• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.316 stemmen

Borgen - Seizoen 4 (2022)

Alternatieve titels: Riget, Magten og Ære, Borgen: Power & Glory

Afleveringen: 8

Speelduur: 7 uur en 57 minuten

Ontwikkeld door: Adam Price

Met: Sidse Babett Knudsen, Birgitte Hjort Sørensen en Freja Riemann

Oorsprong: Denemarken

Datum van release: zondag 13 februari 2022

Eerst uitgezonden op: DR1 (Denemarken)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Borgen

Politiek leider Birgitte Nyborg wordt onverwachts verkozen tot eerste vrouwelijke premier van Denemarken, maar komt er al snel achter dat haar nieuw verworven rechten en plichten hun tol eisen van haar privéleven en haar dierbaren.

Afleveringen Seizoen 4 (2022)

1. 1. Fremtiden Er Kvindelig [The Future Is Female]

13 februari 2022 (57 minuten)

2. 2. Pest Eller Kolera [Plague or Cholera]

20 februari 2022 (1 uur)

3. 3. Inuit Nunaat Menneskenes Land [The Land of Men]

27 februari 2022 (1 uur)

4. 4. "Ministeren Ønsker Ikke at Udtale Sig" ["The Minister Does Not Wish to Comment"]

6 maart 2022 (1 uur)

7. 7. "Bare få Det til at Gå Væk" ["Just Make It Go Away"]

27 maart 2022 (1 uur)

8. 8. Havets Morder [The Mother of the Sea]

3 april 2022 (1 uur)

Huh? wat? das nog eens een fijne verrassing..

avatar van lang pee

lang pee

• 1987 berichten

Het blijft natuurlijk goed, maar langs de andere kant verveelde het mij ook. Het is veel van hetzelfde, en ik vond het derde seizoen er al teveel aan, en daar kunnen de vele steengoede topacteurs in seizoen 4 niets aan veranderen. Ook erger ik mij in de beste series aan de vele kleine fouten, ze drinken warme koffie maar er zit niks in de tas, en er is niet de minste damp, ze drinken uit lege bekers enz, zou niet mogen

• 1930 stemmen

Oh boy, dit is echt totaal ongeschikt voor de tere anti-woke zielen onder ons.

• 1930 stemmen

Ik vond het weer behoorlijk verslavend, maar ben toch wat teleurgesteld.
Ten eerste vind ik dit vierde seizoen overladen. Teveel politieke intriges en omkeringen in te korte tijd.
Ten tweede is het toch een soort karaktermoord op Brigitte Nyborg. Het einde kan dat niet meer rechtbreien.
Er zat voor mijn gevoel meer in, want het weerzien met de karakters was fijn en ook de nieuwe toevoegingen werkten prima. Verder vond ik het uitgangspunt van het conflict goed gekozen.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

eRCee schreef:

Oh boy, dit is echt totaal ongeschikt voor de tere anti-woke zielen onder ons.

Ach, ik heb zelf zo’n tere anti-woke ziel maar het is, eerlijk gezegd, wel zeer saai met veel voorspelbare clichés die (idd) in elke woke serie naar voren komen. En, sorry dat ik het zeg mijn beste eRCee, wat is (en blijft) Sidse Babette Knudsen toch een vreselijk lekker ding (lees: zeer mooie vrouw).

• 1930 stemmen

Grappig dat je denkt dat ik moeite zou hebben met zo'n opmerking.

Wat de clichés betreft: ik vind wel dat de setting van Borgen het op een nieuwe manier laat werken. Een goed voorbeeld is de uitbeelding van overgangsklachten. De opvliegers zijn een beetje clichematig, maar dan komt er ineens een moment dat ze opstaat om de Chinese ambassadeur te begroeten en dan urineverlies heeft, dat is toch wel een vrij uniek moment volgens mij.

Verder vond ik het inhoudelijke thema goed uitgewerkt, omdat de oliewinning hier ook goede kanten zou kunnen hebben (met name de onafhankelijkheid van Groenland), wat het dilemma sterker maakt en dat is ook precies wat de makers van Borgen altijd goed hebben gekund (met als een van de beste voorbeelden de aflevering over prostitutie in één van de eerdere seizoenen).

avatar van Suitehome

Suitehome

Als een goede vriendin die je na jaren weer ontmoet. Borgen Power & Glory is vlot, scherp, actueel en heel vertrouwd. Adam Price (van het al even geweldige Herrens Veje/Ride Upon The Storm) heeft weer een vol maar geweldig scenario gemaakt, met intriges, politieke machinaties en persoonlijke tragedies. Sidse Babette Knudsen ís Birgitte Nyborg en speelt alle sterren van de Deense en Groenlandse hemel. Kan dit beter? Nee, dit is toptelevisie en de beste Netflix-serie in jaren.

Ja. Ik had het niet meer verwacht na de eerste episodes maar langzaam bekruipt je weer dat warme bad dat Borgen is.

Een soort House of Cards maar dan zonder alle show en veel dichter bij ons eigen landsbestuur. Wat het ook geloofwaardiger maakt. Sidse is weer geweldig

avatar van james_cameron

james_cameron

Bijna tien jaar na het laatste seizoen hebben de makers van deze geweldige serie het toch aangedurfd om op de proppen te komen met een vierde reeks. En gelukkig maar, want dit doet absoluut niet onder voor de eerdere seizoenen. Birgitte Nyborg (weer magistraal gespeeld door Sidse Babett Knudsen) is inmiddels minister van buitenlandse zaken en raakt betrokken bij een oliecrisis op Groenland. De plotlijnen steken zoals altijd intelligent, meeslepend en spannend in elkaar en de personages zijn nog steeds erg intrigerend. De koek lijkt hiermee echt op te zijn, maar je weet het nooit.

avatar van De Blauwe Rijder

De Blauwe Rijder

De serie is behoorlijk links afgeslagen en dan heeft Brigitte ( O man wat een kanjer) nog een irritant betweterig vegazoontje. Ik hoop dat het goede van deze serie zal overwinnen. Maar zo zonde van al dat wokegedram.

• 1930 stemmen

Was altijd al links. Brigitte is namelijk een linkse politica.

Haha, inderdaad.