• 8.985.968 stemmen

Sorjonen - Seizoen 1 (2016)

Alternatieve titel: Bordertown

Ontwikkeld door: Miikko Oikkonen

Met: Ville Virtanen, Matleena Kuusniemi en Anu Sinisalo

Oorsprong: Finland / Frankrijk

Datum van release: zondag 16 oktober 2016

Eerst uitgezonden op: Yle TV1 (Finland)

Plot Sorjonen

Detective Inspecteur Karl Sorjonen is één van de meest gerespecteerde officiers bij het Finse bureau. Wanneer zijn vrouw geneest van hersenkanker, besluit Sorjonen zijn familie te verhuizen naar een klein dorpje met de naam Lappeenranta. Dit dorpje grenst aan Rusland en is de perfecte locatie om een nieuw leven te beginnen. In de realiteit is het leven helemaal niet zo vredig in Lappeenranta. Moorden, verkrachtingen, kidnappings, prostitutie, drugshandel en hondengevechten zetten het leven van Karl Sorjonen voorgoed op zijn kop.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. Nukkekoti Osa 1

16 oktober 2016 (57 minuten)

Detective Kari Sorjonen verhuist met zijn gezin van Helsinki naar het rustigere Lappeenranta, met de bedoeling om meer tijd met zijn familie door te brengen. Voor Kari betekent dit ook een nieuwe baan. Hij moet al meteen de dood van een jonge vrouw onderzoeken, wier lijk in het Saima-meer gevonden werd. Ondertussen besluit autohandelaar Esa Kuparinen een jong meisje, Katia, te kidnappen. Haar moeder Lena ontvangt een onheilspellende berichtje en trekt daarop van Sint-Petersburg naar Finland.

2. 2. Nukkekoti Osa 2

23 oktober 2016 (55 minuten)

Autohandelaar Esa Kuparinen wordt dood teruggevonden. Er is maar weinig bewijsmateriaal, dus het belooft geen eenvoudige klus te worden. Terwijl Kari Sorjonen het onderzoek voert, is Lena, de moeder van het ontvoerde meisje Katia, nog steeds op zoek naar haar dochter. De sporen in beide onderzoeken leiden Kari en Lena naar het Saimaanharju-bos. Daar staat een mysterieus hutje, bekend onder de naam 'Doll's House'.

3. 3. Nukkekoti Osa 3

30 oktober 2016 (56 minuten)

Lena en Kari ontmoeten elkaar in het Doll's House in een vijandige sfeer. Lena wil de zoektocht naar haar dochter alleen voeren. Omwille van de gespannen situatie besluit Kari werk en privé strikter gescheiden te houden. Om de verdwijning van Katia op te lossen neemt hij zijn toevlucht tot bijzondere technieken, want de tijd dringt, meer dan ooit.

4. 4. Sudenkorennot Osa 1

6 november 2016 (55 minuten)

De werkloze apotheker Emilia Serala smokkelt drugs de grens over om geld in het laatje te krijgen voor haar en haar gezin. Lena's dochter Katia en Kari's dochter Janina worden goede vriendinnen. In een hotelkamer wordt het lichaam gevonden van de officier van het drugsteam. Algauw wordt duidelijk dat een lading drugs bestemd is voor een kinderschoolfeestje. Een nieuwe bedreiging voor de stad: Kari Sorjonen moet snel ingrijpen.

5. 5. Sudenkorennot Osa 2

13 november 2016 (56 minuten)

Wanneer een jonge atleet dood wordt teruggevonden, blijkt er meer dan wat drugs in het spel. Het spoor leidt naar Rusland en daarvoor komt de hulp van de voormalige agente van de Russische veiligheidsdienst, Lena Jaakkola goed van pas. Het onderzoek leidt zelfs tot in Sint-Petersburg, maar de tijd dringt. De politie moet de zaak opgelost krijgen voor het eindejaarsbal van de school. De entourage van Mika, waaronder Kari's dochter Janina, is in gevaar.

6. 6. Raivotar Osa 1

20 november 2016 (57 minuten)

Europol heeft de hulp van Finland nodig om een aantal illegale hondengevechten in de streek te onderzoeken waarvan videobeelden op het internet circuleren. Een avondje uit eindigt voor patholoog H.P. Lund in het bed van een vrouw, Natasha, die hem ernstig toetakelt. Sorjonen stort zich op beide zaken en die blijken al gauw een link met elkaar te hebben. Thuis moet Kari zijn vrouw Pauliina helpen bij haar nieuwe baan.

7. 7. Raivotar Osa 2

27 november 2016 (55 minuten)

Lena infiltreert in een vechtclub om een spoor te vinden naar de criminelen die achter de hondengevechten zitten. Ze krijgt daarbij hulp van Haxen, een Zweeds-Deense inspecteur. Katia maakt van de afwezigheid van haar moeder gebruik om meer te weten te komen over hun verleden. Wanneer de bende een nieuw hondengevecht wil organiseren, is niet alleen Lena maar ook haar dochter Katia in groot gevaar.

8. 8. Nainen Järvessä Osa 1

4 december 2016 (56 minuten)

In een meer wordt Elina Koivula gevonden, verstrikt in een vangnet voor vissen. Sorjonen wil het team meteen op de zaak zetten, maar wanneer de wagen van een lokale agent gestolen wordt, wordt de focus verlegd. De families Sorjonen en Jaakkola raken steeds meer met elkaar bevriend in ingeburgerd in Lappeenranta. Kari kan de zaak van Elina niet loslaten, al helemaal niet wanneer de gestolen auto teruggevonden wordt in Sint-Petersburg.

9. 9. Nainen Järvessä Osa 2

11 december 2016 (57 minuten)

In de gestolen wagen wordt het lichaam van een lokale politicus teruggevonden. Sorjonen beseft dat er een link is met Elina Koivula, de vrouw die in het visnet vastzat. Zij is de belangrijkste bron van informatie voor de zaak, maar leidt aan geheugenverlies. Pauliina gaat op zakentrip naar Sint-Petersburg, met de burgemeester. Lena maakt meer tijd vrij voor haar dochter en legt zich minder toe op haar werk.

10. 10. Loppupeli Osa 1

18 december 2016 (57 minuten)

Janina wordt onder het bloed wakker op een zeilboot, midden op het Saimaa-meer. DS Uusitalo en Lena treffen er het levenloze lichaam aan van sociaal werker Esko Kaartinen. De situatie ziet er nog slechter uit wanneer blijkt dat Janina sporen van het slachtoffer op zich draagt. Pauliina begrijpt niet waarom haar man niet alles op alles zet om hun dochter te redden. Kari is er rotsvast van overtuigd dat iemand zijn dochter erin wil luizen.

11. 11. Loppupeli Osa 2

25 december 2016 (59 minuten)

De sporen in het onderzoek naar de moord op de sociaal werker wijzen naar één man: Lasse Maasalo, die meteen ondervraagd wordt door Sorjonen. Maar dat blijkt geen eenvoudige klus, zonder hard bewijsmateriaal. In de cel neemt Janina de tijd om grondig na te denken over wat er gebeurd is en over wie de moordenaar van Esko Kaartinen kan zijn. Dan begint een race tegen de tijd. Zonder afdoende bewijzen kan Maasalo niet langer aangehouden blijven...

Onderhoudende maar niet altijd even geslaagde misdaadserie, zich afspelend op de grens van Finland en Rusland. De personages zijn boeiend genoeg en visueel ziet alles er netjes verzorgd uit, maar meer dan eens worden de plotlijnen onnodig opgerekt, om vervolgens tegen het einde van de afleveringen afgeraffeld te worden. Eén en ander steekt sporadisch ook iets te toevallig in elkaar. Het open einde doet een tweede seizoen vermoeden- daar is nog wel wat winst te behalen.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Een serie met vijf verschillende cases waarvan ik alleen de tweede (over drugs, aflevering 4 en 5), ondermaats vind. De rest is prima. Op een of andere manier spreken die kerel, het taaltje en de Finse setting me aan. Harde lui daar, met kille gelaatsuitdrukkingen; soort halve Russen al zal je dat nooit tegen ze moeten zeggen

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Wat mij betreft 1 van de betere series!

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Een prima seizoen met enkele goed in elkaar gezette plots. De opbouw is degelijk, maar wat ik dan weer vreemd vind zijn de slecht uitgewerkte eindes. Ineens is het verhaal afgelopen. Het lijkt wel of er stukken uitgeknipt zijn; aflevering 7 over de hondengevechten spant hierbij wel de kroon. Qua cast voldoende, waarbij de rol van Kari er wel uitspringt. Ik ben benieuwd of seizoen 2 nog draden van seizoen 1 voortzet.