Concussion (2015)

Verenigde Staten / Australië / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Sport

geregisseerd door Peter Landesman
met Will Smith, Alec Baldwin en Albert Brooks

'Concussion' vertelt het waargebeurde verhaal van Dr. Bennet Omalu, een forensische neuropatholoog die als eerste een neurodegeneratieve ziekte, bekend als CTE, wist te ontdekken bij voormalige NFL-spelers. Wanneer hij dit naar buiten wil brengen en aantoonbaar wil maken, komt hij echter op gespannen voet te staan met de machtigste instellingen ter wereld.

avatar van mcdaktari
Niet echt een boeiend verhaal lijkt me zo. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Will Smith zie ik normaal gesproken toch wel graag acteren dus daar zal het niet aan liggen. Het verhaal op zich spreekt me niet zo aan.

avatar van moviefreak#1
Moedige keuze voor Will Smith om in de huid van Dr. Bennet Omalu te kruipen. Deze keuze zal hem niet door alle Amerikanen in dank worden afgenomen. Omalu is een Nigeriaanse dokter die naar Amerika kwam en daar de nationale sport bekritiseerde, het hele relaas daarover leende zich uiteraard voor een film met Oscar aspiraties en dus is Will Smith van de partij. Smith is uitstekend en in de bijrollen vallen Alec Baldwin, Albert Brooks en vooral David Morse op. Mijn enige probleem met de film is dat er verschillende scènes zijn waarbij ook de liefde en het respect voor het spelletje naar voren moeten komen om maar te onderstrepen dat de film niet per sé tegen de NFL is maar gewoon een verhaal wil vertellen. Voor mij rijmen die zaken niet helemaal, als je wil zeggen dat iets slecht voor je is moet je het niet tegelijkertijd gaan promoten.

Er zit voldoende vaart in, Brooks brengt nog een flinke dosis humor mee. Een professioneel medisch drama met thriller elementen. Ik heb me vermaakt: 3,5*

Het onderwerp lijkt mij eigenlijk ook nogal tja boring.

avatar van Zeus.
Boeiende opening gevolgd door een vrij oppervlakkig vervolg. Gaat nergens echt de diepte in. De manier waarop Omalu zijn ontdekking doet, had veel beter uitgediept kunnen worden en ook de strijd tussen Omalu en de NFL. De impact die Omalu's bevinding heeft op de samenleving wordt kort behandeld, maar dat had veel beter uitgediept kunnen worden. Had hier veel meer van verwacht na de opening. Aardig om een keer te zien, meer niet.

***

avatar van Leo1954
Prachtig drama op zich, ook goed gespeeld door Will Smith. Hier en daar wat te zoet voor mij, maar niet heel hinderlijk. Ook het einde maakte veel goed, dat is vaak de achilleshiel bij Amerikaanse drama's.

avatar van schumacher
Niks voor mij dit.
Ik heb al veel goeie drama's gezien maar dit is minder mijn ding.

avatar van Atheistus
Bijzonder mooie film. Helaas is het einde eigenlijk nogal treurig omdat er nog steeds veel te weinig aandacht is voor CTE.

De commerciële belangen zijn veel groter dan mensenlevens ooit waard kunnen zijn.

avatar van Pazmaster
Er wordt goed gespeeld (ook al moest ik wel even wennen aan dat Afrikaanse accent) maar het verhaal deed eigenlijk me niet heel zo veel. Het is eigenlijk een verhaal dat we in grote lijnen al zo vaak hebben gezien; een eenling die het opneemt tegen een grootmacht (in dit geval de NFL) en daarbij op alle mogelijke manieren wordt tegengewerkt. De afloop kun je wel raden. Het is wel fascinerend dat mensen tegen beter weten in toch doorgaan met wat ze gewend zijn en alle waarschuwingen in de wind slaan. Alles voor de poen.

Het documentairachtige drama was gebaseerd op ware gebeurtenissen van een Nigeriaanse immigrant. Het bijbehorende verhaal (zou de EO niet misstaan) was clichématig, voorspelbaar en boeide en intrigeerde geen moment, het werkte eerder verlammend. Will Smith kreeg alle tijd om in de huid van zijn karakter te kruipen en deed dat super. Hij was dan ook verreweg het beste wat deze productie te bieden had. Enkel voor hem 3*.

avatar van hoffhaan
Tja American Football en Braindamage. Waargebeurd verhaal over Dr. Bennet Omalu, overtuigend gespeeld door Will Smith. Film kabbelt voort en is nergens echt spannend of boeiend. De film en het onderzoek van deze Dr. Omalu zal niet leiden tot het stoppen van het spelen van American Football, zoals dat ook niet met boksen en roken gebeurde. Kortom 3.0.

avatar van smoothstefan
Mooie ingetogen rol van Will Smith, moedig.

avatar van Walter White
Een mooie rol van Will Smith het heeft me verbaasd dat wetenschap ook wel interessant kan zijn.
Heb genoten van de film me avond was helemaal top.

avatar van movie freak84
Ik snap dat mensen denken dat het geen boeiend verhaal is maar daar ben ik het niet mee eens. Ze hadden mischien iets meer mogen laten zien over de nfl en de mensen die met cte te maken kregen en iets minder over dr bennet omalu(will smith) en zijn vrouw. Desondanks heb ik me daar niet egt een gestoord. Goed acteerwerk en een goed verhaal. Prima drama film

avatar van Frank Slade
ja, je kan er een hoop over zeggen. Maar voor mij de beste film die ik in tijden gezien heb. Een perfecte rol van Smith, en Baldwin ook zeer goed op dreef. Mag van mij in de prijzen gaan vallen bij Oscars, maar zal wel niet zo zijn. Ik vond hem in ieder geval waanzinnig, fantastisch, ongelofelijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Braaf drama over de schok in de Amerikaanse sportwereld dat het vroegtijdig overlijden van NFL-helden wel eens te maken zou kunnen hebben met de vele klappen op het hoofd die ze te verwerken krijgen. Volgens mij speelde enige tijd terug een zelfde discussie in het Nederlandse voetbal, of koppen niet tot hersenbeschadiging kon leiden. Kennelijk niet (ahum) want nooit meer iets over gehoord.

Will Smith speelt een aimabele en rechtschapen wetenschapper, die het opneemt tegen de NFL. Mooie eigenschappen natuurlijk maar dat maakt hem wat eendimensionaal. Hij krijgt veel lof voor zijn Nigeriaanse accent dus hij heeft zich kennelijk gedegen voorbereid. Is hij overgeslagen bij de Oscars zoals her en der wordt beweerd? Ik heb pas twee andere Oscargenomineerden gezien in deze categorie, en hij is niet minder dan Matt Damon in The Martian, dus daar valt iets voor te zeggen. Maar het blijft appels met peren vergelijken eigenlijk.
Maar goed beschouwd is Concussion typisch Oscar-bait: op feiten gebaseerd, sympathieke hoofdpersoon die het opneemt tegen een overmacht- dus ik kan me de teleurstelling in huize Smith in elk geval wel voorstellen.

Jammer dat er relatief veel tijd verspild wordt aan de niet al te opzienbarende relatie met zijn vrouw- al past dat wel in de tendens in Hollywood ook het verhaal van "de vrouw achter de man" te tonen- wellicht na (op zich terechte) kritiek dat er zo weinig interessante vrouwenrollen zijn, maar dat betekent m.i. niet dat je nu in elke biopic een hoofdrol aan de partner moet geven, alleen maar omdat ze de partner is. Nu blijft er namelijk weinig tijd over om het conflict tussen de NFL en Omalu te tonen- gladkjakker Luke Wilson heeft nauwelijks screentime en ookf de NFL-bonzen moeten het met een minuutje doen.

Verder is de film vooral degelijk- weinig spannend in beeld gebracht, op een korte animatie hoe het er van binnen aan toe gaat als twee hoofden botsen op volle snelheid, na- maar het onderwerp leent zich ook niet echt voor flitsende montage, camerawendingen en originele editing. Ten slotte heb ik persoonlijk weinig met Football en ben daardoor ook niet echt betrokken, al die namen van gevallen helden zeiden me niets. Daardoor kon ik me wel wat beter inleven in Mister...eh sorry, Doctor Omalu die als buitenstaander ook nauwelijks bekend was met de sport.

avatar van Brabants
Deze film creëerde een mooi podium voor Will Smith waarin hij duidelijk weet te schitteren in dit David vs Goliath verhaal. Indien je geen Will Smith fan bent of van American Football houdt, dan kan je nog ontzettend genieten van deze indrukwekkende film. De uiteenzetting en wetenschappelijke verklaringen achter deze ontdekking zijn fascinerend en een sterk bewijs dat één persoon het verschil kan maken. Het is echter wel allemaal behoorlijk braaf en via het vast Hollywood stramien uiteengezet, maar het stoorde mij niet ver genoeg om de film daardoor minder te waarderen.

avatar van joshua1988
Hulde voor Will Smith om Dr Omalu zo gepassioneerd neer te zetten, 'n fikse roe voor regisseur Peter Landesman om het ritme te verstoren waardoor ik toch een paar keer op m'n bank tenenkrommend zat te wiebelen... Deze verfilming had veel meer power en uitdaging verdiend!
Maar wat heb ik van Will Smith genoten, en alleen daarom een vette 9/10...

avatar van Norma
Dat accent van Smith is wel even wennen; het is misschien knap geïmiteerd, maar wanneer je iemand zonder kent vind ik zoiets meestal vrij storend. Acteren kan hij gelukkig altijd wel en hij vult de rol van Dr. Bennet Omalu verdienstelijk in, maar ik moet zeggen dat het eigenlijk het verhaal op zich is dat gewicht in de schaal legt en niet zozeer de performance van Smith.

Hierdoor bekroop me het gevoel dat een documentaire net zo boeiend had kunnen zijn.
Nu kijkt een speelfilm meestal wat gemakkelijker weg en is het om die reden dan wel weer een goede vorm om een onderwerp groots aan de man te brengen, maar tegelijkertijd vond ik het drama omtrent Omalu’s gezinsleven niet zoveel toevoegen. Het leek er een beetje aan de haren te zijn bijgesleept om toch ook nog maar een beetje emotioneel aspect toe te kunnen voegen aan een verder nogal wetenschappelijk verhaal dat je in anderhalf uur makkelijk verteld hebt. Toegegeven, ergens werkt het dus ook wel want de film gaat er verder in als zoete koek, ook (of mogelijk juist) als je niets met American Football hebt. Het is sowieso een film die meer over onrecht en doofpot gaat dan echt over de sport, dus wie dat eerste aanspreekt kan hem gerust een kans geven.

Wat me tijdens het kijken wel bleef verbazen was dat de hersenbeschadiging blijkbaar iets was dat door een wetenschapper moest worden ontdekt; qua bewijs kan ik me dat voorstellen, maar dat mensen (spelers en familie) volkomen verrast leken dat er schade zou kunnen ontstaan kwam me nogal onnozel voor. (Als ik die koppen tegen elkaar zie rammen denk ik in ieder geval niet “ha lekker, gezond sporten”) Hoe dan ook, met die kennis wordt weinig gedaan verder; it’s all about the money.

Degelijke film, degelijke Smith, geen touchdown, maar de moeite waard.

Glansrol van Smith, absoluut.
Sterk geacteerd en vol overtuiging ( inclusief afrikaans accent) zet hij Dr. Omalu neer.
Boeiend om te zien hoe slechts een man een complete miljarden wereld die American Football heet op zijn kop kan zetten.

avatar van Ella
Schrijf niet vaak stukken over een film.
Maar na bijna 11 jaar lid moet ik toch zeggen dat het ik me blijf verbazen over de kwaliteit van films. Deze hoort dan ook thuis in een van de beste films van 2015.

avatar van mauzst
Potverdomme wat kan die man acteren.. De dialoog in het restaurant tussen Dr. Omalu en Dr. Maroon voor mij als hoogte punt.

Dat de film "braaf" wordt genoemd; misschien voor Nederlandse begrippen maar de impact van dit verhaal in Amerika is juist waar de film over gaat.

avatar van jeuletaxi
Zeer interessante film met een geweldige Will Smith, snap zijn teleurstelling om niet genomineerd te zijn voor de oscars.
Heb hem net 4 sterren gegeven vooral mede door hem.
Een aanrader.

avatar van james_cameron
Waargebeurd drama met een mooie ingetogen, atypische rol voor Will Smith. Hij is hier uitstekend als de uit Nigeria afkomstige neuropatholoog die als eerste een neurodegeneratieve ziekte, bekend als CTE, ontdekt bij voormalige NFL-spelers. Het eerste uur is boeiend en meeslepend; jammer dat het tweede herhaaldelijk inkakt en hier en daar verzandt in clichématige toestanden. Overigens een schande dat David Morse niet genomineerd is voor een Academy Award met zijn korte maar zeer indringende optreden als het eerste NFL-slachtoffer.

Bélon
Een sentimentele draak van een film waarin Sony (laptops etc. pluggen) en de kerk volop reclame maken. Om de paar zinnen wordt God er met de haren bijgesleept (die "subtiel" weggestopte bijbel onder die wekker ) Het werd af en toe zo lachwekkend dat van so bad it's good gesproken kan worden, vandaar dat ik op 2,0* sterren uitkom. Verder is de produktie wel verzorgd enzo (mag ook wel voor $ 35 miljoen). Ik kan me niet voorstellen dat dit een hit gaat worden buiten de US markt

avatar van guchte
film 3 acteerprestatie will smith een dikke 5, voor mij minimum een oscarnominatie voor zijn prestatie in deze film die iedere filmliefhebber moet gezien hebben.

Aardig waargebeurd verhaal over de Nigeriaanse (wonend in Amerika) dokter Dr. Bennet Omalu (zijn Nigeriaanse naam is overigens Omalu Onyemalukwube ), welke een forensische neuropatholoog is, en die als eerste een neurodegeneratieve ziekte (ook wel afgekort genoemd "CTE") ontdekt bij voormalige NFL-spelers die zelfmoord plegen (omdat ze gek in hun hoofd worden) en dit naar buiten wil brengen en aantoonbaar wil maken. Hierdoor komt hij echter op gespannen voet te staan met de machtigste instellingen ter wereld, namelijk de NFL (vergelijkbaar met de FIFA qua voetbal), die het willen ontkennen en hem dus dwarsbomen. Voormalige Football spelers, die zelfmoord hebben gepleegd, waarbij Dr. Bennet Omalu "CTE" ontdekt heeft, zijn o.a. Mike Webster (zijn eerste persoon/slachtoffer) en Dave Duerson (die lang een tegenstander was van Dr. Bennet Omalu). Omdat de laatste naderhand ook in het NFL-management zat, is het gelukkig niet in de doofpot beland, waar het wel sterk op begon te lijken. Zijn afscheidsbrief waarop hij aangeeft dat zijn hersenen moeten worden gedoneerd om onderzocht te worden en dat hun (refererend naar vooral Dr. Bennet Omalu) gelijk hadden, heeft zeker ook meegeholpen.

Het verhaal zit goed in elkaar en weet zeker ook te boeien en te interesseren en dat komt mede ook omdat er weinig tot niets vanaf wist. En dat laatste komt omdat American Football me totaal niet kan boeien (is dan ook eigenlijk alleen in Amerika populair, zelfs de populairste sport). Ook de uitvoering van het verhaal is goed (zeker wat betreft het laatste uur), maar hier en daar is het wel wat zoetsappig en wordt er ook regelmatig naar "God" gerefereerd. Dus wat dat betreft had deze film wel wat weg van een RTL-4 achtige dramafilm. Het einde van het verhaal was mooi en was zelfs wat ontroerend/emotioneel en ook de status/feiten die bij de aftiteling worden aangegeven waren interessant. Daarbij krijg je ook te lezen dat sinds 2015, Dr. Bennet Omalu officieel een Amerikaanse burger is geworden.

De rol van Dr. Bennet Omalu wordt overigens uitstekend gespeeld (pratend met een Nigeriaans accent) door Will Smith en ook wat mij betreft had hij wel genomineerd mogen worden bij de Oscars. Misschien heeft de NFL dat wel gedwarsboomd Ook de rol van Alec Baldwin als voormalig NLF-dokter Dr. Julian Bailes mocht er zeker wezen. De rol van Gugu Mbatha-Raw als de Nigeriaanse Prema Mutiso, waarop Dr. Bennet Omalu verliefd op wordt en mee gaat trouwen, vond ik daarentegen niet sterk en qua schoonheid werd ze ook overtroffen door Sara Lindsey in de rol van Gracie die een soort van hulpje is van Dr. Bennet Omalu.

Gewoon een aardige en interessante waargebeurde Drama film m.b.t. Dr. Bennet Omalu en zijn ontdekking van de ziekte "CTE" bij voormalige American Football spelers (die zelfmoord hebben gepleegd) en die natuurlijk veel impact heeft op de NFL (National Football League). De film duurt bijna twee uren lang en vooral het laatste uur daarvan is sterk.

P.S. zo te zien was Sony de sponsor van deze film. Vroeger vond ik dat altijd een A-merk samen met o.a. Philips, maar nu is het eigenlijk nog maar een B-merk, omdat vooral nu Samsung, LG en Apple de elektronicamarkt domineren (de eerste twee waren vroeger juist een B-merk).

avatar van limelight73
an sich niet heel slecht. Had persoonlijk hier niet Will voor gecast. Hij redt het gewoon net niet. Verhaal is zeker interessant, maar weet nergens echt te raken. Misschien had hier meer in gezeten.

avatar van boemboem27
goede film, nooit over nagedacht dat zo'n ontdekking zoveel impact zou hebben.
mooie uitspraak; eerst komt god daarna football
zo belangrijk wordt deze sport gevonden in Amerika.
even een saai aanloopje maar naar gelang de film vordert wordt ie steeds beter

avatar van Berthil
Alec Baldwin speelt het best, de rest matig inclusief Will. Inderdaad een sentimenteel geheel met verkapte reclame.

avatar van pablo7727
Schitterende film en acteur(s). Inspirerend waargebeurd verhaal door the Fresh Prince.