ad

Release datum: 16 maart 2018

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Wild Wild Country

Bhagwan Shree Rajneesh (later bekend als Osho) predikte vrijheid op elk terrein, een levenshouding die in de jaren zeventig en tachtig aansloeg bij zijn over het algemeen hoogopgeleide volgelingen, de 'sanyassin'. De beweging besluit om de thuisbasis India te verlaten en een plek voor een utopische commune te zoeken, in maximale vrijheid. De aanhangers strijken neer in de Amerikaanse staat Oregon, waar ze een enorme verlaten ranch (Big Muddy) kopen. Net buiten de vallei van Big Muddy ligt het plaatsje Antelope, waar begin jaren tachtig een vijftigtal mensen woonde, waarmee al snel een rel ontstaat. De gebroeders Chapman en Maclain Way reconstrueren de rel middels enorme hoeveelheden archiefmateriaal met uitgebreide recente interviews.

Social Media

Acteurs en Actrices

Alle Media

Meningen over Wild Wild Country

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

dinsdag 19 november 2019
Wild Wild Country seizoen 1 Twee dingen had ik op voorhand niet verwacht. Dat ik sympathie kon opbrengen voor de progressieve idealen van de Bhagwanbeweging en hun pogingen om deze te vertalen naar een Amerikaanse gemeenschap. En dat Bhagwan Sri Rajneesh niet zelf de sturende kracht was achter de machtsmachinaties, maar zijn secretaresse Ma Anand Sheela. Een powerhouse van een vrouw voor wie ik het ene moment genegenheid voelde en het andere moment de koude rillingen kreeg om haar calculerende zakelijkheid. Het maakt 'Wild Wild Country' (2018) een fascinerend verhaal over de intersectie tussen neoliberalisme en de grondwettelijke vrijheden van religie/gemeenschapsvorming. In lijn met die gekoesterde Amerikaanse mythe: hoe een groep pioniers een stuk grond wist op te kopen en wilde vormgeven zonder inmenging van anderen. Onder het toeziende oog van de zevenenveertig inwoners van het nabije dorpje Antelope, die de komst van deze niet-christelijke nieuwkomers zagen als een inbreuk op hun eigen leefgemeenschap. Maar de Antelopians hadden het politieke tij en de instituties mee. Ik had graag meer meegekregen over de Bhagwanfilosofie en de realiteit van leven in deze cultgemeenschap. Ook omdat het juridische conflict soms iets te smeuïg wordt aangezet met suggestieve montage en bingevriendelijke cliffhangers.