Concussion (2015)

Verenigde Staten / Australië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Sport

geregisseerd door Peter Landesman
met Will Smith, Alec Baldwin en Albert Brooks

'Concussion' vertelt het waargebeurde verhaal van Dr. Bennet Omalu, een forensische neuropatholoog die als eerste een neurodegeneratieve ziekte, bekend als CTE, wist te ontdekken bij voormalige NFL-spelers. Wanneer hij dit naar buiten wil brengen en aantoonbaar wil maken, komt hij echter op gespannen voet te staan met de machtigste instellingen ter wereld.

avatar van knusse stoel
Prachtige film en voor ons de beste van de hoofdrolspelers Will Smith en compaan Alec Baldwin!
Gek dat dit nog kon plaatsvinden in het begin van deze eeuw, je zou denken dat deze hersenbeschading al lang bekend zou wezen. Niet dus!
En na een korte aanloop zal voor iedereen (vermoeden wij) de film boeiend zijn en blijven!

avatar van keimpeS
Ik was onder de indruk van het acteerwerk van Will Smith, knap hoor. Na de film Focus had ik 'm al wat afgeschreven. Ook het camerawerk, het inzoomen op de gezichten, gewoon goed en mooi!

avatar van Onceuponanytime
Will Smith op zijn best, doch van dit soort films moet je fan zijn.

avatar van ikkegoemikke
“The NFL owns a day of the week.
The same day the Church used to own.
Now it's theirs. “

“Concussion” kan je moeilijk een wervelende, actierijke film noemen. De film kabbelt rustig voort en vertelt het waargebeurde verhaal van Dr. Bennet Omalu (Will Smith), een Nigeriaanse patholoog, die het bestaan van CTE (chronic traumatic encephalopathy) ontdekt. Een hersentrauma dat vooral topspelers van de NFL oplopen doordat ze tijdens hun carrière ontelbare keren immense stoten opvangen met hun hoofd. Anders gezegd, hun hersenen worden langzaam maar zeker tot moes geslagen. Het resultaat is dat deze spelers onvermijdelijk veranderen in agressieve, half krankzinnige hopeloze gevallen die getormenteerd worden door hallucinaties, innerlijke stemmen en barstende hoofdpijn (om maar enkele symptomen te noemen). Meestal worden deze gevallen geclassificeerd als een vroegtijdig optreden van de ziekte van Alzheimer. Dr. Omalu laat na de autopsie van Mike Webster (David Morse) uit eigen beweging diens hersenen onderzoeken en ontdekt op die manier de ware aard van Webster’s vreemd gedrag. En ook de daaropvolgende zelfmoorden van ex-sterspelers uit de NFL beantwoorden aan hetzelfde ziekteverschijnsel. Tijd voor de NFL om tegenmaatregelen te nemen.

Wat volgt is een regelrechte clash tussen Dr. Omalu en de bonzen van de NFL. Ze zijn van oordeel dat deze nationale sport dreigt te verdwijnen indien blijkt dat het ongezond is om met je gehelmde hoofd overal tegenaan te beuken. Zelf ben ik geen dokter, maar die conclusie had ik zelf al getrokken dat dit niet echt gezond kan zijn. Net zoals Dr. Omalu heb ik geen verstand van Amerikaanse voetbal en begrijp ik niet waarom een volledige wereldnatie daar zo stapelgek van wordt. Amerikaanse voetbal is echter een industrie geworden, waar honderdduizenden werken en waar enorm veel geld mee te verdienen valt. Deze bron van inkomsten moet dan ook kost wat kost beschermd worden tegen deze geïmmigreerde Nigeriaan. En als het niet lukt met telefonische dreigementen en intimidatie dan wordt er een manier gezocht om hem terug te kunnen sturen naar zijn geboorteland. Omalu versus de NFL. Het lijkt wel de Super Bowl.

Concussion” is een aangrijpende film. Eigenlijk is het best triest als je ziet hoe die mastodonten van kerels eindigen als een hoopje ellende. En vanzelfsprekend is het weeral een outsider die de vinger op de wonde legt. Onnodig te zeggen dat dit een schitterende vertolking is door Will Smith. Eentje vergelijkbaar met die uit “The pursuit of happyness”. Over het algemeen vind ik Smith een uitstekend acteur die in mijn ogen nog maar tweemaal een misstap heeft begaan in de keuze van zijn rollen namelijk “Wild wild west” en “After Earth”. Hier is hij weeral voortreffelijk als de godvruchtige, soms naïeve maar briljante medicus die er nogal bizarre trekjes op nahoudt tijdens het uitvoeren van een autopsie. Dat deze film zich leent voor een gooi naar een Oscarnominatie, verklaart ook de releasedatum. Spijtig genoeg zaten er waarschijnlijk American football fans in de jury, waardoor dit al direct in de kiem werd gesmoord. Ik ben er ook zeker van dat dit Smith’s populariteit niet ten goede zal komen.

Ook de bijrollen zijn van een hoog niveau. En dan vooral de getraumatiseerde Webster, op een bewonderenswaardige manier vertolkt door David Morse. Wat een schitterende en tegelijkertijd schokkende vertolking die hij hier neerzet (met een indrukwekkende grimage waardoor zijn voorhoofd iets weghad van een opgezwollen tumor). Ook Alec Baldwin als de door wroeging gekwelde Dr. Julian Bailes is overtuigend. En tenslotte is er de lieftallige Gugu Mbatha-Raw, een Keniaanse die opgevangen wordt door Omalu. Natuurlijk dient haar bijdrage om dit ernstig onderwerp te romantiseren.

Concussion” is enerzijds een aanklacht tegen het NFL bastion. Maar anderzijds wordt deze nationale sport ook wel een beetje opgehemeld en toont het legendarische wedstrijdfragmenten. Zelfs Prema kan het niet nalaten om het volgende te citeren : “You should see this, Bennett. It‘s in fact something beautiful.”. Al bij al is het wel overduidelijk dat geld belangrijker is dan het gebruik van gezond verstand. Hoeveel stof deze film zal doen opwaaien is echter de vraag. Als je al ziet hoeveel ophef er gemaakt werd over een nipple slip tijdens de Super Bowl. Eerlijk gezegd denk ik dat deze storm (als die al komt) weer snel zal gaan liggen, en dat alles bij het oude blijft. Maar hoe zou een ex-speler zich voelen, na het bekijken van deze film?

avatar van missl
Deze film wordt traag vertelt maar dat is in dezen geen probleem.wat bijzonder dat dit allemaal begin deze eeuw gebeurt, ik zou denken dat men hier allang achter was. Je ziet Will Smith als dokter, hij komt erachter dat mensen ziek in hun hoofd worden als ze er veel stoten op gehad hebben. Hij wordt tegengewerkt natuurlijk want football is heel groot en daar mag je niet aan zitten. Mooie rol van Smith. Mooie film.

Ik ben benieuwd hoe deze het in Amerika gedaan heeft

avatar van illucyon
dit is een heel goede film. ik heb er met veel plezier naar gekeken. een zeer aangename verassing. film is gebaseerd op feiten. en die worden goed onderbouwt. een echte aanrader!

Jammer dat een bekende acteur als Smith de hoofdrol speelt, in een dergelijke rol met overduidelijk accent zit je naar 'Will Smith met een accent' te kijken, dit leidt onnodig af van het verhaal. Misschien dat dit aan mij ligt.. Het verhaal is boeiend; een klassiek David vs Goliath verhaal. Wat dat betreft zijn er geen verrassingen. De scenes met de gekwelde sporters zijn indrukwekkend en de tegenwerking vanuit de NFL is opzienbarend maar komt realistisch over. De verdere impact op de sport blijft vaag, wellicht dat het toch weer snel weggemoffeld is..

avatar van KTV
KTV
Goede film, vooral om zijn waargebeurde verhaal

avatar van Zeriel
Goed verhaal, draak van een film.
Will Smith is tenenkrommend met dat accent.. Neem dan een onbekende acteur of laat dat accent achterwege, het moet autenticiteit geven waarschijnlijk, maar het klinkt vooral gekunseld. Ik dacht dat hij de beste acteur aller tijden wilde worden, dat is bijdeze dan mislukt..... Of hij moet nog een paar hele sterke rollen spelen.
Gevalletje miscasting.
Die romance Had er ook wel uitgekund, wel heel plichtmatig erin verwerkt.
Her is waargebeurd dus dan moet alles onder viool en celloklanken supertraag uitgelegd worden...
Saai en voorspelbaar. Ik begrijp echt de positieve commentaren niet, het lijkt wel een B-film voor TV ondanks de grote namen....

Heel onthullende film. Zoals reeds werd aangegeven, is het verbazend dat dit pas nu 'boven water komt'. Ja, voor brood en spelen wordt soms teveel opgeofferd. De mensen die het in handen hebben zijn bovendien zo machtig dat ze denken dat ze zich alles kunnen veroorloven.
(Denk aan de Romeinse keizers en vele andere 'voorbeelden' ... )
Will Smith speelt als Dr. Omalu wellicht één van zijn allerbeste rollen. Ook Alec Baldwin als gewezen teamarts is zeer geloofwaardig.
Uitstekende waar gebeurde film. IK spreek dus tegen dat dit een saaie film is en dat Smith mislukte.

avatar van bjerik76
aardige dramafilm.
Het ene momentje stoorde ik me aan het accent van Will Smith, maar het andere moment vond ik het wel passen.
Het is Will Smith die toch een goed personage van Dr. Bennet Omalu neerzet, maar af en toe je toch Will Smith zie zoals je hem in alle andere films ziet.

Verder een lange zit ( waargebeurd, en dat ook nog eens allemaal zo recent geleden !
Bizar eigenlijk, zo zie je maar dat er een hoop geld in die sport rond gaat.

Een goeie film over een lijkschouwer die een ziekte ontdekt onder professionele football-spelers. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarvan je zou denken dat het zich al eerder had afgespeeld dan in 2002. Niet alleen boeiend vanwege de medische ontdekking zelf, maar vooral vanwege de gevolgen. Het persoonlijke verhaal van het hoofdpersonage is wat minder interessant.

avatar van AmazingPP
Will Smith laat in deze film zien dat hij toch echt wel kan acteren. Meestal is hij het stoere "zie-mij-eens-grappig-zijn" mannetje van de film, zo niet in deze film. Prachtig acteerwerk, ook van Baldwin en de rest van de cast. Film is natuurlijk op en top Amerikaans en gaat ook over iets wat wij in Nederland niet hebben, maar ik vond het van het begin tot het einde een boeiende film. Gekeken vanaf Blu Ray en daar kan, mijn in ziens, geen download of Netflix of DVD tegenop. Wat een prachtig beeld! 4 *

avatar van dvdfreak123
Toch wel een sterke film deze concussion. Film geeft me echt geboeid van begin tot einde. Was echt interessant. Smith deed het weer geweldig laat maar weer eens zien hoe goed hij kan acteren. Lang geleden dat ik Baldwin eens zag spelen, deed het ook wel ok. Beter of ik verwacht had krijgt van mij een verdiende 8/10

Een waar gebeurd verhaal, niet bepaald denderend gebracht.
Waarom moet men er altijd nevenverhaaltjes bijsleuren ?
Niet de eerste keer dat we een stijd van één man tegen een grootmacht te zien krijgen, zodat daar al een stukje spankracht wegvloeit. Niettemin kon het sterker worden uitgewerkt en... hebben de ontdekkingen van dr Omalu nu iets vernaderd aan de ruwheid van het American Football.

avatar van blurp194
Waar gebeurd.

Meestal is dat niet echt een recept voor een behoorlijke film. Nu ook weer is het hier en daar moeizaam met de plotelementjes en het (neem ik maar even aan) romantische subplotje wat er een beetje bijgesleept is. Of misschien ook niet, en ik hoop maar voor de echt Dr. Omalu dat het er wat op lijkt.

Hoe dan ook, het verhaal is op zich best indrukwekkend en vooral ook heel, heel erg Amerikaans. Maar dat is lang niet wat ik in deze film bijzonder vond. Smith! Hoe ver komt hij wel niet los van zijn gewone popie-jopie karakter. Geniaal, zo goed als de man deze rol neerzet - of het op de echte Dr. Omalu lijkt kan ik echt niet zeggen, maar ik zie er onmiddelijk alle maniertjes en het loopje van mijn Somalische en Ethiopische buurmannen van vroeger in. Nergens meer herkenbaar als de jongeman die vroeger iets met de prins van Bel-Air was.

En als er al iets is dat dat dient, dan is het wel om eer te bewijzen aan de man die hij speelt. Dat mag ik dan graag zien - iemand als Smith die zijn uiterste best doet om een dienende rol neer te zetten.

avatar van Iron Maiden
Will Smith in een erg sterke rol. Snap nu ook wel de ophef toendertijd dat hij niet was genomineerd voor een Oscar. De film zelf vond ik boeiend van begin tot einde, ook al heb ik niks met football.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en was toch wel aangenaam verrast door deze film. 'k vond het wel een boeiend verhaal, die ondanks de lange speelduur toch wel weet te boeien. De cast deed het prima, al hoefde voor mij dat accent van Will Smith niet.
Verder zag de film er prima uit. De moeite om te bekijken.

avatar van Boneka
Uitstekend drama waarin nogmaals de pijnlijke kanten van het topsport worden belicht. Natuurlijk kennen we dit al van de bokswereld en we weten allemaal dat koppen bij voetballen slecht is en daar hebben ze al maatregelen genomen om dit in de jeugd niet aan te leren, maar pas op latere leeftijd. De klappen in The American Football zijn nog harder en de schade is vooral te zien bij de centres aldus dr. Omalu in zijn onderzoek. In de extra's zien we de goede man in beeld die veel kleiner en wat forser is dan Will en met een veel Afrikaanse dialect. Daarop heeft Will Smith wel geoefend. Sowieso waren alle betrokkene bijna een geest van de werkelijke hoofdpersonen. Knap gemaakt. Het liefdesromannetje is vast verzonnen, maar maakt de film die best serieus is iets losser. De 4K film ziet er goed uit al vond ik het vreemd dat de Ned. taal ondertiteld was in wat grijs ipv wit. Even wennen. Filmisch ziet deze film er overigens zeer goed uit. De deleted scenes zijn terecht verwijderd op eentje na dat een goede vriend in een bar dr Omalu hem waarschuwt voor het grote gevaar. Dit is er helaas uitgeknipt.

Maar prima dat dit thema eens goed belicht werd. De schaduwkanten van de sportwereld is een mooi denkertje om aan de sport te beginnen.

K. V. schreef:
Verder zag de film er prima uit. De moeite om te bekijken.

Dat accent was nodig om de echte dr Omalu een beetje te evenaren. Anders had je nog meer moeten knippen in de film. Zijn verhaal over de roots van Afrika bijvoorbeeld in Nigeria met zijn vriendin.

AmazingPP schreef:

Vond je het ook niet gek dat dit grijs werd ondertiteld. Dit is alleen bij de Ned. taal.

Boneka schreef:

Ehm... Bij de officiële release? Ik had een Q&Q release (of mag ik dat hier niet zeggen?)...

AmazingPP schreef:

and that means?

Boneka schreef:
and that means?

Dat betekent (ik praat graag Nederlands ) dat het een illegale versie is.

avatar van Boneka
Oh zo wel wat mij opviel ik had er toevallig 2 getest op 4K dat de ned. ondertiteling grijzig was. Erg opvallend. Scroll je verder dan zijn ze hagelwit in andere talen.

Het meest opmerkelijke aan deze film vind ik, dat het verhaal geïnspireerd is door ware gebeurtenissen. Dat én de vertolkingen van een gerenommeerde cast maken dit docudrama toch wel boeiend, hoewel het filmisch geen hoogstandje is. Het tamelijk warrige scenario is daar voornamelijk debet aan.
American Football is en blijft een rare sport vanwege zijn machocultuur, maar dat terzijde.

Mooie, ingetogen film.

Ik heb helemaal niets met American football, dus ik had niet veel verwachtingen van het verhaal. De film heeft me wat dat betreft verrast, want ik vond het wel degelijk een interessante film. Dat komt voornamelijk doordat het een waargebeurd verhaal is en het eigenlijk onvoorstelbaar is dat zo'n ontdekking zo laat pas heeft plaatsgevonden. Ik vond het liefdesverhaal een beetje geforceerd overkomen en had zelfs een bepaalde afbreuk op de charme van de film.

Baldwin speelt zeker sterk, maar voornamelijk Smith speelt de sterren van de hemel. Ondanks dat, blijft het afleidend dat hij dat accent opzet, omdat iedereen weet dat hij dat accent niet heeft. Het is knap van hem, maar vond het niet nodig.

Einde was mooi gebracht.

Sport drama.

Maar eigenlijk voor drama, met sport als een aanzet. Ik heb het verhaal rond deze hele affaire wel meegekregen in de pers, maar zoals vaak maakt Hollywood er een iets andere film van. Centraal staat niet de NFL of de aandoening, wel de dokter die achter de hele onthulling zat.

't Is een klassiek Hollywood gebeuren geworden. Good vs Evil, met Omalu als etisch onwrikbaar stuk mens (wie trouwens fotos van de echte man ziet vraagt zich af waarom Whitaker niet gevraagd is voor de rol). In een Matlock-achtig begin wordt zijn persoon volledig geschetst, daarna volgt het redelijk langzame relaas van de ontdekking van de aandoening + cover-up van de NFL.

Het is een film die duidelijk een standpunt inneemt, de zaken allicht ook net iets spannender maakt dan ze zijn. Landesman doet z'n best om het allemaal zo zwart/wit mogelijk voor te stellen, het is bij momenten dan ook beter deze film te zien als fictieve thriller dan waargebeurd drama.

Maar Smith doet het verder wel naar behoren, de film is netjes geschoten en bij momenten beklijft het drama ook wel. Aardig tussendoortje dus, al zit er een wrange nasmaak aan. Zeker op het einde, waar er doorleuk verteld werd dan er 5000 rechtzaken gesettled werden op voorwaarde dat de NFL niet moest vertellen wat ze al eerder wisten. Dag ethiek.

avatar van IH88
“Tell the truth! Tell the truth!”

Met Concussion laat Will Smith weer eens zien wat voor fantastisch acteur hij is. Als hij maar het goede materiaal krijgt. En Concussion is een sterke film, met een straight forward David vs. Goliath verhaal waarin een dokter het opneemt tegen de machtige NFL. Dat pas in 2002 bekend is geworden dat American Football hersenletsel kan veroorzaken is vreemd, maar met veel geld kun je veel wegmoffelen natuurlijk. Dat Concussion ook nog even het mooie van American Football wil benadrukken is nog vreemder, en de boodschap van de film is daardoor wat dubbelzinnig. Maar Concussion heeft voor de rest genoeg sterke punten.