True Story (2015)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Rupert Goold
met Jonah Hill, James Franco en Felicity Jones

Michael Finkel is een verslaggever van de New York Times die lijdt aan imagoschade. Wanneer hij Christian Longo ontmoet, een man die beschuldigd wordt van moord en de identiteit van Finkel heeft aangenomen, verandert zijn onderzoek in een onvergetelijk kat-en-muisspel.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Trailer geplaatst!

avatar van Mochizuki Rokuro
kappeuter schreef:
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Je zou het niet verwachten met zo'n titel

Mochizuki Rokuro
Haha nee.
Maar dat zegt ook niet altijd alles (Fargo).

Haha nee.
Maar dat zegt ook niet altijd alles (Fargo).

Was Fargo based on a true story?

No. The "this is a true story" opening is not true, but was included by Joel and Ethan Coen to set a tone for the story. After all, at the end of the credits, one can see the standard "This movie is fictional..." legal clause.

HOWEVER...

There were two separate cases, one in the 1960s and one in the 70s, in Minnesota that bore many similarities to the storyline of Fargo.

They are discussed in the trivia section, and as the Coen brothers are native Minnesotans they would have been aware of the cases, two of the most famous in Minnesota criminal history. Read the trivia section above to find out more.

Maybe there is something to those cases mentioned above. But, the Coen brothers were mainly influenced by the 1986 murder of Helle Crafts, in Connecticut. Her husband murdered her, froze the body, dismembered the corpse with a chainsaw, then finally put the pieces through a woodchipper, then scattered the remains that came out of the woodchipper. This same case also had an influence on a late 80's horror movie called "Woodchipper Massacre".

Excuus had hier boven bij moeten schrijven dat ik dit gekopieerd heb van een forum op IMDb!

avatar van tattoobob
Intressante drama film die op waarheid berust is..de film is boeiend en visueel goed.
Heel appart om twee(eigenlijk drie maar die speelt maar een bijrol)voornamelijk komedie acteurs te zien in een serieus drama....ik moet zeggen dat ze het prima doen.

Een film die je nog wel een beetje tot nadenken zet na afloop....prima film ik ben onder de indruk.

Geen standaard verhaal en geen standaard einde....origineel

avatar van vranque
Het begin was uitermate veelbelovend. Daarna zat ik te wachten op iets wat er uiteindelijk niet zou komen. Beetje doorgezakt gevoel aan overgehouden. 2.5*

avatar van Pazmaster
Grappig om Jonah Hill eens in een wat serieuzere rol te zien maar echt overtuigend vond ik het niet. Misschien komt het doordat ik hem alleen uit komedies ken maar op de één of andere manier vond ik hem niet de juiste persoon voor deze rol. Het verhaal lijkt vanaf het begin de goede kant op te gaan maar uiteindelijk viel het me toch allemaal een beetje tegen, het is allemaal iets te braaf en springt er nergens echt uit.

goede film met goed acteerwerk!

avatar van Insignificance
Allemachtig, wat een treurspel. Jonah Hill die een film lang moeilijk kijkt. Je moet er van houden. Als hij dan opeens iets bekends hoort, krijg je zo'n wacht eens even-momentje. Franco doet er nog een schep bovenop met aangeslagen, soms opzichtig geniepige blikken. Oei. Spannend. Niet. Na al een half uurtje krampachtige oogopslagen wordt het eerder belachelijk dan iets anders.

Zeldzaam geestdodend wat die twee elkaar vertellen. En hoe ze dat doen. Er is een vriendinnetje en die is er uiteraard niet voor niks. Levert een scène op die bijna beschamend is, zo bedacht. Het loopt voor geen meter, het boeit voor geen meter. Zelfs de ware toedracht van de brute moord kon me na verloop van tijd gestolen worden. Een matte, lusteloze film die op elk vlak verveelt.

Een interessant verhaal met potentie. Maar ondanks dat dit te vlakke rechtbankdrama gebaseerd was op ware gebeurtenissen kwam het bij mij geforceerd of onoprecht over. Dat kwam vooral omdat de film een stuk passie miste en de beide personages te weinig in elkaar vervlochten raakten. Jammer voor de beide hoofdrolspelers, want zij speelden magistraal.

avatar van Majestics
Tegenwoordig worden er echt baggerthrillers geproduceerd zeg, halen bij lange na niet het niveau van de grote thrillers uit de jaren 90 bijvoorbeeld. Goedkope zooi dit of in andere woorden een snelle paycheck voor de makers.

avatar van blurp194
Het verhaal vond ik wat vlakjes en wat flauw - er had wel wat meer diepgang, spanning of desnoods wat meer angel in mogen zitten. Dat gaat wel vaker fout met films die iets met waargebeurde zaken te maken hebben - niet dat bedenken beter is dan echt, of dat zo'n verhaal gemiddeld gesproken nou zo nauwgezet verfilmd wordt, maar het lijkt toch meestal wel iets aan de creativiteit van de makers te doen. En niet in de positieve richting.

Maar wel de eerste film in alweer veel te lang waarin ik me niet meteen ergerde aan het fenomeen James Franco. Kennelijk kan de man toch wel een beetje acteren, en zijn de maniertjes en trucjes die hij in veel films - vooral die met zijn groepje vaste matties - uithaalt niet het toppunt van zijn kunnen. En Johah Hill deed het ook niet slecht vond ik. Toch wel een paar puntjes waard, al vond ik het geheel nog steeds niet heel best. Twee etterbakken die elkaar een 100 minuten voor de gek houden, het voelde als nogal wat langer.

avatar van Nixon17
Bleeft de hele film boeiend maar aan het eind had ik toch zoiets van nou was dat het???

avatar van danuz
Mislukt. Nochtans beschikt Goold over een op papier goede cast, een cinematograaf & setdresser die erg hun best doen (sfeervolle plaatjes), en een goede score. Toch weet True Story nergens echt tot leven te komen, en lijkt het vooral een film die vooral erg hard probeert om een mysterie klassieker te zijn.. Vond het een heel lege film.

avatar van Titatiko
Kan iemand mij de clue uitleggen?

avatar van the new guy
Absoluut een interessant verhaal maar in mijn ogen was dit niet de beste invalshoek voor verfilming. Het interessante lijkt me de persoonlijkheid Longo... Niet de journalist. Desalniettemin goede acteerprestaties en interessante chemie tussen de twee hoofdrollen.

avatar van the new guy
Titatiko schreef:
Kan iemand mij de clue uitleggen?

De clue die ik vond, is gebaseerd op de film; Ik heb me niet verdiept in het echte verhaal. Ik denk dat de makers wilden aantonen hoe een persoon met een narcistisch persoonlijkheidscomplex in mekaar zit. Het zijn absoluut charismatische mensen die met name in de kennismaking en de eerst volgende ontmoetingen vrienden voor het leven lijken. De journalist tuint eigenlijk met open ogen in deze facade maar heeft uiteindelijk door dat het spel is. De film concludeert met een gesprek tussen de twee dat op een laatste gesprek lijkt, maar de aftiteling laat al blijken dat de twee nog steeds praten, maandelijks zelfs. De clue is dus dat dit monster, want dat is het, te interessant is om niet mee te praten. Je weet dat het een monster is, maar tegelijkertijd wil je meer van de man weten.Motieven, enige vorm van zelfreflectie etc. Allemaal zaken die je wilt vinden in de man.

avatar van Antonev
Zoutloos. 100 minuten op een veilige rechte weg, zonder heuvels of gaten.

Goeie film over een journalist die geobsedeerd raakt met een man die ervan wordt beschuldigd zijn gezin te hebben vermoord. Zeker een intrigerend verhaal met twee eveneens intrigerende personages (verrassend goed ingevuld door Jonah Hill en James Franco). Rustig verteld en alhoewel het einde wat tegen viel toch nog 3.5 sterren.

Erg voorspelbaar en na afloop het idee dat ik hier wat gemist had.
Acteerwerk was goed maar film was erg vlak, kon niet veel mis gaan.

avatar van steffv1
goede film, zeker geen thriller aangezien er ook totaal geen spanning aan te pas komt, maar dit komt ook voornamelijk omdat het op waargebeurde feiten is gebaseerd waardoor ze niet teveel aan het verhaal kunnen/mogen veranderen.
Jonah hill en franco spelen het degelijk tot goed, maar de beste van de 3 vond ik persoonlijk toch nog felicity jones doordat hill en franco geregeld vreemd overkomen, vooral hill dan (zal wel komen doordat we hem vooral van comedy films kennen)

avatar van brabusRUS
Mwa, geen topper. Hill in zo'n rol is geen goed idee. Niks voor hem, en hij kan het ook niet super. Franco deed het nog wel oké, maar ook hem zie ik liever in een gekke komedie. Daarnaast is het verhaal niet goed. Het gaat imo nergens heen.

avatar van JasonV
Jonah Hill is al die jaren gewoon een lekkere dikke jongen gebleven, ondanks dat hij tot het maximale is afgeslankt. Leuke film met een sterk begin vooral.

avatar van Collins
Fascinerende film over de confrontatie tussen een journalist en een verdachte van moord. De film kent een spannende uitwerking, maar zindert niet over de gehele speelduur.
De dialogen en subtiele interactie tussen beide hoofdrolspelers zijn geslaagd. Op die momenten ontwikkelt zich een intrigerend psychologisch steekspel. Spannend en meeslepend.
Doordat de film met name de energie steekt in deze confrontaties, raken subplots niet goed uitgewerkt en zijn scenes anders dan die tussen beide hoofdrollen niet altijd interessant en soms zelfs storend.
Ook zwijgzame scenes met de overduidelijke bedoeling een sfeer van raadselachtigheid en dubbelzinnigheid te creëren, zijn niet geslaagd. Te geregisseerd.
Goed en overtuigend spel van Franco (soms wat overacting, maar niet ergerlijk) en een behoorlijk degelijk optreden van Hill.

Tevreden.

avatar van Biosguru
Wat een zielloze meuk dit. Het lijkt wel zowat op die "waargebeurde verhalen" die bij RTL te zien zijn. Plot loopt voor geen meter, acteren is ver ondermaats, spanning nul. Vooral het acteren is van het nivo, je denkt na, kan je mischien je hoofd aanraken zodat ook de mensen die niet kunnen lezen en schrijven het snappen?

avatar van JeroenFR08
Waar wilde dit nou in hemelsnaam heen.. Geen flauw idee eigenlijk.

Zoals hierboven al eerder aangegeven: Hill die de hele tijd kijkt alsof ie moet poepen. Het begin, in het Afrikaanse hutje, moest ik toch even glimlachen om zijn verschijning. Totaal ongeloofwaardig.

Verhaal dat maar niet intressant wordt, want wat wil dit einde nou zeggen dan. Geen flauw idee. Heeft Franco Hill misbruikt? Voor welk doel dan, want hij is er niks mee opgeschoten.

Franco als bad guy, nee niet echt indrukwekkend ofzo. Hij speelt redelijk, maar komt totaal niet over als moordenaar.

Leuk om eens gezien te hebben. Maar verder niet. Begint al met die poster die zichzelf wel erg serieus neemt. Zo leek het de gehele film wel bij alle acteurs. Ze namen zichzelf wel heel serieus. Te.

Gauw verder naar een ietwat betere thriller---True story bro..

Hoewel het verhaal me best aansprak, viel de uiteindelijke uitvoering van het verhaal wat tegen (saai en langdradig) en moet deze film het ook vooral hebben van de dialogen tussen Jonah Hill (in de rol van verslaggever Michael Finkel met imagoschade) en James Franco (in de rol van Christian Longo die beschuldigd wordt van moord op zijn vrouw en drie kinderen). Opzicht is het qua cast best een gewaagde combinatie, omdat beide hoofdrolspelers voornamelijk te zien zijn geweest in komedies. Maar ze hebben zeker ook goede rollen gespeeld in serieuzere films.

Ondanks dat het verhaal me wel wist te boeien, vond ik het nergens echt spannend worden en van een kat-en-muisspel, zoals hierboven is beschreven, vond ik geen sprake van. Eerlijk gezegd had ik een spannend ontknoping verwacht of een verrassende wending, maar dat zit helaas niet in deze op waarheid beruste film. Ook het hele rechtszaak gebeuren stelt eerlijk gezegd weinig voor en men kwam ook snel met een unaniem besluit. Hier en daar is de films zelfs wat saai en veel gebeurt er eigenlijk ook niet. Wel vond ik het beeld van de dochter van Michael Finkel in een koffer wel schokkend en zeker omdat deze koffer daarna in het water werd gegooid, terwijl ze nog leefde.

Het enige interessante aan deze film zijn de dialogen tussen Christian Longo en Michael Finkel en hoe de eerste de laatste manipuleert en verward. Zowel Jonah Hill en James Franco deden het best verdienstelijk, maar echt overtuigend speelden ze ook weer niet en dat laatste is vooral van toepassing op Jonah Hill. Hoewel de rol van Felicity Jones als de vrouw/vriendin van Michael Finkel weinig voorstelde, mocht ze er wel wezen qua uiterlijk en hetzelfde was van toepassing op Gretchen Mol die maar een piepkleine rol had.

Al met al niet meer dan leuk om eens gezien te hebben deze Mystery / Thriller.

avatar van sonyjh
Pazmaster schreef:

Kijk moneybal eens

avatar van Pazmaster
Ja heb ik gezien. Daar speelt hij inderdaad ook een serieuze rol, en ook wat beter. Was ik vergeten, ik vond moneyball ook niet zo goed.