• 8.978.848 stemmen

Ontwikkeld door: Ed Talfan en Ed Thomas

Met onder meer: Richard Harrington, Mali Harries en Hannah Daniel

Oorspronkelijke taal: Welsh

Release datum: dinsdag 29 oktober 2013

Eerst uitgezonden op: S4C (Verenigd Koninkrijk)

Plot Y Gwyll

Aberystwyth, een plaats vol schoonheid. Een welvarende universiteitsstad, gelegen aan de westkust van Wales, tussen de Ierse en het heuvelige achterland dat gevuld is met kleine, hechte dorpjes en hier en daar een boerderij. Werelden en tradities die gedoemd zijn om te botsen zodra ze met elkaar in aanraking komen. Gemeenschappen die volgens hun eigen regels leven, met eigen geheimen tot gevolg. Geheimen die zich verschuilen achter een muur van onschuld. Dit is de wereld waar inspecteur Tom Mathias instapt. Hij laat een roerig bestaan achter zich, in het drukke Londen, en probeert een nieuwe start te maken in Aberystwyth. De natuurrijke en beschaafde omgeving wekt de misschien de illusie dat er geen schandalen voorkomen, maar niets blijkt minder waar...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Komt er een Y Gwyll seizoen 4?

DCI Tom Mathias

Greta Pritchard

Meningen over Y Gwyll

EMBV_mm

vrijdag 4 oktober 2019
Y Gwyll seizoen 1 Het oogt allemaal wat traag, geen spetterende actie, maar op een ” rustgevende” manier wordt er gespeurd naar motief en dader(s). Tom Mathias komt over als een eenzame man die waarschijnlijk in zijn priveleven iets is overkomen.. Dit omdat de foto van twee kinderen als een rode draad door de serie lopen… Daar is iets mee…. Ooit zullen we dat wel te weten komen. Het zorgt er in ieder geval voor dat je als kijker nieuwsgierig blijft van wat er gaat komen..

zondag 19 maart 2017
Y Gwyll seizoen 1 Prima engelse misdaadserie, lekker deprimerend qua sfeer en met boeiende plotlijnen en personages. Het tempo ligt laag en de personages doen niet bepaald aan prietpraat. Prachtig in beeld gebracht en voorzien van mooie muziek. Slechts vier afleveringen van anderhalf uur, maar gelukkig zijn er meer seizoenen voorradig.
avatar van Atheistus

Atheistus

dinsdag 8 mei 2018
Y Gwyll seizoen 1 Vooral heeeeeel traaaaaaag. Verder veel van hetzelfde en iedereen lijkt in een caravan of een keet te wonen. De omgeving is dan ook inspirerend. Heuvels met dood gras met een weg daardoor. Er zijn vast mensen die dat mooi vinden (bij 'we zijn er bijna' of zo).