Genre: Actie / Drama
Speelduur: 133 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Clint Eastwood
Met onder meer: Bradley Cooper, Sienna Miller en Jake McDorman
IMDb beoordeling:
7,3 (563.882)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 maart 2015
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot American Sniper
"The most lethal sniper in U.S. history."
Het verhaal van Navy SEAL Chris Kyle (Cooper), de dodelijkste schutter aller tijden die door zijn vijanden "de duivel" wordt genoemd. Van 1999 tot 2009 vestigde hij een record met de meeste moorden als scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger. Kyle leerde de fijne kneepjes van het vak al toen hij een kind was en zou een prominente rol gaan spelen in de strijd tegen het terrorisme, die na 9/11 van start ging.
Externe links
Acteurs en actrices
Chris Kyle
Taya Renae Kyle
Goat-Winston
Young Chris Kyle
Wayne Kyle
Debbie Kyle
Jeff Kyle
Young Jeff Kyle
Dauber
Pastor
Video's en trailers
Reviews & comments
LPereboom
-
- 365 berichten
- 778 stemmen
Een goed oorlogsdrama van Eastwood met daarin een heel sterke Cooper, die goed overkomt in het spelen van zijn rol. De film zelf heeft een mooie opbouw met realistische shots en spanning in sommige scènes die goed opgebouwd zijn. De scènes als hij achter zijn sniper ligt zijn heel erg spannend en mooi gefilmd. De actie en oorlog scènes zijn sterk en hebben een meerwaarde aan deze film. De film laat een zekere stilte na, na het bekijken van deze film. Een dikke 8/10
Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Ik heb het idee dat er vooral een zwakke krampachtige poging wordt gedaan om die sociopathische kant van Kyle neer te zetten. Denk aan de scène met de hond, of als hij voor de tv zit. Dit zijn echter kleine zwakke pogingen.
En ik heb dan weer het idee dat jij ietwat twistziek bent. Ja inderdaad, dát idee heb ik dan weer.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
En ik heb dan weer het idee dat jij ietwat twistziek bent. Ja inderdaad, dát idee heb ik dan weer.
Waar slaat dit op? Ik probeer toch alleen de discussie aan te gaan? Bovendien ben ik het met de strekking van je bericht hiervoor eens, alleen zie ik het net wat anders.
Donkerwoud
-
- 8668 berichten
- 3942 stemmen
Ik ga volledig akkoord met het feit dat deze film de belangstelling niet waard is. Maar het krijgt natuurlijk de belangstelling, de discussie omdat de GROEP hier hun gemeenschappelijk kwaad inziet en het belangrijk vind het ongelooflijke onrecht in deze film aan te kaarten om zo hunzelf tot een hogere staat van correctheid te brengen. Dit is opzich al zo incorrect als de pest.
Tuurlijk, en het is ook wel een beetje een breuk met de meer democratisch gestemde blockbusters die er normaal uit Hollywood verschijnen. In ieder geval staat Clint Eastwood wel voor zijn eigen idealen en is het niet een kwestie van alleen maar incashen op het wereldleed om ons heen op grond van een 'politieke boodschap' brengen. Maar dan nog vind ik kritiek op de figuur Chris Kyle en zijn representatie in deze film even gepast om hoe het vakkundig rond de hete brij danst van belangrijke discussies waar wij allemaal aan mee zouden moeten doen. Zoals de sluiting van Abu Ghraib en Guatanamo Bay.
Ella
-
- 47 berichten
- 108 stemmen
moet zeggen veel oorlogfilms gezien, waarvan dit 1 van de besten is, dit komt naar mijn mening toch behoorlijk in de richting van hoe het mensenlevens en het brein totaal verneukt.
Pachaonacid
-
- 2 berichten
- 3 stemmen
Ontroerende, meeslepende en confronterende film! Keihard en realistisch. Cooper speelt de rol geweldig, hij neemt je helemaal mee. Ik zat zelf bijna net zo ademloos achter de tv, als hij achter zijn geweer. Bizar wat die mannen allemaal meegemaakt hebben en wat de nasleep er van is. Het eind van de film vond ik heel ontroerend, heel zielig hoe het allemaal geëindigd is. Eindeloos veel respect voor deze Chris Kyle! Rust in vrede, Legend.
karilem
-
- 209 berichten
- 940 stemmen
ontzettend goed gefilmd - een triest verhaal eigenlijk met heel indrukwekkende scenes.
Mangkon
-
- 30 berichten
- 398 stemmen
Jaa! Laten we allemaal onze mening over de Irak-oorlog gaan uiten op moviemeter!! Dudes, als je het denkt beter te weten ga dan lekker de politiek in en probeer er wat aan te doen in plaats van in je boos te maken achter je computertje.
Persoonlijk vind ik dat Eastwood echt een goede film heeft neergezet, Chris Kyle heeft in interviews gezegd dat hij absoluut geen spijt heeft van zijn 160 doden. Ik denk dat de film hierdoor niet echt geschikt is voor de faint hearted onder ons. Bijvoorbeeld de scene dat hij een kind door z'n kop geknald keek ik ook wel even van op. Maar goed, naar alle waarschijnlijkheid is het in het echt ook zo gegaan. De film verheerlijkt het doden van moslimkinderen absoluut niet maar laat gewoon zien hoe de harde werkelijkheid is.
Ik geef de film een 5.0 om te compenseren met alle losers die deze film een 0.5 geven.
En een tip voor deze mensen: Sla in het vervolg oorlogsfilms over en ga een romantische komedie kijken.
Ik sluit me hier volledig bij aan! Tegenwoordig is het 'cool' om anti-Amerikaans te zijn en kritisch op alles af te geven wat daar vandaan komt. Dit was voor mij in ieder geval een topfilm die de werkelijkheid wat mij betreft eer aandoet (al was ik er niet bij). Enorm veel respect voor mensen die hun leven in de waagschaal leggen voor de veiligheid van hun eigen natie dan wel het overige volk in het desbetreffende land! *****
Donkerwoud
-
- 8668 berichten
- 3942 stemmen
Verdedigen van de eigen natie door je te mengen in een conflict dat volledig losstaat van een aanval op je eigen natie? En dan ook nog eens op grond van massavernietigingswapens die er nooit zijn geweest. Misschien eerst het nieuws kijken alvorens deze propaganda van Clint Eastwood serieus te nemen?
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Enorm veel respect voor mensen die hun leven in de waagschaal leggen voor de veiligheid van hun eigen natie dan wel het overige volk in het desbetreffende land! *****
Whahahhaha
schnoetsz
-
- 227 berichten
- 1558 stemmen
Een patriottische film over een oorlog waar alleen maar schande over te spreken valt.
Is Eastwood aan het dementeren?
Shame on you, mr. Eastwood. Shame on you!!!
schnoetsz
-
- 227 berichten
- 1558 stemmen
Ik sluit me hier volledig bij aan! Tegenwoordig is het 'cool' om anti-Amerikaans te zijn en kritisch op alles af te geven wat daar vandaan komt. Dit was voor mij in ieder geval een topfilm die de werkelijkheid wat mij betreft eer aandoet (al was ik er niet bij). Enorm veel respect voor mensen die hun leven in de waagschaal leggen voor de veiligheid van hun eigen natie dan wel het overige volk in het desbetreffende land! *****
Masterbrain
-
- 409 berichten
- 1266 stemmen
Afgelopen weekend gezien in de UGC Antwerpen.
American sniper is niet ala shooter met mark whalberg ,dus verwacht niet teveel actie , er zijn wel ijzer sterke scenes die afgewisseld worden met wat actie wat de film boeiend houdt.
American sniper is meer uitgediept op de emoties en de persoonlijkheid van de hoofdpersoon , van hoe hij er mee omgaat met de oorlog , hoe hij erover denkt etc.
Clint eastwood levert hier een prima staaltje cinematoghrapy.
michelw
-
- 6 berichten
- 52 stemmen
De film is eigenlijk gewoon een veredelde documentaire. Er zit totaal geen spanning in de film. Daarnaast erg jammer dat er niet wordt ingegaan op de dood van Chris
Lucknopfler
-
- 33 berichten
- 80 stemmen
Een patriottische film over een oorlog waar alleen maar schande over te spreken valt.
Is Eastwood aan het dementeren?
Shame on you, mr. Eastwood. Shame on you!!!
Dus omdat deze oorlog een 'schande' is moet de regisseur zich schamen en is de film slecht?
Ik heb genoten van Schindler's List maar WOII vind ik een schande. Ik begrijp wel dat je een probleem hebt met het patriottische karakter van de film maar toch.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Dus omdat deze oorlog een 'schande' is moet de regisseur zich schamen en is de film slecht?
Ik heb genoten van Schindler's List maar WOII vind ik een schande.
Schindler's List is wellicht niet zo'n goed voorbeeld voor wat je wilt zeggen, denk ik.
Lucknopfler
-
- 33 berichten
- 80 stemmen
Schindler's List is wellicht niet zo'n goed voorbeeld voor wat je wilt zeggen, denk ik.
Je hebt gelijk, Der Untergang dan 
schnoetsz
-
- 227 berichten
- 1558 stemmen
Dus omdat deze oorlog een 'schande' is moet de regisseur zich schamen en is de film slecht?
Ik heb genoten van Schindler's List maar WOII vind ik een schande. Ik begrijp wel dat je een probleem hebt met het patriottische karakter van de film maar toch.
schnoetsz
-
- 227 berichten
- 1558 stemmen
De film is eigenlijk gewoon een veredelde documentaire. Er zit totaal geen spanning in de film. Daarnaast erg jammer dat er niet wordt ingegaan op de dood van Chris
Ziegler
-
- 539 berichten
- 261 stemmen
Je hebt gelijk, Der Untergang dan
Vind ik ook geen goed voorbeeld. Der untergang probeert op geen enkele manier de werkeljkheid geweld aan te doen. De film geeft een beeld van Hitler, waarvan we niet helemaal zeker weten of het zo gegaan is, maar niemand verdraait de werkelijkheid ten behoeve van de beeldvorming. Dat doet Sniper wel.
Lucknopfler
-
- 33 berichten
- 80 stemmen
Vind ik ook geen goed voorbeeld. Der untergang probeert op geen enkele manier de werkeljkheid geweld aan te doen. De film geeft een beeld van Hitler, waarvan we niet helemaal zeker weten of het zo gegaan is, maar niemand verdraait de werkelijkheid ten behoeve van de beeldvorming. Dat doet Sniper wel.
Waar verdraait American Sniper de werkelijkheid dan? Het wordt neergezet op een bepaalde manier met een zeker doel, zoals in elke film het geval is.
Der Untergang probeert in mijn optiek een menselijke en zielige kant van Hitler te laten zien. American Sniper probeert een held neer te zetten maar ook de breekbare kant te belichten.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
American Sniper is uiterst effectief in de oorlogscene, is overtuigend in beeld gebracht met sterk geluid waar terecht een Oscar voor is gewonnen. Waar Chris Kyle thuis is weet de film echter echt indruk te maken en dan vooral Bradley Cooper die zeker een van de beste rollen neerzet die je de komende tijd zal zien in de bioscoop. Je krijgt het gevoel alsof je met Chris Kyle op pad bent en dat is knap. De film laat zien wat oorlog met een mens kan doen en niet of oorlog goed of slecht is. Eastwood weet daar de balans in te houden en dat maakt deze film een schot in de roos.
Masterkeeltie
-
- 346 berichten
- 552 stemmen
Prima oorlogsdrama die goed vast houd aan het verhaal en de gebeurtenissen. Van te voren leek het alsof het een helden-Epos zou worden vol met patriottische gebeurtenissen, enigszins komt dit sterk naar voren (het typische Amerikaanse druipt er toch wel van af). Maar de film laat de menselijke kant en bijbehorende trauma's ook goed zien. Een goede balans word hier in gevonden.
Verder ziet de film er visueel helemaal prima uit, actie is topnotch en zit goed in elkaar. Maar dan krijgen ze het toch voor elkaar om waarlijk cringeworthy scene's met die babypop erin te gooien, man wat was dat slecht zeg.
Laatste scene is net zoals bij bijvoorbeeld Unbroken ook erg indrukwekkend en de rillingen lopen dan toch wel even over je rug.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Als film is American Sniper over het algemeen erg sterk en meeslepend met een goede Cooper. Op het visuele vlak heb ik ook werkelijk niks aan te merken. Toch is het meer aan de oorlogscenes te danken dat dit een sterke film is, dan aan het verhaal, welke toch wel bij vlagen erg patriotistisch is. Dat Eastwood laat zien dat militairen trauma's kunnen oplopen van een uitzending/oorlog wil nog niet zeggen dat deze film ook maar enigzins kritisch is naar de oorlog zelf. Sterker nog, met 160 kills in een oorlog die onder valse voorwenselen is begonnen en een land tot op de dag van vandaag in totale chaos heeft gestort ben je blijkbaar een grote held in de VS. Getuige het einde van de film.... En ook het vaste Amerikaanse stokpaardje van "ik wil/moet mijn land dienen" komt uiteraard weer meermaals langs. Ik weet dat het een boek is wat ze hebben verfilmd, maar ik heb dit echt te vaak gezien en gehoord in Amerikaanse oorlogsfilms om simpelweg te zeggen dat ze het boek hebben gevolgd.
Gek genoeg maakt dit voor mij dat ik deze film, in tegenstelling tot bijvoorbeeld the Hurt Locker, lastig vind te beoordelen. Eastwood had een duidelijkere keuze moeten maken tussen een simpelweg rauwe weergave van de oorlogshandelingen in Irak, of een ordinair Amerikaans patriotistisch heldenepos. Het hangt er nu soms wat tussen.
Hoeveel sterren ik ga geven, daar moet ik nog even een nachtje over slapen
MikeDer
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Geweldige film. Ik raad aan! Chris ware held American Sniper The Movie - thanks-for-americansniper.com.
Superkuuk
-
- 136 berichten
- 4272 stemmen
Tsja, Ik had echt veel moeite met de uitsraling van de acteurs, ik kreeg er geen gevoel bij, heel monotoon en gewoon uitdrukkingsloos. Broer relatie van heel close naar opeens heel vreemd
afstandelijk, wat misschien de bedoeling was , maar het zag er heel vreemd en ongeloofwaardig uit.
Ook het feit om de behoefte van sniper naar grondtroepen werd wel heel snel en zomaar zonder enige weerklank geaccepteerd. Gewoon een knappe film, maar echt heel matig geacteerd. Auto Pilot
sebastiaan1970
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Wat een geweldige film. Hier en daar lees ik verhalen over patriottisme, verheerlijking van oorlog en simplificatie van het conflict. Daar is m.i. geen sprake van. Integendeel. Wie deze film ziet, kan niet anders oordelen dan dat het gruwelijk is. Zowel op het slachtveld als mogelijk in de periode daarna. Op indrukwekkende wijze legt Eastwood de gevechten vast, zowel in Irak als thuis bij zijn gezin. Je ziet hem in de loop van de tijd veranderen. De PTSS krijgt hem te pakken. Dat de Amerikanen hem als held zien lijkt me volsterkt logisch, hij heeft tientallen soldaten gered door vijanden uit te schakelen. In oorlogssituaties gaat de knop om. Je gaat nu eenmaal zwart-wit denken. Als je empathie gaat krijgen voor de vijand dan maak je het zelf alleen maar moeilijker en verkleind de kans dat je het overleeft, of in het geval van Kyle dat hij zijn maten in de steek laat. Dat is een overlevingsmechanisme en group identity. Ook het nationalisme, het trots zijn op het land komt daar uit voort. Bij 'onze jongens' in het buitenland zie je precies hetzelfde. Ik las ook ergens dat hij psychopathisch is. Dat lijkt me flauwekul. Dat hij worstelt zie je bijv. in de scene aan het eind dat hij echt hoopt dat het jochie de raketwerper niet oppakt. Bovendien wordt hij wel degelijk geraakt door de dingen die hij moet doen. Hij loopt niet voor niets PTSS op. In de training door sniper, wordt je geleerd om stappen te doorlopen die dan uit te voeren. Dat is iets anders dan psychopaat zijn. Helaas zie ik maar weinig begrip (onwetendheid?) voor deze volstrekt psychologische gevolgen.
Qua beelden is het een overweldige film (afgezien van de al eerder genoemde twee dingen!), fantastische geluidseffecten. Het acteren is ook van een hoog niveau. Geloofwaardig. Kippenvel bij sommige scenes en dan vooral bij het eind. Indrukwekkend. Wat mij betreft een van de betere films van de laatste tijd. Aanrader!
De zonderling
-
- 142 berichten
- 538 stemmen
Au, au, au. Wat een tenenkrommend en pijnlijk stuk Amerika-propaganda is dit. Natuurlijk was ik hier voordat ik de film ging kijken al enigzins van op de hoogte, maar dat het zulke ongegeneerde stereotyperische troep zou zijn, daar was ik niet geheel op voorbereid. Los van dat vond ik de film ook gewoon te eentonig en voegde het flinterdunne romanceverhaaltje weinig tot niets toe aan het geheel, met als voornaamste doel om sympathie op te kunnen wekken voor de "oorlogsheld". Blegh. Snel vergeten dit. De volgende film die gemaakt gaat worden over het oorlogsconflict in het Midden-Oosten, mag zich wel eens vanuit het "vijandelijke" perspectief afspelen. Zal voor de nodige verfrissing kunnen zorgen.
doctari
-
- 200 berichten
- 682 stemmen
Ik ben er nu toch wel van overtuigd dat Clint het regisseren begint te verleren, ook al is dit een wat betere film dan de vorige twee pogingen. Maar zo goed als de reeks van Mystic River t/m Changeling is dit echt allang niet meer.
Dit gezegd zijn is American Sniper, puur in isolatie bekeken, nog best wel een goede actiefilm. De gevechten zijn mooi gefilmd, spannend, en ogen redelijk realistisch (op wat details na, zie later).
Het emotionele verhaaltje dat om de gevechten heen verteld wordt, daarentegen, wist me niet echt te boeien. Het is allemaal goed geacteerd, maar het weet de cliches (soldaat mist vrouw en kind, soldaat kan oorlog niet loslaten) niet te vermijden en erg diep gaat het allemaal niet. En zo'n kul als een soldaat die midden in een gevecht naar huis belt, dat is gewoon goedkoop sentiment.
En verder..films bestaan helaas niet in isolatie. Chris Kyle was een tamelijk controversiele figuur die vocht in een controversiele oorlog, en het feit dat dat in de film allemaal onder het tapijt geveegd wordt is toch wel storend: Kyle is in de film in onvervalste eendimensionale held en de Iraki's de eendimensionale bad guys. Het doet denken aan Clint's oude cowboyfilms maar hij heeft ook bewezen veel subtieler te kunnen zijn, dus dit valt gewoon tegen.
Dus..gelukkig nog steeds goed te doen als actiefilm, maar als drama erg plat en kort door de bocht.
sebastiaan1970
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Hoezo is Kyle een held? Zo zien de mannen om hem heen hem. Maar je ziet zelf toch, dat hij dat niet is? Zit vol in de stress, heeft het moeilijk met bepaalde beslissingen en ziet zijn vrienden afgeschoten worden. Hij ziet zichzelf ook niet als held. Hij heeft met alle lof maar moeilijk. Er zit juist diepgang in deze film omdat je het personage ziet met zijn issues.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsfilm 'American Sniper' met Bradley Cooper is vanavond op televisie

Oorlogsfilm 'American Sniper' van Clint Eastwood vanavond op televisie

Oorlogsfilm 'American Sniper' met Bradley Cooper vandaag op televisie te zien

Net na de release van 'Warfare' komt Netflix met 'American Sniper'
Bekijk ook

Hababam Sinifi Uyaniyor
Komedie, 1976
9 reacties

Gran Torino
Drama / Misdaad, 2008
1.412 reacties

Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
24 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

Night Will Fall
Documentaire / Historisch, 2014
55 reacties

Mar Adentro
Drama, 2004
244 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








