Genre: Horror / Komedie
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Canada
Geregisseerd door: Adam Brooks en Matthew Kennedy
Met onder meer: Paz de la Huerta, Adam Brooks en Udo Kier
IMDb beoordeling: 6,1 (3.337)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Editor
"He’ll leave you on the cutting room floor!"
Italië, de jaren zeventig. Een ietwat arrogante, eens gevierde filmeditor verliest vier vingers aan zijn rechterhand. Rey Ciso is hiermee in een keer gedegradeerd tot cinematografisch slavenwerk. Allemaal dankzij zijn houten prothese. En nu is hij ook nog eens de hoofdverdachte in een moordzaak.
Externe links
Acteurs en actrices
Josephine Jardin
Bella
Father Clarke
Rey Ciso
Peter Porfiry
Cal Konitz
Veronica
Umberto Fantori
Dr Casini
Police Chief O'Connor
Video's en trailers
Reviews & comments
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
De trailer kijk ik niet en wacht lekker af. Benieuwd naar!
Adam Brooks heeft ook Father's Day (2011) geregisseerd, maar de koppeling op deze site klopt niet. Zal het proberen aan te passen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
JA! JA! Adam Brooks en Matthew Kennedy, twee van de mannen achter het briljante Father's Day (2011) (samen met Steven Kostanski van het über vette Manborg (2011) vormen zij http://www.astron-6.com/. Met o.a Paz de la Huerta (BAH) en Laurence R. Harvey (Human Centipede) hebben ze de cast op passende wijze aangevuld. Uiteraard vertolken ze zelf ook weer enkele cruciale rollen, op geheel eigen wijze.
Een 70's throwback in Italiaanse stijl. Een meesterlijke ode aan de échte meesters van het genre. Met name Argento komt naar voren (er is zelfs een gebouw die de naam D'Argento draagt; dat zijn pas details), maar met de explosiviteit van een Fulci. Knotsgekke mix van splatter en Giallo met een stijlvolle look (mooi belicht, geweldig production design!!) maar met de kapsones van een Troma creatie. Niet zo gek gezien hun 'verleden'. Waar het vooral imponeert is de unieke mix tussen al die elementen. Met name de soundtrack is ongekend sterk en een bindende factor. Op dat vlak scoort deze The Editor hoger dan vele soortgenoten (zijn er nogal wat, zeker de laatste jaren), die het óók al geweldig deden.
Herkenbaar meesterwerk voor de liefhebbers van Astron-6 werk, retro films, splatter gore, synthesizers, overdaad aan nudity, leren handschoenen en meer... zó veel meer. Waarschijnlijk mijn film van 't jaar.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
"Father's Day" lijkt me nog wel zo'n toffe grindhouse throwback, maar ik heb nog niet de tijd gehad om deze te bekijken.
Deze throwback naar de Italiaanse gialli uit de jaren '70 beviel me wel. Het acteerwerk was nog best aardig voor een dergelijk project. Er zijn zelfs nog wat relatief bekende gezichten te zien, zoals Laurence R. Harvey (Human Centipede II & III) en cultacteur Udo Kier. De lippen van Paz de la Huerta lijken iedere keer wanneer ik haar in iets zie dikker te zijn geworden. In Boardwalk Empire was ze nog wel te doen (qua uiterlijk), maar in deze film, brr... Wat dat betreft geen slechte casting voor de uiteindelijke moordenaar, want haar aangezicht alleen al is pure horror.
Ik heb het idee dat bij de main theme die o.a. tijdens de dubbele kettingzaagmoord te horen is voornamelijk uit de koker van Claudio Simonetti is gekomen. De door synths aangedreven muziek doet namelijk denken aan zijn werk voor Italiaanse films uit de jaren '70 en '80.
Verder kon ik het hoge splattergehalte wel waarderen. Hier en daar ziet het er nog best aardig uit, maarhelaas ook een aantal scenes waarin het visueel wat minder goed uitpakt. De poging kon ik echter wel waarderen.
Een leuke throwback voor de liefhebbers van de old school (low budget) horrors.
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
Oké wel.
Was ook wel benieuwd! Leuke ode aan de Giallo-film, maar ook niet meer dan dat. Film oogt ook veel meer (late) eighties dan seventies, terwijl het hoogtijperk van dat genre toen allang voorbij was. Serieus minpunt.
Vertolking/persiflage van die hoofdagent/detective vond ik sterk, maar Father's Day (2011) was toch een stuk leuker en verrassender. 6/10*
Basto
-
- 10062 berichten
- 6817 stemmen
Fantastische ode aan de giallo en Fulci in het bijzonder. Hoewel het op het eerste gezicht een lompe horrorkomedie lijkt, maken de verwijzingen dit toch een genuanceerder feestje voor de liefhebber van de Italiaanse horror scene. Heerlijk filmpje.
4
Bob Gray
-
- 1111 berichten
- 1840 stemmen
Ondanks dat ik een paar keer hard moest lachen om bepaalde dialogen / one liners ("That's a nice penis you've got there!") viel hij me toch wel een beetje tegen. Zat toch vaak te kijken hoelang hij nog duurde.
Wel hele toffe openingscredits!
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Nochtans lijkt het een ode aan de giallo van weleer met de fantastische openingsscène en de typische kenmerken zoals de muziek, , de gore, het naakt, de killer,... allemaal dingen die ik kan waarderen. En toch wist me deze film niet te overtuigen. Het verhaal kon mijn aandacht niet vasthouden. Ik miste toch de spanning en de humor ( is natuurlijk voor iedereen anders ) werkte bij mij alvast niet. Uiteindelijk speelt er ook geen verrassingselement in de film. Helaas een onvoldoende. 4/10
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Een ode aan de Giallo? Dat laat ik niet zomaar aan me voorbij gaan!
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Tjonge wat een film, een ode aan de giallo. Waar alle aspecten aanwezig zijn: naakt, gruwelijke moorden en zelfs het occulte. Maar deze film is meer het is humoristisch en ook satirisch. En net als bij de meesters van weleer is de film een heerlijke whodunit. Waarbij ook de bodycount lekker hoog is. Sterren als Udo Kier (Suspiria) en Paz de la Huerta maken hun opwachting maar ook Laurence R. Harvey van Human Centipede 2 heeft een leuke cameo. En dan zijn er nog de vele verwijzingen naar de meesters zelf natuurlijk: De grootste eer valt te beurt aan Dario Argento. Een acteur uit zijn één van zijn beste films, de fijne soundtrack medegeschreven door Claudio Simonetti (van Dario`s favoriete band Goblin) en verder zie je zijn stijl en vele verwijzingen in de film. Maar ook Lucio Fulci (The Beyond) en Mario Bava (Blood And Black Lace) komen voorbij. En wat te denken van David Cronenberg’s Videodrome?
perceived
-
- 1719 berichten
- 5354 stemmen
joolstein Tof debuut van dezelfde regisseurs! >>> Father's Day (2011)
Overigens is er zo ver ik weet slechts één track van Claudio Simonetti bij The Editor (2014) gebruikt en of hij die bewust voor deze film heeft geschreven is nog maar de vraag, maar dat zou goed kunnen...
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
joolstein Tof debuut van dezelfde regisseurs! >>> Father's Day (2011)
Overigens is er zo ver ik weet slechts één track van Claudio Simonetti bij The Editor (2014) gebruikt en of hij die bewust voor deze film heeft geschreven is nog maar de vraag, maar dat zou goed kunnen...
Father's Day staat op mijn verlanglijstje met films die ik graag wil zien. Oh, ik had ergens gelezen dat Claudio Simonetti aan de soundtrack had meegewerkt. Maar het is dus heel goed mogelijk dat het maar 1 nummer was.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Geinige ode aan de giallo, al zie ik liever een echte. Alle kenmerken zijn aanwezig, maar het geheel wordt naarmate de film vordert een beetje een rommeltje.
De cast is markant met bekende koppen van Udo Kier en Laurence Harvey van The Human Centipede. Die worden vergezeld door een Ken-look-a-like, een fanatieke politieagent, een paar B-acteurs en natuurlijk een editor. Die editor, gespeeld door Brooks zelf, kon me weinig bekoren. Dat was in Father's Day eigenlijk ook al zo. Hij heeft toch een beetje de uitstraling van iemand die naast zijn filmwerk kinderen uit de les haalt om ze het schoolplein op te sturen voor strafcorvee. Het matige acteerwerk helpt daarbij niet. Wat wel helpt zijn de vele mooie vrouwen die voor veel onzinnig naakt zorgen.
Ook aan de soundtrack ligt het niet die je tientallen jaren terug brengt. Een paar leuke kills, toffe make-up, subtiele verwijzingen, interessante vondsten, er is niet heel veel mis, maar het weet niet te knallen. Na een uurtje vond ik het stiekem wel genoeg en uiteindelijk blijft er toch maar één gevoel hangen: druk en rommelig.
ichi
-
- 757 berichten
- 6818 stemmen
Wist in het begin niet helemaal te overtuigen, maar naarmate het 'verhaal' vorderde kreeg ik de smaak te pakken. De stijl heeft wel wat weg van David Wain (met name zijn series Wet Hot American Summer, Childrens Hospital en Another Period). Veel stoicijnse gezichten, onlogische handelingen en domheid, maar écht grappig wil het bij The Editor niet worden, het is meer de toon die aanspreekt... of niet. Visueel uitermate goed verzocht en de voor mij veelal onbekende acteurs en actrices zijn overtuigend. Iedereen lijkt in dezelfde mindset te zitten. Sfeer, muziek, asynchrone dubbing, de vrouwen, etc... no stone is left unturned. Leuk dat juist giallo gekoppeld wordt aan de horror en gore, en droomlogica, van latere Fulci's (met name The Beyond). Ook Berberian Sound Studio leek een inspiratie (die redelijk humorloos was, naar mijn mening). Full-blown comedy is het niet, maar er valt veel te genieten.
Ik zag een poster voorbij komen van Crime Wave van John Paizs, een Canadese regisseur die blijkbaar niet alleen een inspiratie was voor Guy Maddin. De maffe, onderkoelde humor en het gehannes met 'realiteit' lijkt inderdaad op die van Crime Wave en Top of the Food Chain.
Zin in Father's Day en Manborg!
Woland
-
- 4158 berichten
- 3402 stemmen
Aardige giallo-ode, die de stijl en kapsels aardig weet te pakken en ook wel wat grappige maar zeker ook wel bloederige en gore-momenten kent. Maar toch had ik wat moeite om de aandacht erbij te houden, zo interessant vond ik het qua verhaal niet en qua humor kon het me ook niet pakken. Zo op deze Halloween-avond nog maar eens over naar een wat meer rechttoe rechtaan horror.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Astron-6.
De koningen van goedkope cinema. The Editor vormt een geslaagde en uiterst vermakelijke toevoeging aan het curriculum vitae van deze vijf heren, want het zesde lid is tenslotte de kijker zelf. Ik heb deze film een beetje uitgesteld uit vrees dat het me wat minder zou liggen, maar toch is niets minder waar.
Het voornaamste voordeel van de film is de overduidelijke liefde richting Giallo-films. Met allerlei verwijzingen en trucages wordt deze film helemaal in de lijnen van een Giallo ingevuld. Zelfs de contactlenzen en kleurenfilters zijn er naar, alleen voegt de groep er wel een grote dosis aan lompe humor aan toe, die wel wat uit de toon valt.
Deze grappen verschillen van ongemakkelijk naar behoorlijk vulgair, maar het mag duidelijk zijn dat de heren zich nergens voor schamen. De seksgrappen worden soms wat te veel gebruikt, maar verder blijft dit altijd een vlotte film met een grote stoot aan maffe rollen en praktische effecten. Het bloed mag spuiten en hoe, want deze film biedt van alles waaronder een aantal zeer lollige (bloederige) effectjes.
Verhaaltje is niet moeilijk te volgen en de grote dosis aan meligheid wekt de indruk dat het achter de schermen een behoorlijk leuke tijd was. Wat mij betreft mag de groep ook blij zijn met het resultaat, want ondanks dat het heel duidelijk Astron-6 blijft slagen ze er van harte in om een genre waar ik normaal gesproken niks mee heb op vermakelijke en aantrekkelijke manier te presenteren.
Soms iets te dwaas en gericht om de kijker niet op z'n gemak te stellen, maar verder vond ik dit ideaal vermaak voor een avondje horrorkomedie. Het biedt van alles wel wat eigenlijk. Genoeg gore en grapjes. Het enige waar ze niet mee bezig zijn geweest was de spanning, maar dat maakt niet uit, want dat paste sowieso niet echt in een film als The Editor. Leuk.
Boeikens
-
- 4352 berichten
- 4941 stemmen
Ode aan de giallo horror.
Ok, alle noodzakelijke elementen waren aanwezig maar de uitwerking kon me uiteindelijk niet echt boeien.
De humor lag me niet en het acteerwerk al helemaal niet.
Sfeer en setting waren wel ok, ook genoeg splatterwerk en voldoende kills, maar in zijn geheel is het niet mijn ding.
2*
Nu te koop
Uncut • Dvd
€ 18,33
KopenUncut • Blu-ray + DVD • Import
€ 37,77
KopenUncut • Import • Dvd
€ 61,80
KopenHet laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Bekijk ook
I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale
Horror / Mystery, 1973
55 reacties
Il Tuo Vizio È una Stanza Chiusa e Solo Io Ne Ho la Chiave
Horror / Thriller, 1972
11 reacties
Beyond the Black Rainbow
Sciencefiction / Horror, 2010
81 reacties
Córki Dancingu
Fantasy / Muziek, 2015
25 reacties
Big Bad Wolves
Komedie / Misdaad, 2013
47 reacties
The Greasy Strangler
Komedie / Horror, 2016
17 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.