• 8.985.245 stemmen

The Office - Seizoen 9 (2012-2013)

Alternatieve titels: The Office US, The Office: An American Workplace

Ontwikkeld door: Ricky Gervais en Stephen Merchant

Met: Rainn Wilson, Ed Helms en John Krasinski

Datum van release: donderdag 20 september 2012

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot The Office

Een mockumentary over een groep kantoormedewerkers bij Dunder-Mifflin Paper Company in Scranton, Pennsylvania. Baas Michael Scott probeert, op zijn eigen manier, alles draaiende te houden. Hij krijgt van het hoofdkantoor te horen dat hij moet gaan inkrimpen, maar heeft het hier heel moeilijk mee en probeert dit uit te stellen. Zijn assistent Dwight denkt dat hij het voor het zeggen heeft en hoopt op promotie. Verder zijn er romances, fraude en gebeuren er de nodige ongevallen. Dit is een remake van de Britse versie.

Afleveringen Seizoen 9 (2012-2013)

1. 1. New Guys

20 september 2012 (20 minuten)

Twee jonge, nieuwe medewerkers krijgen Jim en Dwight uit balans. Andy keert terug van zijn leiderschapstraining met een verlangen om zich te revancheren.

2. 2. Roy's Wedding

27 september 2012 (20 minuten)

Een toast op de trouwerij van Roy zorgt ervoor dat Pam en Jim zoeken naar geheimen in hun relatie.

3. 3. Andy's Ancestry

4 oktober 2012 (20 minuten)

Andy pronkt met zijn stamboomverleden als hij ontdekt heeft dat Michelle Obama familie van hem is. Ondertussen heeft Darryl het lastig op zijn nieuwe plek, leert Dwight Erin een nieuwe taal om indruk op haar vriends familie en Nellie probeert Pam over te halen te denken dat Jim een affaire heeft.

4. 4. Work Bus

18 oktober 2012 (20 minuten)

De medewerkers gaan de weg op in een gehuurde bus als het gebouw onveilig wordt geacht. Ondertussen probeert Nellie Andy te helpen een baby te adopteren en gebruikt Jim taart om Pam vrolijk te krijgen.

5. 5. Here Comes Treble

25 oktober 2012 (20 minuten)

Het is Halloween op kantoor en Andy probeert er voor te zorgen dat zijn collega's een a capella groep vormen. Dit zorgt voor een confrontatie met Broccoli Rob. Ondertussen probeert Dwight bewijs te vinden dat een malloot op de vlucht is in het kantoor en wil hij hem vinden. De eerste vergadering bij de nieuwe baan van Jim zorgt voor een ruzie met Pam.

6. 6. The Boat

8 november 2012 (20 minuten)

Andy's familie heeft geldzorgen. Ondertussen is Dwight te gast bij een lokale radioshow, waardoor de kantoormedewerkers hem lastig vallen met schandalige telefoontjes. Kevin graaft een groot geheim van Oscar op.

7. 7. The Whale

15 november 2012 (20 minuten)

De vrouwen van het kantoor leren Dwight hoe hij om moet gaan met vrouwelijke klanten. Angela verdenkt de senator van vreemd gaan. Toby overtuigt enkele collega's om een snor te laten groeien.

8. 8. The Target

29 november 2012 (20 minuten)

Angela gaat naar Dwight voor hulp als ze merkt dat haar echtgenoot vreemd gaat. Stanley en Phyllis buiten Jim uit als hij hun nodig heeft en Pete zit Pam af te leiden als ze aan het verven is.

9. 9. Dwight Christmas

6 december 2012 (20 minuten)

Als de feestcommissie plannen maakt voor het jaarlijkse kerstfeest, zorgt Dwight er voor dat iedereen het viert met een traditionele Schute Duitse Kerst. Darryl vreest dat Jim vergeten is om hem mee te nemen naar naar nieuwe baan in Philadelphia. Pete leert Erin over zijn favoriete film Die Hard.

10. 10. Lice

10 januari 2013 (20 minuten)

Pam neemt per ongeluk luizen mee naar het kantoor en zorgt ervoor dat Meredith de schuld krijgt, terwijl Dwight de parasieten probeert te doden.

11. 11. Suit Warehouse

17 januari 2013 (20 minuten)

Clark neemt een espressomachine mee naar kantoor. Dwight en Clark doen alsof ze vader en zoon zijn om een verkoop te realiseren. Darryl heeft een sollicitatie bij het bedrijf van Jim, waar Pam onaangekondigd langs gaat.

12. 12. Customer Loyalty

24 januari 2013 (20 minuten)

Dwight probeert te voorkomen dat Darryl naar het bedrijf van Jim gaat. Jim mist het eerste optreden van zijn dochter, tot ontzetting van Pam.

13. 13. Junior Salesman

31 januari 2013 (20 minuten)

Dwight moet een tijdelijke verkoper aannemen als de vervanger van Jim, waardoor hij een superteam bij elkaar haalt van oude bekenden, waaronder zijn boerenneef Mose. Pam vraagt zich af wie haar nieuwe directe collega zal worden.

14. 14. Vandalism

31 januari 2013 (20 minuten)

Pams muurschildering in het magazijn is onleesbaar geworden. Darryl heeft het lastig met de voorwaarden van Jim in hun appartement. Angela dwingt Oscar en Kevin om haar het eerste feestje van haar zoon te zijn.

15. 15. Couples Discount

7 februari 2013 (20 minuten)

De medewerkers werken samen in koppels van twee om een korting met Valentijn te verkrijgen bij het winkelcentrum. Erin vertelt Pete dat ze het uit gaat maken met Andy als hij terug is gekomen, maar Pete heeft daar twijfels over. Jim en Pam hebben het gezellig met de geluidsman van de documentaire.

16. 16. Moving On

14 februari 2013 (42 minuten)

Pam solliciteert voor een baan in Philadelphia, maar haar nieuwe potentiële baas doet haar denken aan haar oude voormalige baas, Michael Scott. Dwight schakelt de hulp van Angela in als hij zijn oude tante Shirley in bad wil doen. Ondertussen zorgt Andy er voor dat Pete en Erin zich ongemakkelijk voelen.

17. 17. The Farm

14 maart 2013 (20 minuten)

De avonturen van Dwight en zijn familieboerderij komen aan bod.

18. 18. Promos

4 april 2013 (20 minuten)

Iedereen op kantoor is enthousiast als er reclames op tv komen voor de documentaire. Dwight maakt Angela jaloers als hij uit gaat met een Brusselse spruiten boerin. Ondertussen heeft Jim een belangrijke ontmoeting met honkbalspeler Ryan Howard.

19. 19. Stairmageddon

11 april 2013 (20 minuten)

De lift gaat kapot op kantoor, waardoor iedereen de trap moet nemen. Dwight dwingt Stanley om een verkooptelefoontje te doen. Pam en Jim praten met Nellie en Toby over hun relatieproblemen. Angela staat achter haar man.

20. 20. Paper Airplane

25 april 2013 (20 minuten)

Dwight en Angela nemen het op tegen elkaar in een wedstrijd met papieren vliegtuigjes. Ondertussen treft Andy voorbereidingen voor zijn potentiële acteerklus en leren Jim en Pam nieuwe dingen.

21. 21. Livin' the Dream

2 mei 2013 (42 minuten)

Andy probeert genoeg kracht te hebben om te stoppen met zijn baan en zijn droom als acteur waar te maken. Dwight krijgt eindelijk zijn zwarte band van zijn nieuwe leraar. Jim keert terug naar Scranton en brengt tijd met Pam door.

22. 22. A.A.R.M. (1)

9 mei 2013 (42 minuten)

Jim overtuigt Dwight dat hij iemand moet kiezen als assistent van de regionale manager, waardoor de twee steeds testen houden voor die positie. Als Angela niet meer bij haar kinderopvang terecht kan, wordt ze gedwongen haar kind mee naar het werk te nemen.

23. 23. A.A.R.M. (2)

9 mei 2013 (42 minuten)

24. 24. Finale (1)

16 mei 2013 (52 minuten)

Maanden na het uitzenden van de documentaire komen de huidige en voormalige medewerkers van Dunder Mifflin samen voor een bruiloft en een laatste ronde van interviews. Mysteries zijn opgelost, luiken zijn gesloten en grappen zijn uitgevoerd.

25. 25. Finale (2)

16 mei 2013 (52 minuten)

avatar van scorsese

scorsese

Zeker één van de leukste comedy series. Wel het minste seizoen, maar nog steeds vermakelijk. De dubbele finale aflevering vormt een prima afsluiting.

"I feel like all my kids grew up and then they married each other. It's every parent's dream."

Nadat de serie met seizoen 8 in een absoluut dieptepunt belandde, herpakt het zich aardig in dit afsluitende seizoen. Het vorige seizoen was redelijk flut te noemen met die vervelende rollen van Robert California en Nellie, maar ook de steeds irritanter wordende Ed Helms die als baas nog vervelender werd. Maar niet in een leuke vorm, maar eentje die de serie steeds flauwer en vervelender maakte. Zijn love story met Erin voelde ook nooit een seconde oprecht of sympathiek aan.

Laat seizoen 9 nou een hoop problemen al oplossen. Robert California is verdwenen, Nellie heeft nog een kleine rol op de achtergrond, Andy is een half seizoen op zeiltocht weg, Erin dumpt Andy en dus is het meteen een stuk prettiger om weer te kijken. Maar de piek van de serie ligt al wel een paar seizoenen achter ons, want ook dit seizoen zit er weer voldoende belabberd schrijfwerk in. De huwelijkscrisis van Jim en Pam is zo zwak geschreven. Zij waren gemaakt voor elkaar en een hoop van hun acties in dit seizoen zijn egoïstisch en niet leuk om te volgen. Het enige positieve aan alles is dat die verhaallijn wel weer op een mooie, warme manier wordt afgesloten.

Verder wordt er toegewerkt naar de finale, maar wel geforceerd zoals de plotselinge terugkeer van de relatie van Dwight en Angela, die trouwen
in de slotaflevering. Over die aflevering gesproken; toch erg knap dat je al een paar seizoenen zwak schrijfwerk ziet, maar dan wel een finale krijgt die ijzersterk genoemd kan worden. Iedereen krijgt zijn moment, het roept mooie emoties op en er zitten heel veel flashbacks of runnig gags uit het verleden in. En de aanwezigheid van Michael Scott is gewoon geweldig. Geen Office US zonder Steve Carrell natuurlijk. Ook andere oudgedienden komen er nog een keertje bij. Het feit dat ze over hun eigen mockumentary van Dunder-Mifflin praten vond ik wel een beetje weird, maar wel een goede insteek om dit alles mooi af te sluiten.

Daarmee eindigt de serie wel weer op een goede wijze. Een geweldig toffe serie die alleen twee seizoenen te lang door is gegaan.

Matige start van het seizoen, maar een fantastische finale. Allereerst mijn complimenten voor wat de schrijvers en de actrice zelf met Nellie gedaan hebben. Ik heb mij het volledige voorgaande seizoen aan haar geïrriteerd, maar nu was het een prima personage. Helaas was het nu Andy die voor irritatie zorgde.

Veel afleveringen dit seizoen waren filters die totaal niet grappig waren. Pas toen er naar een einde gewerkt werd, begon ik echt van het seizoen te genieten. Fijn ook dat Michael Scott en ook Kelly en Ryan toch nog even terugkeerden.

Dit was voor mij één van de leukste komedieseries die ik ooit gezien heb. Next up: Friends.

avatar van Justinvdk

Justinvdk

• 1980 stemmen

Niet het beste seizoen, maar de laatste 3 afleveringen maken heel veel goud. Wauw, wat een afscheid van de personages. Ze hebben het voor elk personage op een mooie en passende wijze afgesloten!

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

Prachtig einde van een prachtige serie! Ga de karakters uit The Office zeker missen!

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Met afstand het minste seizoen. De bijtende comedy die de serie typeerde is er hier wel af. Richting het einde wordt het allemaal steeds zoetsappiger en liever. En dus valt er niet zo veel meer te lachen. De nieuwe personages Clark en Pete zijn niet best. De finale is behoorlijk afgeraffeld, razendsnel wordt voor ieder personage een passend slot uit de hoge hoed getoverd. En als je Steve Carell dan zo ver krijgt om nog één keer zijn opwachting te maken, dan had hij toch wel iets meer schermtijd en tekst mogen krijgen. Nu blijft het bij 2 zinnetjes en hij staat niet eens op de groepsfoto bij de muurschildering.

Eigenlijk alleen kijkbaar door de vertrouwdheid met de personages. Desondanks een van de leukste series die ik ken, op grond van de eerste zeven seizoenen.

avatar van Noud

Noud

kissyfur schreef:

hij staat niet eens op de groepsfoto bij de muurschildering. Hij staat er zeker op het schilderij. In het midden met zijn handen achter zijn nek aan zijn bureau.

Het laatste seizoen met het voorgaande seizoen waren het minst. Ik had een ander einde verwacht.

Ik heb nog nooit zo vaak om een serie zoals de The Office kunnen lachen.