Mijn Series +

The Office - Seizoen 1 (2001)

Alternatieve titel: The Office UK

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door Ricky Gervais en Stephen Merchant
met Ricky Gervais, Martin Freeman en Lucy Davis

Je collega's hebben er geen zin meer in en de sfeer is dood. Je baas is bovendien een waardeloze vent. Herken je dit? The Office is een mockumentary over een gemiddeld kantoor in suf Brits dorp, waar manager David Brent denkt dat hij de coolste, grappigste en meest populaire baas ooit is.

1. Downsize
  2. Work Experience
  3. The Quiz
  4. Training
  5. New Girl
  6. Judgement
avatar van Flavio
The Office is briljant. Vind de UK versie echt 100 x beter dan de US versie, maar goed het is een kwestie van smaak. Het is niet eens zo dat je voortdurend moet lachen- vaak is het ook plaatsvervangende schaamte- het is allemaal zo ontzettend droog, en de grenzenloze eigenliefde en tenenkrommende "humor" van David Brent (en Gareth) is geweldig. Maar ook serieuzere personages als Dawn en Tim komen tot leven. En mooi is natuurlijk ook de herkenbaarheid voor iedereen die wel eens een kantoorbaan heeft gehad.

De Kerst specials zijn ook aan te raden. Hierna kwam Gervais met Extras, wat iets minder scherp is maar ook zeer de moeite waard. Daarna ben ik hem een beetje uit het oog verloren.

DMF
Geniaal. Ricky Gervais, het mockumentary stijltje en de karakters: het klopt allemaal. Voor Gervais als David is onvergetelijk. Zijn onzekerheid verstopt hij in een eenvoudig te ontmaskeren miskende vorm van zelfoverschatting, wat leidt tot veel hilariteit. Zijn kompaan, rugridder Gareth met zijn bloempotkapsel, is ook zo'n lekker fout karakter, waar de serie vol mee zit. Iedere aflevering wringt David zich wel weer in een of andere rare bocht om aan populariteit en/of vertrouwen te winnen. Het is lastig om het hoogtepunt van dit seizoen aan te wijzen, want er is keuze genoeg. Ik denk dat de aflevering waarin David een sollicitatieprocedure start en zijn voorkeuren niet onder stoelen of banken schuift mijn voorkeur heeft. Zo heerlijk fout. Ook de gesprekken die hij met zijn meerderen heeft, mogen niet onvermeld blijven. Genieten.

Rond september moet overigens de film 'Life on the Road' verschijnen. Daarin zien we David Brent weer terug.

avatar van The Oceanic Six
Ik ben momenteel eens bezig met de crème de la crème van de Britse tv-humor opnieuw te kijken. Recent Fawlty Towers gezien, nu na een jaartje of 10 de nieuwe kennismaking met The Office UK. Dat de serie geniaal in elkaar steekt had ik destijds al gemerkt, maar de schaamteloze opmerkingen, mislukte grappen en totaal onzinnige dialogen van David Brent blijven tijdloos en absoluut ook nu nog vreselijk pijnlijk, gênant en soms ook wel grappig. Eigenlijk kijk je elke aflevering met gekrulde tenen en is het vaak erg ongemakkelijk, maar wat is Ricky Gervais een briljant acteur. Wat hierboven al is gemeld, zijn onzekerheid maskeert hij op een hele doorzichtige wijze voor zijn medewerkers, die er uiteraard makkelijk doorheen prikken.

De mockumentary stijl werkt hier erg goed (Is The Office UK hier trouwens de uitvinder van?) en maakt het allemaal nog wat completer. Hoogtepunten van dit seizoen zijn er talrijk, van David zijn sollicitaties tot zijn speurtocht naar de naaktfoto print tot zijn bemoeienissen met een training en ga maar door. Allemaal zo geweldig gedaan. Overigens zijn Gareth als kruiperige, wereldvreemde assistent en de sympathieke Tim en Dawn ook interessant genoeg. De rest van het kantoorpersoneel is toch vooral achtergrondvulling, in tegenstelling tot de Amerikaanse versie waar een grotere groep werd uitgewerkt. Hier ligt de focus op een paar mensen en dat werkt best goed.

avatar van ZAP!
Flavio schreef:
Vind de UK versie echt 100 x beter dan de US versie
Heb deze nooit zo kunnen waarderen, maar slecht is een te groot woord. The Office US zie ik op Viceland nog wel eens stukjes van en daar ga ik ook wat van de score afhalen; het doet me tegenwoordig weinig.

The Oceanic Six schreef:

Volgens mij wel. Mede daardoor wel de meest invloedrijke comedyserie sinds 2000.