Mijn Series +

David el Gnomo - Seizoen 1 (1988)

Alternatieve titels: David de Kabouter | David the Gnome | The World of David the Gnome

Spanje
Animatie / Familie

ontwikkeld door Claudio Biern Boyd
met de stemmen van José María Cordero, Matilde Conesa en Teófilo Martínez

De wereld van David de Kabouter is gebaseerd op de wereldberoemde kinderboeken De Kabouters en Het Geheim van de Kabouters door Nederlandse auteurs Rien Poortvliet en Wil Huygen. David de Kabouter, en zijn vrouw Lisa, zijn vredelievende kabouters die in een boom leven . Waarschijnlijk doen ze kinderen herinneren aan hun grootouders. David reist de wereld rond op de rug van zijn trouwe vos, Swift, die hij roept door te fluiten, om zieke dieren, kabouters en andere mythische wezens te helpen met zijn medische expertise.

1. David el Gnomo
  11. El Bisturí Mágico
  12. El Viejo Jardín
  13. El Oso Atrapado
avatar van Robbie.T.
Legendarische kinderserie, bij ons beter bekend als David de Kabouter. Ik vond dit als kind geweldig en erg rustgevend. Heerlijke nostalgie.

avatar van Kos
Kos
Wtf! David de Kabouter was Spaans? Haha.

avatar van Robbie.T.
Haha, dat wist ik ook niet toen ik m toevoegde. De serie is gebaseerd op de Nederlandse boeken, maar de tv-serie zelf is inderdaad Spaans. Who would have thought....

avatar van Donkerwoud
De prentenboeken van Rien Poortvliet waren een stuk beter. Deze animatieserie is meer 'saturday morning cartoon' i.p.v. dat het de rijke, gedetaileerde wereld heeft van het oorspronkelijke materiaal. Toch heeft het een eigen charme. Het intens vriendelijke stemgeluid van de stem-acteur die David inspreekt. De rustige sfeerschetsen van natuurlandschappen. Swift. De malle fratsen van die trollen (toch wel erg eng!) Lekker groenlinksig ook, met politieke boodschappen over beter voor het milieu zorgen en goed zijn voor dieren.

avatar van brawljeff
Wat Donkerwoud al zegt, het valt eigenlijk niet meer te vergelijken met het werk van Rien Poortvliet. Desondanks vroeger wel erg genoten van deze serie. Vooral heel rustgevend, zeker met al die ADHD tekenfilmseries die daarna vooral populair werden. Op de één of andere manier herinner ik mij weinig details van deze serie (behalve de trollen en de vos uiteraard), maar weet ik wel dat ik in deze serie voor het eerst de term neuzen-neuzen hoorde