ad
  • 8.108.794 stemmen

Borgen - Seizoen 3 (2013)

Show titel: Borgen

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: dinsdag 1 januari 2013

• Netflix Bekijk seizoen 3 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Borgen

Afleveringen Seizoen 3 (2013)

1. 1. I Danmark er Jeg Født

Het is al bijna drie jaar geleden dat Birgitte Nyborg minister-president was van Denemarken. Inmiddels is zij aan een heel nieuw leven begonnen. Birgitte heeft de politiek verlaten en geeft succesvolle lezingen. Journaliste Katrine Fønsmark is het populairste gezicht van TV1 en heeft samen met Kasper Juul een zoon gekregen, Gustav. Wanneer Birgittes oude partij een conservatieve richting inslaat, laat dit haar niet onberoerd. De Deense politiek blijft lonken.

2. 2. Med Lov Skal Land Bygges

Birgitte Nyborg gaat in het geheim verder met het opbouwen van haar nieuwe politieke partij. Journaliste Katrine Fonsmark krijgt een verrassende baan aangeboden, maar bij TV1 moet Torben Friis aan zijn baas beloven dat hij haar bij de tv-zender houdt. Dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan.

3. 3. Den Rigtige Nuance af Brun

Birgitte Nyborg is druk bezig met haar nieuwe politieke partij, waar ze zojuist Katrine bij betrokken heeft. Bij TV1 wordt Torben Friis nog steeds op de nek gezeten door zijn baas Alex. Hij wil dat ze meer positief politiek nieuws brengen.

4. 4. Den Enes Død

Tijdens een etentje in een restaurant, wordt een Engelse vriend van Birgitte ziek na het eten van een stuk varkensvlees. De man blijkt namelijk allergisch te zijn voor penicilline en het varken kreeg dit medicijn toegediend gekregen opdat het eerder geslacht kon worden. Het voor Birgitte een aanleiding om kritische vragen te stellen bij de Deense vleesindustrie en haar ethische bezwaren kenbaar te maken.

5. 5. Du Skal Ikke Bedrive Hor

De Nieuwe Democraten zien een kans om zich te laten gelden door de prostitutie in Denemarken aan de kaak te stellen. Het controversiële vraagstuk zorgt voor politieke verdeeldheid, zelfs binnen de partij. Ook Birgitte en Katrine raken hierover in discussies verzeild met de mannen in hun leven. Ondertussen heeft Torben nog steeds onenigheid met zijn baas Alex over hoe hij het nieuwsprogramma bij TV1 moet invullen. Terwijl zijn vrouw hem mist, begint hij verliefd te worden op een van zijn collega's.

6. 6. Fortidens Sønner

De Nieuwe Democraten vieren dat ze, met het behalen van 20.000 stemmen, mee mogen doen aan de Deense parlementsverkiezingen. Birgitte vindt een nieuwe kandidaat voor haar partij in de zeer gerespecteerde econoom Soren Ravn. Maar zijn kandidatuur loopt gevaar wanneer het verleden van de man in opspraak komt. Katrine duikt in de geschiedenis van Ravn en begint te twijfelen of hij wel de waarheid vertelt. Ondertussen krijgt Torben Friis gewetensbezwaren vanwege zijn affaire met Pia.

7. 7. Faldet

Brigitte gaat voor een behandeling naar het ziekenhuis, maar houdt dit verborgen voor de buitenwereld. Zelfs voor haar kinderen. Katrine is gefrustreerd dat Birgitte zo afstandelijk doet en vermoedt dat ze iets verbergt. Ondertussen kondigt Hesselboes een belangrijke politieke zet aan op TV1 en maakt hiermee veel indruk.

8. 8. Man Har et Standpunkt

Birgitte en de Nieuwe Democraten werken al twee weken aan hun verkiezingscampagne en concurreren steeds heviger met De Moderate. Birgitte probeert haar partij beter te profileren, maar de overeenkomsten tussen de twee partijen worden steeds duidelijker. Om meer stemmen te krijgen, beseffen Birgitte en Katrine dat ze een drastische beslissing moeten nemen. Birgitte ziet in dat ze haar collega's moet vertellen over haar ziekte. Ondertussen pusht Torbens vrouw Karoline hem om een moeilijke beslissing te nemen, die grote gevolgen zal hebben voor zijn redactie bij TV1.

9. 9. Fornuft og Følelse

De verkiezingscampagne gaat de derde en laatste week in en Birgitte worstelt nog steeds met de identiteit van haar nieuwe partij. Haar concurrent, De Moderate, heeft veel dezelfde standpunten. Wanneer Jacob Kruse aan de eindsprint begint, worden Birgitte en Katrine geconfronteerd met hun keuze om net als hij een vuil spelletje te spelen. Birgitte is zo druk bezig met de verkiezingen dat ze niet ziet dat haar kinderen zich zorgen maken over haar gezondheid.

10. 10. Valget

Het is verkiezingsdag in Denemarken, de twee oppositiepartijen lijken evenveel stemmen te gaan krijgen. Birgitte, Katrine en de partijleden wachten gespannen op de uitslag.

avatar van jarno1975

jarno1975 (moderator)

Netflix gaat in de loop van dit jaar de eerste 3 seizoenen uitzenden. Daarnaast komt er in 2022 een nieuw seizoen.

Wow, goed nieuws.

avatar van The Goss

The Goss

Net de 3 seizoenen gekeken. Wat een heerlijke serie. Laatste seizoen wel iets minder dan 1 en 2, naar nog steeds goed.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Herkenbaar. Heb ook in een week de hele serie gekeken. Op zich is het natuurlijk al ‘verouderd’ maar toch ook wel politiek herkenbaar en, voor die tijd, ook politiek vooruitstrevend. Ik moet ook wel zo eerlijk zijn dat beide hoofdrolspeelsters eye-candy voor mij zijn. En dan vooral Sidse Babette Knudsen. De vrouw heeft veel uitstraling. Naast de (soms ietwat correct) politieke zaken wordt er ook goed aandacht besteed aan vrouwelijke punten als borstkanker, kinderwensen, ontrouw en moederschap. Soms worden Nyborgs tegenstanders wat karikatuur weggezet. En heel soms had ik het gevoel dat ik naar een toneelstuk zat te kijken. Maar dan wel met acteerwerk op hoog niveau !

Benieuwd naar serie 4 (2022 ?) want het (werkelijke) politieke beleid in Denemarken is niet wat de fictionele Nyborg voor ogen had. Ik vermoed dat de serie dus wat meer diversiteit zal hebben en er zal ws niet meer zoveel in gerookt worden als in de eerste 3 series .

avatar van schrans

schrans

De aanloop is minder dan de vorige seizoenen, de verminderde rol van Kasper Juul is voelbaar en Jeremy is een volstrekt nutteloos personage. Tot daar de kritiek want het einde was weer van een zeer hoog niveau waardoor ik benieuwd ben naar dat nieuwe seizoen.

avatar van brawljeff

brawljeff

Vierde seizoen van Borgen is onderweg! | Superguide

Opnames zijn nu officieel van start gegaan.

Nice!