ad
  • 8.105.702 stemmen

Borgen - Seizoen 1 (2010)

Show titel: Borgen

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 26 september 2010

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Borgen

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. 1. Dyden i Midten

Enkele dagen voor de verkiezingen barst een kredietkaartschandaal los dat de eerste minister zijn kop dreigt te kosten. De middenpartij van de idealistische Birgitte Nyborg profiteert hier electoraal het meeste van. Katrine Fonsmark moet inmiddels de dood van haar minnaar verwerken.

2. 2. Tæl til 90

De verkiezingsuitslag dicht de partij van Birgitte Nyborg een sleutelrol toe. Maar hoe kan ze daarvan profiteren om het meeste uit de onderhandelingen te halen zonder haar integriteit op het spel te zetten?

3. 3. Det Muliges Kunst

Birgitte Nyborg is enkele maanden eerste minister van Denemarken als de eerste politieke crisis zich aandient. Katrine Fønsmark twijfelt of ze abortus zou plegen.

4. 4. 100 Dage

Een ongeautoriseerd gevangenentransport in Groenland zet het land in rep en roer. Birgitte Nyborg moet niet alleen het vertrouwen in haar regering bevestigen, maar ook spitsroeden lopen bij de premier van Groenland.

5. 5. Mænd der Elsker Kvinder

Een nieuwe wet op de aanwezigheid van vrouwen in raden van bestuur is een van de stokpaardjes van de nieuwe regering. Maar het verleden van de minister die het plan voorstelt gooit roet in het eten. En ook de zakenwereld kant zich tegen het plan.

6. 6. Statsbesøg

Denemarken krijgt tegelijkertijd een belangrijke, maar gecontesteerde Oostblok-leider en diens belangrijkste opposant op bezoek. Wanneer tegen die laatste een aanhoudingsbevel wordt uitgevaardigd, moet Birgitte Nyborg een keuze maken tussen een economisch miljardencontract en haar persoonlijke integriteit.

7. 7. Ikke Se, Ikke Høre, Ikke Tale

De ontdekking van afluisterapparatuur bij een andere partij doet het debat over ongeoorloofde politieke surveillance oplaaien. Birgitte Nyborg dreigt er een van haar beste vriendinnen aan te verliezen.

8. 8. Agurketid

De eerste minister grijpt het zomerreces aan om de banden met haar gezin weer aan te halen, maar de publicatie van een onthullend boek van een voormalige politieke tegenstander verhindert dat. Vooral Kasper Juul vreest de inhoud, hoewel ook persoonlijke beslommeringen hem kwellen.

9. 9. Del og Hersk

Militaire uitgaven worden onder de loep gelegd na aantijgingen van corruptie. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor Birgitte Nyborg, maar vooral voor haar echtgenoot, die net een nieuwe job heeft aangenomen.

10. 10. Første Tirsdag i Oktober

We zijn een jaar na de verkiezingen. De eerste minister kampt met lage tevredenheidscijfers over haar beleid, het vertrouwen onder de ministers is zoek en haar huwelijk staat op springen. De vraag is of Birgitte Nyborg het nog wel ziet zitten om premier te blijven.

avatar van Arnforpresident

Arnforpresident

Dit blijft wat mij betreft één van de sterkste series die er ooit zijn gemaakt. Realistisch, spannend, super boeiend en fantastische personages.

avatar van trebremmit

trebremmit

Matige serie, beetje te politiek correct en politiek is sowieso al niet zo boeiend om een serie over te maken wat mij betreft.