Collide (2016)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Eran Creevy
met Felicity Jones, Nicholas Hoult en Anthony Hopkins

Wanneer een bankoverval vreselijk misgaat moet Casey Stein op de vlucht voor de meedogenloze bende van maffiabaas Hagen. Nu is Casey in het bezit van een kostbare lading die toebehoort aan Hagen, die er alles aan zal doen om deze te bemachtigen. Wanhopig neemt Casey contact op met zijn vroegere werkgever en drugssmokkelaar Geran om zijn vriendin Julliette te beschermen vooraleer ze in handen van Hagen valt. Ondertussen zet Casey de achtervolging in via de Duitse snelwegen om de liefde van zijn leven te redden voor het te laat is.

avatar van stormfox
Geen bijzondere plot, maar er zitten zo te zien wel zwaargewichten in.
Ik ga hem vanavond maar een kans geven.

avatar van zoutzak
Ongeïnspireerde exercitie met redelijk solide actiescènes.

avatar van blurp194
Ongeinspireerd, volstrekt ongeloofwaardig. Volgens het recept 'doe maar veel actie, dan valt het niet zo op dat het allemaal niet klopt'. Anthony Hopkins en Ben Kingsley in een B-film - en dan ben ik nog aardig. En Hagen Kahl, het klinkt me net iets teveel als Kuhne + Nagel.

Maar er is dan toch ook wel weer een mooie scene - met God's Whisper als filmmuziek. Da's dan wel weer goed gedaan. Jammer dat het ook zo'n beetje het enige pluspunt is.

avatar van fred1946
De trailer ziet er goed uit.
Ben kingsley He stay cool man op zijn leeftijd .lol

avatar van DreamTech
Nou nx mis mee gewoon lekker kijken actie filmpie en ja de roll over qua muziek ook goed !!

avatar van 7 stars
heerlijke wegkijkfilm....puur entertainment. Dat heb ik toch liever dan een film die je nooit gaat snappen als nocturnal animals bijvoorbeeld. alleen de koffer op de poster klopt niet die is blauw met stickers of opdrukken in de film

Op zich kan een simpele love story met veel achtervolgingsscènes best goed werken, maar hier ontbreekt de magie en het juiste gevoel, waarschijnlijk omdat het toch niet onbekende centraal duo(Hoult-Jones) te weinig uitstraalt om heel erg met hen mee te leven. Deze europulp wil wat al te hip zijn maar oogt aanvankelijk toch erg groezelig en goedkoop. Gaandeweg word het iets beter, enkele actiescènes zijn zeer goed gemaakt, maar eindoordeel: toch net niet. Het overdreven spel van het wereldberoemde schurkenduo werkt ook niet mee. Hopkins geeft met zijn beleefde, ogenschijnlijk vriendelijke boef een milde variatie op zijn meest beruchte creatie en kan net door de beugel, maar vooral Kingsley maakt er een zeer gênant potje van(shame on you, Ben). Eigenlijk zou men het moeten verbieden dat mannen met zo'n reputatie zichzelf zo voor gek zetten in een dergelijk middelmatige productie.
Blijft onze eigen Marwan Kenzari met een degelijke doch onopvallende bijrol tussen al dat geschmier van meer bekende acteurs toch redelijk overeind.

avatar van Pazmaster
Helemaal met coumi eens. Een simpel verhaal met overwegend matig acteerwerk. Hopkins doet het nog redelijk maar Hoult en Jones missen toch wel chemie en het nodige acteertalent. Kingsley maakt zichelf volledig belachelijk als halfbakken gangster. Het is verder niet allemaal slecht. De actie ziet er wel goed uit. Lekkere snelle achtervolgingen, natuurlijk een flink aantal crashes en hier en daar een schietpartij onder begeleiding van wat lekkere vlotte muziek. Dat maakt het nog een beetje goed maar helaas is dat niet genoeg voor een voldoende.

P.S. van de synopsis klopt weinig, het heeft niets met een bankoverval te maken.

Zeldzaam slechte film. Zo zie je ze maar weinig. Een belachelijk script. Inspiratieloos geacteerd. Ik heb acteurs gezien zonder acteertalent. Prulwerk van de 1e orde.

avatar van Left4Dead
Verschrikkelijk jammer dat mijn held Anthony Hopkins (doet het nog redelijk) en daarnaast de grote Ben Kingsley (zit er compleet naast hier, een verschrikking om aan te zien) in dit werkje zitten. Als zulke toppers nu ook al afglijden naar dit Hollywood-prut-niveau dan blijft er maar weinig meer over voor de liefhebber van goed acteerwerk. Een schande.........
2** voor de castingbureau door de twee eerder genoemden binnen te kunnen slepen, heeft waarschijnlijk een te groot deel van het budget gesoupeerd.
Met moeite in drie delen uitgezien, Raury - God's Whisper is en blijft heerlijk.

Prima actiefilm met goede acteurs en twee "topveteranen" in belangrijke bijrollen.
Dit is een AKTIE-film ,hé! Geen psychologisch drama!!!
Voor mij perfect in dit genre en met achtervolgingen die ik nog niet dikwijls gezien heb.

avatar van ikkegoemikke
What I do know about you is that you're American, because my friends here tell me you were talking while you were unconscious which or course is typically American is'nt it?
And judging by your stubborn refusal to talk right now while you are fully concious, I guess that must make you an extremely, brave American or excessively stupid American.
I don't know, you tell me! Yeh.
But you and I can surely cut through all that boring back and fourth
Sylvester Stallone nonsense … "Eh ah Adreine".

Ik hield me al klaar voor een doorsnee actie B-film met veel slecht getimede vechtscènes, melige dialogen, versleten oneliners gebruikt door met testosteron opgepompte krachtpatsers en over the top schermutselingen waarbij tonnen munitie worden verschoten. En dit alles om een flinterdun, uiterst onorigineel verhaal mee op te smukken. Eigenlijk verwachtte ik een soortement avondvuller waarbij het eigenlijk niet uitmaakte of je in slaap dommelde of niet. Tja, een mens kan het ook wel eens verkeerd voorhebben. En als dan ook nog eens de ene bekende filmster na de andere in beeld verschijnt, is de verrassing des te groter.

Toegegeven. De reden waarom Casey (Nicholas “Equals” Hoult) uiteindelijk beslist om een vrachtwagen scheef te slaan, eigendom van de aartsgevaarlijke en koelbloedige drugssmokkelaar Hagen Kahl (Anthony Hopkins), in opdracht van Geran (Ben Kingsley), is nogal afgezaagd. Je kan niet zeggen dat het niet al eens ergens anders werd gebruikt. Het daaropvolgend actierijke gedeelte, waarbij Casey zich voortdurend moet reppen om uit de handen te blijven van Kahl’s trawanten, die maar al te graag de gestolen truck terug willen, is dan wel van dusdanig kaliber dat je je eventjes schrap zet zodanig dat je er geen seconde van mist. Wat je te zien krijgt is een aaneenschakeling van keiharde knokpartijen, knetterende vuurgevechten, flitsende achtervolgingen in de steegjes van een pittoresk Duits stadje en razendsnelle autoachtervolgingen op de “Deutsche Autobahn” rondom Keulen. Casey maakt op dat moment gebruik van (in mijn ogen) kostbare sportwagens waar fans van “The fast and the furious” misschien enthousiast over worden. Zelf ben ik geen expert op dat vlak en wordt ik al extatisch als ik de snelheidswijzer naar 200 zie springen.

Ik was best wel onder indruk van Nicholas Hoult. Een koelbloedig persoon met helblauwe ogen (zonder twijfel succesrijk bij de vrouwelijke bevolking). Hij lijkt wel griezelig veel op Ed “The transporter refueled” Skrein en is vergelijkbaar met de jonge Bruce Willis in zijn hoogdagen (dus niet de laatste 10 jaar). Ook zo onbewogen en koelbloedig. En ook zo lichamelijk beschadigd naarmate de film vordert. Alhoewel Juliette (Felicity “The Theory of Everything” Jones) aan de basis ligt van heel de ellende, is haar rol eigenlijk nogal beperkt te noemen. En misschien vragen mensen zich af wat steracteurs zoals Anthony Hopkins en Ben Kingsley te zoeken hebben in zo’n simplistische actiefilm. Ik stel voor de film “Blackway” te kijken met Hopkins in een hoofdrol. En “Robot Overlords” waar Kingsley in participeert. Dit zijn ook niet bepaald hoogstaande films of meesterwerken uit de filmgeschiedenis van deze acteurs. Idem dito een doorsnee verhaal met niet echt gedenkwaardige beelden. Op zijn minst is “Collide” doorspekt met weergaloze actie en somtijds toch wel magistrale monologen. Het onderonsje tussen de beide heren is sowieso al een lust voor ogen en oren.

Het is lang geleden dat ik zo genoten heb van een onzinnige actiefilm. Uiteindelijk draait het allemaal rond hoe de liefde iemand kan aanzetten om ondoordachte beslissingen te nemen en om levensgevaarlijke capriolen uit te hangen. "If the reason is love, then maybe it's not so crazy and it's the only thing keeping me alive" zoals Casey zegt aan het begin van de film. Och ja, misschien komt het allemaal onzinnig over, is er weinig diepgang bij sommige personages, zijn sommige Duitse bijrollen erbarmelijk slecht en komt de Duitse politie nogal stupide over en is hun finale interventie overdreven en belachelijk (het was alsof Osama Bin Laden zich verschanste in dat groezelige cafeetje), toch was het onderhoudend en interessant genoeg. Het is geen baanbrekende cinema, maar wel geschikt voor een eenmalige kijkbeurt .

avatar van macrobody
Duurt ff voordat de film een beetje op gang komt maar ik vond de achtervolgingsscènes zeer realistisch overkomen. Alleen daarvoor zou ik de film aanraden en voor de gekke rol van Ben Kingsley misschien. Anthony doet gewoon zijn ding en er zijn enkele grappige dialogen. Goeie avondvulling.

avatar van Pastaman
Makkelijk wegkijkende bfilm met top acteurs

Niet om een tweede keer te zien

Vreselijke script gemengd met A acteurs en een hoop C acteurs die inspiratieloos overkwamen tel daarbij de vreselijke soundtrack op en je hebt een grote boutfilm.

Verschrikkelijke film met een waardeloos script en een cast die er weinig van bakt, al komt dat ook door de belachelijke personages die zij vertolken. Logica of continiuteit in het verhaal is nauwelijks aanwezig, een scene waarin een restaurant wordt omsingeld door agenten maar waarbij iedereen er gewoon via de achteruitgang uitloopt is een belediging voor de kijker. En zo zitten er helaas nog veel meer scenes in.

avatar van IH88
“I mean it's kinda romantic.”

Ik had een standaard actiefilmpje verwacht met A-acteurs die aan vakantie toe waren. En Collide is inderdaad precies wat je ervan verwacht. Het verhaal is belachelijk en zit vol met plotgaten, maar als je jezelf daar overheen kan zetten is het best genietbaar.

De relatie tussen Hoult en Jones staat centraal en wordt in het begin goed neergezet. De twee hebben een mooie chemie. Daarna is het tijd voor overdonderde actiescènes en een schmierende Hopkins en Kingsley. Het kan slechter. Audiovisueel heeft Collide ook genoeg te bieden met een aantal schitterende scènes. Is Collide een meesterwerk? Zeker niet, maar het is wel een vlotte film die heerlijk wegkijkt. Met een indrukwekkend rijtje acteurs.

avatar van Elchapo
Wereldfilm,ben kingsley is hilarisch als drugsgangster,strakke achtervolgingen,vette actie en goed verhaal.i love it !!!! 4.5 stars.

Matige film over een jongeman die zich inlaat met een drugsdealer om zo snel geld te verdienen. Een matig verhaal vol ongeloofwaardigheden en met weinig boeiende personages (zelfs Anthony Hopkins en Ben Kingsley weten hier weinig aan te doen, alhoewel de scene tussen hen nog wel de moeite waard is). Verder wel een vlot tempo en genoeg actie.

avatar van Daan258
Aardig maar wel een beetje standaard actie filmpje.

De film moet het niet echt hebben van het verhaal maar gelukkig was de cast wel behoorlijk gaaf.
Vooral was Anthony Hopkins geweldig in deze film. Hij zet weer echt een heerlijk gave personage neer en is ook zonder twijfel degene die film weet te redden. Ook de rest van de cast was niet verkeerd, Nicholas Hoult vond ik ook beter spelen als dan dat ik hem in zijn laatste films heb zien spelen. Maar wat doet Ben Kingsley hier zeg???? Wat een ontiegelijk irritante rol zet hij neer. Het is een goede acteur maar wat hij hier neerzet, man wat vreselijk.
Er zitten ook wel wat geinige actie scene's in wat ook nog leuk is om naar te kijken, maar wat ik al eerder zei was het gewoon niet meer dan een standaard actie filmpje.

Zeker wel een dikke 2,5*

avatar van umbra
Vond deze wel goed en was meerwaarde dat het zich grotendeels in Duitsland afspeelde, gewoon de setting, andere sfeer. Films was zo voorbij, dus teken dat ie me boeide. 7/10