• 8.985.869 stemmen

Shetland - Seizoen 4 (2018)

Show titel: Shetland

Ontwikkeld door: Ann Cleeves en Ann Cleeves

Met: Douglas Henshall, Alison O'Donnell en Julie Graham

Datum van release: dinsdag 13 februari 2018

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Shetland

We maken kennis met Jimmy Perez, een plaatselijke politie-inspecteur. Hij is een echte Shetlander die jaren elders heeft gewoond maar op een bepaald moment is teruggekeerd naar zijn geboortegrond, samen met zijn veertienjarige dochter Cassie. Perez is iemand die nooit teveel zegt maar wel natuurlijk gezag uitstraalt: een combinatie van eigenschappen die hem bij het oplossen van misdrijven goed van pas komt.

Afleveringen Seizoen 4 (2018)

13 februari 2018 (1 uur)

Thomas Malone komt na 23 jaar vrij, omdat zijn veroordeling nietig verklaard is. Inspecteur Perez moet het betreffende onderzoek, naar de moord op het lokale tienermeisje Lizzie Muir in 1994, weer openen.

20 februari 2018 (1 uur)

Perez is op het spoor van een verdachte. Tosh doet onderzoek naar een oliemaatschappij tijdens de jacht op de moordenaar van Sally. DNA-onderzoek in de zaak Kilmuir resulteert in een verrassing.

27 februari 2018 (1 uur)

Perez ondervraagt Donna over de uitslag van het DNA-onderzoek. Tosh komt aan in Noorwegen om er op zoek te gaan naar Andreas Hagan. Een onverwachte draai in het onderzoek, leidt Perez en Tosh naar de donkere wereld van ultra-rechtsen in Noorwegen.

6 maart 2018 (1 uur)

Perez en Tosh worden gewaarschuwd door de Noorse geheime dienst dat ze hun onderzoek moeten staken. Ze gaan echter door en weten Mathias Søderland op te sporen.

13 maart 2018 (1 uur)

Perez moet het onderzoek na de aanval op Jo opnieuw beoordelen. Het politieteam van het vasteland richt zich op Malone. Tosh krijgt haar twijfels bij Lars.

20 maart 2018 (1 uur)

Perez ziet zich geconfronteerd met belangrijke resultaten van een DNA-onderzoek. Hij moet onder ogen zien dat Duncan en Sally mogelijk betrokken zijn bij de moord op Lizzie.

Weer een meer dan prima seizoen van Shetland. Bevat de veelal gebruikelijke detective 'mankementen' (toevalligheden, heen-en-weer gerommel etc. met verdachten om de spanning erin te houden e.d.), maar het komt er toch goed mee weg, vooral vanwege het sterke acteerwerk / sterke personages.

Ditmaal vindt het niet alleen plaats op de Shetland archipel, maar doet men ook Noorwegen een paar keer aan.

. Iets minder seizoen, gelukkig hebben we nog de prachtige beelden van Shetland. Ik kom daar nog eens. Seizoen 1 en 2 blijven mijn favorieten.

avatar van seriesman1311

seriesman1311

De serie wordt almaar beter, naarmate de seizoenen vorderen. Dat komt niet alleen door de realistische gebeurtenissen, maar vooeal ook door het verdiepen van de karakters en hun eigen persoonlijke sores die als een rode draad door de moordzaken heen loopt. Er wordt zeer overtuigend geacteerd. Topserie!