The Well (2014)

Alternatieve titel: The Last Survivors

Actie / Thriller

geregisseerd door Thomas S. Hammock
met Haley Lu Richardson, Booboo Stewart en Max Charles

Het is al jaren geleden dat het voor het laatst regende. In een wereld die is veranderd in een dorre wildernis vecht de jonge Kendal (Haley Lu Richardson) in de vallei van Oregon om te overleven, terwijl gewapende bendes door de regio trekken. Als een hebzuchtige waterbaron de schaarse ondergrondse bronnen opeist, moet Kendal besluiten of ze gaat vluchten of gaat vechten voor de paar mensen die ze nog liefheeft.

Net gezien tijdens het leids film festival. Producer en Haley Lu waren ook aanwezig.
Ik vind het moeilijk om een "Indie" film te beoordelen. Want eigenlijk voelt het gewoon aan als een B-film. Verhaal van de film is al een aantal keer eerder en beter verteld. De locatie die ze hebben gekozen is wel erg mooi en er worden zeker een aantal mooie scenes geschoten. Verder is het gewoon een B-film qua actie en verhaal.

Bij dit grauwe simpele, maar onevenwichtige apocalyptische verhaal (wat al niet bijster sterk was), dat zich afspeelde in de woestijn, heeft de regisseur ook nog eens leentje buur gespeeld bij andere soortgelijke producties. Daarnaast kwamen op een aantal opgeworpen vragen geen antwoorden. Qua spel werd de film vooral gedragen door Haley Lu Richardson.

avatar van Pazmaster
Voor een actiefilm zit er eigenlijk iets te weinig actie in. Het gaat allemaal vrij traag en er wordt ook niet echt veel in gesproken. Beetje saai dus. Acteerwerk kan ermee door. Verder niet zo bijzonder, het einde vond ik niet zo best. Een meisje dat als een soort Rambo even iedereen omlegt met als toetje nog een samuraigevecht.

avatar van hanlochem
Mad Max imitatie ..i.p.v. benzine..water..toch heb ik me geen moment verveeld.....bad guys werden slecht vertolkt..de rest van de cast was prima...Haley Lu Richardson , daar gaan we meer van zien.. natuur talent...

avatar van blurp194
Verrassend goed.

Misschien waar dat het verhaal niet precies uitblinkt door originaliteit, maar wel goed uitgewerkt, goed gespeeld - vooral Haley Lu Richardson valt daarbij op, de rest van de rollen vraagt misschien wat weinig van de acteurs en daardoor maken ze misschien relatief wat minder indruk, maar het is zeker ook niet zo dat er matig gespeeld wordt.

De beelden van de woestijn en de vervallen huizen en bijbehorende troep zijn prima, en de wat schaarse actie is goed genoeg uitgewerkt - in tegenstelling tot de voor de hand liggende voorbeelden misschien wat minder overdadig aanwezig, maar wat er is is goed en past goed bij de sfeer en tempo van de film. Dat is overigens best laag, en dat zal misschien tegen de verwachting van veel kijkers zijn.

Een positieve uitschieter tussen de vele post-apocalyptische films van de afgelopen paar jaar vind ik. Misschien niet de beste film van het jaar of iets in die buurt, maar wel een goede crew die hiermee een mooi visitekaartje kan laten zien. Komt vast nog wel eens iets moois uit. Als ze dit kunnen met een handjevol onbekende acteurs en een budget van (denk ik tenminste) drie keer niks, dan zijn ze best goed bezig.

avatar van schumacher
Vond die niet goed. Saai. B-film.

avatar van Collins
De post-apocalyptische wereld wordt goed weergegeven. De woestijn met geelbruine kleuren en de verlaten boerderijen zijn daarbij sfeertekenend. Stilistisch is het in orde.
Ondanks dat de hoofdrolspeelster goed spel liet zien, had haar karakter weinig diepte. Dat gold ook voor de (schandalig) stereotiep neergezette bad guys.
De film onderscheidt zich niet van soortgenoten. Niet origineel en dus gebrek aan spanning. Het verhaal heeft gewoon weinig jeu.
Het einde is (vrees ik) een uitnodiging voor een vervolg.

Onderhoudende apocalyptische film en een film die eindelijk weer eens boven de rest van de pulp uit steekt. Laat deel twee maar komen ik hou wel van dit soort films. Een positieve uitschieter tussen de vele post-apocalyptische films van de afgelopen paar Een dikke zeven dus 3.5*

stinissen schreef:

Volledig mee eens en snap de negatieve berichten en stemmen ook niet echt.

Collins schreef:
Het einde is (vrees ik) een uitnodiging voor een vervolg.

Hoe jij hierbij komt is mij echt een raadsel.

Raffael77 schreef:

Hoe jij hierbij komt is mij echt een raadsel.

Ik interpreteerde het einde als het begin van een zoektocht naar nieuwe "laatste survivors".
Dat kan mooi verteld worden in deel 2.

Collins schreef:

Dat kan mooi verteld worden in deel 2.

Het was geen zoektocht naar anderen maar gewoon uitweg naar een ander leven dus in feite een ontsnapping

Moch er een deel 2 komen wat ik betwijfel hoop ik dat de film net zo goed is of zelfs beter.

Raffael77 schreef:

Jouw interpretatie van het einde is inderdaad ook mogelijk.
Ik hoop ook dat deel 2 (als ie komt...) een goed vervolg is.

avatar van DjFrankie
Trage film, deel 2 verw8 ik zeker niet. Sfeer goed, verhaal mhjaaw.

Het viel nog mee vond ik, het begin is wel aardig maar daarna zakt de film in, waardoor
die even later toch weer enigszins sterk terug kwam.
Het meisje en die oude man (bad guy) speelden best goed, de rest minder.
Niet goed genoeg voor 3 sterren, maar ik heb mijn avond weer kunnen opvullen
met deze film, zonder hem af te zetten

avatar van MovieHolic
Mad Max rip off zonder auto's?

MovieHolic schreef:
Mad Max rip off zonder auto's?

Hij is in ieder geval stukken beter als de nieuwe Mad Max

stinissen schreef:

Hij is in ieder geval stukken beter als de nieuwe Mad Max

Ok ok, dan is het tijd dat ik deze eens ga zien.

avatar van MovieHolic
Nee helaas dit was het niet helemaal, een voor mij veel te trage film met matige personages en een slecht einde. De setting was mooi en het verhaal is ok. Maar voor mij tipt dit niet aan Mad Max.

MovieHolic schreef:

Dan hou jij meer van een minder plot en duizend bommen en granaten , ieder zijn smaak.

avatar van macrobody
Spannende film ondanks dat er niet veel gebeurde eigenlijk.

avatar van ikkegoemikke
“There was a time when a man owned the land, he controlled the water.
But things are different.
The water's mine, so the land is mine.”

Het gevoel dat ik overhield na het bekijken van deze post-apocalyptische film was een onweerstaanbare drang naar drinken. Juist zoals in “Mad Max” heerst er een verzengende droogte. Het aardse leven is herleidt tot een overlevingsstrijd in een wereld waar er al meer dan 10 jaar geen druppel regen is gevallen en overlevenden dagelijks op zoek gaan naar kostbaar water. Zo ook de moedige en piepjonge Kendal (Haley Lu Richardson) die dagelijks op patrouille gaat om te zorgen voor een paar teugen water voor zichzelf en enkele overlevenden in de omgeving. Ook is ze op zoek naar een bepaald onderdeel dat nodig is om een defect vliegtuig startklaar te maken, zodanig dat zij en de zieke Dean (Booboo Stewart) kunnen ontsnappen uit de doodse en droge Oregon vallei.

Eerst enkele positieve bemerkingen over deze film. Het mistroostige, uitgedroogde landschap wordt echt schitterend weergegeven. De door zand bedolven halfvergane huizen en de eindeloze zinderende woestijn zorgen ervoor, zoals ik al eerder opmerkte, dat je zelf naar iets snakt om je dorst te lessen. Voor deze ellendige, desolate wereld werd de Mojave woestijn gebruikt als decor. Het isolement van de verspreid wonende resterende inwoners, is op een adequate manier in beeld gebracht. Meermaals deden de beelden me terugdenken aan oude Western films. Vervolgens zijn de acteerprestaties, met name die van de jeugdige Richardson, bewonderenswaardig te noemen. Een hele prestatie op die leeftijd en ze vertolkt de rol als beschermster en behoedster van de waterbron met verve. De rol van Booboo is beperkt, mede dankzij zijn lichamelijke beperrking, waardoor zijn actieveld beperkt blijft tot de zolder. En de meest schattige rol is weggelegd voor Max Charles als Alby, een moedige kleine jongen die soms meer volwassen blijkt te zijn dan men in de eerste plaats dacht. En ondanks het gebrek aan actie en spanning, is de onderhuidse spanning voelbaar aanwezig.

Helaas waren er ook enkele negatieve punten. Ten eerste zijn de slechteriken niet bijster origineel te noemen. Vanzelfsprekend is er weer het religieus geëmmer dat erbij komt kijken. En als puntje bij paaltje komt, blijken ze ook niet bijster snugger te zijn als het op verdedigen aankomt. Op sommige momenten begon het ook redelijk eentonig te worden. Telkens maar weer het heen en weer geloop tussen de verschillende gebouwen en verlaten voertuigen, begon op een bepaald moment toch te irriteren. En dat fragiel meisje dat een samoerai zwaard hanteert, was ook niet bepaald een geloofwaardig moment.

Maar toch kon het me boeien en vond ik het, ondanks het geringe budget, aangenaam om naar te kijken. De uitzichtloze situatie waarin de enkelingen zich bevinden en het krankzinnige plan van Carson om de heerschappij te verwerven over al het aanwezige water zodanig dat zijn dochter Brooke erfgename is van een imperium, zorgt voor een zenuwslopend kat-en-muis spel. “The Well” is zo’n typische low-budget film die er toch in slaagt andere gelijkaardige films te overstijgen door het juiste gebruik van beperkte middelen, zijn authenticiteit en degelijk acteerwerk.

Enigzins was de film wel okay

avatar van MovieMind
Ik ben benieuwd, sterke trailer en een redelijk goede score.
Binnenkort maar eens bekijken

avatar van MovieMind
De film heeft niet veel om het lijf, maar komt toch met een aardig verhaal, de omgeving is desolaat genoeg, de uitwerking is degelijk en de cast speelt naar behoren met een paar prima spelende hoofdrollen. En ondanks de stommiteiten en het onlogisch script kon ik het nog enigszins wel waarderen en zat ik "redelijk" tevreden te kijken. Des te jammer dat dit filmpje (naar mijn mening) dan toch weer verpest word door een overdreven, belachelijk en teleurstellend einde, wat mijn uiteindelijke tevredenheid en beoordeling behoorlijk deed dalen.

avatar van PKlijnstra
The Last Survivors (The well), een film in een prachtige setting, die weinig diepgang kent. Echte spanning en 'wow'-momenten blijven uit. Ondanks dit weet Haley Lu Richardson, met haar acteerprestatie, de film naar een voldoende te brengen. 3*

Een slap verhaal. Okay, maar ik erger mij aan de onwaarschijnlijkheden. Bij elke scene klopt er wel iets niet. En dat doorlopende gezeur over een verdelerkap. En uiteindelijk prik je er wat bougiekabels in en hopja, lopen erbij.

Een tekort aan water, okay. Niemand die ergens een hap te eten heeft, maar dat hindert hier niet kennelijk. En Haley is vreemd genoeg fris gewassen. Nou, ja. Het grootste deel van de film dan.

Wat een laag gemiddelde, althans naar mijn mening, heeft deze verrassend (gezien op Film 1) goede en keiharde Actie / Thriller film hier, die gemaakt is met minimale middelen (woestijn, wat verlaten bouwvallige houten huizen en een beperkte cast zonder echte sterren), maar die wel weet te boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut en is ook bepaalde momenten spannend is.

Het best leuk gevonden eenvoudige verhaal (de wereld is verandert in een dorre wildernis, omdat het niet meer regent, waardoor water dus schaars en kostbaar is) zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (inclusief de sfeer), waarbij het er regelmatig keihard (ook best gedetailleerd en fraai in beeld gebracht) aan toe gaat met geweren, bijlen, messen en zelfs zwaarden. Zeker de zeer jonge hoofdrolspeelster Haley Lu Richardson (in de rol van de jonge Kendal), stond duidelijk haar mannetje (ze leek wel een piepjonge vrouwelijke Rambo) en was niet vies of angstig om geweld te gebruiken ter zelfverdediging (daarbij moet ze soms ook flink incasseren). Daarbij zag ze er ook nog best leuk uit, maar qua schoonheid kon ze wel niet tippen aan de fraaie roodharige Nicole Arianna Fox (in de rol van de gewetenloze Brooke, die de dochter is van de hebzuchtige waterbaron Carson, die alle schaarse ondergrondse waterbronnen opeist en daarvoor over lijken gaat), die helaas wel maar een beperkte rol heeft.

Ondanks dat deze film met minimale middelen is gemaakt, zag het er visueel niet onaardig uit en wist men eigenlijk ook het maximale resultaat uit deze film te halen, want ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt. Hier en daar klopt het misschien niet altijd (personen zien er ondanks de water schaarse en woestijnomgeving, inderdaad steeds schoon uit) alles, maar dat doet er eigenlijk niet echt aan toe en hoort ook bij een film met een klein budget. Ik heb me er in ieder geval niet aan gestoord. Het einde van het verhaal vond ik overigens goed (volgens het principe "boontje komt om zijn loontje") en is ook lekker hard. Gezien het einde, kan er eventueel nog een vervolg op komen.

De cast was voor mij redelijk onbekend, maar ze deden het wel allemaal leuk en aardig en dan vooral natuurlijk de jonge hoofdrolspeelster Haley Lu Richardson (in de rol van Kendal, die samen met haar zieke broer Dean probeert te overleven en zich schuilhouden op een zolder in een verlaten huis), die ik zelfs verrassend goed vond spelen. Jon Gries in de rol van de hebzuchtige waterbaron Carson deed het ook aardig en hetzelfde geldt min of meer voor zijn kompaan Michael McCartney in de rol van de geestelijke Cadiz. Verder was het leuk om Barbara Crampton (in de rol van Grace) weer eens terug te zien, want ze speelde vroeger (in de jaren 80) regelmatig in horrorfilms (o.a. "Re-Animator (1985)", "From Beyond (1986)" en "Puppetmaster (1989)"), waarbij ze soms ook bloot te bewonderen was.

Ik heb me in ieder geval goed vermaakt met deze goede en verrassend leuke Actie / Thriller film, waarvan het verhaal me vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten) wist te boeien. En omdat het verhaal tevens spannend en ook lekker hard is, kijkt hij tevens lekker weg.

avatar van Decec
Een goede actie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Grote zand landschap...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Best onderhoudend. Er zijn slechtere en veel betere. Soms ongeloofwaardig. Mensen zien er te gezond uit e.d..

avatar van joolstein
Zeer mooi geschoten beelden en prachtige aankleding in deze post-apocalyptisch film, maar een mooie visueel wereld creëren betekent nog geen goede film! En helaas valt het verder allemaal nogal tegen. Het apocalyptische verhaal was niet bijster sterk. Het is al tien jaar geleden dat het voor het laatst regende. En na zoveel jaar raakt het water op waardoor het meisje Kendal , om te overleven, de strijd aan moet binden met een hebzuchtige en godsdienstige buurman. Die al het water steelt om een imperium voor zijn dochter op te bouwen? Veel vragen blijven onbeantwoord waardoor ik met een onbevredigend gevoel achterbleef. Haley Lu Richardson acteerde niet eens onaardig alhoewel dat misschien ook niet heel erg moeilijk was met de aanwezig van vooral mindere talent uit de Twilight Saga en een winnares van America's Next Top Model (Nicole Fox) En ondanks dat je op een moment toch gaat afvragen hoe ze er zo goed verzorgt uit kunnen, blijven zien zonder water is het ergste toch wel de manier waarop ze weg proberen te komen. Een vliegtuig repareren en er ook nog meevliegen? Wanneer heeft dat meisje van pakweg 17 jaar haar brevet gehaald? Helaas te onevenwichtig en te zwak om echt goed uit de verf te komen.

avatar van danuz
Heb alle varianten van het ineenstorten van de maatschappij zo onderhand wel gezien. The Well voegt daar maar weinig aan toe. Met zijn bedompte sfeer, dorre landschappen en moody muziek zou dit een bloedstollend post-apocalyptisch meestwerkje kunnen zijn. Maar het lijkt Hammock niet te lukken om dit boven middelmaat te krijgen. Het verhaal voelt nogal been there done that en vooral de afwikkeling liet me behoorlijk koud.