menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van IH88. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019

Faster (2010) 3,0

gisteren om 18:07 uur

“Today, I want to talk to you about forgiveness...”

Voor een goede film heb je soms niet meer nodig dan Dwayne Johnson die met een metalen plaat in zijn hoofd op wraak uit is. Bad guys neerknallen, en uiteindelijk ook nog een les leren over vergeving en het verwerken van verlies. Origineel is Faster zeker niet, maar soms is dat ook nergens voor nodig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Mr. Deeds (2002) 2,5

Alternatieve titel: Mister Deeds, gisteren om 18:05 uur

“I fear you are underestimating the sneakiness, sir.”

Niet best. Adam Sandler films zijn niet allemaal van even hoog niveau, maar soms zit er wel een vermakelijke komedie tussen. Vooral als Sandler een beetje in toom wordt gehouden is hij best te pruimen. Maar in Mr. Deeds is hij vooral saai en voorspelbaar, en dat is niet iets waarvan ik had gedacht dat ik het ooit over Sandler zou zeggen. Sandler heeft best zijn grappige momenten, maar het zijn er te weinig om de film te redden. Winona Ryder is nog het best op dreef, en ze weet samen met Sandler dit formulewerkje nog wat kleur te geven.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Iron Lady (2011) 3,0

afgelopen dinsdag om 18:07 uur

“If you want to change this party, lead it. If you want to change the country, lead it.”

Degelijk biopic over Margaret Thatcher. Iets te degelijk, en de raamvertelling kon me ook niet echt bekoren. Iets meer aandacht voor Thatcher's politieke carrière, en iets minder scènes met Thatcher die aan Alzheimer lijdt, had de film goed gedaan. Streep weet een hallucinerende Thatcher goed te spelen, maar zulke scènes zaten er gewoon te veel in. De scènes in het Britse Lagerhuis, Thatcher´s speeches en haar politieke teloorgang zijn hoogtepunten in de film.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Next Karate Kid (1994) 1,0

afgelopen dinsdag om 18:05 uur

“Julie-san, fighting not good. But if must fight... win.”

Onzinnige en overbodige Karate Kid film die aanvoelt als een wel hele slechte remake. Alles wat het origineel zo vermakelijk maakte om naar te kijken wordt hier tenietgedaan, en zelfs Mr. Miyagi weet The Next Karate Kid niet te redden. Saai, amateuristisch en soms zelfs lachwekkend… Snel vergeten deze film. Ik denk dat Hilary Swank dat ook graag doet.

» details   » naar bericht  » reageer  

Jane Got a Gun (2015) 3,5

afgelopen maandag om 19:05 uur

“Me and Jane got unfinished business...”

Beter dan verwacht. Jane Got a Gun is geen spijkerharde Western met Clint Eastwood die stoer voor zich uit zit te staren. De film is meer een ingetogen, dramatische en soms zelfs romantische Western over een vrouw die alles heeft moeten doen om te overleven, en daarbij ook nog haar dochter heeft verloren en haar grote liefde terug ziet keren uit de Amerikaanse Burgeroorlog.

Het wordt allemaal op een realistische en rauwe manier gebracht, en met Natalie Portman heb je een sterke actieheldin. Maar zoals we van haar gewend zijn excelleert ze op de dramatische momenten. Edgerton en McGregor zijn ook goed, en gelukkig zitten er ook nog genoeg actiescènes in. Het blijft een Western natuurlijk.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Lost World: Jurassic Park (1997) 3,0

Alternatieve titel: Jurassic Park 2, afgelopen maandag om 19:02 uur

“Don't worry, I'm not making the same mistakes again.”
“No, you're making all new ones.”


Aardige tweede Jurassic Park film. Na al die jaren is het grootste minpunt van de film nog steeds dat belachelijke einde met een T-Rex op het vaste land, maar de scènes op het eiland zorgen gelukkig voor genoeg spannende momenten. Jammer dat Sam Neill niet terug kon/wilde komen, maar met Goldblum kun je natuurlijk weinig fout doen. Ik was wel vergeten hoe bloedirritant Julianne Moore in deze film is, en ik had gehoopt dat ze een snelle snack voor de T-Rex zou zijn.

» details   » naar bericht  » reageer  

Black Rain (1989) 3,5

afgelopen zondag om 12:56 uur

“Sugai-san, I am the solution... to your problems.”

Prima politiethriller van Ridley Scott. Black Rain doet heel veel dingen goed, en vanaf het begin is het allemaal vooral donker, regenachtig en grauw. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar de sfeer en het acteerwerk maken veel goed. De verschillen tussen Japan en Amerika worden kort aangestipt, en vooral de band tussen Douglas en Garcia is prima uitgewerkt. Geen meesterwerk, maar Black Rain laat zien dat Scott zelfs met een standaard politiethriller heel goed uit de voeten kan.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Hours (2002) 3,5

afgelopen zaterdag om 18:05 uur

“You cannot find peace by avoiding life, Leonard.”

Mooi drama over drie vrouwen die in verschillende tijdsperiodes te maken krijgen met eenzaamheid, depressie en de dood. Geen makkelijke kost, maar indruk maakt The Hours zeker. Kidman als Virginia Wolf is geweldig, en ook Streep en Moore laten zien wat voor klasse actrices ze zijn. Vooral hun gezamenlijke scene tegen het einde maakt indruk. Complimenten ook voor de muziek, want het is echt fantastisch hoe je gelijk vanaf het begin het verhaal wordt ingezogen door alleen de score.

» details   » naar bericht  » reageer  

City of Angels (1998) 3,0

afgelopen zaterdag om 11:42 uur

“Some things are true whether you believe them or not.”

Prima film. City of Angels is een bovennatuurlijke romcom met een degelijke Ryan en Cage. Cage slaapwandelt een beetje door de film, maar dat hoort ook wel bij zijn rol. Hij heeft een prima chemie met Meg Ryan, en dat is het belangrijkste. Probleem is wel dat je jezelf door het eerste uur moet worstelen, want pas het laatste uur komt het verhaal echt op gang. Te laat eigenlijk, hoewel de acteurs het nog een beetje weten te verbloemen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Much Ado about Nothing (1993) 3,5

afgelopen vrijdag om 18:32 uur

“I do love nothing in the world so well as you. Is that not strange?”

Leuke film. Dat komt vooral door de cast en het plezier waarmee ze aan de haal gaan met de Shakespeareaanse monologen/dialogen. Met mindere acteurs en een te serieuze toon kan dat al snel faliekant misgaan, maar Branagh kiest met Much Ado about Nothing duidelijk voor een luchtige insteek. En door onder andere Branagh zelf en acteurs/actrices als Thompson, Washington, Leonard, Beckinsale en Reeves is het een feest om naar te kijken.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Curious Case of Benjamin Button (2008) 4,0

10 januari, 18:24 uur

“It's a funny thing about comin' home. Looks the same, smells the same, feels the same. You'll realize what's changed is you.”

Ik weet nog wel dat ik met mijn toenmalige vriendin naar The Curious Case of Benjamin Button in de bioscoop ben geweest, en dat we naderhand wel twee uur over de film hebben doorgepraat. Dat is ook de grote kracht van Benjamin Button’s leven.

Het spreekt tot de verbeelding en laat je nadenken over je eigen leven, over de invloed die een persoon op je leven kan hebben (en andersom), over toevalligheden en geluk dat soms een grote rol kan spelen, en uiteindelijk over de liefde en dat je elkaar soms moet loslaten. Een beetje sentimenteel, maar de klinische regie van Fincher, de waanzinnige cinematografie en de donkere ondertoon zorgen ervoor dat de film nooit te sentimenteel wordt. En Brad Pitt en Cate Blanchett zijn perfect, maar daarmee vertel ik niets nieuws.

» details   » naar bericht  » reageer  

Amour (2012) 3,0

9 januari, 18:12 uur

“It's beautiful.”
“What?”
“Life. So long.”


Moeilijke film om te beoordelen. Het is mooi en tegelijkertijd afschuwelijk om te zien hoe een ouder echtpaar omgaat met lichamelijke en geestelijke aftakeling als de vrouw een herseninfarct krijgt. De liefdevolle verzorging, maar ook de frustratie bij de man wordt realistisch neergezet, en Riva en Trintignant acteren het allemaal fenomenaal. Ingetogen, maar toch voel je de emoties en liefde wel. Ook bij de dochter (Huppert).

Het probleem van de film is de manier waarop Haneke het allemaal in beeld brengt, en ook de speelduur is problematisch. De film is ongelooflijk traag, en scènes worden tot het uiterste uitgesponnen. Het heeft een doel en de film kruipt ook langzaam onder je huid, maar voor mij duurde het allemaal te lang. Ik had ook het gevoel dat Haneke de kijker bewust op afstand houdt door de personages weinig emotie te laten tonen. Ik wil ze ook weer niet onsympathiek noemen, maar echt een band bouw je niet met ze op. Dit soort films vind ik meestal best aangrijpend, maar het laatste gedeelte deed me verrassend weinig. Jammer, want de film doet ook heel veel goed.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Jungle Book (1967) 4,0

Alternatieve titel: Jungle Boek, 8 januari, 18:36 uur

“Ha ha! Man, that's what I call a swinging party.”

Ontelbare keren gezien en The Jungle Book heeft nog niets van zijn magie verloren. Voor die tijd is de animatie en hoe alles getekend is echt waanzinnig, en je ziet de jungle bijna voor je ogen tot leven komen. De wereld van The Jungle Book spat van het scherm, en daar komen dan ook nog de leuke personages en het tijdloze verhaal bij. Mowgli, Bagheera, Baloo, Shere Kan, Kaa etc. Iedereen kent deze personages. En dat is ook de grote kracht van The Jungle Book, het is een herkenbaar verhaal over opgroeien, opvoeden en loslaten. Daarom is het laatste gedeelte voor mij nog steeds perfect.

» details   » naar bericht  » reageer  

Sommersby (1993) 3,0

7 januari, 18:55 uur

“You are not my husband!”

Sommersby doet veel dingen heel erg goed. Gere en Foster zijn afzonderlijk van elkaar erg sterk (hoewel ik geen moment in hun liefde geloofde), de production design en cinematografie zijn schitterend gedaan en het bitterzoete einde werkt ook uitstekend. En James Earl Jones in een film is altijd een grote plus. Het verhaal is wel wat slap, en is uiteindelijk niets meer dan een stuiversromannetje. Dat is niet erg, maar ik had het allemaal net iets realistischer en rauwer verwacht. Het is allemaal iets te braaf, en Foster zie ik toch liever in thrillers of drama's.

» details   » naar bericht  » reageer  

I Confess (1953) 3,5

Alternatieve titel: Ik Beken, 6 januari, 12:52 uur

“I never thought of the priesthood as offering a hiding place.”

Prima film van Hitchcock. Niet zijn beste werk, maar I Confess zit weer erg goed in elkaar en Hitch weet altijd wel hoe je de spanning langzaam moet opbouwen. I Confess kent weinig luchtige momenten en is vooral een donker verhaal over moord, verraad, staan voor je principes en uiteindelijk toch het goede doen. Met uitstekend acteerspel van Clift, Baxter, Malden en Aherne.

» details   » naar bericht  » reageer  

It Happened One Night (1934) 4,0

5 januari, 19:02 uur

“Any guy that'd fall in love with your daughter ought to have his head examined.”
“Now that's an evasion!”


Uitstekende klassieker. Dit is de voorloper van alle romantische komedies, en het is nog steeds één van de beste. It Happened One Night heeft een simpel maar effectief verhaal, en de film heeft ook niet veel nodig om indruk te maken. Gewoon twee acteurs met een geweldige chemie, en een regisseur die weet wat hij doet. De regie van Frank Capra is indrukwekkend, en Gable en Colbert zijn geweldig samen. De film is eigenlijk één lange road trip, en het is knap dat het zo interessant blijft om naar te kijken. Dat is de magie van It Happened One Night.

» details   » naar bericht  » reageer  

Life of Brian (1979) 3,5

Alternatieve titel: Monty Python's Life of Brian, 5 januari, 12:12 uur

“He's not the Messiah. He's a very naughty boy!”

Leuk. Life of Brian is een prima satire over Jezus, de Romeinen en allerlei andere historische figuren, en het scherpe script en het sterke acteerwerk zorgen voor een aantal zeer grappige scènes. Niet alles werkt (Terry Jones is soms pijnlijk ongrappig), maar vooral de scènes rond Chapman en Idle zijn geweldig. Life of Brian is een film waar je er bij iedere herziening wel iets nieuws uit kan halen, en dat is de grootste kracht van deze Monty Python film.

» details   » naar bericht  » reageer  

Suspicion (1941) 3,5

Alternatieve titel: Argwaan, 4 januari, 18:47 uur

“You couldn't hurt a fly, Bertram, unless it was already dead.”

Prima film van Hitchcock. Suspicion heeft een einde waar je je vraagtekens bij kunt zetten (Cary Grant als grote slechterik had best gemogen), maar in al het voorgaande weet Hitchcock de spanning en de paranoia weer aardig op te voeren. Grant en Fontaine zijn perfect in dit soort rollen, en het was leuk geweest om Grant echt eens een andere kant van zichzelf te laten zien. Maar Hitch houdt van een happy end.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Sword in the Stone (1963) 3,0

Alternatieve titel: Merlijn de Tovenaar, 3 januari, 18:23 uur

“A legend is sung of when England was young, and knights were brave and bold.”

Deze film heb ik 15 jaar geleden (of nog langer) voor het laatst gezien. En nog steeds kan ik scènes bijna woord voor woord meepraten, zo vaak heb ik deze film gezien. Niet de beste Disney animatiefilm, maar het verhaal over (King) Arthur en het zwaard, Excalibur, spreekt nog steeds tot de verbeelding. En Merlijn blijft nog steeds het beste personage, en al zijn scènes zijn geweldig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Marnie (1964) 3,5

Alternatieve titel: Alfred Hitchcock's Marnie, 2 januari, 17:56 uur

“You Freud, me Jane?”

Dit is weer een echte Hitchcock film. Blonde vrouwen, een dubieuze moederrol, kindtrauma's, een obsessieve man/vrouw relatie, misdaad, de dolly zoom, de goede afloop etc. Marnie mag dan één van Hitchcock’s latere films zijn, hij laat zien het nog niet verleerd te zijn. Connery, Hedren, Diane Baker en Louise Latham zijn allemaal sterk op dreef, en het script zit ook ingenieus in elkaar. Je hebt als kijker geen idee waar het verhaal heengaat, van een luchtige heistfilm in het begin tot aan een psychologisch drama in het laatste gedeelte. Marnie zet je vaak op het verkeerde been. Classic Hitchcock.

» details   » naar bericht  » reageer  

High Society (1956) 3,5

1 januari, 18:06 uur

“Right song, but the wrong girl.”

Charmante film met veel grote sterren die acteren alsof ze op vakantie zijn. Het acteerwerk oogt soms wat houterig, maar het plezier straalt er vanaf. Wanneer Sinatra en Crosby samen een nummer zingen ben je plotsklaps hun wat houterige acteren vergeten. En dit is de laatste rol van Grace Kelly, en ze straalt weer als vanouds. Niet één van haar beste rollen, maar het blijft een genot om naar haar te kijken. High Society is een soort van remake van The Philadelphia Story en heeft niet dat scherpe en sarcastische toontje van die film (en de ijzersterke dialogen), maar High Society is wel een plezierige en vermakelijke film.

» details   » naar bericht  » reageer  

OtherLife (2017) 3,5

30 december 2018, 13:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) 4,5

30 december 2018, 13:17 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 5,0 sterren

» details  

True Grit (2010) 4,0

30 december 2018, 12:51 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Airplane! (1980) 3,0

Alternatieve titel: Flying High, 30 december 2018, 12:50 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren

» details  

Their Finest (2016) 3,5

30 december 2018, 12:48 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Chinatown (1974) 4,5

30 december 2018, 12:47 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Lost in Translation (2003) 4,5

30 december 2018, 12:47 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Magnolia (1999) 4,5

30 december 2018, 12:46 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Roma (2018) 4,0

29 december 2018, 15:52 uur

Roma

Roma is een film waar ik maar aan blijf denken. Nadat de film was afgelopen wist ik niet precies wat ik ervan moest vinden, maar de dagen erna bleef de film in mijn hoofd rondspoken. Dat komt vooral door het tweede gedeelte, want het eerste uur is wel heel erg traag. Veel lange takes en scènes waarin niet veel gebeurt, maar langzaamaan word je helemaal meegesleurd in het leven van Cleo. Uitstekend geacteerd door Aparicio, en dat dit haar eerste rol is maakt het des te knapper.

Tegen het einde zit er een scene in met Cleo, die met haar doodgeboren kind in haar armen ligt, waar ik met kippenvel naar zat te kijken. Cuaron kan het ook niet laten om er een actiescene in te stoppen die doet denken aan de iconische scene in Children of Men. De cinematografie, het camerawerk, de sounddesign, de zwart-wit beelden etc. Het is een feest voor al je zintuigen. Daarnaast geeft Roma ook een mooi tijdsbeeld van het Mexico in het begin van de jaren 70, en de film is duidelijk een passieproject voor Cuaron.

» details   » naar bericht  » reageer  

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) 4,0

Alternatieve titel: Spider-Man: Een Nieuw Universum, 29 december 2018, 12:41 uur

“This could literally not get any weirder.”

Genoten. Dit is echt een film voor en van fans van de comic books, en je kunt het zien als ode aan Spider-Man en de vele personages die het spinnenpak hebben aangetrokken. Of het nu Peter Parker, Miles Morales, Gwen Stacy of Peni Parker is, ze komen allemaal langs. En dan krijg je er ook nog Spider-Ham, Spider-Man Noir en de vele slechteriken zoals Doc Ock en Wilson Fisk bij. Het kan niet op. De weergaloze en inventieve animatie, het originele verhaal, de fantastische actiescènes, de heerlijke soundtrack etc. Spider-Man: Into the Spider-Verse is een feest en een lust voor het oog. De film is een stripboek ‘come to life’.

Maar de makers zorgen er wel voor dat er genoeg rustige momenten in zitten, en vooral het eerste gedeelte waarin we kennis maken met Miles Morales is ijzersterk. Humoristisch, maar tegen het einde zitten er ook dramatische momenten in. Zonder overdreven sentimenteel te worden. Moore, Johnson, Steinfeld, Cage, Mulaney etc. Alle stemacteurs zijn geweldig. Het idee dat iedereen het masker van Spider-Man kan dragen, en dat iedereen een held kan zijn op zijn eigen manier, is mooi gevonden en een inspirerende boodschap. Dat het zo inventief en weergaloos wordt gebracht is een mooie bonus.

» details   » naar bericht  » reageer  

Crazy Rich Asians (2018) 3,5

28 december 2018, 14:57 uur

“I'm so Chinese. I'm an econ professor that's lactose intolerant.”

Uitstekende film. Het is natuurlijk formulewerk, maar Crazy Rich Asians heeft wel een eigen smoel en voelt fris en origineel aan. De waanzinnige sets en locaties, de cinematografie, de kostuums en de muziek etc. Het zorgt allemaal voor een swingende en kleurrijke film.

Door de scènes in de Hawker Centre krijg je vanzelf honger, en je hebt gelijk zin om op vakantie te gaan naar Singapore. Maar het acteerwerk zorgt er echt voor dat Crazy Rich Asians boven de middelmaat uitstijgt. Constance Wu is een charismatische en sympathieke hoofdrolspeelster, en ook Yeoh (geweldig), Golding, Awkwafina en Gemma Chan zijn allemaal fantastisch op dreef. Ik had hoge verwachtingen van deze film, en regisseur Jon M. Chu en de acteurs hebben het helemaal waargemaakt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bumblebee (2018) 3,5

Alternatieve titel: Transformers 6, 27 december 2018, 18:57 uur

“Bumblebee, our war rages on. You must protect Earth, and its people.”

Heerlijke Bumblebee film. Travis Knight was ook verantwoordelijk voor het fantastische Kubo and the Two Strings, en hij heeft goed gekeken naar films als E.T., The Iron Giant, de How to Train Your Dragon films en zelfs een beetje de over the top jaren 80 actiefilms. Knight heeft er een charmante, humoristische, nostalgische en actievolle film van gemaakt, en hij is duidelijk een fan van het bronmateriaal. We hebben het over de Transformers dus verwacht geen diepgaand verhaal, maar de band tussen Charlie en Bumblebee, en de persoonlijke problemen waarmee Charlie rondloopt, worden effectief verpakt in een zeer vermakelijke blockbuster/familiefilm.

Steinfeld is een sympathieke en charismatische hoofdrolspeelster en ik had uren naar haar scènes met Bumblebee kunnen kijken. Erg knap, en een bepaalde scene rond een nummer van Sam Cooke is zelfs emotioneel. Emotioneel? In een Transformers film? Dat krijg je ervan als je Bay vervangt door een regisseur die wel weet wat hij doet. Hoewel Knight zijn hand ook niet omdraait voor een spectaculaire (en overzichtelijke) actiescene hier en daar. In combinatie met Steinfeld, het effectieve verhaal met een groot bonkend hart, de heerlijke jaren 80 muziek en het plezier dat de film uitstraalt zorgt het ervoor dat Bumblebee een zeer prettige verrassing is zo tegen het einde van 2018.

» details   » naar bericht  » reageer  

Sierra Burgess Is a Loser (2018) 2,5

27 december 2018, 18:52 uur

Sierra Burgess Is a Loser

Aardige tienerfilm. Het is altijd wel een opgave om je hoofdpersonage onsympathiek te maken, maar er tegelijkertijd wel voor te zorgen dat de kijker uiteindelijk toch juicht als het hoofdpersonage op het laatst haar grote liefde in de armen valt (of iets soortgelijks). Dat vraagt veel van een actrice, en Purser doet haar best.

Maar Sierra Burgess gedraagt zich wel heel erg als een narcistische en verwende prinses, en het einde was voor mij dan ook niet echt geslaagd. Dat ligt niet aan het acteerwerk, want onder andere Cyler, Centineo en Froseth (prachtige actrice) doen het goed, en ook audiovisueel ziet het er allemaal aardig uit. Maar wat er voor de rest met Sierra gebeurd kan me eigenlijk weinig schelen, en dat is toch wel een probleem.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Christmas Chronicles (2018) 3,0

26 december 2018, 12:15 uur

“Can't you just wave your hand, and like, Jedi mindtrick the cops?”
“I'm Santa Claus, Teddy, not Yoda.”


Best leuk. Dat komt vooral door Kurt Russell, die helemaal losgaat in zijn rol van de Kerstman. Ook het verhaal is voor een kerstfilm best origineel, en de jonge acteurs Lewis en Camp doen het goed. Visueel zit er ook een schitterende scene in, en ook een bepaalde muzieknummer met Russell is geweldig gedaan. Het is een kerstfilm, dus er zit ook weer een sentimentele en zoetsappige boodschap in. Hier helemaal verdient, en blijf ook even zitten om te zien wie de Kerstvrouw speelt.

» details   » naar bericht  » reageer  

I'll Be Home for Christmas (2016) 2,0

25 december 2018, 13:20 uur

I’ll Be Home For Christmas

Zelfs kerstfilms mogen wel wat originaliteit in zich hebben. I'll Be Home For Christmas voelt aan alle kanten ongeïnspireerd aan, wat ook gezegd kan worden voor het acteerwerk. Het leukste aan de film is eigenlijk nog dat eigenwijze dochtertje (Eisenberg), die nog voor wat grappige scènes zorgt. Het kerstgevoel is dan wel weer aanwezig, maar dat is een natuurlijk een 'moetje' in dit soort films.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Princess Switch (2018) 3,0

24 december 2018, 19:15 uur

"Christmas wishes have been known to come true."

Prima kerstfilm. Vooral het energieke acteerspel van Vanessa Hudgens werkt aanstekelijk, en ze heeft zichtbaar plezier in het spelen van twee verschillende rollen. Als je originaliteit en onvoorspelbaarheid wilt dan zal je weinig plezier beleven aan The Princess Switch, maar ik denk dat niemand daarvoor naar een kerstfilm gaat kijken. Sneeuw, romantiek, sympathieke acteurs, zoetsappige liedjes, een feel good einde en natuurlijk New York als één van de locaties. The Princess Switch heeft het allemaal.

» details   » naar bericht  » reageer  

A Christmas Prince (2017) 2,5

24 december 2018, 19:07 uur

“Who are you, and what are you doing in my palace?”

Aardig kerst niemendalletje. Het is voorspelbaar, sentimenteel en heel erg zoet, maar dit soort film opzetten in december brengt je vanzelf in de juiste kerstsfeer. McIver is ook een sympathieke hoofdrolspeelster en vooral het samenspel met de jonge Kneafsey levert leuke scènes op. Lamb is een stuk minder op dreef, en het romantische gedeelte werkt dan ook niet echt. Wel belangrijk in dit soort films.

» details   » naar bericht  » reageer  

They Shall Not Grow Old (2018) 4,0

23 december 2018, 12:35 uur

They Shall Not Grow Old

Uitstekende documentaire van Peter Jackson. Een persoonlijk project voor de Nieuw-Zeelandse regisseur, en dat is er ook wel aan af te zien. They Shall Not Grow Old is een documentaire over en voor de overlevende en overleden soldaten van de Eerste Wereldoorlog, en hoe zij alle gruwelijkheden hebben ervaren. Zwart-wit beelden zijn van kleur voorzien, en het geeft een realistische sfeer. Ik vond het zelf een beetje overbodig, want de beelden en de geluiden zijn op zichzelf al authentiek en realistisch genoeg. En gruwelijk genoeg, want sommige beelden zullen op mijn netvlies gebeiteld blijven staan. Knap werk van Jackson.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bajo la Piel de Lobo (2017) 2,0

Alternatieve titel: The Skin of the Wolf, 22 december 2018, 12:10 uur

Bajo la Piel de Lobo

Matig. Veel gegrom, geschreeuw en gekreun, maar interessant wordt het niet. Je zit eigenlijk de hele tijd naar een man te kijken die in zijn eentje op een berg woont, en probeert te overleven. En zo maar even een vrouw neemt, verkracht en zwanger maakt, want dat kan blijkbaar zomaar. Het einde is wel erg sterk, maar het maakt de rest van de film er niet beter door. Het is een saaie bedoening.

» details   » naar bericht  » reageer  

El Aviso (2018) 3,0

Alternatieve titel: The Warning, 22 december 2018, 12:08 uur

El aviso

Redelijke Spaanse “puzzelfilm”. Het script zit ingenieus in elkaar, maar soms had ik wel een beetje het gevoel dat de regisseur het slimste jongetje van de klas wilde zijn. Niet erg, maar het gaat wel ten koste van de personages, die allemaal wat vlak en eendimensionaal blijven. Alleen Garrido weet als moeder van Nico nog wat emotie over te brengen, maar zij heeft jammer genoeg een wat ondergeschikte rol. Voor de rest is dit wel weer Spaanse degelijkheid, en interessant blijft het zeker.

» details   » naar bericht  » reageer  

Christopher Robin (2018) 3,5

Alternatieve titel: Janneman Robinson & Poeh, 21 december 2018, 19:15 uur

“Doing nothing often leads to the very best kind of something.”

Prima film rond Christopher Robin en Winnie the Pooh en zijn vrienden. Het is echt een familiefilm, en zeker als de dagen korter worden ben ik daar wel gevoelig voor. Sentimenteel, hartverwarmend en met een mooie boodschap, soms weet een film precies de goede snaar te raken. En met McGregor, Atwell en een prima kindacteur (en veel leuke dieren) kun je het ook nooit fout doen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Beast (2017) 3,5

Alternatieve titel: Jersey Affair, 21 december 2018, 19:09 uur

“Can you keep a secret?”

Uitstekende film. Jessie Buckley is echt een ontdekking, Johnny Flynn is sterk, Jersey is een schitterende locatie en de naargeestige en onheilspellende sfeer is fantastisch. Geweldig werk van Michael Pierce, en ondanks dat er niet heel veel gebeurt zit je toch de hele tijd op het puntje van je stoel. Het whodunnit plot, de regie en het acteerwerk zorgen ervoor dat je geboeid blijft kijken. Er zitten een aantal twists in de film die ik wel zag aankomen, maar het briljante en gruwelijke laatste gedeelte blies mij wel omver. Geweldig gedaan.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Equalizer 2 (2018) 3,0

Alternatieve titel: Eq2, 20 december 2018, 18:40 uur

“There are two kinds of pain in this world. The pain that hurts, the pain that alters.”
“Today, you get to choose.”


Prima sequel rond Robert McCall. The Equalizer 2 kent een wat lange aanloop, en vooral het eerste half uur is het tempo laag en worden er veel nieuwe personages geïntroduceerd. Je moet The Equalizer 2 niet gaan kijken om het plot, maar het charisma van Denzel Washington zorgt er wel voor dat het interessant blijft om naar te kijken.

Het grootste probleem van de film (en ook de eerste film) is de onoverwinnelijkheid en onaantastbaarheid van McCall. Het zorgt ervoor dat er weinig spanning is, en vooral het laatste gedeelte is een afstreeplijstje voor McCall. Alsof hij boodschappen doet bij de Albert Heijn. Dan is de vechtscene met Melissa Leo en twee bad guys interessanter.

» details   » naar bericht  » reageer  

Been So Long (2018) 2,5

20 december 2018, 18:38 uur

Been So Long

Origineel kun je Been So Long wel noemen. Vreemde muzikale intermezzo's, wat romantiek, drama en humor, veel subplots en wisselend acteerwerk, regisseur Krishnan heeft wel een zeer eigenzinnige visie voor zijn film. Soms werkt het, maar soms is het ook gewoon een rommeltje. De chemie tussen Coel en Kene werkt, maar helaas worden er ook nog veel andere subplots bijgesleept. En de muzieknummers zijn redelijk tot zeer matig. Het laatste gedeelte is dan wel weer leuk gedaan.

» details   » naar bericht  » reageer  

BlacKkKlansman (2018) 4,0

19 december 2018, 18:45 uur

“For you it's a crusade. For me it's a job.”

Fantastische film van Spike Lee. Dit is weer echt de politiek geëngageerde en boze Lee, en dat heeft een paar van zijn beste films opgeleverd. Sommigen zullen het prekerig vinden, en zullen het laatste gedeelte te ver vinden gaan. Maar ik heb genoten van BlacKkKlansman, en het is knap dat Lee zo veel genres, personages, verhaallijnen, stijlen en vreemde plotontwikkelingen bijna moeiteloos weet te combineren.

Het samenspel tussen Washington (die net zo klinkt als zijn vader) en Adam Driver is fantastisch, en ook de andere acteurs zijn allemaal ijzersterk op dreef. Er is humor, maar dan wel het soort humor met een zeer donkere ondertoon. De Ku Klux Klan wordt soms geridiculiseerd, maar Lee laat wel zien hoe gevaarlijk en destructief de organisatie is. Ook de Black Panther organisatie wordt niet gespaard, maar zeker een bepaalde scene tegen het einde van de film maakt ontzettend veel indruk. En je snapt gelijk waar de woede en de frustratie vandaan komt. Het zorgt voor één van Spike Lee's beste films in jaren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Malevolent (2018) 2,5

Alternatieve titel: Hush, 18 december 2018, 18:17 uur

“None of the dead come back. But some stay…”

Niet slecht. Dit soort horrorverhalen over ghostbusters zijn natuurlijk al ontelbare keren gedaan, maar het acteerwerk van vooral Florence Pugh zorgt ervoor dat Malevolent interessant blijft om naar te kijken. Niet echt spannend en soms matig uitgewerkt, maar als horrorfilm voldoet het allemaal wel. Dat alles bij daglicht is gefilmd is wel een groot minpunt, want dit soort films wil je toch het liefst in het donker gefilmd zien. Met natuurlijk ook weer een oud krakend huis, en wat martelpraktijken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Battle (2018) 3,0

18 december 2018, 18:08 uur

Battle

Aardige dans/tienerfilm. Battle is ontzettend voorspelbaar en wel heel erg gericht op een tienerpubliek, maar Lisa Teige is sterk, het romantisch subplot werkt uitstekend, de dansscènes zijn goed gechoreografeerd, de muziek is prima gekozen en de Noorse taal is altijd fijn om naar te luisteren. En de laatste 15 minuten zijn erg sterk. Het is allemaal niet erg diepgaand (zeker niet als je ziet wat er allemaal gebeurt), maar vermakelijk is het zeker.

» details   » naar bericht  » reageer  

Outlaw King (2018) 3,5

17 december 2018, 19:10 uur

“Thinking about revenge? It tears on the soul, but it can also be a weapon.”

Prima film over Robert the Bruce. Outlaw King zou je bijna kunnen zien als een sequel op Braveheart, hoewel de toon wel heel anders is. Bombastisch tegenover rauw en realistisch, met Chris Pine die net zoals Mel Gibson de film op bewonderenswaardige wijze draagt. Florence Pugh is ook uitstekend op dreef, en ondanks alle vechtscènes blijft de relatie tussen Robert en Elizabeth, en de chemie tussen Pugh en Pine, mij het meeste bij. Met de schmierende Taylor-Johnson als goede tweede.

» details   » naar bericht  » reageer  

First Reformed (2017) 4,0

16 december 2018, 12:57 uur

“Well somebody's got to do something!”

Wat een magistrale acteerprestatie van Ethan Hawke. In het begin wist ik nog niet precies wat ik kon verwachten van First Reformed, maar na een bepaalde plotontwikkeling (zelfmoord Michael) komt de film eindelijk op gang. Regisseur Paul Schrader heeft ook gewerkt aan het script van Taxi Driver, en dat is te zien. Hoewel het einde van First Reformed geen echte keuze durft te maken, was het voor mij toch een bevredigend einde. Ook door het acteerspel van Hawke en Seyfried, en een bepaalde scene waarin ze bovenop elkaar liggen is briljant.

» details   » naar bericht  » reageer  

Juliet, Naked (2018) 3,5

15 december 2018, 13:48 uur

“Parenting! Sometimes I think I could use a manual.”
“Or tips such as, "Always tell your kids they have siblings."

Fijne film. Charmant en hartverwarmend, woorden die ik niet vaak gebruik. Maar voor een romcom vond ik dit origineel en fris aanvoelen, en dat komt vooral door het script en de chemie tussen de acteurs. Rose Byrne maakt alles beter, en hetzelfde geldt natuurlijk voor Ethan Hawke. Maar ook O’Dowd is sterk op dreef.

Juliet, Naked is lichte kost en kent veel komische momenten (de ziekenhuisscene is ongemakkelijk maar ook hilarisch), maar de film heeft ook een wat donkere ondertoon. De telefoonscene met Hawke en zijn dochter is briljant, en een hoogtepunt in de film. Maar over het algemeen is dit een luchtige, originele en menselijke romcom waar ik van heb genoten.

» details   » naar bericht  » reageer  

Aquaman (2018) 3,5

14 december 2018, 18:49 uur

“My parents made me what I am. I am the protector of the deep.”

Verrassend sterk. Ik zeg verrassend, omdat de DC films tot nu toe vooral teleurstelde. Maar Aquaman is puur entertainment, en het heeft niet die overdreven donkere toon van de overige DC films (met uitzondering van Wonder Woman, niet toevallig ook een sterke film). James Wan heeft precies de juiste balans weten te vinden tussen actie, humor, familiedrama en wat romantiek.

De twee grootste minpunten van Aquaman zijn het nodeloos ingewikkelde script, en het matige CGI actiefestijn op het laatst. Vooral Dafoe lijkt soms wel een wandelende Wikipedia-pagina, zoveel moet hij uitleggen. En de dialogen zijn soms wel heel corny (hetzelfde geldt voor de muziek), maar gelukkig heeft de film acteurs als Dafoe, Kidman, Wilson en Heard hiervoor ingehuurd. De verschillende werelden die Wan heeft gecreëerd zien er allemaal schitterend uit, en je komt soms ogen tekort om alles te registreren. Ga dit zien op een zo’n groot mogelijke scherm. Momoa en Heard zijn ook een verrassend leuk koppel, en het is gemakkelijk juichen voor dit duo. Het actierijke gedeelte in Italië is één groot hoogtepunt, en een bepaalde scene met Heard en wijnflessen is visueel schitterend gedaan. Karakterontwikkeling, humor en lekkere actie komen hier perfect samen. Meer van dit graag.

» details   » naar bericht  » reageer  

Mowgli (2018) 3,0

Alternatieve titel: Mowgli: Legend of the Jungle, 13 december 2018, 18:37 uur

“I think we can all agree, Mowgli, that you are something the jungle has never seen before.”

De schitterende animatiebeelden en het aardige verhaal kunnen niet verbloemen dat Mowgli een beetje als mosterd na de maaltijd aanvoelt. Andy Serkis heeft het verhaal wel zijn eigen gemaakt, en het Jungle Book verhaal is in zijn handen bepaald geen onschuldig sprookje. Dit is geen Disney film, en zeker geen film voor kinderen. Vooral een bepaalde scene rond een albino vos (Booth) is misselijkmakend.

Interessant en vermakelijk is het zeker, maar vooral het tweede gedeelte is soms ook rommelig en een beetje vreemd. Vooral de scènes rond Mowgli, die een tijdje tussen de mensen leeft, is niet bijster interessant. Het personage gespeeld door Matthew Rhys werkt ook totaal niet, en hetzelfde geldt voor Serkis's pogingen om de gezichten van de acteurs te projecteren op de dieren. Het einde voelt gehaast aan, maar het is al met al wel goed gedaan en nog best emotioneel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Welcome Home (2018) 2,0

13 december 2018, 18:33 uur

Welcome Home

Matig. Aaron Paul doet het aardig en Ratajkowski is een prachtige actrice, maar dit is zo inspiratieloos en slecht dat ik me afvraag of ze het script wel echt gelezen hebben. Of gewoon zin hadden in een lekkere vakantie op het schitterende Italiaanse platteland. Ratajkowski moet zoveel mogelijk uit kleren, en Paul moet vooral heel chagrijnig en creepy kijken. Scamarcio is een eendimensionale bad guy waar je alleen maar met plaatsvervangende schaamte naar kunt kijken. Net zoals de twist op het einde.

» details   » naar bericht  » reageer  

Sorry to Bother You (2018) 4,0

12 december 2018, 20:37 uur

“This place is fucking nuts.”
“Thank you for the backhanded compliment.”


Sorry to Bother You barst van de energie en is origineel, eigenzinnig en knap gemaakt. Beginnend regisseur Boots Riley heeft zoveel ideeën die hij in zijn film wil stoppen dat ik me afvroeg of tijdens het filmen zijn hoofd niet geëxplodeerd is. Vreemde stijlkeuzes, een weird einde, Tessa Thompson met haar grote oorbellen, half mannen/half paarden met onder andere de stem van Forest Whitaker, een cocaïne snuivende Armie Hammer, een waanzinnig rapnummer, Oswalt en Lily James die als "witte" voice-overs optreden voor Stanfield en Thompson etc. Het komt allemaal langs. Veel verschillende genres en stijlkeuzes, maar voor mij werkte het geweldig.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Ballad of Buster Scruggs (2018) 4,0

11 december 2018, 18:34 uur

“Don't let my white duds and pleasant demeanor fool ya. I, too, have been known to violate the statutes of man... and not a few of the laws of the Almighty!”

Een echte Coen’s film. Zes verhalen, zich afspelend in het Wilde Westen, met allemaal zo hun eigen sfeer, toon en opzet. Maar allemaal hebben ze de echte Coen cocktail van kleurrijke personages, vreemde en donkere humor, hard geweld, muziek en soms ook een zeer donkere ondertoon. Verhaal één met Blake Nelson, verhaal vier met Tom Waits en vooral verhaal vijf met Zoe Kazan springen er in positieve zin uit, en het verhaal rond Kazan, Hines en Heck durf ik zelfs wel briljant te noemen. De andere drie verhalen leveren ook sterke momenten op, en saai kun je een verhaal van de Coen broers sowieso nooit noemen.

» details   » naar bericht  » reageer  

BuyBust (2018) 3,0

11 december 2018, 18:30 uur

BuyBust

Aardige actieknaller. De vechtchoreografie is soms niet al te best, en alleen Anne Curtis weet er nog wat van te maken. Voor de rest is het veel knokken, met een aantal onrealistische en soms ronduit belachelijk uitziende vechtscènes. Maar de setting is fantastisch gekozen, de sfeer is donker en naargeestig, en hoofdrolspeelster Curtis zorgt ervoor dat je nog een beetje meeleeft met één personage. Het verhaal is matig en je weet precies wie het overleeft (en wanneer er weer iemand doodgaat), maar vermakelijke onzin is het allemaal wel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Vozvrashchenie (2003) 4,0

Alternatieve titel: The Return, 9 december 2018, 18:28 uur

Vozvrashchenie

Indrukwekkend. Vozvrashchenie kruipt langzaam onder je huid, en zeker in het begin moest ik er even inkomen. Maar de relatie tussen een vader en zijn twee zoons wordt intrigerend neergezet, en het mooie is dat je op verschillende manieren naar deze relatie kan kijken. In het begin lijkt het erop dat de vader een verschrikkelijk monster is die zijn kinderen terroriseert, maar ik zag ook al snel iets anders.

Ik zag een vader die zijn kinderen niet heeft zien opgroeien en moeilijk zijn emoties toont, en eigenlijk alleen met harde hand zijn kinderen probeert op te voeden. Hij weet niet beter. De jongste zoon is niet de makkelijkste, wat ook niet helpt. Het is wel interessant dat de vader harder voor zijn timide en meegaande oudste zoon is, dan voor zijn assertieve en tegenstribbelende jongste zoon. Het laatste gedeelte is hartverscheurend, en regisseur Zvyagintsev moet de complimenten krijgen voor de schitterende cinematografie en sets. Grauw, maar bloedmooi.

» details   » naar bericht  » reageer  

City Lights (1931) 4,0

9 december 2018, 12:49 uur

“You can see now?”
“Yes, I can see now.”


Sterke film weer van Chaplin. Het is altijd interessant om te lezen hoeveel werk, tijd en frustratie het heeft gekost om City Lights te maken, en Chaplin heeft zijn medeacteurs echt tot waanzin gedreven. Maar het resultaat mag er zijn, en vooral de bokswedstrijd is geniaal gemaakt. De band tussen the Tramp en the Blind Girl is mooi, en Chaplin en Cherrill weten met alleen hun gezichtsuitdrukkingen al veel emotie over te brengen. De laatste scene is ontroerend, maar daarnaast valt er ook weer ongelooflijk veel te lachen om City Lights. De combinatie van humor en een onderliggende maatschappijkritische boodschap maakt de films van Chaplin zo sterk.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Master (2012) 4,0

9 december 2018, 12:47 uur

“If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world.”

Uitstekende film weer van P.T. Anderson. Ik moest een beetje wennen aan zijn films, maar de laatste jaren begin ik zijn films steeds meer te waarderen. Een herziening van Magnolia en Boogie Nights deed wonderen, en Phantom Thread was ook een voltreffer.

The Master is een showcase voor acteerkanonnen als Hoffman, Phoenix en Adams, en in sommige scènes zat ik met ingehouden adem naar deze acteurs te kijken. Hoffman en Phoenix samen in een donker kamertje, samen in een cel, Adams op het laatst met dat stalen gezicht etc. Het is genieten geblazen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende sets en cinematografie. The Master is een visueel feestje.

» details   » naar bericht  » reageer  

Midnight Cowboy (1969) 3,0

8 december 2018, 18:34 uur

“I'm walking here! I'm walking here!”

Uitstekend acteerwerk van Voight en Hoffman zorgen ervoor dat Midnight Cowboy boeiend en vermakelijk blijft om naar te kijken. Want de film zelf viel wat tegen, en de avonturen van Joe in New York zijn niet altijd even interessant. De American Dream ontaardt in een desillusie voor Joe, en de vrolijke en naïeve cowboy verandert al snel in een gedesillusioneerde en tragische sjacheraar. Met het groezelige New York uit de jaren 70 als naargeestige setting. Het hartverscheurende einde is ijzersterk gedaan, en Voight en Hoffman kunnen niet genoeg geroemd worden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Too Late (2015) 4,0

8 december 2018, 18:32 uur

Too Late

Uitstekende film. Een vleugje Tarantino, maar regisseur Dennis Hauck zorgt er wel voor dat Too Late echt zijn stempel draagt. Knap voor een beginnend regisseur. De film bestaat uit vijf lange takes die uiteindelijk één verhaal vormen. Niet in chronologische volgorde, maar tegen het einde passen wel alle puzzelstukjes.

Alle vijf de takes zijn ook echt onderscheidend qua toon en karakter, en vooral de melancholische derde take rond Samson (de geweldige Hakwes) en Dorothy (Reed) is sterk. Maar ook de kolderieke en harde tweede akte en de vierde akte (eigenlijk het eindpunt van het verhaal) zijn sterk. Triest, hard, waanzinnig, grappig etc. Hauck laat met Too Late zien een veelbelovend regisseur te zijn.

» details   » naar bericht  » reageer  

Broken Flowers (2005) 3,5

8 december 2018, 12:13 uur

“Hello, beautiful.”

Mooi. Jim Jarmusch is een regisseur waar ik eigenlijk iedere film van wil zien omdat hij echt de tijd neemt voor het verhaal dat hij wil vertellen, en de personages altijd voorop stelt. Zijn films zijn traag, maar nadat ze zijn afgelopen blijf ik er altijd nog wel een tijdje aan denken.

Ook Broken Flowers is weer een film die langzaam onder je huid gaat zitten, en scènes worden echt tot het uiterste uitgesponnen. Vaak komt alleen het markante hoofd van Bill Murray in beeld zonder dat er voor de rest veel gebeurd. Maar uiteindelijk kom je er wel achter dat Don door zijn reis met de neus op de feiten wordt gedrukt. Of hij nu een zoon heeft of niet, Broken Flowers laat zien dat Don te lang alles voor lief heeft genomen, en eigenlijk als een zombie door het leven is gegaan.

» details   » naar bericht  » reageer  

After Hours (1985) 3,5

8 december 2018, 12:10 uur

“I'll probably get blamed for that.”

Prima film van Scorsese. Geen maffiafilm of drama, maar een soms bijna screwball-achtige komedie. Afer Hours heeft ook een scherp kantje, maar door alle kleurrijke figuren die Paul tegenkomt, en de manier waarop alles steeds misgaat voor hem, blijft de film leuk om naar te kijken. De donkere straten van New York kent Scorsese natuurlijk op zijn duimpje, en het geeft After Hours ook een wat dromerige sfeer waarin alles kan gebeuren. In de nacht komen de vreemde en kleurrijke figuren tevoorschijn, en Scorsese weet er over het algemeen een zeer vermakelijke film van te maken.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Magnificent Ambersons (1942) 3,0

7 december 2018, 18:25 uur

“My gosh, the old times are certainly starting all over again.”

Redelijke filmklassieker. Het probleem van The Magnificent Ambersons is het rommelige en nodeloos ingewikkelde script, en het voelt allemaal gehaast aan. Je krijgt niet echt de tijd om een band op te bouwen met de personages, en de 88 minuten gaan (te) snel voorbij. Veel personages worden geïntroduceerd, maar geen één weet een blijvende indruk achter te laten. Hoewel Anne Baxter wel een sterke en charismatische actrice is, maar hier wordt te weinig gebruik van gemaakt. De regie is wel sterk, en ook het einde is uitstekend.

» details   » naar bericht  » reageer  

Funny Girl (1968) 3,5

7 december 2018, 18:23 uur

“I'm a bagel on a plate full of onion rolls!”

Prima musical. Ik ben eigenlijk niet zo bekend met het werk van Barbra Streisand, maar Funny Girl laat zien wat voor superster ze is. Ze zit in iedere scene, dus ze moet wel goed zijn wil de film slagen. Maar het charisma van Streisand spat van het scherm, en ook de muzieknummers en de production design zijn van de hoogste kwaliteit. De film is te lang en een bepaalde verhaallijn rond Omar Sharif is niet al te interessant, maar gelukkig heeft Funny Girl genoeg sterke punten. Een mooie laatste film van William Wyler.

» details   » naar bericht  » reageer  

Apollo 13 (1995) 4,0

6 december 2018, 18:34 uur

“Houston, we have a problem.”

Uitstekende film rond de Apollo 13 missie, die niet helemaal vlekkeloos verliep (een understatement). Tom Hanks is natuurlijk perfect in dit soort rollen, en alle andere acteurs zijn ook goed op dreef. Paxton, Bacon, Harris, Sinise etc. Dit zijn acteurs die je wel om een boodschap kan sturen. Ron Howard weet de ruimtemissie ook indrukwekkend en spannend in beeld te brengen, en de manier waarop alles misgaat levert nagelbijtende momenten op. Ondanks dat je uitkomst al weet.

» details   » naar bericht  » reageer  

Assault on Precinct 13 (1976) 3,5

6 december 2018, 18:32 uur

“There are no heroes anymore, Bishop. Just men who follow orders.”

Sterke klassieker. Rauw, sfeervol en spijkerhard, Assault on Precinct 13 is een film die rustig op gang komt, om daarna te veranderen in ijzingwekkende actiefilm met een verlaten politiebureau als setting. Een uitstekende keuze, want het geeft de film precies de claustrofobische en ijzingwekkende sfeer die het nodig heeft.

Stoker en Joston zijn uitstekend, maar het is actrice Laurie Zimmer die toch wel de meeste indruk maakt als de ijskoude, sterke en soms onbedoeld grappige Leigh. Heerlijk hoe ze in haar arm wordt geschoten en doodleuk doet alsof het een schaafwondje is. Het geeft aan wat voor film Assault is, en in wat voor wereld de personages leven. Dit is geen plaats voor doetjes of schrikachtige personen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Out of Africa (1985) 3,0

6 december 2018, 12:37 uur

“You've ruined it for me, you know.”
“Ruined what?”
“Being alone.”


Aardige klassieker. Out of Africa is veel te lang en er gebeurd eigenlijk niet zo heel veel, maar de muziek van John Barry en de schitterende beelden van het Afrikaanse landschap maken veel goed. Het grootste probleem dat ik met de film heb is waarom hij überhaupt gemaakt is. Wat maakt het verhaal van Karen Blixen zo bijzonder? Na het zien van de film ben ik er nog steeds niet achter. Streep doet ook weer aan overacting, en door dat verschrikkelijke accent wilde ik bijna het geluid uitzetten. Gelukkig raakte ik er aan gewend, want ik had de schitterende muziek van John Barry niet willen missen. En Redford is weer eens uitstekend.

» details   » naar bericht  » reageer  

All That Heaven Allows (1955) 3,5

5 december 2018, 19:23 uur

“Cary, let's face it: you were ready for a love affair, but not for love.”

Prima klassieker. All That Heaven Allows is een ouderwetse romcom/melodrama, en de film laat zien hoe het moet. De film ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en vooral de sets zijn indrukwekkend. En de kleuren spatten van het scherm. Rock Hudson en Jane Wyman hebben ook een mooie chemie, hoewel ik wel een beetje moest wennen aan het ingetogen acteerwerk van de twee. De passie spat er niet vanaf, maar dat past ook wel bij de personages en de tijdsgeest.

» details   » naar bericht  » reageer  

Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) 4,0

5 december 2018, 19:21 uur

“A minute ago this was the safest job in the world. Now it's turning into a bad day in Bosnia.”

De eerste film van Guy Ritchie, en het mooie is dat Lock, Stock and Two Smoking Barrels ook echt aanvoelt als een Ritchie film. Het is knap dat je als jonge filmmaker al zo je eigen visie hebt, en het zelfvertrouwen spat van het scherm af. Er worden weer ongelooflijk veel personages geïntroduceerd (op Ritchie’s kenmerkende en onnavolgbare wijze), en het speelt zich allemaal weer af in het criminele circuit. Hoewel Lock, Stock wel een andere toon heeft dan bijvoorbeeld Snatch. Het draait uiteindelijk allemaal wel weer om geld, drugs en wapens. En veel droge Britse humor, wat ik altijd wel kan waarderen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Fast Times at Ridgemont High (1982) 3,5

4 december 2018, 18:27 uur

“That kid's been stoned since the third grade!”

Leuk. Vooral de scènes tussen Spicoli en zijn leraar mr. Hand zijn goud, en ik snap ook wel dat veel tieners rode oortjes kregen van een bepaalde scene met Phoebe Cates. Voor de rest is Fast Times at Ridgemont High echt een ouderwetse high school komedie die door het slimme script van Cameron Crowe, de regie van Heckerling en de acteerprestaties wel boven de middelmaat uitstijgt. Jason Leigh, Reinhold, Backer, Romanus, Cates, Walston etc. Allemaal zijn ze sterk op dreef. Maar Sean Penn stijgt er toch wel bovenuit als Spicoli.

» details   » naar bericht  » reageer  

Heavenly Creatures (1994) 3,5

4 december 2018, 18:25 uur

“We have decided how sad it is for other people that they cannot appreciate our genius.”

Uitstekende film. Ik zou graag zien dat Peter Jackson weer teruggaat naar dit soort kleinschalige, intieme, donkere en wat vreemde films, want je ziet aan alles dat Heavenly Creatures een passieproject is van hem.

Het is een scherp en donker coming of age verhaal, maar Jackson zorgt er ook voor dat de film op bepaalde momenten grappig, absurd en zeer eigenzinnig is. Dat komt ook door Lynskey en een jonge Kate Winslet, die op een natuurlijke manier twee tieners weten neer te zetten die naar vrijheid hunkeren, maar steeds door de mensen in hun omgeving in een bepaald keurslijf worden gestopt. Totdat het uiteindelijk explodeert in een laatste gedeelte waarin je ziet wat voor fantastisch regisseur Jackson is.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Crush (1993) 3,0

3 december 2018, 18:54 uur

“Nick, ever do a virgin?”

Blijft leuk. Alicia SIlverstone is ijzersterk als aantrekkelijke, sluwe en manipulatieve tiener die haar zinnen zet op de veel oudere Nick (Elwes). En geen afwijzing accepteert, wat voor een aantal spannende en extreme scènes zorgt. De bijenscene is wel een klassieker. Het is gemakkelijk om het gedrag van Darian te veroordelen, maar Silverstone gooit al haar charmes en charisma in de strijdt. En ze laat (net zoals in Clueless) zien dat je onmogelijk een hekel aan haar kan krijgen. Dat is belangrijk, want het zorgt ervoor dat The Crush geen eendimensionaal stalker filmpje is.

» details   » naar bericht  » reageer  

Melancholia (2011) 3,5

3 december 2018, 18:53 uur

“The earth is evil. We don't need to grieve for it.”

Bijzondere film. Ik ben geen groot fan van Lars von Trier, maar Melancholia is één van zijn beste films. De beginscènes alleen al zijn geweldig, en het acteerwerk van Dunst, Gainsbourg en alle andere acteurs is fenomenaal. Het verhaal kun je in twee hoofdstukken opbreken (Justine en Claire), en vooral het tweede gedeelte is fantastisch. Het eerste gedeelte duurt wat lang en ik begon me te irriteren aan sommige personages. Maar zodra Gainsbourg haar eigen verhaal krijgt wordt het beter, en de botsing tussen twee de planeten begint een wat grotere rol te krijgen. Met het hartverscheurende einde als mooi slotstuk.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Last Picture Show (1971) 4,0

2 december 2018, 14:05 uur

“One thing I know for sure. A person can't sneeze in this town without somebody offering them a handkerchief.”

Schitterende klassieker van Peter Bogdanovich. The Last Picture Show neemt zijn tijd om een mooi beeld te schetsen van een klein stadje in verval. Jongeren dromen van meer, ouderen komen niet meer weg, winkels sluiten, vertier is er weinig en de verveling slaat toe. Geweldig hoe Bogdanovich Anarene, Texas heeft weergegeven, en de zwart-wit beelden zorgen alleen maar voor nog meer sfeer.

Bottoms en Bridges zijn uitstekend als twee vrienden die steeds meer uit elkaar groeien, en Shepherd zet ook een interessante rol neer als het mooiste meisje van de school/stad. Dat weet ze zelf ook wel en ze kan heel manipulerend en sluw zijn, maar achter die façade gaat ook een grote onzekerheid schuil. Net zoals bij alle personages, want de toekomst ziet er voor de meeste niet al te rooskleurig uit. Het laatste gedeelte laat zien dat het stadje echt aan het uitsterven is (de bioscoop sluit zelfs), en dat laatste shot van het gezicht van Bottoms spreekt boekdelen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Pride & Prejudice (2005) 4,0

Alternatieve titel: Pride and Prejudice, 2 december 2018, 14:02 uur

“Only the deepest love will persuade me into matrimony, which is why I will end up an old maid.”

Geweldige film. Kostuumfilms kunnen zich soms iets te serieus nemen, maar als er zoals in Pride & Prejudice ook een komische en vileine ondertoon in zit dan is het genieten geblazen. De eerste scene tussen Elizabeth en Mr. Darcy is hier een goed voorbeeld van, en Knightley (bijna nergens beter) en Macfadyen lijken wel geboren te zijn voor dit soort rollen. De kostuums, sets en weidse landschappen geven Pride & Prejudice ook dat echte Engelse 18de-eeuwse sfeertje. Eén van Jane Austen’s beste boeken levert ook één van de beste films op gebaseerd op haar boeken.

» details   » naar bericht  » reageer  

High Noon (1952) 4,0

Alternatieve titel: Klokslag 12, 1 december 2018, 18:05 uur

“Don't try to be a hero! You don't have to be a hero, not for me!”

Geweldige Western. High Noon heeft een geweldige sfeer, en de (bijna) real time waarin we alles zien zorgt voor een ijzingwekkende spanning. Het tempo is laag, maar de spanning wordt steeds verder opgevoerd. High Noon is daarnaast ook een mooi verhaal over de hypocrisie en verschillende belangen in zo'n klein stadje.

Will Kane vraagt om hulp in zijn strijd tegen Frank Miller en zijn drie kornuiten, maar de mensen hebben allemaal zo hun redenen om hem niet te helpen. Ik moest even wennen aan Gary Cooper, maar tegen het einde van de film vond ik hem steeds beter op dreef. Aan Grace Kelly hoef ik nooit te wennen, en ook de andere acteurs zijn allemaal geweldig. De muziek/score is fantastisch, en de regie van Zinnemann is zeer effectief. Met het actievolle einde als sterke afsluiter.

» details   » naar bericht  » reageer  

Cape Fear (1991) 3,5

1 december 2018, 18:03 uur

“Counselor! Come out, come out, wherever you are!”

Uitstekende film van Scorsese. De Niro is geweldig als Max Cady, en ook Lange en Lewis doen het goed. De setting (vooral op het laatst) en de cinematografie zorgen voor een ijzingwekkende sfeer, en de spanning wordt vooral op het laatst tot het uiterste opgevoerd. Minpunt is Nick Nolte, die een wat saaie (misschien wel de bedoeling?) rol heeft en er ook weinig kleur aan weet te geven. Scorsese weet vooral in het middengedeelte de spanning ook niet vast te houden, en vooral het gedoe tussen De Niro en Lewis werkt niet echt. Maar alles wordt in het laatste gedeelte goedgemaakt. Met een fabelachtige laatste scene.

» details   » naar bericht  » reageer  

Cool Runnings (1993) 3,5

1 december 2018, 12:40 uur

“Feel the rhythm! Feel the rhyme! Get on up, its bobsled time! Cool Runnings!”

Blijft leuk. Het verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het wel waargebeurd moet zijn, en Cool Runnings straalt aan alle kanten plezier uit. De acteurs zijn goed, en ieder personage heeft wel zo zijn moment in de schijnwerpers. Cool Runnings laat zien dat een goede casting goud waard kan zijn. Net zoals de juiste muziek, want de score van Hans Zimmer is weer eens fantastisch. En de laatste scene met de Jamaicaanse bobsleeërs, die met hun bobslee over de finish lopen, blijft een kippenvel momentje.

» details   » naar bericht  » reageer