Mijn Series +

Bloodline - Seizoen 3 (2017)

ontwikkeld door Glenn Kessler, Todd A. Kessler en Daniel Zelman
met Kyle Chandler, Ben Mendelsohn en Linda Cardellini

Bloodline gaat over de familie Rayburn uit Florida. Oudste zoon Danny, het zwarte schaap van de familie, dreigt de duistere geheimen en het beschamende verleden van zijn familie te ontmaskeren. Hij drijft hiermee ook de loyaliteit tussen de broers en zussen tot het uiterste.

1. Aflevering 1
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
avatar van hoffhaan
IJzersterk begin van het derde seizoen. De serie is duidelijk beter geworden, met name karakterontwikkeling. Realistisch drama. 4.0

avatar van thomzi50
Wat vind je eraan verbeterd? Ik vind het nogal toonvast en eigenlijk precies doorgaan waar S2 ophield, qua budget, karakters, plotlijntjes. (Wat niet per se slecht of goed is.)

Joeri_000
thomzi50.

Deze mening deel ik ook .. Afl. 9 vond ik wel gaaf, en zag ik niet aankomen ..
Vind Kevin toch maar een bijzonder matig karakter en John wordt ook steeds saaier ..

avatar van thomzi50
Een toch wel onbevredigend einde. 'Bloodline' ging de vorige twee seizoenen al nooit tot mijn favoriete series behoren, ondanks de sterke rollen en fraaie momenten: te breed uitgesponnen, te veel plotselinge zijlijntjes die vervolgens amper werden uitgewerkt. Toch had ik wel hoge verwachtingen van seizoen 3: omdat de makers duidelijk hadden aangegeven dat ze drie seizoenen wilden maken, en omdat het slot van seizoen 2 bijzonder aardig was. En daar wordt ook direct op voort geborduurd, hoewel niet al te overtuigend: de vlucht van John wordt plotseling afgeblazen omdat hij op een krokodil rijdt?. Verder vind ik het seizoen inhoudelijk nogal rommelig: personages maken bijzonder vreemde keuzes, die plotselinge uitbarsting van Sally over haar zwangerschappen, het verdwijnen van Meg, en zoals Joeri_000 al aangeeft de wel erg stompzinnige Kevin, en daarnaast vind ik ook de psychologie van John matig uitgewerkt: volgens mij is de serie bedoeld als illustratie van zijn onmogelijkheid om zijn lot te kunnen ontvluchten, maar ik voelde die beklemming amper en leefde ook steeds minder met hem mee. Ik vind Chandler een fraaie acteur, en ik vind het tof dat ze in deze serie twee onverwachtse sprongen maken eerst halverwege: de tijdssprong naar de rechtszaak, dan tegen het einde: de sprong naar de hersenspinsels van John maar het is niet genoeg om het echt overtuigend te maken. Helaas.

avatar van Ataloona
Dat klopt niet helemaal. De makers hadden 5 tot 6 seizoenen voor ogen, hetgeen ook behoorlijk duidelijk werd met dit rommelige slotseizoen. Ze vonden bepaalde personages en verhaallijnen uit latere seizoenen zo interessant, dat ze deze er ingeknipt inplakten. Daardoor wordt het een beetje een seizoen waarbij je verschillende theorieën kunt bedenken. Hoewel dat altijd wel leuk is voor een goede discussie, eindig je uiteindelijk met meer vragen, dan je het seizoen mee begint. Schijnbaar is niet alleen de serie, maar uiteindelijk ook dit seizoen wegens het budget ingekort. Dan houd je een wisselvallig en vreemd in elkaar gezet seizoen. Daarmee verminkt Netflix de serie toch wel. Begint steeds meer een geldwolvencircus te worden qua serie-aanbod. Echter kan ik de makers ook niet volledig vrijpleiten. Ze hadden gewoon moeten accepteren dat het einde eraan kwam en dat potentieel geweldige verhaallijnen voor latere seizoenen het daglicht nooit zouden zien. Ik snap dat het mooi is om een link te laten zien tussen een personage dat eenmalig in het eerste seizoen verscheen, en dat uiteindelijk een zeer belangrijk personage blijkt te zijn, maar dat heeft geen nut meer als er geen tijd is om dat ook echt uit te werken. Ze hadden wat dat betreft betere keuzes moeten maken.

Uiteindelijk voelt het eind onbevredigend, maar heb ik mij toch weer zeer vermaakt met dit seizoen. Als karakterstudie is dit ontzettend sterk, ook zonder de aanwezigheid van Danny. De innerlijke woede, verslagenheid, wanhoop, stress, maar vooral ook morele superioriteit, rechtsgevoel en een zogenaamd rechtvaardigingsgevoel van John wordt weer geweldig uitgebeeld. Dit seizoen komt daar iets nieuws bij, namelijk schuldgevoelens. Hij deed mij dit seizoen sterk denken aan een soort Raskolnikov figuur. Hij heeft vanwege moeilijke omstandigheden zijn eigen moreel kompas ontwikkelt waarmee hij elke daad die hij pleegt mee tracht te rechtvaardigen, maar blijkt aan het einde van de dag toch een schuldcomplex met zich mee te dragen. Dat maakte John dit seizoen menselijker dan de andere Rayburns. Wat een kutfamilie is het toch. De alles verbloemende en emotioneel manipulatieve Sally, die weigert te accepteren dat het misschien wel haar opvoeding is geweest die het gezin het meest heeft beschadigd, notoire wegloper Meg en natuurlijk de werkelijk vreselijke psychopaat, egoïst en meest egocentrisch figurerende persoon ooit; Kevin. Nooit een dergelijk personage meegemaakt. Hij is in ieder geval zeer consistent in zijn algehele assholeness. Hoewel Danny destructief en kwaadwillig was, had John beter Kevin kunnen ombrengen. Haast onvermijdelijk dat hij zichzelf en onderwijl iedereen om zich heen in het diepe zou onderdompelen. Bijzonder ook die complete kinderlijke blijdschap wanneer hij weer wegkomt met een fuckup (en niet een kleine ook; een goed voorbeeld is wanneer hij wegkomt met de doodslag op Marco). Ongelooflijk. En toch overtuigend gebracht.

Dit seizoen slaagt niet op veel vlakken, zeker niet op plottechnisch vlak. Maar als sfeerbeeld en karakterstudie is Bloodline haast ongeëvenaard. Zo zonde dat het niet meer tijd heeft gekregen. Anders was dit zeker een evenwichtiger seizoen geweest en was ik erg benieuwd wat zich de komende seizoenen zou gaan voltrekken. Duidelijk is in ieder geval dat we nog lang niet klaar waren met het verleden van de Rayburns. In die krochten waren nog genoeg geheimen te openbaren.