• 8.347.778 stemmen

Curb Your Enthusiasm (2000-2021)

11 seizoenen

Met onder meer: Larry David, Jeff Garlin en Susie Essman

Release datum: 15 oktober 2000

• Ziggo Bekijk via Ziggo

Plot Curb Your Enthusiasm

Larry David, medebedenker en uitvoerend producent van de langlopende komische hitserie Seinfeld, boort een nieuwe bron van humor aan: zichzelf. Hij heeft alles wat een man zich maar kan wensen: een liefhebbende vrouw, goeie vrienden, een succesrijke carrière, een fantastisch huis - wat kan er eigenlijk misgaan voor Larry David? Omringd door een uitgelezen stel echte en fictieve vrienden, kennissen en gezworen vijanden is hij bereid om altijd het onzegbare te zeggen; eerlijk, maar op het randje van het gevoelloze af - Larry David is de perfecte man voor misverstanden en gemiste kansen.

Social Media

Acteurs en Actrices

Alle Media

Meningen over Curb Your Enthusiasm

avatar van AOVV

AOVV

zondag 24 oktober 2021
Curb Your Enthusiasm seizoen 1 Deze reeks heb ik jaren geleden al 'ns helemaal gezien (toen waren er nog maar 8 seizoenen, dan weet je hoe lang het geleden is). Naar aanleiding van het nieuwe, elfde seizoen ben ik echter helemaal van in het begin terug beginnen kijken. Dit weekend heb ik het eerste seizoen erdoorheen gejaagd.

Interessant is net die kloof in tijd tussen eerste en tweede kijkbeurt. Het komt allemaal wat meer gedateerd over (zeker op technologisch vlak), maar dat heeft ook wel zijn charme. En, bovenal: voor mij blijft de humor gewoon staan als een huis.

Larry David speelt hier een gefictionaliseerde, uitvergrote versie van zichzelf, met een uitzonderlijk talent om zichzelf in de problemen te brengen. Hij is behoorlijk egocentrisch, een beetje klungelig en begrijpt niet veel van bepaalde sociale conventies. Ook zijn uiterlijk heeft hij op dat vlak niet mee. Ik las hierboven al een reactie dat zijn kapsel alleen maakt dat dit een hele opgave is om naar te kijken, maar ik vind het net perfect kloppen in de geest van de reeks. Het maakt van David een hilarisch personage, zeker in combinatie met zijn mimiek in sommige scènes.

David als hoofdpersonage werkt dus wonderwel, vandaar ook dat de reeks een succes is geworden. Maar ook de andere personages zijn best leuk, te beginnen met zijn manager Jeff (die ook vaak boter op het hoofd heeft) en zijn wat neurotische vriend en komiek Richard Lewis. In de scenario's zit soms ook wat stand-up van David zelf verwerkt, heb ik het vermoeden. Niet allemaal even grappig, maar ik kan het wel velen.

Maar goed, deze reeks moet het dus vooral hebben van de situaties waarin David beland, en in het bijzonder de ketting van voorvallen, ontmoetingen, uitspraken of handelingen die de zaak stelselmatig doen escaleren. En het is heus niet enkel David die daarvoor als schuldige kan worden aangewezen: ik vind dat in heel wat situaties de zogezegde "tegenstander" zich ook bezondigt, niet zelden aan kleingeestig gedrag. Bovendien ben ik zelf ook niet de beste leerling van de klas op het vlak van sociale conventies, wat er voor zorgt dat ik zelfs wat sympathie en medelijden voor David kan opbrengen.

Maar in de eerste plaats is dit een comedyreeks, en ik heb me er weer prima mee vermaakt. Enkele hoogtepunten:

- De manier waarop hij zich als een idioot aanstelt in de aanwezigheid van - toegegeven - de charmante, aantrekkelijke Mary Steenburgen (episode 2);
- Het gevecht met de binnenhuisarchitect, en dan het droge "Hello, Diane" in het huis van Diane Keaton (episode 5);
- Het binnenstormen van het huis van Julia Louis-Dreyfuss omdat hij zijn ideeënboekje kwijtgespeeld is (episode 6);
- Zo ongeveer de gehele laatste aflevering, met de Larry's ex, de incestverhalen en uiteindelijk zijn "incestueuze" oom. :D

4 sterren
avatar van AOVV

AOVV

maandag 1 november 2021
Curb Your Enthusiasm seizoen 2 Uitstekend tweede seizoen van Curb Your Enthousiasm, voor mij op hetzelfde niveau als het eerste seizoen. Het is dan ook merendeels een herhaling van zetten, maar dat is uiteraard net het opzet van deze reeks van en met Larry David, co-bedenker van de hitserie Seinfeld, en eerlijk: mij stoort het helemaal niet.

Ik kan me hier gewoon heel erg mee amuseren. De opbouw van de afleveringen vind ik daarenboven ook steeds erg sterk. Je ziet de grap soms van ver aankomen, maar voor mij draagt dat net bij tot de beleving. De muziek die gebruikt wordt vind ik ook sfeerversterkend; meestal nogal pompeus en clownesk, een doorslagje van Larry David's fictieve karakter in de serie dus.

Het mooie is dat je ook van tijd tot tijd empathie krijgt voor de niet bepaald sympathieke David, en dat komt volgens mij doordat hetgeen hij meemaakt soms toch buiten proportie is, zoals het einde van aflevering 10, waarin hij door een restauranteigenaar wordt beticht van diefstal terwijl hij eigenlijk gewoon een goeie daad wil stellen. Eerder in de aflevering negeerde David die man op straat op een sociaal wat botte manier, wat kwaad bloed heeft gezet. Dat David dan een erg pijnlijke (niet fysiek) straf krijgt opgelegd door de rechter, roept uiteindelijk mijn medeleven wel op.

Net als in het eerste seizoen ook hier weer wat hilarische momenten. Mijn favorieten:

- De ruzie die David heeft met een andere jood in episode 3 door een stuk van Wagner te fluiten, wat vervolgens escaleert en culmineert in een heerlijk wraakmoment van David aan het einde van de aflevering;
- Afleveringen 7 & 8, met respectievelijk een pop en Shaquille O'Neal in een prominente rol;
- Zo ongeveer elke scène met Richard Lewis.

4 sterren

karst

maandag 27 mei 2019
Curb Your Enthusiasm seizoen 1 Afschuwelijke serie. Nergens grappig en een afgrijselijke hoofdrolspeler.Ik vond dit niet te doen.
avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

woensdag 19 augustus 2020
Curb Your Enthusiasm seizoen 2 Ik gooi de handdoek: dit zal dan wel mijn Bob Dylan van de comedy zijn. Geniaal voor velen, erkend door mensen die er iets van kennen, maar niet mijn kopje thee: ik verveel me stilaan te pletter.
16 afleveringen ver op Play en ik begin me steeds meer te ergeren aan de onnozele 'vallen' die LD voor zichzelf zet om daar dan later in de aflevering telkens 'oh, verrassing' in te trappen. Als je de pointe al ziet aankomen nog voor de grap ingezet wordt, is de grap er gewoon vanaf.
[url=https://www.moviemeter.nl/series/season/10107>Alana Partridge[/url> was ook een onsympathieke, sneue figuur maar daar kreeg ik wel geregeld pijnlijke lachkrampen. Toch wel een vereiste bij een komedie. Dus met dit type humor (iemand die zz in de zeik zet, zoals in [url=https://www.moviemeter.nl/series/season/344>The Office[/url>van Gervais en Merchant) kan ik wel degelijk overweg, maar hier werkt het niet (voor mij). En wat is LD LELIJK! Het is ook allemaal lelijk in beeld gebracht, achterhaalde videokwaliteit en de sonorisatie is ook om te huilen. Muziek uit een elektronische muzaktrommel: het zal allemaal wel de bedoeling zijn en ja, blijkbaar ligt het aan mij… ik twijfel ook nog een heel klein beetje want blijkbaar gaan de waarderingen toch naar boven, maar nee… ik heb hier al te veel tijd aan verloren. I don't get it. Not funny! Genoeg!