menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van IH88. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019

Transformers: The Last Knight (2017) 3,0

gisteren om 20:41 uur

“And now two worlds colliding, only one survives.”

Ik heb wel een zwak voor de Transformers franchise. Het is belachelijk, bombastisch, soms pijnlijk ongrappig en eigenlijk één grote actiespektakel zonder opbouw of verhaal. Maar het feit dat de film tweeënhalf uur lang vermakelijk blijft laat zien dat Michael Bay ook een aantal dingen goed doet.

De actie is wat overzichtelijker gefilmd dan de vorige films en het laatste gedeelte is zelfs spectaculair. Gelukkig neemt de film zich ook niet te serieus. Net zoals de acteurs, en vooral Hopkins, Turturro en sommige stemacteurs hebben de grootste lol. Wahlberg en Haddock vormen ook een leuk koppel. Dat sommige subplots nergens heengaan en de Decepticons (en Megatron) wel heel gemakkelijk worden verslagen neem ik dan op de koop toe.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Shadow Dancer (2005) 3,5

Alternatieve titel: Shadows in the Sun, afgelopen dinsdag om 20:37 uur

“Typewriters make you think about the words you choose more carefully, because you can't erase them with the push of a button.”

Aardige film met een lekkere lome sfeer, Toscane als locatie en acteurs die duidelijk de tijd van hun leven hebben gehad. Jackson, Keitel, Forlani en Giannini hebben samen een fijne chemie en vooral Keitel heeft duidelijk plezier in het spelen van een oude schrijver met een writers block. Het verhaal is voorspelbaar, maar bovenstaande pluspunten zorgen ervoor dat het vermakelijk blijft om naar te kijken. Je hebt als kijker gelijk zin om met een biertje in de zon te gaan zitten en te genieten van alles om je heen. Met Forlani naast je, wat wil je nog meer?

» details   » naar bericht  » reageer  

Zimna Wojna (2018) 4,0

Alternatieve titel: Cold War, afgelopen zondag om 20:32 uur

“Now I'm yours. For ever and ever.”

Knap gemaakte film van Pawlikowski. Zimna Wojna laat zien in wat voor wereld de Oost-Europeanen moesten leven net na de Tweede Wereldoorlog, en in de jaren 50 en 60. Maar de film is nog meer een verhaal over de onmogelijke liefde tussen Wiktor en Zula.

Met elkaar leven lukt niet, maar ze kunnen ook duidelijk niet zonder elkaar. Door omstandigheden en het politieke klimaat lukt het ze niet om rustig samen te leven, maar ook door hun botsende karakters. Knap gespeeld door Kot en Kulig. De cinematografie is schitterend, en ook de production design, kostuums en muziek zorgen voor een sfeervolle en zwaarmoedige film. Het einde is wel heel pathetisch en zwaarmoedig, maar aan de andere kant had ik ook niet anders verwacht.

» details   » naar bericht  » reageer  

IO (2019) 2,5

Alternatieve titel: IO: Last on Earth, afgelopen zondag om 15:25 uur

“We have learned to fear our planet and fled to the stars in search of a new one. But the fascination for other worlds could not turn my eyes away from the beauty of our home.”

Aardige film. IO is meer een dramafilm dan sci-fi, en mensen die dat liever andersom hadden gezien zullen teleurgesteld zijn. Maar ik vond het verhaal rond Sam wel interessant, en Qualley acteert ook goed. Het probleem van de film is dat het script te veel steken laat vallen en dat de onderliggende boodschap – we moeten zo lang mogelijk blijven vechten voor het leefbaar houden van onze planeet- pas op het laatst echt goed naar voren komt. Ik had graag willen zien hoe het nu verder gaat met Sam en Micah (Mackie), en de film eindigt net op het moment dat het interessant begon te worden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Wildlife (2018) 3,5

afgelopen zondag om 12:39 uur

Wildlife

Knap regiedebuut van Paul Dano. Hij heeft gekozen voor een onvervalst familiedrama, en het script dat hij samen met Zoe Kazan heeft geschreven zit knap in elkaar. Geen grootse gebaren of emotionele uitbarstingen, maar een intiem en ingetogen verhaal over een familie dat steeds verder uit elkaar valt. Met zoon Joe als protagonist, en acteur Oxenbould zorgt er zonder al te veel woorden voor dat je meeleeft met Joe. Mulligan en Gyllenhaal zijn perfect gecast als ouders, en kijk tijdens de laatste scene vooral naar het gezicht van Mulligan. Briljant acteerwerk. De schitterende beelden van het landschap van Montana maakt het allemaal af.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bankier van het Verzet (2018) 3,0

Alternatieve titel: The Resistance Banker, afgelopen zondag om 12:37 uur

Bankier van het Verzet

Nederlandse films en de Tweede Wereldoorlog, het blijft een goede combinatie. Bankier van het Verzet past ook weer perfect in deze traditie, en het is een verhaal dat verrassend genoeg nu pas wordt verfilmd. Want het verhaal over een stel bankiers, die geld proberen door te sluizen naar het verzet en op andere manieren de nazi’s proberen dwars te zitten, is een intrigerend stukje Nederlandse geschiedenis.

Verzetshelden, een plan dat op ieder moment mis kan gaan, verraad, onverwachte hulp, moord etc. Alles zit er weer in. Het verhaal klinkt misschien niet al te spannend, maar de regisseur en de acteurs weten op bepaalde momenten een ijzingwekkende spanning te creëren. Knap werk van Atsma, Derwig, Bokma, Thiry en Ouwerkerk.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Death of Stalin (2017) 3,5

afgelopen zaterdag om 18:39 uur

“Long Live Stalin!”
“Stalin's Dead! Malenkov's in charge!”
“Long live Malenkov!”


Heerlijke satire die zich afspeelt rond het overlijden van Josef Stalin. Al zijn vertrouwelingen willen de macht overnemen, en The Death of Stalin ontvouwt zich tot een zeer zwarte komedie waarin iedereen elkaar manipuleert en te slim af probeert te zijn. Over een moord hier en daar wordt ook niet moeilijk gedaan.

Het is vreemd om al die bekende Amerikaanse en Engelse acteurs Russen te zien spelen, maar omdat het satire is en niet alles even serieus wordt genomen kon ik er wel in meegaan. Acteurs als Buscemi, Considine, Tambor, Beale, Isaacs en Kurylenko hebben de grootste lol, en ze weten wel raadt met de vlijmscherpe en briljante dialogen die ze voorgeschoteld krijgen. De scriptschrijvers waren in topvorm.

» details   » naar bericht  » reageer  

Apostle (2018) 3,5

afgelopen zaterdag om 12:16 uur

Apostle

Sfeervolle horror/thriller van Gareth Evans. Evans neemt zijn tijd om het verhaal rustig op te bouwen, en je zou kunnen zeggen iets te veel tijd. Maar de sfeervolle setting, het intrigerende verhaal en het sterke acteerwerk zorgen ervoor dat je wel geïnteresseerd blijft kijken. Stevens, Boynton, Lewis Jones (schmiert er aardig op los), Sheen en de andere acteurs zijn uitstekend op dreef, en als in het tweede gedeelte de gekte losbarst dan gaat het ook echt los. Horrorachtige momenten waar je met een zeer ongemakkelijk gevoel naar zit te kijken, gecombineerd met ook nog wat fantasie en drama.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Enfermedad del Domingo (2018) 3,5

Alternatieve titel: Sunday's Illness, afgelopen zaterdag om 12:14 uur

La Enfermedad del Domingo

Uitstekende film over een moeder en dochter die elkaar na 35 jaar geen contact weer ontmoeten. Op initiatief van de dochter, en langzaamaan kom je erachter waarom ze het contact weer wil aanhalen. Het moment dat duidelijk wordt waarom ze haar moeder nodig heeft is indrukwekkend, en de laatste scene in het water is hartverscheurend. Lennie en Sánchez zijn geweldig. Soms had ik het gevoel dat de film zich zou ontwikkelen tot een thriller, maar uiteindelijk is dit een dramafilm die keihard binnenkomt. Complimenten ook voor de regie en de gekozen locatie. Fantastisch gedaan.

» details   » naar bericht  » reageer  

Support the Girls (2018) 3,0

afgelopen vrijdag om 19:09 uur

“I started this day off crying, so if you ask me, laughing is progress.”

Leuk. Dit soort 'slice of life' verhalen kan ik altijd wel waarderen. Support the Girls is tragisch en heeft veel dramatische momenten, maar de film is ook grappig en hoopvol. In Support the Girls volgen we voor een dag een stel (schaars geklede) vrouwen die in een sportbar werken, en proberen om zoveel mogelijk geld te verdienen door te flirten met de mannen (en vrouw) die er langskomen. Er zitten veel vaste gasten in de bar dus ze doen het goed. Het klinkt niet al te bijzonder, maar het wordt door de regisseur en de actrices vermakelijk neergezet. Humoristisch, oprecht en levensecht. Vooral Regina Hall, Richardson en McHayle zijn uitstekend op dreef.

» details   » naar bericht  » reageer  

Blindspotting (2018) 4,0

afgelopen vrijdag om 19:03 uur

“Do me a favor. I got three days left on this probation. When you got that gun on you, just don't tell me about it. Plausible deniability.”

Uitstekende film van Estrada. Rauw, hard en tragisch, maar ook grappig, speels en eigenzinnig. Qua regie en editing lijkt Blindspotting soms op Sorry to Bother You of een Spike Lee film, maar de film heeft wel zijn geheel eigen vibe. Met uitstekend acteerwerk van Diggs en Casal, en ook Gavankar doet het goed als vriendin/baas van Colin.

Blindspotting probeert actuele, sociale en raciale problemen in Amerika aan te kaarten, maar Estrada doet dat wel op geheel eigen wijze. En het werkt geweldig. Met ook nog een rapscéne op het laatst die hartverscheurend is, maar tegelijkertijd ook belachelijk en zelfs grappig. Dat het werkt laat het vakmanschap en het talent van Estrada en de acteurs zien.

» details   » naar bericht  » reageer  

Hell Fest (2018) 2,0

14 maart, 20:02 uur

“That same guy has been following us the entire night!”

Matige slasherfilm. Hell Fest heeft best een aardig uitgangspunt met een moordenaar die actief is in een horror-themed attractiepark, en het begin is veelbelovend. Maar zodra we kennis maken met de hoofdrolspelers gaat het mis, en het grootste minpunt is dat de moorden zo inspiratieloos in beeld worden gebracht. Saai bijna, wat een grote doodzonde is binnen het genre. Forsyth is wel een aardige final girl, en het feit dat je niet te weten komt wie de moordenaar is, is ook wel origineel gedaan. Frustrerend, maar gelukkig wordt er niet voor een vergezochte of juist voor de hand liggende keus gekozen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Den Skyldige (2018) 4,0

Alternatieve titel: The Guilty, 14 maart, 19:58 uur

Den Skyldige

Uitstekende film. Onze Deense vrienden hebben een patent op donkere en naargeestige politiethrillers, en Den Skyldige is ook weer een pareltje. Het plot zit simpel in elkaar en alles is op één locatie gefilmd, maar de uitvoering is perfect. Dat komt ook door het acteren van Cedergren, en zelfs tijdens de stille momenten zit je soms met zweethanden op het volgende telefoontje te wachten. De twist tegen het einde van de film kwam voor mij onverwacht, en het is knap hoe geloofwaardig en spannend regisseur Gustav Möller het 88 minuten lang weet te houden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Jeune Femme (2017) 3,0

Alternatieve titel: Montparnasse Bienvenüe, 14 maart, 12:50 uur

Jeune Femme

Dertig jaar, een relatie die net op de klippen is gelopen, dakloos, geen vrienden en zonder baan of geld... Paula heeft zich waarschijnlijk wel eens beter gevoeld. Er zijn al vaker films gemaakt over dit soort specifieke problemen, en Jeune Femme brengt ook weinig nieuws onder de zon.

Maar het is interessant om Paula te blijven volgen wanneer ze langzaamaan weer wat grip op haar leven probeert te krijgen. Ze zwelgt even in zelfmedelijden, maar ze pakt al snel de draad weer op en gaat op zoek naar werk en wat ze wil in haar leven. Knap geacteerd door Dosch, die Paula met een bepaalde oprechtheid en menselijkheid weet te spelen, maar er ook voor zorgt dat we om haar kunnen lachen.

» details   » naar bericht  » reageer  

All about Nina (2018) 3,0

13 maart, 20:55 uur

“Get your act together, Nina!”

Fantastische acteerprestatie van Winstead. All About Nina is als film redelijk standaard en niet alle personages en acteurs zijn even sterk, maar Winstead zorgt ervoor dat het boeiend blijft om naar te kijken. Zelfs als ze gewoon tegen zichzelf in de spiegel aan het praten is. Het verhaal over een zelfdestructieve en met een jeugdtrauma rondlopende komediante is redelijk voorspelbaar, en je zit eigenlijk te wachten op de onvermijdelijke meltdown en het inkeermoment. In een fantastische scene komt dan uiteindelijk alle woede en het verdriet eruit, en Winstead weet het perfect te spelen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Madeline's Madeline (2018) 3,0

13 maart, 20:53 uur

“Jung says that, "In all chaos, there is a cosmos. In all disorder, a secret order. The pendulum of the mind swings between sense and nonsense, not between right and wrong."”

Bijzonder, eigenzinnig en artistiek. Regisseur Josephine Decker heeft met Madeline's Madeline een unieke film gemaakt, en de grootste kracht van de film is dat Decker zich geen beperkingen heeft opgelegd (of beperkingen opgelegd heeft gekregen) en al haar fantasie en talent in de film kan stoppen.

Net zoals de acteurs, die duidelijk veel improviseren (wat wel toepasselijk is) en ijzersterk acteren. Howard is een regelrechte openbaring. De eerste 20 minuten moest ik er wel even inkomen, maar het verhaal rond een geestesziek persoon en een improvisatie show is intrigerend. Het camerawerk en de manier waarop de geluiden worden gebruikt zorgt ervoor dat je jezelf soms in het hoofd van Madeline waant. Realiteit en fantasie vloeien in elkaar over, en het resultaat is een uniek filmproject van Decker.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Kindergarten Teacher (2018) 2,5

13 maart, 14:10 uur

“Sadness never ends. Van Gough said that before he died.”

Nikserig. Het gebeurt niet vaak, maar al tijdens het kijken van The Kindergarten Teacher vroeg ik me af wat de regisseur nu wilde zeggen met haar film. Het hoofdpersoon is een onsympathieke en triestige vrouw, die via één van de kinderen die ze lesgeeft toch nog haar nooit waargemaakte dromen en ambities uit wil laten komen.

Het resultaat is een trage film zonder doel of boodschap. Of het moet zijn dat je uiteindelijk wordt opgepakt voor het ontvoeren van een kind omdat je helemaal doordraait, maar dat was iets wat je al van mijlenver aan zag komen. Hoewel de manier waarop dan nog wel verrassend is. Complimenten voor Gyllenhaal, die nog heel wat weet te maken van een ondankbare rol.

» details   » naar bericht  » reageer  

Mortal Engines (2018) 3,0

12 maart, 20:32 uur

“We have to stop London before it destroys us.”

Ambitieus. Peter Jackson en regisseur Christian Rivers hebben met Mortal Engines een film gemaakt (gebaseerd op de boeken Philip Reeve) die er schitterend uitziet, met groots opgezette actiescènes en een vakkundig gecreëerde wereld door Rivers en zijn team. Het probleem van de film is alleen dat het allemaal zo weinig indruk maakt, en vooral tijdens het actievolle laatste gedeelte zit je zonder al te veel betrokkenheid naar alles te kijken. Dat ligt niet aan het acteerwerk, maar meer aan het rommelige en overvolle script, en de eendimensionale personages.

» details   » naar bericht  » reageer  

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018) 3,0

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2, 12 maart, 20:24 uur

“The time's coming, Newt... When you're going to have to pick a side.”

Aardig vervolg van de avonturen van Newt, Jacob, Tina, Queenie en Dumbledore, hier sterk gespeeld door Jude Law. Het script is onsamenhangend en rommelig, en er zijn echt te veel subplots en personages. Maar vreemd genoeg vond ik het allemaal best goed te volgen, en visueel ziet alles er weer schitterend uit. Voordeel is ook wel dat ik de boeken en films over Harry Potter niet minutieus heb doorgenomen en ieder detail heb ontleed, dus eventuele continuïteitsfouten merk ik niet zo snel op. Complimenten ook voor de production design, want de sets zien er waanzinnig uit.

Het subplot rond Credence wordt wel zeer matig uitgewerkt, en Ezra Miller is ook erg saai in de rol. Redmayne, Waterston, Fogler en Sudol vormen (net zoals in de eerste film) een vermakelijk kwartet, en ik denk dat de volgende delen weer meer de nadruk op dit viertal moeten leggen. Met Law, Depp, Turner (als broer van Newt) en Kravitz in vermakelijke bijrollen.

» details   » naar bericht  » reageer  

A Private War (2018) 3,0

11 maart, 19:31 uur

“Why is it important, do you think, to see this images? Why is it important for you to be there? Right now you may be one of the only Western journalists in Homs. Our team has just left.”

Gemengde gevoelens. A Private War heeft een aantal sterke e indrukwekkende scenes, en Rosamund Pike is weergaloos als de onsympathieke maar intrigerende Marie Colvin. Het probleem van de film is het matige script, en de film mist spanning en wil maar niet interessant worden. Of de film wel een heel eenzijdig beeld geeft van de oorlog in Syrië stoorde me niet echt, want A Private War laat duidelijk weten dat dit het verhaal van Colvin is. Het is zonde dat haar interessante leven zo'n saaie film oplevert.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Tale (2018) 3,5

11 maart, 19:29 uur

“I'm the hero of this story, NOT the victim. They fell apart, I didn't.”

Indrukwekkend. The Tale laat zien hoeveel impact seksueel misbruik kan hebben op het verdere leven van een jong meisje, en dat ze zelfs als 48-jarige vrouw nog steeds rondloopt met het nooit verwerkte trauma. Het is frustrerend om te zien dat Jennifer nog altijd in een staat van ontkenning verkeerd over wat er met haar gebeurd is, maar je ziet haar langzaam veranderen.

En aan het einde van de film zie je haar een begin maken met de verwerking van het misbruik. De confrontatie tussen Jennifer en haar misbruiker op het laatst is hartverscheurend, en Dern en Heard zijn fantastisch. Nélisse als jonge Jennifer is ook geweldig, en Ritter verdient complimenten voor het spelen van een zeer moeilijke rol. Regisseur Jennifer Fox speelt met de verschillende tijdlijnen, maar ze zorgt er wel voor dat alles vloeiend in elkaar overloopt en dat het nergens rommelig of onoverzichtelijk wordt. Ondanks het zware onderwerp straalt de film een bepaalde rust uit, en vooral Jennifer toont voor het grootste gedeelte van de film weinig emotie. Wel realistisch, en Dern weet het perfect te spelen. Het eindshot (de poster) is ook perfect gekozen door Fox.

» details   » naar bericht  » reageer  

Assassination Nation (2018) 3,5

10 maart, 18:31 uur

“The whole fucking world has lost its mind!”

Waanzinnig. Assassination Nation is overvol, en de regisseur wil veel verschillende genres, onderwerpen en subplots combineren. Het is een kleurrijke en hyperactieve cocktail, en bijna alle hedendaagse problemen en gevaren komen langs. Sociale media, sexting, geweld tegen vrouwen, politiegeweld, racisme, pedofilie, het wapengebruik etc. Alles komt langs. De regie en het camerawerk doen denken aan het werk van Tarantino en Korine, en de film straalt ook een bepaalde boosheid uit. Assassination Nation heeft een maatschappijkritische boodschap, maar wil ook gewoon vermaken.

» details   » naar bericht  » reageer  

American Animals (2018) 3,5

10 maart, 12:41 uur

“Do you ever feel like you are waiting for something to happen, but you don't know what it is? But it's that thing that could make your life special."

Intrigerende film over een stel studenten, die willen inbreken in de universiteitsbibliotheek om een aantal kostbare boeken te stelen. Het is interessant om te zien wat deze studenten drijft, en de scenes/interviews met de echte personen voegde ook echt iets toe aan het verhaal.

Fictie en realiteit vloeien moeiteloos in elkaar over, en soms lijkt het bijna een documentaire. American Animals laat ook zien hoe moeilijk het is om een overval te plegen, en de voorbereidingen zorgen voor de nodige humoristische scenes. De overval zelf is spannend in beeld gebracht, en dat alles helemaal mis gaat zal niemand verbazen. Reservoir Dogs wordt genoemd, maar dit zijn uiteindelijk toch een stel amateurs die grote fouten maken. Sterk geacteerd door Peters, Jenner, Keoghan en Abrahamson.

» details   » naar bericht  » reageer  

22 July (2018) 3,5

9 maart, 13:24 uur

22 July

Indrukwekkende film over Utøya, Anders Breivik, de slachtoffers en alle andere betrokkenen. Dat is ook gelijk het grootste probleem van de film, want Paul Greengrass wil te veel verhaallijnen en subplots in zijn film proppen. Vooral het gedeelte met de advocaat van Breivik, en het gedeelte met de premier, hadden weggelaten mogen worden. Of je het gedachtegoed van Breivik zo prominent in je film moet stoppen is discutabel, maar ik begrijp wel dat Greengrass alle kanten wilde belichten. De verhaallijn rond Viljar is veruit het sterkste gedeelte van de film, en zijn scene in de rechtszaal op het laatst is een kippenvelmoment.

» details   » naar bericht  » reageer  

Captain Marvel (2019) 3,5

9 maart, 12:07 uur

“I'm not gonna fight your war. I'm gonna end it.”

Vermakelijk. Captain Marvel is zeker geen perfecte film, en vooral het script laat veel steken vallen. Maar als origin story voor Carol Danvers/Captain Marvel voldoet het zeker. Sommige personages worden nauwelijks uitgewerkt, en vooral Ronan, Starforce (Hounsou, Chan etc.) en Agent Coulson doen bijna voor spek en bonen mee.

Maar het belangrijkste is dat Brie Larson overtuigt als Captain Marvel, en na een aarzelend begin weet ze de rol echt haar eigen te maken. Vooral in de scenes met Jackson, Lynch en de jonge Akbar laat Larson zich van haar sterkste kant zien. Brutaal, assertief, grappig en zelfverzekerd, Larson laat niet met zich sollen. Het subplot rond de Skrulls/Talos is verrassend sterk uitgewerkt, en Mendelsohn laat weer eens zien wat voor fantastisch acteurs hij is. Goose the Cat steelt de show, en de jaren 90 setting zorgt voor een aantal (niet al te subtiele) knipogen. De acteurs verdienen een beter script, maar gelukkig gaat het niet ten koste van een vermakelijke en vlotte 21ste Marvel film. Met een post-credits scene die je met verlangen doet uitkijken naar Endgame.

» details   » naar bericht  » reageer  

Ralph Breaks the Internet (2018) 3,5

Alternatieve titel: Wreck-It Ralph 2, 8 maart, 20:09 uur

“Aw, come on! Princesses and cartoon characters? Barf!”

Leuk. Ralph Breaks the Internet is een grappig, hartverwarmend en vlot vervolg op de eerste Wreck-It Ralph film, en Ralph en Vanellope komen deze keer terecht in het internet. Met alle gevolgen van dien. De gevaren van sociale media, de zucht naar bekendheid, de haatzaaierij, maar ook alle positieve kanten van het internet komen langs.

De vriendschap tussen Ralph en Vanellope vormt nog steeds het hart van de film, en C. Reilly en Silverman zijn fantastisch op elkaar ingespeeld. Maar ook Gadot, Henson en Lynch zijn sterk op dreef, en de racescene tussen Shank en Vanellope/Ralph is een spectaculair hoogtepunt. Net zoals de prinsessenscene waarin alle Disney prinsessen samenkomen. Grappig en origineel gedaan, en het is een scene die laat zien hoe gedetailleerd de makers te werk zijn gegaan.

» details   » naar bericht  » reageer  

Cam (2018) 3,0

7 maart, 20:02 uur

Cam

Moeilijke film om te beoordelen. Cam heeft een aantal sterke punten en vooral het acteerwerk van Brewer, en de eigenzinnige en zelfverzekerde visie van regisseur Goldhaber, zorgen voor een film die tenminste weet wat het wil zijn. Visueel ziet het er ook allemaal uitstekend uit. Het is alleen jammer dat Goldhaber in het laatste gedeelte zijn grip op het materiaal verliest, en er blijven wel heel veel vragen onbeantwoord. Jammer, want de wereld die hij heeft gecreëerd is interessant, en Brewer is een veelbelovende actrice.

» details   » naar bericht  » reageer  

Hotel Artemis (2018) 3,0

7 maart, 20:01 uur

“I kill important people…”

Aardige apocalyptische actiethriller. Qua sfeer doet Hotel Artemis heel veel dingen goed, en het hotel is fantastisch vormgegeven. Het acteerwerk is wat wisselend, maar K. Brown, Foster en vooral Boutella en Bautista zijn fantastisch. Er zit op het laatst een vechtscene in met Boutella waarin ze laat zien een actieheldin in wording te zijn. Als ze dat wil zijn natuurlijk. Meer van dit soort scenes had de film goed gedaan, want lange tijd gebeurt er weinig. De sfeer en het acteerwerk vergoeden veel, maar kunnen niet verbloemen dat er met een beter script veel meer in had gezeten.

» details   » naar bericht  » reageer  

Widows (2018) 3,5

6 maart, 20:27 uur

“Now the best thing we have going for us, is being who we are.”
“Why?”
“Because no-one thinks we have the balls to pull this off.”


Geweldige film van Steve McQueen. Widows is een stijlvolle heistfilm met ook nog serieuze thema's zoals raciale spanningen, politiegeweld, relatiedrama, politieke intriges en corruptie. Het is een soms overvolle film. Dat voel je wel, maar door de regie van McQueen (sommige camerastandpunten en editing keuzes zijn briljant) en het script van Gillian Flynn en McQueen zelf komt alles mooi samen.

Dat komt ook door het acteerwerk van Viola Davis en de andere acteurs, en er is eigenlijk geen zwakke schakel in de overvolle cast. Gelukkig wordt ook niet gewacht met een bepaalde twist tot het einde van de film, want zelfs de kijker had wel door dat Liam Neeson nog leefde. Widows lijkt op een gewone heistfilm, maar McQueen weet er toch iets speciaals van te maken. Hij heeft goed naar Spike Lee en Michael Mann gekeken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Overlord (2018) 4,0

5 maart, 20:36 uur

“How's it feel to have blood of eternity inside you?”
“It feels not fucking right!”


Genoten. Overlord is een originele en spannende Tweede Wereldoorlog/horrorfilm, en vanaf het enerverende begin word je gelijk de film ingezogen. Je krijgt bijna geen tijd om adem te halen en het begin in het vliegtuig, en de droppings boven vijandelijk gebied, zijn een perfecte binnenkomer.

Het doet bijna denken aan het iconische begin van Saving Private Ryan. Overlord is natuurlijk wel een stuk minder serieus en realistisch, en na een tijdje krijgen we te maken met vreemde experimenten, zombies, pratende hoofden en mannen die over superkrachten beschikken. De combinatie oorlog en horror werkt, en de film straalt ook plezier uit. Spannend, gruwelijk en ijzingwekkend, maar ook vermakelijk en pretentieloos.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Little Drummer Girl (2018) 4,0

4 maart, 19:59 uur

Who are you?... Who am I?

Fantastische miniserie. Chan-wook Park heeft er een stijlvolle en sfeervolle serie van gemaakt over het conflict tussen de Joden en de Palestijnen, en een Engelse actrice die verstrikt raakt in een web van intrige, tegenstrijdige belangen en terrorisme. En als linkse radicaal ook voor zichzelf moet uitmaken waar ze nu staat, en hoever ze bereid is te gaan.

De laatste woordenwisseling tussen Charlie en Gadi staat eigenlijk symbool voor de gehele serie. Iedereen speelt een rol, maar als je de hele tijd een rol moet spelen wie ben je dan? En raak je de grip op de realiteit niet kwijt? Florence Pugh is het charismatische en ijzersterke middelpunt van dit alles, en ook Skarsgård, Shannon en de andere acteurs zijn fantastisch op dreef. Visueel ziet het er allemaal geweldig uit, en Park zorgt ervoor dat realiteit en fictie moeiteloos (en coherent) in elkaar overlopen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Life Itself (2018) 2,5

3 maart, 12:51 uur

“I want to live a big, great, fantastical life, but I am concerned that the tragedy that seems to follow me, the tragedy that birthed me will prevent that from ever happening.”

Tranentrekker. Met Life Itself wil regisseur Fogelman even laten zien dat het leven één en al treurnis is. Na de film vraag je jezelf bijna af wat het allemaal voor zin heeft. Zelfmoord, een dodelijk busongeluk (met een zwangere vrouw), jeugdtrauma’s, familiedrama, kanker etc. Fogelman wil alle ellende van de wereld in zijn film stoppen.

Een kind dat haar ouders op jonge leeftijd heeft verloren staat eigenlijk al met 0-3 achter in het leven, maar Fogelman wil graag ook nog de 0-4, 0-5 en 0-6 scoren. Dat je op jonge leeftijd een dodelijk ongeluk hebt gezien is natuurlijk niet genoeg, want je ouders moeten ook nog uit elkaar gaan en je moeder moet aan kanker overlijden. Dat ze (Olivia Cooke en Alex Monner) daarna nog 42 jaar gelukkig samen hebben geleefd krijg je nauwelijks te zien, want je zou zomaar de mooie momenten in een leven tonen. Complimenten voor de acteurs, want Isaac, Cooke, Monner, Wilde, Banderas en Costa (kan er iemand mooier huilen?) weten het allemaal wel te verkopen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Redbad (2018) 2,0

3 maart, 12:45 uur

Redbad

Matig. Redbad heeft best wat aardige momenten en de acteurs proberen het wel, maar Roel Reiné verpest alles met verschrikkelijke regiekeuzes en een rommelig script. Wie nu nog met slow motion actiescènes aankomt moet eigenlijk zijn regiebrevet inleveren, en ook visueel ziet het er zeer matig uit. De “grote” veldslagen slaan nergens op, en boogschutters weten zelfs op een afstand van 50 meter nog niets te raken. Het einde voelt ook gehaast en afgeraffeld aan, wat vreemd is voor een film van ruim tweeënhalf uur. Het laat zien wat voor broddelwerk Reiné ervan gemaakt heeft.

» details   » naar bericht  » reageer  

Hearts Beat Loud (2018) 3,5

2 maart, 16:31 uur

“I don't want to be in a band and even if I did, I'm not going to be in one with my dad.”

Hartverwarmend. Hearts Beat Loud heeft sterk acteerwerk, leuke muziek, een fijne sfeer en een goede combinatie tussen humor en wat serieuzere momenten. Het verhaal zit aardig in elkaar, hoewel er niets is wat je niet al eerder hebt gezien. Maar Offerman en Clemons hebben een aanstekelijke chemie, en acteurs als Ted Danson en Toni Collette weten zelfs de kleinste bijrol kleur te geven. Alleen de relatie tussen Clemons en Sasha Lane had wat meer aandacht mogen krijgen, want echt overtuigd van hun liefde was ik niet. Maar voor de rest is dit weer een fijne indie film waarvan er meer gemaakt zouden mogen worden.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Spy Who Dumped Me (2018) 3,0

2 maart, 16:28 uur

“I killed someone! I killed someone!”
“Stop yelling!”


Leuk. Dit soort komedies staat of valt bij de chemie tussen de acteurs onderling, en Kunis en McKinnon hebben duidelijk de grootste lol. McKinnon is niet mijn favoriete actrice, maar hier doet ze het goed en wordt ze wat in toom gehouden door de wat ingetogenere Kunis. The Spy Who Dumped Me is een vlotte actiekomedie, en het belangrijkste is dat de film zowel in de actiescènes als de op komische momenten overtuigd. En dan heb je de oorlog eigenlijk al gewonnen. Dan mogen zelfs het verhaal en sommige plotontwikkelingen en twists voorspelbaar zijn.

» details   » naar bericht  » reageer  

A Simple Favor (2018) 3,5

1 maart, 18:54 uur

“She's an enigma my wife. You can get close to her, but you never quite reach her. She's like a, beautiful ghost.”

Leuk. A Simple Favor ontaardt in één grote misdaadklucht, maar er zit ook een serieuze ondertoon in die vooral bij Blake Lively het beste naar boven haalt. Kendrick is perfect gecast als naïeve en ambitieuze supermoeder en ook Golding doet het goed, maar Lively is toch wel de grote ster van de film. In de ene scene meelijwekkend en hilarisch, maar in de andere scene kan ze ook zomaar over lijken gaan en spijkerhard overkomen. A Simple Favor is het soort film waarin niets is wat het lijkt, en het heeft een einde dat van de twists aan elkaar hangt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Beautiful Boy (2018) 4,0

1 maart, 18:51 uur

“When I discovered drugs my world went from black and white to technicolor. I can never give that up.”

Indrukwekkend. Beautiful Boy laat zien hoeveel onmacht er kan zijn bij ouders met een zoon die verslaafd is aan crystal meth. Het is interessant om te zien dat er geen duidelijke oorzaak is voor Nic’s drugsgebruik, en hij lijkt gewoon zeer vatbaar voor verslavingen. Niet kunnen omgaan met de realiteit van het echte leven, zo laat hij op een gegeven weten. Een onschuldig grapje lijkt het dan nog, en zelfs de vader wuift het lacherig weg.

Maar een jointje samen met je pa is de opmaat naar meer voor Nic. Carell en Chalamet zijn geweldig en de telefoonscene tussen vader en zoon, waarin de vader eindelijk de hoop opgeeft, is schrijnend en gaat door merg en been. Complimenten ook voor Tierney, die met weinig woorden toch ongelooflijk veel emotie weet over te brengen. Ook de muziek is dromerig en zeer sterk gekozen. Het einde lijkt wat afgeraffeld, maar omdat dit een waargebeurd verhaal is snap ik wel waarom Van Groeningen voor dit einde heeft gekozen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Polar (2019) 3,0

28 februari, 20:17 uur

“Try not to be scared…”

Kleurrijk actiespektakel. Het begin met Johnny Knoxville zet al gelijk de toon, en voor subtiliteit of politieke correctheid is geen plaats. Ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt, en Mads Mikkelsen heeft daar een groot aandeel in.

Met zijn charisma en acteerwerk weet hij nog heel wat te maken van een eendimensionale rol. Ook Hudgens doet het goed, en vooral de laatste scene tussen haar en Mikkelsen maakt indruk. Het ene moment is Polar een pretentieloos actiespektakel, maar het andere moment probeert de regisseur er ook nog een oprecht en tragisch subplotje in te verwerken. Dat Mikkelsen en Hudgens ervoor zorgen dat dit werkt is bijna Oscarwaardig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Beoning (2018) 4,0

Alternatieve titel: Burning, 27 februari, 20:45 uur

Beoning

Betoverend, mysterieus en intens. Tweeënhalf uur lang word je meegenomen in de levens van drie personages, Jong-su, Hae-mi en Ben. Beoning gaat over eenzaamheid, vervreemding, verveling, vooroordelen en jaloezie, en regisseur Lee Chang-dong gooit er ook nog wat symboliek, spiritualiteit, mystiek, seks en paranoia tegenaan. Lee zorgt ervoor dat ook de kijker niet meer weet wat nu de waarheid is of echt is, en wat de echte intenties van de personages zijn.

Is Ben een Patrick Bateman kloon, of gewoon een zeer vreemde en verveelde playboy met te veel geld? Was er echt een kat in het huis van Hae-mi? Wat is er met Hae-mi gebeurd? Wat bedoelde Ben met zijn onthulling over het in brand steken van de tuinkassen? Wat speelt zich allemaal af in het hoofd van Jong-su, en wat is echt gebeurd? Allemaal vragen waar Lee gelukkig geen antwoord op geeft. In het middengedeelte zit een scene waarin Hae-mi danst en de drie personages marihuana roken, en alles wat Beoning zo goed maakt komt hier samen. Schitterend gefilmd, een prachtige cinematografie en briljant geacteerd door de drie acteurs.

» details   » naar bericht  » reageer  

The House That Jack Built (2018) 2,0

26 februari, 20:33 uur

“If you feel like screaming, I definitely think that you should.”

Weer een Lars von Trier film. Zwartgallig, gewelddadig, vreemd, depressief en eigenzinnig… Met The House That Jack Built laat Von Trier zich weer van zijn meest compromisloze kant zien. Het resultaat is een film die zijn aardige momenten kent en fantastisch acteerwerk heeft, maar ook een veel te lange speelduur en een einde waarbij ik echt even moest kijken of het nog steeds dezelfde film was. Von Trier zal er vast idee mee hebben gehad, maar ik vond het einde zeer matig en pretentieus. Na zo'n lange zit, waarbij ik vaak mijn aandacht verloor en op de klok zat te kijken, waren deze laatste tien minuten toch wel de druppel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Suspiria (2018) 4,0

25 februari, 19:09 uur

“Love and manipulation, they share houses very often. They are frequent bedfellows.”

Regelrechte nachtmerrie. Op al de goede manieren. De film mist de audiovisuele magie van Dario Argento’s Suspiria en de lange speelduur is wat problematisch, maar daar staan genoeg sterke punten tegenover. Wat Dakota Johnson in het begin van haar carrière allemaal heeft gedaan weet ik niet, maar hier is ze helemaal in haar element als de schuchtere maar tegelijkertijd zelfverzekerde Susie.

Het laatste gedeelte gaat helemaal over the top, en dat gezicht van Johnson zal me nog wel een tijdje bijblijven. Swinton is ook fantastisch, en haar dubbelrol pakt goed uit. Hoewel de verhaallijn rond dr. Klemperer wel wat ingeperkt had mogen worden. De sterkste momenten van Suspiria vinden plaats rond de dansschool en vooral de intense dansscènes, en de manier waarop de gruwelijkheden worden getoond door Guadagnino, zijn hoogtepunten in de film. Het einde zal niet iedereen kunnen bekoren, maar ik kon mijn blik niet van het scherm afhouden.

» details   » naar bericht  » reageer  

In Darkness (2018) 3,0

24 februari, 12:36 uur

In Darkness

Prima film. Natalie Dormer is een sterke en charismatische actrice, en ze weet je in In Darkness helemaal mee te sleuren in het wraakverhaal rond moord, verraad, genocide en meer van dit soort opbeurende zaken. De ijzingwekkende sfeer en de effectieve regie van Byrne doen de rest, en de camera is duidelijk dol op het gezicht van Dormer. Het warrige en soms vergezochte script laat wel wat steken vallen, en een bepaalde twist tegen het einde van de film zie je van ver aankomen. Zonde, want In Darkness doet veel dingen erg goed.

» details   » naar bericht  » reageer  

Hold the Dark (2018) 3,0

24 februari, 12:34 uur

“When we're killed, the past is killed. When kids are killed... that's different. When kids are killed, the future dies. There's no life without a future.”

Donkere en ijzingwekkende Netflix film met uitstekend acteerwerk van Skarsgård, Keough, Badge Dale en vooral Wright. Hold the Dark doet soms denken aan Wind River, met een kleine gemeenschap waar allemaal vreemde dingen gebeuren, en waar de mensen niet bang zijn om geweld te gebruiken. Zelfs niet tegen de politie. De shoot-out is hiervan uiteindelijk het gruwelijke en realistisch gefilmde gevolg. De film komt langzaam op gang en niet alle verhaallijnen komen even goed samen, maar de sfeer en het acteerwerk vergoeden veel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Velvet Buzzsaw (2019) 2,5

23 februari, 18:17 uur

“The admiration I had for your work has completely evaporated.”

Velvet Buzzsaw is een bovennatuurlijke slasher en een satire op de kunstwereld ineen, en regisseur Dan Gilroy probeert de aparte combinatie zo vloeiend mogelijk in elkaar te laten overlopen. Dat werkt niet echt, en vooral de vele personages en subplots zorgen ervoor dat het een rommeltje is.

Zeker in het begin is het onsamenhangend, maar nadat de schilderijen worden gevonden komt er iets meer focus. De film is sterker als zwarte komedie dan als horrorfilm, en visueel ziet het er allemaal fantastisch uit. Gyllenhaal, Russo, Ashton en Dyer doen het ook goed (Malkovich wordt te weinig gebruikt), en ze hadden een beter en vooral strakker script verdient.

» details   » naar bericht  » reageer  

Todos Lo Saben (2018) 3,5

Alternatieve titel: Everybody Knows, 23 februari, 18:16 uur

“It's time that gives character, from personality to wine.”

Uitstekende film weer van Farhadi. Iedereen die wel eens een film van hem heeft gezien weet dat hij meer aandacht besteedt aan de personages, hun onderlinge relaties en het neerzetten van een mooie sfeer, dan aan het thriller/mysterie aspect. En dat is bij Todos Lo Saben niet anders. Vooral het eerste gedeelte tot aan de stroomstoring is heerlijk om naar te kijken, en al deze bekende Spaanse acteurs lijken de tijd van hun leven te hebben. Ik zou uren kunnen kijken naar Bardem, Cruz en Bárbara Lennie die op een terrasje wijn zitten te drinken en keuvelen over van alles en nog wat. Het is bijna jammer dat er ook nog een kidnap-subplot in zit.

» details   » naar bericht  » reageer  

Katie Says Goodbye (2016) 3,5

22 februari, 18:46 uur

"Stay sweet."

Deze film komt wel even binnen. Katie is iemand die alles door een roze bril bekijkt, en haar opgewektheid en levenslust staan in schril contrast met de barre omstandigheden waarin ze is opgegroeid, en waar ze nu nog steeds in leeft. Haar naïviteit en goedheid grenzen soms bijna aan het onwaarschijnlijke, maar ik denk dat we allemaal wel zo'n type kennen.

Olivia Cooke is fantastisch, en ze zorgt ervoor dat je Katie snel in je hart sluit. Het is een moeilijke rol, maar Cooke toont lef en laat haar grote talent zien. Het probleem van de film is dat de regisseur wel heel veel narigheid en problemen op Katie afvuurt, en op een gegeven moment ben je zelf ook helemaal murw gebeukt door alle teleurstellingen en het geweld waar Katie mee te maken krijgt. Een bepaalde verkrachtingsscène zal op je netvlies gebrand blijven staan. Het dubbelzinnige en open einde is mooi gedaan, maar ik had Katie nog wel wat verder willen volgen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Climax (2018) 4,0

21 februari, 20:22 uur

Climax

Gaspar Noé is in topvorm. Chaotisch, expliciet, confronterend en compromisloos, Climax is een film die je niet snel zal vergeten. Een groep dansers komt samen in een verlaten gebouw om te oefenen en feest te vieren, maar door een collectieve LSD-trip verandert de sfeer al snel.

Onderlinge vetes komen aan de oppervlakte, vooroordelen worden uitvergroot, en totale anarchie en gekte is het gevolg. Er zit een minutenlang durende scene in waar Sofia Boutella helemaal losgaat, en het is een scene die nu al op de nominatielijst kan voor beste scene van het jaar. Het kleurengebruik doet soms pijn aan de ogen, maar het past precies bij de groezelige en hypnotiserende sfeer die Noé wil creëren. Het duizelingwekkende camerawerk helpt daar ook bij. Met films als Suspiria, Possession, Taxi Driver en Eraserhead in het begin in beeld is duidelijk waar Noé zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

» details   » naar bericht  » reageer  

Hunter Killer (2018) 3,0

21 februari, 20:18 uur

“I know you speak English.”
“Fuck You!”
“Well... that's a start.”


Lekkere actieknaller. Hunter Killer is een film met Gerard Butler in de hoofdrol, dus dan weet je wel wat je kunt verwachten. Bombastisch, actievol, belachelijk, veel testosteron en patriottistisch, je krijgt het allemaal. Het is knap hoe vermakelijk het allemaal is, en hoe lekker het allemaal wegkijkt. Onderzeeërs, een gekidnapte Russische president, een SEALS team dat hem moet bevrijden, Russen die allemaal Engels spreken, Butler die weer de wereld redt etc. Met zo'n film heb je te maken. Als dit je als muziek in de oren klinkt moet je de film vooral gaan kijken.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Hate U Give (2018) 4,0

20 februari, 20:10 uur

“It's a complicated world.”
“It's not that complicated.”


Fantastische film. The Hate U Give is een verfilming van het boek van Angie Thomas, en de combinatie van Young Adult en serieuze thema’s werkt uitstekend. Subtiel is het niet, en vooral op het laatst gaat regisseur Tillman Jr. als een sloopkogel te keer. Maar die boosheid past bij het verhaal en belangrijker, het past bij de ontwikkeling die Starr doormaakt.

Stenberg is een openbaring, en ook Hornsby als vader van Starr is ijzersterk. Hun gezamenlijke scenes zijn hoogtepunten in de film, en ik zat zelf als kijker ook vol emotie naar sommige scenes en gebeurtenissen te kijken. Knap als een film dat kan bewerkstelligen. De boodschap die de film uitdraagt wordt niet subtiel gebracht, maar het is wel een relevante en helaas nog steeds broodnodige boodschap in de Verenigde Staten. ‘The Hate U Give Little Infants F***S Everybody’. Ware woorden van Tupac Shakur.

» details   » naar bericht  » reageer  

Alita: Battle Angel (2019) 3,5

19 februari, 20:08 uur

“I do not standby in the presence of evil!”

Prima film. Ik ben niet bekend met de manga series van Kishiro, maar Robert Rodriguez heeft er vooral visueel en qua actie een enerverende film van gemaakt. Alita: Battle Angel heeft wel een vreemde combinatie tussen kinderlijke scenes en dialogen, en soms bloederige actiescènes. Soms had ik het gevoel dat film gericht was op kinderen (de dialogen zijn soms abominabel), maar dan wordt er weer een hond vermoord of een personage doormidden gezaagd en heb je het gevoel naar een Resident Evil film te kijken.

Rosa Salazar is wel fantastisch als Alita, en vooral de band tussen Alita en Ido (Waltz) werkt goed. Connelly en Ali worden bijna niet gebruikt, en Johnson, Skrein en de andere acteurs van de bende zijn erg matig. Rodriguez heeft duidelijk meer talent voor het maken van visueel overdonderende actiefilms dan het schrijven van dialogen, maar als je dat op de koop toeneemt valt er veel te genieten. Kom maar op met de sequel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bad Times at the El Royale (2018) 4,0

18 februari, 19:02 uur

“Tonight we get to be our own gods.”

Heerlijke film. Regisseur Drew Goddard heeft goed gekeken naar Tarantino, en Bad Times at the El Royale is een kleurrijke, eigenzinnige en waanzinnige cocktail van verschillende genres en stijlvormen. Misdaad, drama, thriller, musical etc. Alle genres komen langs.

De niet-chronologische vertelwijze voelt nergens aan als een trucje van Goddard, en het voegt ook echt iets toe aan het verhaal en de sfeer. Het acteerwerk is ook uitstekend, en alle acteurs hebben duidelijk de grootste lol met de soms lange dialogen, scenes waarin gezongen wordt en de soms expliciete en gewelddadige scenes. De scene met Bridges en Cynthia Erivo, waarbij Erivo 'You Can’t Hurry Love' zingt terwijl Bridges onder de vloer naar een tas met geld zoekt, is briljant. Zo zitten er nog wel meer scenes in, en ik heb de gehele speelduur met een grote glimlach naar alle waanzin zitten kijken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Le Trou (1960) 4,5

Alternatieve titel: The Hole, 17 februari, 12:26 uur

Le Trou

Schitterende Franse filmklassieker. Vooral de sfeer die regisseur Becker weet te creëren is fantastisch, en de rauwe en realistische aanpak zorgt voor een beklemmende en soms bijna claustrofobische film. De manier waarop de scenes in het middengedeelte, wanneer Roland en Manu hun weg moeten vinden door het ondergrondse gangenstelsel, zijn gefilmd is briljant. Alle acteurs zijn sterk, en je hebt vanaf het begin eigenlijk al het gevoel dat Claude er niet helemaal bij hoort. Het einde komt dan ook niet echt als een verrassing, maar indrukwekkend is het zeker.

» details   » naar bericht  » reageer  

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) 4,0

16 februari, 13:11 uur

“Kid, the next time I say, "Let's go someplace like Bolivia," let's GO someplace like Bolivia.”

Newman en Redford zijn fantastisch als Butch Cassidy en de Sundance Kid. De film straalt die lekkere ouderwetse Western sfeer uit, maar het is eigenlijk op de eerste plaats een karakterstudie over twee mannen die samen overvallen plegen. De sets en locaties zijn geweldig gekozen, en de cinematografie is schitterend.

Katharine Ross heeft ook een geweldige bijrol, en ondanks dat je wel een beetje weet hoe het eindigt is het erg vermakelijk om de twee bankovervallers te volgen op hun avonturen. Het laatste gedeelte in Bolivia is donker en actievol, maar door het spel van Newman en Redford (en de vlijmscherpe dialogen) is het ook opvallend luchtig. Je hebt een band opgebouwd met de twee ‘outlaws’, en dat betaalt zich uit tegen het einde. Het laatste shot met de bevriezing van het beeld is iconisch.

» details   » naar bericht  » reageer  

Key Largo (1948) 3,5

15 februari, 18:51 uur

“Are you thieves or what? You want money, is this a robbery?”
“Yeah, Pop, we're gonna steal all your towels.”


Sterke klassieker. Vooral de combinatie van de zwart-wit beelden, het duo Bogart/Bacall, de tropische omstandigheden en het misdaadverhaal zorgt voor een boeiende film, en dan heb je ook nog acteurs als Robinson (weergaloos), Barrymore en Gomez in kleurrijke bijrollen. Key Largo is op zich een standaard misdaadverhaal, maar de locatie, de sfeer en de acteurs zorgen ervoor dat het een allesbehalve standaard film is geworden. Bogart is cool en Bacall is prachtig, maar dat wisten we natuurlijk al.

» details   » naar bericht  » reageer  

Touch of Evil (1958) 3,5

14 februari, 18:09 uur

“That was the last killer that ever got out of my hands.”

Uitstekende klassieker van en met Orson Welles. Touch of Evil ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het verhaal rond een stel moorden, corrupte agenten, een criminele organisatie en zelfs wat romantiek zit goed in elkaar. Welles is echt geweldig, maar ook Leigh, Heston (als latino?), Calleia en Tamiroff doen het goed. Het script lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld in elkaar te steken, maar uiteindelijk passen alle puzzelstukjes. Een sterk script, charismatische acteurs en een schitterende cinematografie, Touch of Evil en regisseur Welles doen heel veel dingen goed.

» details   » naar bericht  » reageer  

Godzilla (2014) 3,0

14 februari, 12:47 uur

“Mommy, look. Dinosaurs.”

Prima film. Vooral het eerste gedeelte van Godzilla is sterk, en de manier waarop de drie monsters het op het laatst tegen elkaar opnemen is schitterend in beeld gebracht. De film heeft in het middengedeelte wel wat problemen om het niveau vast te houden, en er zitten veel overbodige scenes en subplots in.

Taylor-Johnson, Cranston, Watanabe en Hawkins zijn allemaal goed op dreef, en nemen het materiaal gelukkig serieus genoeg. Olsen weet nog heel wat te maken van een wat ondankbare rol. Het gaat natuurlijk om de imposante gevechten tussen de monsters, maar er wordt ook genoeg tijd uitgetrokken om de personages en hun onderlinge band uit te werken. Gareth Edwards kent zijn klassiekers.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Philadelphia Story (1940) 4,0

13 februari, 20:02 uur

“Awww... this is one of those days that the pages of history teach us are best spent lying in bed.”

Leuk. The Philadelphia Story is een screwball-komedie zoals ze bijna niet meer gemaakt worden, en vooral tijdens de scenes tussen Stewart en Katharine Hepburn is het genieten geblazen. Grant en Ruth Hussey zijn ook geweldig op dreef, en de vlijmscherpe dialogen vliegen je om de oren. Aandacht is vereist. Het verhaal zelf slaat natuurlijk nergens op en het einde is ridicuul, maar daar gaat het ook niet om. Stewart, Hepburn, Grant en Hussey die chemie en plezier hebben, voor de rest heb je weinig nodig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bonnie and Clyde (1967) 4,0

12 februari, 18:13 uur

“This here's Miss Bonnie Parker. I'm Clyde Barrow. We rob banks.”

Geweldige misdaadklassieker. Iedereen kent Bonnie en Clyde wel, en regisseur Arthur Penn heeft een harde en expliciete, maar soms ook screwball-achtige film gemaakt. De film heeft een opvallend luchtige toon, en Beatty en Dunaway weten het allemaal ook goed te spelen. En met Hackman, Pollard en Pyle in de bijrollen kan je ook weinig fout doen. De actiescènes zien er goed uit, en de cinematografie en production design stralen klasse en vakmanschap uit. Alleen al door de oude auto's waan je jezelf even in een andere tijd. Met het gruwelijke en tragische einde als kers op de taart.

» details   » naar bericht  » reageer  

Lifeboat (1944) 3,5

Alternatieve titel: Ballast der Wanhoop, 11 februari, 18:56 uur

“Dying together's even more personal than living together.”

Uitstekende film van Hitchcock. Lifeboat is wat kleinschaliger en grimmiger dan de rest van zijn films, maar er zitten wel weer een aantal bekende Hitchcock elementen in. De manier waarop Bankhead netjes gekleed in de reddingsboot zit, terwijl haar boot net ten onder is gegaan, is daar één voorbeeld van. Realistisch is het niet altijd, maar vermakelijk is het zeker. Alle acteurs doen het goed, maar Bankhead, Bendix, Slezak en Hodiak springen er in positieve uit. En Mary Anderson is een prachtige actrice, dat mag ook wel even gezegd worden. Lifeboat voelt soms aan als een theekransje op zee, maar dat is ook wel de charme van de film.

» details   » naar bericht  » reageer  

Beasts of No Nation (2015) 3,5

10 februari, 12:42 uur

“I just want to be happy in this life.”

Rauwe en ijzingwekkende film. Er zijn al veel films gemaakt over kindsoldaten, en het risico is dan ook dat je de gruwelijke verhalen apathisch ondergaat omdat je zo onderhand murw gebeukt bent. Maar Beasts of No Nation maakt indruk, en dat komt vooral door het spel van de jonge Abraham Attah en Idris Elba.

Ontzettend knap hoe Attah een jongen weet te spelen die liefdevol wordt opgevoed, maar door omstandigheden als kindsoldaat wordt ingezet. Geheel geïndoctrineerd, maar toch zie je soms nog iets van menselijkheid doorschemeren. Zijn laatste monoloog is ijzingwekkend, en het laat zien dat de toekomst van dit soort jongens zeer ongewis is.

» details   » naar bericht  » reageer  

Public Enemies (2009) 3,5

9 februari, 12:32 uur

“We're having too good a time today. We ain't thinking about tomorrow.”

Sterke film. Met zijn charisma is Johnny Depp perfect gecast als John Dillinger, en je begrijpt gelijk waarom Dillinger als de Robin Hood onder de bankovervallers werd gezien. De jaren 30 komen echt tot leven, en zoiets kan je natuurlijk ook wel aan Michael Mann overlaten.

De cinematografie, de production design, de muziek, zelfs de wapens die worden gebruikt etc. Alles is tot in de puntjes verzorgt. Het script laat wel wat steken vallen, en de focus ligt wel heel erg op Dillinger. Bale, Cotillard, Clarke en de andere acteurs zijn goed, maar kunnen weinig uitrichten met hun matig uitgewerkte personages. Gelukkig weet Depp wel raadt met de extra schermtijd.

» details   » naar bericht  » reageer  

We Were Soldiers (2002) 3,5

8 februari, 18:32 uur

“Gentlemen, prepare to defend yourselves!”

Uitstekende oorlogsfilm. Op een gegeven moment is er wel heel veel oorlogsgeweld en wil je het liefst even op adem komen. Maar aan de andere kant is dat ook een compliment voor de makers. We Were Soldiers is een oorlogsfilm die weer de Amerikaanse kant belicht, maar gelukkig zit de film niet vol patriottisme. Gibson's personage is (uiteraard) religieus, maar in een oorlogsfilms vind ik dat altijd wel passen. Mel Gibson geeft echt alles, en Barry Pepper maakt iedere film beter door alleen zijn aanwezigheid. Het is ook een goede keuze om de kant van het Noord-Vietnamese leger te belichten, en die scenes zijn kort maar krachtig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Radio Days (1987) 3,5

7 februari, 20:05 uur

“I hope 1944 turns out well. They pass so quickly. Where do they all go?”
“So quickly. Then we get old. And we never knew what any of it was about.”


Woody gaat op de nostalgische toer. Films van Allen zijn altijd fijn om naar te kijken, en ook Radio Days heeft weer een onweerstaanbare charme over zich. De verhaal speelt zich af in de jaren 30’ en 40’, en Allen weet die tijdsgeest perfect te vatten.

Er was geen televisie en iedereen kwam samen om naar de radio te luisteren. Iedereen had zijn eigen favoriete show, en ruzies ontstonden of werden beslecht door samen naar de radio te luisteren. Mooi om te zien, en Allen is natuurlijk de perfecte regisseur om dit nostalgisch aandoende verhaal te verfilmen. Het is fragmentarisch en niet alles is even interessant, maar dat warme en nostalgische gevoel dat je ook als kijker krijgt bij het kijken naar de film vergoedt veel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Just Married (2003) 2,0

7 februari, 20:01 uur

“So, everyone thinks we're crazy for doing this, huh?”

Alleen over sommige acteurs in de bijrollen kan ik iets positiefs zeggen. En Venetië natuurlijk. Maar voor de rest is Just Married een vervelende film met vervelende acteurs/personages en matige humor. Kutcher vind ik soms best te pruimen in quasi-serieuze rollen, maar hier mag hij zich weer van zijn slechtste kant laten zien. Pijnlijk ongrappig en zijn hyperactieve houding werkt al snel op de zenuwen.

Murphy is een prima actrice die er nog iets van probeert te maken. Ook ontzettend vervelend en egocentrisch, maar dat ligt meer aan het matige script dan aan haar. Waarom er hier voor een feel good einde is gekozen, is mij een raadsel. Kutcher en Murphy passen net zo goed bij elkaar als Ben Affleck en Rosamund Pike aan het einde van Gone Girl.

» details   » naar bericht  » reageer  

Anomalisa (2015) 3,5

6 februari, 20:30 uur

“Look for what is special about each individual, focus on that.”

Oprechte en menselijke film, waarbij ik in het begin wel even moest wennen aan de stop-motion wereld die Johnson en Kaufman hebben gecreëerd. Maar na een tijdje ging ik er helemaal in mee, en het verhaal over een man die voor zijn werk veel met mensen moet communiceren, maar moeite heeft met persoonlijk contact, maakt indruk.

Anomalisa heeft een aantal ongemakkelijke en tenenkrommende scenes, maar het laat wel op schrijnende wijze zien hoe wij als mensen langs elkaar heen praten en leven. We praten veel (zonder iets wezenlijks te zeggen) en communiceren tegenwoordig veel via sociale media, maar echt menselijk contact wordt steeds schaarser. Laat Anomalisa een wijze les zijn.

» details   » naar bericht  » reageer  

Bride Flight (2008) 2,5

Alternatieve titel: Bruidsvlucht, 6 februari, 20:28 uur

Bride Flight

Degelijke film over de bruidsvluchten in de jaren 50 van Nederland naar Nieuw-Zeeland. Veel Nederlanders wilde daar een nieuw bestaan opbouwen, en in Bride Flight volgen we een aantal personages die op de vlucht een band opbouwen.

Het grootste probleem van de film is dat regisseur Sombogaart er allemaal dramatische, romantische en sentimentele plotontwikkelingen in wil stoppen, zonder dat het veel indruk maakt. Ongeloofwaardig, houterig geacteerd, slechte dialogen etc. Het helpt allemaal niet. Door de vele verhaallijnen voelt alles ook zeer vluchtig en gehaast aan. De oudere acteurs krijgen te weinig te doen (hoewel Van Ammelrooy fantastisch is), en van de jongere acteurs weet alleen Elise Schaap indruk te maken.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Color Purple (1985) 3,5

Alternatieve titel: De Kleur Paars, 5 februari, 18:16 uur

“I'm poor, black, I might even be ugly, but dear God, I'm here. I'm here.”

Met The Color Purple laat Spielberg zien ook het zwaardere werk niet te schuwen. De eerste drie kwartier was zeer moeilijk om doorheen te komen, maar gelukkig wordt het in het tweede gedeelte een stuk beter. Dit is een regelrechte dramafilm, maar dan wel geregisseerd door Spielberg. Whoopi Goldberg werd gezien als komediante, maar in haar eerste serieuze rol laat ze zien ook een fantastisch drama-actrice te zijn. Ook Oprah Winfrey en Danny Glover maken een ijzersterke indruk. The Color Purple heeft een onvergetelijk laatste gedeelte, en het is hier waar alles wat Spielberg zo speciaal maakt als regisseur samenkomt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Achtste-groepers Huilen Niet (2012) 3,5

Alternatieve titel: Cool Kids Don't Cry, 4 februari, 18:41 uur

Achtste-groepers Huilen Niet

Na een stroef begin weet Achtste-groepers Huilen Niet je helemaal in te pakken. Dit soort films kunnen soms iets te sentimenteel uitpakken, maar de regisseur kiest gelukkig voor een realistische en wat ingehouden aanpak. Dat zorgt ervoor dat het verhaal over Akkie, die aan leukemie lijdt, juist meer indruk maakt.

De film is duidelijk gemaakt voor een jongere doelgroep, maar probeert tegelijkertijd ook de volwassen kijker aan te spreken. Dat lukt aardig. Door de positieve opstelling van Akkie en sommige script- en regiekeuzes wordt het nooit te dramatisch, en de luchtige toon kan ik wel waarderen. Het onderwerp en de zwaarte van de strijdt tegen kanker worden niet gebagatelliseerd, en dat is het belangrijkste.

» details   » naar bericht  » reageer  

Possession (1981) 3,5

Alternatieve titel: The Night the Screaming Stops, 3 februari, 12:46 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

BASEketball (1998) 2,5

3 februari, 12:46 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren

» details  

The Beguiled (2017) 3,0

3 februari, 12:45 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren

» details  

The Fly (1986) 4,0

3 februari, 12:44 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Friday the 13th (2009) 2,5

3 februari, 12:41 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren

» details  

Tau (2018) 2,5

3 februari, 12:40 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren

» details  

Eraserhead (1977) 2,5

3 februari, 12:40 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren

» details  

West Side Story (1961) 3,5

3 februari, 12:39 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

Red Sparrow (2018) 3,5

3 februari, 12:38 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

Espectro (2013) 2,5

Alternatieve titel: Demon Inside, 3 februari, 12:37 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

Dirty Dancing (1987) 3,0

3 februari, 12:36 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Zoe (2018) 3,0

3 februari, 12:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Deep Impact (1998) 3,0

3 februari, 12:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

The Man Who Knew Infinity (2015) 3,0

3 februari, 12:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

State of Play (2009) 3,5

3 februari, 12:34 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Frankie & Alice (2010) 3,0

Alternatieve titel: Frankie and Alice, 3 februari, 12:33 uur

“Frankie's not here. She's awake and frightened. I'm getting tired of having to step in for her...”

Gemengde gevoelens. Halle Berry en Stellan Skarsgård zijn echt weergaloos in moeilijke rollen, en vooral Berry weet goed raadt met de verschillende persoonlijkheden die ze moet spelen. Geen gemakkelijke opdracht, maar Berry is ijzersterk. Het probleem van Frankie & Alice is het script, want nergens wil het maar een klein beetje spannend of interessant worden. Ontzettend jammer, want Skarsgård en Berry verdienen beter.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Skulls (2000) 2,5

3 februari, 12:09 uur

“If it's secret and elite, it can't be good.”

Redelijke tienerthriller over studenten en een geheime sociëteit. Het wordt nergens spannend en de acteurs (buiten Joshua Jackson) overtuigen ook niet, maar het kijkt allemaal lekker weg. Het wordt nergens vervelend of saai om naar te kijken. Dat komt vooral door het hoge tempo en de korte speelduur. Regisseur Rob Cohen kent zijn klassiekers.

» details   » naar bericht  » reageer  

Letters to Juliet (2010) 3,0

3 februari, 12:07 uur

“I'm sorry, I didn't know love had an expiration date.”

Zoetsappige film over een jonge vrouw die in Italië samen met een oude vrouw en haar kleinzoon op zoek gaat naar de grote verloren liefde van de oude vrouw. Seyfried, Verona, Toscane, de zomerse sfeer etc. Met een wijntje erbij is Letters to Juliet geen moment vervelend om naar te kijken. Het verhaal heeft de bekende en voorspelbare plotontwikkelingen en Egan is zeer matig als kleinzoon/love interest, maar door de sfeer en Seyfried valt het niet al te veel op.

» details   » naar bericht  » reageer  

What Happens in Vegas (2008) 2,0

3 februari, 12:06 uur

“If I could kill someone with my mind right now, it would be you.”

Matig. Ashton Kutcher is sowieso niet mijn favoriete acteur, en Cameron Diaz kiest niet altijd de beste scripts. Beide zijn erg matig, en ze worden in What Happens in Vegas ook niet geholpen door het inspiratieloze en bloedeloze script. Zoals zo vaak in dit soort films zijn de acteurs in bijrollen beter op dreef, en acteurs als Corddry, Sudeikis, Bell en Galifianakis zorgen tenminste voor nog wat humoristische momenten.

» details   » naar bericht  » reageer  

Crank (2006) 2,5

2 februari, 20:24 uur

“I'm alive! I'm alive!”

De Crank films kunnen mij niet echt bekoren. Origineel zijn ze zeker, en Jason Statham en de andere acteurs (hallo Amy Smart) doen het goed. Maar de pijlsnelle regie/montage en de expliciete scenes deden mij weinig. Vreemde, originele en eigenzinnige films kunnen soms goed uitpakken, maar met Crank gaan de regisseurs voor mij toch een stap te ver. Het is een smaakkwestie, dat geef ik gelijk toe.

» details   » naar bericht  » reageer  

Tangerine (2015) 3,0

2 februari, 20:21 uur

“Merry Christmas Eve, Bitch.”

Alles met een iPhone filmen. Het werkt, laat regisseur Sean Baker op fraaie wijze zien. De film barst van de energie, en de actrices lopen als stuiterballen door de straten van het zonovergoten Los Angeles. Het is kerstavond, maar deze personages hebben andere zorgen aan hun hoofd. Het is tragisch en meelijwekkend, maar soms kun je ook ongegeneerd om ze lachen. Ook door het uitstekende acteerwerk van Rodriguez (wat een debuut!) en Taylor.

» details   » naar bericht  » reageer  

Lionheart (1990) 2,5

Alternatieve titel: Wrong Bet, 2 februari, 12:36 uur

“The whole bet is on Atilla!”
“Wrong bet!”


Ontelbare keren gezien. Lionheart heeft Jean-Claude Van Damme en heel veel vechtscènes (niet allemaal even sterk), en soms heb je gewoon zin in zo'n pretentieloos filmpje. Het is allemaal amateuristisch gefilmd en het acteerwerk is barslecht, maar daarvoor kijk je dit soort films natuurlijk ook niet. Van Damme die een veel grotere tegenstander in elkaar slaat, daar doe je het voor...

» details   » naar bericht  » reageer  

Don't Say a Word (2001) 3,0

2 februari, 12:33 uur

“Daddy's smart little girl, aren't you?”

Aardige thriller die vooral door de acteurs en het naargeestige sfeertje boeiend blijft om naar te kijken. Douglas en Bean hebben natuurlijk legio van dit soort rollen gespeeld, en in Don't Say a Word laten ze weer eens zien waarom ze er zo goed in zijn. De sympathieke huisvader en de maniakale bad guy, ze kunnen het waarschijnlijk in hun slaap nog spelen. Prima bijrollen ook van Famke Janssen, Murphy en de jonge Bartusiak (beide actrices zijn op veel te jonge leeftijd overleden helaas). Geen meesterwerk onder de politiethrillers (daarvoor is het te standaard), maar het kijkt allemaal lekker weg.

» details   » naar bericht  » reageer  

The F Word (2013) 3,0

Alternatieve titel: What If, 1 februari, 19:06 uur

“It's complicated. All this love shit's complicated. And that's good, because if it's too simple you've got no reason to try. And if you've got no reason to try, you don't."

Prima romcom die vooral door de acteurs het aanzien meer dan waard blijft. Zoe Kazan is altijd leuk, en hetzelfde geldt voor de altijd sterke Adam Driver en Mackenzie Davis (hier in bijrollen). Radcliffe doet het ook goed, en het samenspel met Kazan zorgt voor de leukste momenten in de film. The F Word heeft de standaard romcom verhaallijnen, en wat dat betreft brengt de film niets nieuws onder de zon. Dat dit niet altijd een probleem hoeft te zijn laat The F Word op overtuigende wijze zien.

» details   » naar bericht  » reageer  

Tamara Drewe (2010) 3,0

1 februari, 19:03 uur

“I'm not the property owning type. No, I prefer my life to fit in hand luggage.”

Leuk. Dit soort films die zich afspelen in een rustig, idyllisch Brits plaatsje kan ik altijd wel waarderen. Iedereen kent elkaar, er zijn heel veel geheimen, nieuwe bewoners worden met achterdocht nagekeken en er is veel roddel en achterklap. Uitstekend acteerwerk van Gemma Arterton, Cooper, Evans, Camp en Allam, en het eindigt allemaal in één grote klucht. Het verhaal is (losjes) gebaseerd op een boek van Thomas Hardy, en dat kluchtige sfeertje komt in Tamara Drewe goed naar voren.

» details   » naar bericht  » reageer  

Our Kind of Traitor (2016) 3,0

1 februari, 19:00 uur

Our Kind of Traitor

Redelijke spionagefilm die vooral door de acteurs genietbaar blijft. Want het script laat echt te veel steken vallen, en sommige plotontwikkelingen zijn te belachelijk voor woorden. Ieder personage blijkt zijn eigen agenda erop na te houden en zijn eigen motivaties te hebben, en acteurs als Skarsgård, McGregor, Harris en Lewis weten het aardig te verkopen. Met een beter script was Our Kind of Traitor alleen een veel betere film geworden. Zonde.

» details   » naar bericht  » reageer