Mijn Series +

Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - Seizoen 1 (2017-2018)

Nederland

ontwikkeld door Martin van Waardenberg
met Kees Hulst, André van Duin en Olga Zuiderhoek

In een dagboek beschrijft Hendrik Groen zijn leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Hij mag dan wel oud zijn, hij is nog lang niet dood. Samen met enkele andere bewoners van het verzorgingstehuis richt hij de rebellenclub Omanido op: oud maar niet dood. Want, waarom zou het leven alleen nog moeten bestaan uit koffie drinken, achter de geraniums en wachten op het einde?

1. Januari
  10. Oktober
  11. November
  12. December
avatar van Donkerwoud
Ik kende de boeken niet, maar deze eerste aflevering is meer dan oké. Doet een beetje denken aan die Jiskefet-serie rond dat verzorgingstehuis. (Ah ja, Sint Hubertusberg!)

avatar van ZAP!
Ik vond de 'reclameteaser' (hoe noem je dat?) op tv erg lauw (geen straattaal). Dan was Sint Hubertusberg (Anniek Pheifer!) wel even wat anders. Wie voegt Jiskefet nog eens toe?

avatar van brawljeff
Was erg benieuwd, dus de eerste aflevering maar eens bekeken. Eigenlijk is er maar één term van toepassing: onnederlands goed. Een serieus verhaal met een komisch tintje. Zelfs André van Duin weet overtuigend te acteren. Kees Hulst vind ik sinds Rundfunk sowieso al geniaal.

Nu even afwachten of het na 12 afleveringen nog steeds leuk is.

ZAP! schreef:

Ik begon er met lichte tegenzin aan door diezelfde teaser, maar die fragmenten doen de serie m.i geen recht. Het tempo ligt een stuk lager en het is minder gericht op flauwigheden. Best wel een slow-burner, dat had ik niet verwacht.

avatar van ZAP!
Het uitzendtijdstip komt mij sowieso niet uit, maar ik loop er ook nog niet echt warm voor...

avatar van Donkerwoud
Iets minder scherp dan vorige week (m.u.v. de bingo) maar het blijft een bijzonder fijne serie.

Heerlijke serie met een uitmuntende Kees Hulst en André van Duin.

Die scène met 2 minuten stilte

Nog steeds een erg leuke scène. Lekker flauw, maar wel een realistische afspiegeling van de werkelijkheid. Hulst en Van Duin zijn erg goed, maar de andere acteurs ook.

avatar van Donkerwoud
Moest na een vakantie even de drie nieuwe afleveringen 'bingen' (ze zullen maar opeens verdwijnen!) Geen vervelende zaak, al vind ik het jammer dat de serie zich soms wat te vaak herhaalt naar mijn smaak. Het had best compacter gekund, met minder afleveringen.

avatar van Dogie Hogan
Mijn vrouw is verpleegkundige en evenals haar collega's ergert ze zich mateloos aan hoe de zorgverleners neergezet worden in deze serie. Dit is ook niet conform de boeken.

Dogie Hogan schreef:

Mijn vrouw is ook verpleegkundige en herkent wel veel van de situaties. Niet bij haar werk maar in het verzorgingshuis waar me moeder zit.

avatar van brawljeff
Het is natuurlijk erg aangedikt Dogie Hogan, maar er zit wel een kern van waarheid in. Door bezuinigingen zijn tehuizen wel erg bezig met regeltjes en is het voor ouderen niet altijd even prettig. Ik denk overigens niet dat het aan de verpleging ligt. Die hebben altijd het beste met de ouderen voor.

Het zijn allemaal wel typetjes in deze serie.

avatar van Donkerwoud
Is ook vaker zo dat in de televisieproductie/film het conflict wat meer wordt uitvergroot dan in het oorspronkelijke boek.

avatar van Donkerwoud
Wel een beetje flauw dat ze op het strand gaan schilderen en werkelijk iedereen een perfect kunstwerk op het doek tovert. Dat soort details ondermijnen de geloofwaardigheid, zeker als ernaast best zware thema's als dementie, sociaal isolement en ouderdomskwalen worden behandeld.

avatar van ZAP!
In Amsterdam-Noord nog wel. Als het zich nou in Bergen afspeelde...

avatar van brawljeff
Na het zien van de laatste afleveringen heb ik mijn stem verhoogd. De serie laat niet alleen zien grappig te zijn, maar ook dat het enorm sterke personages heeft. Hoogtepunt is voor mij toch wel Kees Hulst als Hendrik Groen. Hij zet het personage geweldig neer. Ook dan andere acteurs acteren sterk.

Er zit zeker nog wel een volgend seizoen in, maar het hoeft voor mij geen 8 seizoenen door te gaan.

brawljeff schreef:

Joh, tegen die tijd is de hele cast dood!

avatar van brawljeff
Haha Donkerwoud, bij wijze van. Het verhaal is na een seizoen wel klaar. Eigenlijk was dit al een prima einde.

avatar van Donkerwoud
Hoe haalt men betekenis uit een leven waarin het alleen nog achteruit kan gaan? 'Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen' werkt het best als de droefgeestige, schrijnende kant centraal staat van Hendrik Groen (Kees Hulst) die ervaart hoe zijn mannelijkheid wordt ondergraven en hij een gevecht moet leveren tegen bureaucratische krachten die hem het laatste beetje geluk afpakken. Vooral de eerste en de laatste afleveringen hebben een fijne mengeling van melancholische tristesse en droogkomische galgenhumor - een beetje vals maar nooit bijtend gemeen. In het middenstuk verliest de serie wat stoom als de focus verschuift naar de omanido-tripjes, waarin het somberen iets te makkelijk om wordt gezet in te formulematige feelgood. En toch zit er een mooie opbouw in hoe de somberman uit het begin (o.a. door het verloop van de seizoenen) nieuwe ervaringen doormaakt, terwijl dood en ziekte de kop op blijven steken in die herfstige nadagen.

avatar van 3 2 1 cut
Het was idd een feest om deze serie te bekijken. Ergens had ik er ook een jaren ‘70’ kijkbeleving bij toen ik nog kind was. Ik vond de humor heerlijk, ook herkenbaar wat betreft de verzorgingscultuur. Maar ook de gedurfde kwetsbaarheid die men liet zien van het ouder worden:

- Daar sta je dan in je luier als je boven de 70 bent omdat je druppelt..
- Dat je soms zo gekleineerd en betutteld kan worden puur omdat je bejaard bent..
- Nog verliefd kunnen worden en dan nog zo verlegen zijn.
- Het besef dat alles gaat eindigen.
- Hoe dementie te beleven.

Hulde voor alle acteurs met een extra ster voor de zich kwetsbaar opstellende Kees Hulst, de zeer verrassende André van Duin, de sterke Olga Zuiderhoek en de groeiende Coby Timp (Rietje). En een knipoog naar Rosa Reuten. Zij heeft de toekomst.

“En op een gegeven moment botste Hendrik tegen de kerstman op.. verwonderde zich over hoe de tijden veranderen en verlangde weer naar vroeger toen alles niet zo ingewikkeld was”.

Dat heb ik nou ook..

avatar van Donkerwoud
Rosa Reuten is inderdaad ook erg leuk als mevrouw Stelwagen. Al vond ik haar change of heart wat clichématig en geforceerd.

(verwijderd)
Fijne serie. Ik heb ervan genoten. Ik zou het seizoen zo nog een keer kunnen kijken.

avatar van 606
Heheldig zoals Dries Smits zei in de laatste aflevering

avatar van brawljeff
De opnames zijn inmiddels in volle gang. Regisseur Tim Oliehoek deelt regelmatig leuke kiekjes op zijn Instagram-pagina. Het tweede seizoen lijkt er dus echt te gaan komen dit najaar!