J. Kessels (2015)

Nederland
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Erik de Bruyn
met Fedja van Huêt, Frank Lammers en Ruben van der Meer

J. Kessels is het verhaal van de bizarre roadtrip van de literaire pulpschrijver Frans (Fedja van Huêt) met zijn favoriete personage J. Kessels (Frank Lammers). In opdracht van een onbekende rijden ze in Kessels’ oude Amerikaanse ‘Kamikaze’ roestbak van Tilburg naar de Hamburgse Reeperbahn, op zoek naar een vreemdgaande frikadellenhandelaar (Ruben van der Meer). En dan ligt er plots een lijk in de achterbak van de Kamikaze: makkelijk gevonden maar hoe kom je er vanaf?

avatar van Rickyman
Lammers proat perfect Brabants, vond alleen die Bredase frikandellenhandelaar iets te overdreven.
Het vage verhaal stelt misschien niet zo heel veel voor, maar vermakelijk was het wel.
Mooi camerawerk ook.

Hoop gedoe over niets, niet mijn ding. Kan best leuk zijn, zo'n roadmovie met absurde humor, maar ik kwam er nooit in. Het net iets te overdreven spel van Van Huêt en Van der Meer werkt ook al niet mee.Las ergens in een recensie dat het boek eigenlijk niet is te verfilmen, en hier word bewezen dat dit juist is. Iedereen krijgt een ruime voldoende voor vlijt en inzet, maar ik ben hem vooral vlug vergeten.

avatar van Sneakers35
Ik was van plan om deze film te gaan kijken, maar als ik nu de score zie dan sla ik hem even over.

Want wat ik nu wel doorheb dat heel veel Nederlandse films, boeken, theatervoorstellingen , en noem het maar op, zo ontzettend gehypet worden op T.V. zoals in DWDD. En dan ga ik die film kijken of dat boek lezen en maar daarna voel ik mij zo bekocht, dus nu denk ik het zal wel. Maar zoals nu was ik er bijna ingestonken.

avatar van de grunt
Eigenlijk heeft hij de rollen uit zijn beginjaren Karakter | Wilde Mossels | AmnesiA nooit meer geëvenaard, nee tegenwoordig heeft het meer weg van een karikatuur.

avatar van frolunda
George Jones (en nog wat andere Country hits),Sankt Pauli en Frank Lammers waren de enige lichtpuntjes van deze in het begin nog wel aardige maar verder erg matige film.

avatar van fappie
de grunt schreef:

Dat is wel erg negatief zeg. Ik ben het er ook totaal niet mee eens. Hij acteert erg goed in deze film.

avatar van Dennissssss
Waar heb ik zojuist naar zitten kijken?

Waar sloeg dit op?

avatar van david bohm
Het boek is al niet veel soeps en ook de film weet niet te bekoren. Het verhaal op een rijtje zettend denk je van nou dat kan best wel lollig zijn, maar het werkt gewoon niet. Ook veel goedkoop ogende scenes gezien zoals die in het voetbalstadion. Het budget zal dan ook wel navenant zijn geweest.

avatar van sinterklaas
Heerlijke film met een hoge cultstatus... Cult kan je als excuses gebruiken als de logica niet altijd even klopt.

En wederom ook weer een soort films in Nederland die ik graag zie. Frank Lammers en Fredja van Huet vormen hier een fantastisch duet, met de betweterige zeurende Belgische Bertje op de achtergrond. Fredja van Huet is de schrijver Tomése terwijl Frank Lammers de onverschillige kluizenaar J Kessels mag spelen... de man die indruk maakt op Tomese en die wel gebruikt kan worden om Boontje op te zoeken in Hamburg... De man die Tomese een jeugdtrauma heeft bezorgd of iets dergelijks. In een oude Amerikaan maken de heren een absurde roadtrip naar Hamburg waar de zekere Boontje zich zou bevinden. Natuurlijk moet daarbij de Reeperbahn even onder de loep genomen worden en voor dat de heren het weten zitten ze opgescheept met een dode pooier in hun kofferbak... en dan treffen ze uiteindelijk Boontje.

Waarbij het in het laatste kwart van de film helemaal los gaat van de absurditeit. Heerlijk. Ruben van der Meer weet hier ook op een magistrale wijze een rol neer te zetten van de zekere Boontje. Zijn geforceerde Brabantse accent... zijn lompheid... om over zijn vrouw en dochter nog maar te zwijgen.

Ook toepasselijk dat de Bruyn in een desolaat sfeertje heeft laten gieten.

Ja, alles kan en niks is te gek is in J. Kessels. Genieten...
Tip: bak een paar frikandellen voor bij deze film.

avatar van lucdecoster
Speciaal filmpje met mooie muziek van o.a. E.Morricone

avatar van Donkerwoud
Literatuur over literatuur is toch iets anders dan film over literatuur. Erik de Bruyn heeft te rigide vast willen houden aan dezelfde vormtrucjes waarmee de auteur en het fictiepersonage in 'J.Kessels: The Novel' (2009) op zoek zijn naar hun eigen verhaal. Die zoektocht is in het medium cinema ook minder zinvol of interessant, omdat het hier op een visuele en technische manier ideeën overbrengt op de kijker, terwijl het teruggrijpen naar stilistische middelen uit geschreven teksten hier geforceerd en misplaatst voelt. De ingeblikte voice-over, die soms trouwens slordig wegvalt omdat de omgevingsgeluiden er te luid doorheen klinken, of de onverwacht hoogdravende mijmeringen over de aard van literatuur, die in deze setting helemaal ‘out of the blue’ komen en verder eigenlijk niks wezenlijks toevoegen aan het medium film. P.F. Thomése is nu ook niet meer de interne verteller en J. Kessels ‘zijn’ personage, maar de twee personages zijn allebei verworden tot cabareteske typetjes in hetzelfde verhaal.

En toch heeft 'J. Kessels' (2015) iets waar het veel commerciëlere Nederlandse producties aan ontbreekt: een risico nemen met een productie die hoge en lage cultuur expliciet met elkaar verenigt. De titelsong (De Weg) waarin Frank Lammers zijn smarten kweelt als een imaginaire levensliedzanger, die eigenlijk net iets te veel biertjes achter de kiezen heeft voor die karaoke in zijn plaatselijke stamkroeg. De vals nostalgische Americana van Danny Vera (Gentle On My Mind en Hot Burrito No. 1) en Eric de Bruyn (Chug-A-Lug en Honky Tonk Song). Of Willy Berrevoets (If Drinkin’ Don’t Kill Me) als de archetypische getergde Texaan die zijn alcoholverslaving zowel bejubelt als van zich af zingt. En al die andere country-klassiekers die op de soundtrack klinken. Het is nep, het is smakeloze kitsch, maar het is ergens toch een plezierig warm bad om in te verzuipen. Van Huêt en Lammers zijn leuk op elkaar ingespeeld als elkaars tegenpolen. De droomsequenties ogen plezant (niet in de laatste plaats omdat de Vlaamse Livia Matthes er meestentijds een centrale rol in heeft). Eric de Bruyn heeft van een onverfilmbaar boek toch een feestje weten te maken.

avatar van anne J
Originele, leuke film. Niet helemaal mijn smaak, maar een 0.5 puntje hoger voor de originaliteit.
Best vaak zitten glimlachen op de bank en leuke vorm.

De twee hoofdpersonages zijn top, ook fijn gespeeld. Alleen jammer van vd Meer die de (overdreven) frikandellenkoning speelt, hij kan echt geen Brabants.

avatar van SturyNijmegen
2 rokende mannen op weg naar Duitsland. Ik kan er niet koud of warm van worden. Als je in de juiste stemming bent en een borrel op hebt is het misschien nog te pruimen.....

avatar van Toontje G
Grappige film, goed acteerwerk op van de Meer na dan.

avatar van ILDIB
bij het lezen van het boek heb ik regelmatig jankend van het lachen op de vloer gelegen. bij deze film gejankt van slechtheid..

avatar van Tapa
Leuk dat ze de voetbalscene bij het RBC stadion hebben opgenomen, toch een beetje mijn cluppie. Verder vond ik de film wat tegenvallen, had gehoopt meer te kunnen lachen, maar dat viel toch wat tegen.

avatar van ILDIB
ILDIB schreef:

Herzien het haalt het echt niet bij t boek. veel onsamenhangender en je komt niet in de personages. jammer.