• 10.588 nieuwsartikelen

Ontwikkeld door: Baran bo Odar en Jantje Friese

Met onder meer: Emily Beecham, Aneurin Barnard en Andreas Pietschmann

Oorspronkelijke taal: Duits

Release datum: donderdag 17 november 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot 1899

Een groep Europese migranten verlaat in 1899 Londen op een stoomschip. Ze willen een nieuw leven beginnen in New York City, op 'het nieuwe continent'. Na mysterieuze voorvallen moet het schip de koers verleggen. Wanneer ze een ander migrantenschip op open zee tegenkomen, begint hun reis steeds meer in een nachtmerrie te veranderen. De verbijsterde passagiers worden geconfronteerd met een onbegrijpelijk raadsel.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

Seizoenen

Komt er een 1899 seizoen 2?

Alle Media

Meningen over 1899

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

woensdag 23 november 2022
1899 seizoen 1 Ik geef de serie de volle mep. Het zit heerlijk in elkaar en aan het einde komt er een prima wending die verrassend (maar begrijpelijk) door David Bowie bezongen wordt. Er zitten veel elementen in die gebaseerd zijn op Inception en snuifjes van The Matrix. Op zich is het allemaal niet zo intelligent en moeilijk als je wat door het verhaal heen kijkt. De op verschillende Europese/Aziatische talen gebaseerde dialogen geven een frisse input en er wordt zeker goed geacteerd waarbij ik vooral onder de indruk ben van Emily Beecham (Maud) en haar zoon Fflyn Edwards (Elliott). Ik heb ook de Making Of bekeken en die gaf een inzicht in de zeer vernieuwende techniek van The Volume wat een soort holo dek in een studio is. Dat levert mooie setting scènes op in de serie die ik beter vind overkomen dan CGI op green screens. Het verhaal probeert antwoorden op levensvragen te geven maar daarvoor mogen we mee naar serie 2 die door de wending aan het einde van serie 1 naar voren werd gebracht. Maar misschien is dat ook (net zoals in de film Inception) A Dream Within A Dream ! Wat mij meteen doet denken aan de Duitse band Propaganda - van hun album A Secret Wish. En dan kan je zeker wel de Duitse culturele overeenkomst met de Duitse bedenkers van deze serie zien.

Corran

zondag 4 december 2022
1899 seizoen 1 Dubbel gevoel bij deze reeks. Het heeft overeenkomsten met Dark en Lost, maar het neigt helaas te veel naar Lost. Dark (zeker het eerste seizoen) was eigenlijk vooral character driven en bouwde gestaag op naar meer mysterie en complexiteit. In 1899 word je er (op zijn Losts) gewoon ingegooid, word je meteen bestookt met extra mysterie na mysterie en moeten personages maar diepgang krijgen door pseudo-flashbacks. Daarnaast werd het wel wat vervelend dat iedereen maar in zijn eigen taaltje bleef doordreunen tegen mensen die hen niet verstaan. Kan je 1 of 2 keer doen bij een monoloog, maar geen 25 keer per aflevering. Zeker niet wanneer ze plots toch gebroken Engels of handgebaren kunnen gebruiken wanneer het voor het plot relevant is indien de ander het even zeker moet begrijpen. Pluspunt is dat het mysterie enigszins interessant blijft en dat ik er bij deze makers vertrouwen in heb dat ze weten waar ze heen gaan, in tegenstelling tot de chaotische rommel met 16846 open plotlines waarin Lost eindigde. Acteerwerk is solide, al vond ik dat in Dark nog een niveau hoger.

Killkong_tv

zaterdag 27 mei 2023
1899 seizoen 1 Absolute afrader!!! Deze serie krijgt op verschillende sites redelijk goede kritieken maar voor mij was het absolute quatsch. Het begon nochtans veelbelovend: prachtig decor (een stoopschip uit die tijd), de beste geluidseffecten ooit, elke aflevering eindigt met een goede song, veel nationaliteiten die allen hun taal spreken, wat het zeer realistisch maakt, goede raccords, zeer professioneel gemaakt,... MAAR... de serie wordt altijd maar mysterieuzer, met idiote raadsels, wat ook maakt dat je blijft kijken & eindigt dan met een compleet van de pot gerukte "oplossing", omdat ze toch maar iets van uitleg moesten geven aan de reden van de onverklaarbare gebeurtenissen. Goed voor fans van "Lost" & meer van die mysterieuze onzin.
avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

zondag 20 november 2022
1899 seizoen 1 Beetje exact dezelfde problemen die ik had bij Dark komen wederom hier weer om de hoek kijken; grimmige cinematografie, onheilspellende muziek, geen grap noch glimlach te bekennen in 8 afleveringen…. het is allemaal zo bloedserieus - en dat ondanks de onzinnige premisse - dat enige entertainment waarde totaal wegvloeide naarmate het einde naderde.