Dat zorgde ervoor dat ik geboeid bleef kijken.
Franco deed het prima als charismatische mogelijke moordenaar en Hill wist te overtuigen als journalist. Prima combi. De rol van Jones hing er wat bij en had geen toegevoegde waarde.

Pas bij de aftiteling kwam ik er achter dat True Story daadwerkelijk was gebaseerd op een 'True Story'.
Dat geeft een film toch altijd wel een meerwaarde in mijn optiek.

avatar van fappie
Ik vind een 2,84 wel erg laag zeg. Ik vond het een interessante film met degelijke acteerprestaties. En over Jonah Hill, die deed het prima. In komedies is hij juist strontirritant vaak.

avatar van Decec
Een redelijk misdaad/drama/mysterie/thriller film...
Redelijk verhaal...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld..
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Bekende acteurs Jonah Hill en James Franco...
Geen top film...

avatar van IH88
“Sometimes the truth isn't believable. But that doesn't mean that it's not true.”

Redelijke thriller die vooral door het acteerspel van Franco en Hill lang boeiend blijft. Het is interessant om beide acteurs in dit soort rollen te zien, en het gaat hun goed af. Ook Felicity Jones heeft een mooie bijrol, en de scene tussen haar en Franco in de gevangenis is het hoogtepunt in de film. Het is ontzettend zonde dat het script zo matig is en de spanning ontbreekt, want met deze acteurs had er veel meer ingezeten.

Fijn.

Had er eigenlijk niet zoveel van verwacht, maar vond het best goed. Een film die start met een interessant verhaal en dat naar behoren weet uit te werken. Niet door eindeloos in detail te treden, ook niet door hard op het onderzoek rond de zaak te focussen, wel door de spanning tussen de personages tastbaar te maken.

Enerzijds is er de spanning tussen Hill en Franco, die mij wel wist te grijpen. Anderzijds is er Hill die met zichzelf worstelt, en daarmee z'n beroep en de grenzen daarvan kundig in twijfel trekt. Beide verhalen versterken elkaar, waardoor het zowel als thriller en als kritisch drama goed uit de verf komt.

Vond Hill en Franco het erg goed doen, de stilering was verder redelijk zakelijk maar niet echt saai. Redelijk dicht op de huid. Het tempo is traag maar geeft de film wel het juiste gewicht mee en gelukkig wordt het ook niet eindeloos gerekt. Gewoon een erg solide werkje, geen uitzonderlijke film maar wel een aanrader wat mij betreft.

True Story wil met ons de diepte in, maar het blijft bij wat gespetter in een pierenbadje. En dat ook nog in slow motion.

avatar van Brandt
Bijzonder interessant uitgangspunt: verdachte van moord geeft zich uit voor journalist en betreffende journalist gaat op onderzoek uit. Ik ga er eens lekker voor zitten, want dit belooft wat. Maar helaas, om een boektitel van Herman Brusselmans te citeren: 'Plotseling gebeurde er niets'. Niks, Nada! Den denk je, er komt vast nog wel ergens een konijn uit de hoge hoed, maar nee, na een sterker opening sukkelt de film nog anderhalf uur door. Misser van regisseur Rupert Goold, als je zo'n sterk thema en een paar goede acteurs in handen hebt, maak er dan wat van man!

Redelijk goede film gebaseerd op ware feiten.
Puike vertolkingen van de beide hoofdrolspelers, waaronder een van mijn favorieten, James Franco.
De film kan voor sommigen misschien een beetje saai overkomen, maar als liefhebber van rechtbankdrama's, wat deze film toch ook een beetje is, kon hij me wel bekoren, al zijn er in het genre wel nog betere filmen.

avatar van Captain Pervert
Ik wist niet dat deze film feiten gebaseerd was. Dan ga je hem toch anders kijken.
Als het fictie was geweest zou het einde wellicht zo zijn dat James Franco vrij kwam en het leven van Jonah Hill ging overnemen, en dat die laatste al dan niet ten onrechte in de bak zou belanden.
Dus gaandeweg zit je je af te vragen hoe het afloopt, maar mijn theorieën bleken veel te vergezocht. Het verhaal heeft dan ook niet zoveel om het lijf.

Wat overblijft zijn twee hoofdrolspelers die bijzonder goed in vorm zijn en het uiterste uit hun rol persen. Heel fijn om naar te kijken. Echt zo'n film van het niveau van 5 films voor 20 euro bij Free Record Shop vroeger en dat je denkt: ja, dat was de 4 euro op zich wel waard. Maar gelukkig heb ik nog vier films.

3 sterren