• 8.985.869 stemmen

Doctor Foster - Seizoen 2 (2017)

Show titel: Doctor Foster

Ontwikkeld door: Mike Bartlett

Met: Suranne Jones, Bertie Carvel en Tom Taylor

Datum van release: dinsdag 5 september 2017

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Doctor Foster

Doctor Gemma Foster is een vrouw die alles onder controle heeft. Ze is een getalenteerde en gerespecteerde huisarts en het middelpunt van haar dorp – een vrouw in wie mensen vertrouwen hebben en een liefhebbende moeder. Dan verdenkt ze haar man Simon van een affaire en is ze vastbesloten achter de waarheid te komen. Maar hoe ver is ze bereid te gaan en welk ander bedrog legt ze bloot? Met haar onderzoek ontregelt Gemma haar eigen leven en het leven van haar patiënten en haar familie. Ze gedraagt zich op een manier die ze nooit voor mogelijk had gehouden. Leidt haar poging om grip te krijgen op de situatie ertoe dat ze uiteindelijk alles wat haar lief is kwijtraakt?

Afleveringen Seizoen 2 (2017)

5 september 2017 (58 minuten)

Twee jaar geleden onthulde dokter Gemma Foster de misstappen van haar man Simon op dramatische wijze. Simon heeft hierdoor zelfs het dorp moeten verlaten. Wanneer hij terugkeert staat het leven van Gemma op zijn kop.

12 september 2017 (58 minuten)

Gemma is helemaal in de war door alle consequenties die de terugkeer van Simon met zich mee heeft gebracht. Ze is van plan zijn geheimen te onthullen en uit te zoeken wat er met Tom aan de hand is.

19 september 2017 (57 minuten)

Gemma probeert de behoeften van Tom op de eerste plek te laten komen ook al vliegen zij en Simon elkaar constant naar de keel. Kunnen ze hun gevoelens voor elkaar op een tweede plek zetten voor hun zoon?

26 september 2017 (57 minuten)

Simon is ervan overtuigd dat hij en Kate eindelijk op een rustige en veilige manier kunnen leven. Hij hoopt dat ze eindelijk van Gemma verlost zijn maar het is nog maar de vraag of Kate hem kan vertrouwen.

3 oktober 2017 (57 minuten)

Gemma neemt extreme maatregelen om de strijd voor eens en altijd te winnen en hiermee haar oude leven terug te winnen. Is het echter de vraag of ze niet te ver is gegaan.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Seizoen 2 vond ik persoonlijk sterker dan seizoen 1. Dit seizoen begon gelijk sterk en hield dit tot aan het eind aan toe vast.

Wat Gemma en Simon elkaar hier aandoen.. Man, man. Op een gegeven moment begon het me wel te ergeren. Maar desondanks toch een vermakelijke serie. Fijn Brits. Ook erg fijn om naar Suranne Jones te kijken.

Avondje bingen en klaar. Goeie serie volop drama.

Suranna speelt wederom geweldig.

Geweldig meeslepend en spannend tweede seizoen. Wat een intens drama, puntje van de stoel dit. Snel moeten bingen omdat 19 december de seizoenen er af gaat halen. Jammer, want het is een must-see.

Iets minder dan de eerste reeks. Want hoe ga je ook verder na het meesterlijke einde waarin Doctor Foster haar waardigheid heeft terugveroverd op haar echtgenoot!? In deze tweede reeks voelt het conflict tussen Simon (Bertie Carvel) en Gemma (Suranne Jones) vergezochter en meer formulematig. Misschien zelfs een beetje soaperig, zoals het wraak-motief nu echt de hoofdmoot vormt en er een element van puissante rijkdom aan wordt toegevoegd. Al moet ik zeggen dat Gemma's acte de présence op het huwelijksfeest van Simon en Kate wel een hoogtepunt is van de hele serie. Zoals zij in haar rode galajurk ten tonele verschijnt en een willekeurige vreemdeling uit een bar op sleeptouw neemt. Alle priemende blikken op haar aanwezigheid gevestigd, terwijl die arme Kate Parks (Jodie Comer) probeert de beschamende situatie nog in haar voordeel te keren met een onhandige speech. Maar ook hun prille huwelijksgeluk is nu besmet met roddel en achterklap. Of zoals Gemma door de lege kamers van die modernistische villa doelt in een zoektocht naar aanknopingspunten om haar ex-echtgenoot ten val te brengen. Aanwijzingen dat ook dit nieuwe huwelijk verdoemd zal zijn.

Toch vind ik 't jammer dat de interessante ideeën over monogamie en het huwelijk moeten wijken voor een Griekse tragedie vol afgunst en jaloezie. In de eerste reeks kon je nog een zekere sympathie opbrengen voor de levenskeuzes van deze imperfecte personages. Zelfs overspelige Simon had nog een gun-factor omdat hij niet per se Gemma kwaad wilde berokkenen, maar er een andere seksuele moraal op nahield dan zij. Zo menselijk en herkenbaar dat een langlopend huwelijk iets wordt waar je enerzijds aan zou willen ontsnappen en anderzijds niet zonder kunt. Maar in de tweede reeks willen de voormalige echtelieden elkaar echt kapot maken. Het maakt deze vertelling op een bepaalde manier voorspelbaarder, rechtlijniger en misschien zelfs moralistischer. Overigens is Suranne Jones onverminderd fenomenaal in het nieuwe rollenspel dat zij moet spelen om haar status van gescheiden vrouw achter zich te laten. Al blijft 't jammer dat haar verdiende 'overwinning' uit het eerste seizoen een tikkeltje teniet wordt gedaan omdat ze opnieuw een tragische figuur wordt. Ik had 't eigenlijk sterker gevonden als de waarderende blik van haar zoon werkelijk het einde van deze serie was geweest. Nu lijkt het toch alsof ze door haar vrouw-zijn verdoemd zal blijven.

'