• 8.978.964 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Ontwikkeld door: Ann Cleeves en Ann Cleeves

Met onder meer: Alison O'Donnell, Douglas Henshall en Steven Robertson

Release datum: zondag 10 maart 2013

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Shetland

We maken kennis met Jimmy Perez, een plaatselijke politie-inspecteur. Hij is een echte Shetlander die jaren elders heeft gewoond maar op een bepaald moment is teruggekeerd naar zijn geboortegrond, samen met zijn veertienjarige dochter Cassie. Perez is iemand die nooit teveel zegt maar wel natuurlijk gezag uitstraalt: een combinatie van eigenschappen die hem bij het oplossen van misdrijven goed van pas komt.

DI Jimmy Perez

Kate Kilmuir

Allan Killick

Meningen over Shetland

dinsdag 6 februari 2018
Shetland seizoen 1 Meer dan oerdegelijke serie, inderdaad daar op die archipel plaatsvindend waar de gelijknamige pony's vandaan komen. Behoorlijk ingetogen allemaal, en dat is doorgaans wel prettig. Regelmatig komt de hechte samenhang van zo'n vrij kleine en gesloten gemeenschap aan bod, alsook familieperikelen. Plus uiteraard de nodige moordzaken. Tuurlijk krijg je de nodige dwaalsporen en soms wat vergezochte ontknopingen zoals dat bij detectives hoort, maar het voelt over het geheel toch tamelijk geloofwaardig en oprecht aan, met veel dank aan de nuchtere hoofdpersoon, uitstekend gespeeld door Douglas Henshall. 3,5*.

Movsin

maandag 28 februari 2022
Shetland seizoen 6 Met veel wisselende kansen in de zoektocht naar dader en motieven. Best onderhoudende serie en toch heb ik het gevoel dat ik iets mis, een zekere inleving of aanvaarding van personages, ook het hoofdpersonage... Misschien omdat dit 6de seizoen pas het eerste is die ik zie.