• 8.611.118 stemmen

Ontwikkeld door: Baran bo Odar en Jantje Friese

Met: Emily Beecham, Aneurin Barnard en Andreas Pietschmann

Oorsprong: Duitsland / Verenigde Staten

Datum van release: donderdag 17 november 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot 1899

Een groep Europese migranten verlaat in 1899 Londen op een stoomschip. Ze willen een nieuw leven beginnen in New York City, op 'het nieuwe continent'. Na mysterieuze voorvallen moet het schip de koers verleggen. Wanneer ze een ander migrantenschip op open zee tegenkomen, begint hun reis steeds meer in een nachtmerrie te veranderen. De verbijsterde passagiers worden geconfronteerd met een onbegrijpelijk raadsel.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. The Ship

17 november 2022 (50 minuten)

Maura helpt een zwangere vrouw. Als de kapitein een bericht van een vermist schip ontvangt, neemt hij een dappere beslissing en ontdekt hij iets verbijsterends.

2. 2. The Boy

17 november 2022 (50 minuten)

De kapitein heeft onverklaarbare flashbacks. Een vreemde man volgt Maura naar haar hut, waar een jongen zich heeft verstopt. Een insect veroorzaakt een tragedie aan dek.

3. 3. The Fog

17 november 2022 (50 minuten)

Er wacht enkele passagiers, waaronder een meisje, een vreselijk lot. Olek bevrijdt Ling Yi uit een kist. De kapitein ontdekt iets dat zijn vertrouwen in Maura op de proef stelt.

4. 4. The Fight

17 november 2022 (50 minuten)

Nadat de kapitein, Olek, Jérôme en Ramiro zijn opgesloten, zoeken enkele bemanningsleden en passagiers het schip af naar de jongen. Kresters geheim wordt onthuld.

5. 5. The Calling

17 november 2022 (50 minuten)

Maura heeft vreselijke flashbacks en doet iets schokkends. Passagiers horen een bijzonder geluid en springen overboord. Maura ontdekt iets over haar vader.

6. 6. The Pyramid

17 november 2022 (50 minuten)

Tove heeft enge flashbacks en wil de jongen vermoorden. Daniel volgt Maura en de kapitein naar een vreemde plek. Maura's vader verschijnt met een boodschap.

7. 7. The Storm

17 november 2022 (50 minuten)

Daniel vraagt ​​Maura om iets wat ze niet begrijpt. Olek en Ling Yi nemen het roer van het schip over, voordat er een ongeluk gebeurt. Elliots ware identiteit komt aan het licht.

8. 8. The Key

17 november 2022 (50 minuten)

Maura vertelt de passagiers een onvoorstelbare waarheid. Daarna muteren hun herinneringen en verandert Daniel een code. Maura stuit op een onverwachte realiteit.

Alle Acteurs en Actrices

Eyk Larsen

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Mascaradrama schreef:

Lees en plaats jij wel vaker maar de helft van iemands reactie? Succes er mee.

Terug naar 1899.

Je noemt enkele voorbeelden op die aanlopen naar de conclusie "daar kan een zeker publiek denk ik gewoon weinig mee." Ja, ter duidelijkheid liet ik de rest even weg. Maar goed, als jij zegt dat het bericht in zijn gehele context een andere draai heeft mag je dat gerust uitleggen, in plaats van het punt steeds te ontwijken.

avatar van movie freak84

movie freak84

Net klaar met de serie, en ik kan me niet aansluiten bij de 8 die ze op imdb geven. Het is niet dat die slecht is maar het is nogal vaag allemaal en het einde vond ik ook niet geweldig.

avatar van peterjames777

peterjames777

Duidelijk van dezelfde makers als Dark. Het hele sfeertje, de muziek, het soort verhaal. Het ademt Dark 2.0.

Het komt alleen een stuk minder goed van de grond. Het verhaal is helaas niet meeslepend en komt wat gekunsteld over. Ook zijn een hele boel personages niet interessant. De eerste paar episodes zijn het beste.

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

Had 'm op m'n to watch list staan; toch maar gewist, gelet op de commentaren alhier - IMDB heeft het wel eens vaker mis. Vandaar.

Serie Dark vond ik bijvoorbeeld ook niente-nada.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Ik geef de serie de volle mep. Het zit heerlijk in elkaar en aan het einde komt er een prima wending die verrassend (maar begrijpelijk) door David Bowie bezongen wordt. Er zitten veel elementen in die gebaseerd zijn op Inception en snuifjes van The Matrix. Op zich is het allemaal niet zo intelligent en moeilijk als je wat door het verhaal heen kijkt. De op verschillende Europese/Aziatische talen gebaseerde dialogen geven een frisse input en er wordt zeker goed geacteerd waarbij ik vooral onder de indruk ben van Emily Beecham (Maud) en haar zoon Fflyn Edwards (Elliott).

Ik heb ook de Making Of bekeken en die gaf een inzicht in de zeer vernieuwende techniek van The Volume wat een soort holo dek in een studio is. Dat levert mooie setting scènes op in de serie die ik beter vind overkomen dan CGI op green screens.

Het verhaal probeert antwoorden op levensvragen te geven maar daarvoor mogen we mee naar serie 2 die door de wending aan het einde van serie 1 naar voren werd gebracht. Maar misschien is dat ook (net zoals in de film Inception) A Dream Within A Dream ! Wat mij meteen doet denken aan de Duitse band Propaganda - van hun album A Secret Wish. En dan kan je zeker wel de Duitse culturele overeenkomst met de Duitse bedenkers van deze serie zien.

avatar van james_cameron

james_cameron

De schaduw van The Matrix, Lost en Dark (van dezelfde schrijver en regisseur) hangt over deze duistere (letterlijk en figuurlijk) serie over mysterieuze gebeurtenissen op een stoomschip onderweg van Londen naar New York. Dat neemt een deel van de verrassing wel weg. Sfeer genoeg en het ziet er visueel allemaal indrukwekkend uit, maar het tempo ligt laag en de personages weten niet echt te boeien, net als de plot. Wel leuk gedaan is hoe de personages in verschillende talen tegen elkaar aan lopen te schreeuwen maar elkaar toch min of meer begrijpen. Het onvermijdelijke open einde dient zich aan in de laatste aflevering, met een plottwist waarvan ik nog niet kan inschatten of deze briljant of stupide is.

stinissen (crew series)

Eerste afleveringen waren erg goed daarna met elke aflevering alleen maar achteruitgang, jammer een gemiste kans.

avatar van Diederik58

Diederik58

Ik vond het een prima serie. Grimmige en geheimzinnige sfeer. Fijne aftitelingsmuziek die goed paste bij de aflevering.

De computeranimaties waren dik in orde.

De acteurs vond ik ook prima. Al begon Elliot mij wel wat te irriteren met die waterige ogen en dat huilerig mondje.

Je wordt eerst op het verkeerde gezet omdat je denkt dat het schip zich in de Bermuda driehoek bevindt. Maar er ontstaat een soort zoektocht in een onnavolgbaar labyrint en een gigantische mindfuck. Knap bedacht. Al komt het in meerdere films en series ook voor.

Ik vind het wel een leuk item: is het leven wat wij leiden de realiteit?

De serie Dark van dezelfde makers heb ik niet afgekeken. Misschien toch maar doen.

avatar van DennissDH

DennissDH

Wat een gave serie was dit zeg, dit is nou echt waar ik van hou. Dat mysterieuze en vage, met alle vragen die je krijgt die zeker niet allemaal beantwoord worden. 1 van de redenen dat Dark bij mij op een eenzame hoogte staat qua series (deze serie is van de makers van Dark) Ik vond dit een boeiende serie, die eigenlijk nooit verveeld en die duister en onheilspellend is. Wat mij ook wel wist te boeien zijn de verschillende talen die gesproken worden in de serie. Ik betrap mezelf er weleens op wanneer dit allemaal Engels is, dat ik wel eens de focus kwijt raak en op mijn telefoon kijk of snel afgeleid ben, maar juist nu met o.a. Spaans, Duits en Engels door elkaar heen bleef ik geboeid kijken om maar niks te hoeven missen.

Recent nog uitgeroepen dat The Bear en Andor (beide Disney plus) de beste original series zijn voor mij van het jaar, maar driemaal is scheepsrecht (leuke woordspeling over 1899 die zich op een schip afspeelt) dus ik voeg deze serie ook aan die top 3 van het jaar toe. Overigens snap ik heel goed dat mensen afhaken omdat ze het te vaag vinden, of te mysterieus, want ik heb best wel wat reacties gehad na het plaatsen van mijn insta-stories over 1899. Maar zeker als je zoals ik helemaal idolaat bent van Dark, dan krijg je meer en meer respect voor deze nieuwste telg van de makers. Het acteerwerk is subliem van sommige acteurs (echt niet iedereen hoor haha) Tof einde, met een behoorlijke plottwist, waar we hopelijk in een tweede seizoen meer van gaan zien....

Verplichte kost voor iedereen die net als ik zwaar genoten heeft van Dark.

avatar van HankW

HankW

Bij Dark vond ik met name de eerste 2 seizoenen geweldig, maar toen ze begonnen met die alternatieve werelden verloor het mijn interesse. Toch hoort Dark nog bij één van mijn favoriete series.

Ook hier kon ik mijn gedachten er niet goed meer bijhouden omdat ik het wat te langdradig vond en sommige dingen nog te onduidelijk. Dit terwijl het juist al snel duidelijk was dat het allebei dezelfde schepen waren. Het mysterieuze en het vage vond ik hier toch wat te veel uitgemolken om de boel te rekken, zo leek het. Misschien valt alles meer op z´n plaats bij nieuwe seizoenen, maar ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden.

(The wizard overigens wel één van de bruutste nummers van Black Sabbath. Maar met het toevoegen van dit nummer aan de soundtrack waren ze volgens mij ook niet de eerste, in Peaky blinders zat het nummer ook.)

HankW schreef:

Ik heb me prima vermaakt met dark en 1899, in beide series zit een goede opbouw en sfeer. Series zijn goed totdat er allemaal dingen gebeuren die raar zijn, of de regisseur heeft dit geschreven tijdens een paddo trip.

Heb bij beide series nogal wat vragen, heb namelijk geen idee waar ik naar heb zitten kijken. Vanaf seizoen 3 bij dark is het echt te raar voor woorden, bij 1899 verliest de serie alles in de laatste 2 episodes en blijven veel vragen onbeantwoord voor vele.

avatar van jester

jester

Komt helaas niet in de buurt van het niveau van Dark. Het beste aan deze serie is de muziek tijdens de eindcredits.

avatar van DragQueen

DragQueen

Wat een heerlijke intrigerende serie. Een audiovisuele ervaring van niveau. Sfeervol, mysterieus, met goed acteerwerk van de cast en een sterk uitgewerkt ingenieus verhaal. 4 Sterren.

avatar van Corran

Corran

Dubbel gevoel bij deze reeks.

Het heeft overeenkomsten met Dark en Lost, maar het neigt helaas te veel naar Lost. Dark (zeker het eerste seizoen) was eigenlijk vooral character driven en bouwde gestaag op naar meer mysterie en complexiteit. In 1899 word je er (op zijn Losts) gewoon ingegooid, word je meteen bestookt met extra mysterie na mysterie en moeten personages maar diepgang krijgen door pseudo-flashbacks. Daarnaast werd het wel wat vervelend dat iedereen maar in zijn eigen taaltje bleef doordreunen tegen mensen die hen niet verstaan. Kan je 1 of 2 keer doen bij een monoloog, maar geen 25 keer per aflevering. Zeker niet wanneer ze plots toch gebroken Engels of handgebaren kunnen gebruiken wanneer het voor het plot relevant is indien de ander het even zeker moet begrijpen.

Pluspunt is dat het mysterie enigszins interessant blijft en dat ik er bij deze makers vertrouwen in heb dat ze weten waar ze heen gaan, in tegenstelling tot de chaotische rommel met 16846 open plotlines waarin Lost eindigde. Acteerwerk is solide, al vond ik dat in Dark nog een niveau hoger.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Dat dit van dezelfde makers van Dark komt is duidelijk vanaf de eerste seconden. Dat spreekt uit zowat alles. Toch wordt het niveau van die geniale reeks niet gehaald.

Dat wil niet zeggen dat dit daarom slecht is. Ik heb me er best bij vermaakt. Het is weer een puzzel en het blijft leuk om te zien hoe de stukjes in elkaar vallen. Maar het ontbreekt aan binding met de personages, aan een gebrek aan van motivatie van deze mensen,... En het doet, zoals al vaker hier aangehaald, wel heel erg denken aan dingen we die we al gezien hebben, Lost voorop.

Goed, aan het einde denk je het mysterie bijna ontrafeld is en dat wordt dan volledig op zijn kop gezet, natuurlijk om een tweede seizoen mogelijk te maken. Ben toch wel benieuwd wat dat gaat worden dan.