Mijn Series +

Rectify - Seizoen 4 (2016)

ontwikkeld door Ray McKinnon
met Aden Young, Abigail Spencer en J.D. Evermore

Rectify volgt het leven van Daniel Holden vanaf zijn vertrek uit de gevangenis. Daar heeft hij negentien jaar lang in de dodencel gezeten voordat DNA-bewijs de oorspronkelijk uitspraak tegensprak. Holden die achttien jaar was toen hij schuldig bevonden en veroordeeld werd voor de brute verkrachting en moord op een zestien-jarig meisje, keert terug naar zijn familie en geboortestad waar de moord plaats had, en waar velen nog steeds in zijn schuld geloven. Daniel wachtte zijn gehele volwassen leven op zijn dood. Nu moet hij weer leren om te leven, of beslissen of hij dat wel wil, terwijl anderen zich afvragen of hij die kans wel moet krijgen.

1. A House Divided
  2. Yolk
  3. Bob & Carol & Ted Jr & Alice
  4. Go Ask Roger
  5. Pineapples In Paris
  6. Physics
  7. Happy Unburdening
  8. All I'm Sayin'
Wat een prachtige serie en wat een schitterend laatste seizoen. Prima acteerwerk en mooie dialogen. M.i. krijgt deze serie veel te weinig aandacht.

Het laatste seizoen, Erikpol?
Deze heb ik vorig jaar even gemist, maar heb ik nu nog voor de boeg.
Inderdaad een serie van zeer hoog niveau.

Het laatste seizen donmarko22

avatar van Thomas83
Wederom een seizoen dat is gewijd aan de genezing van de personages, het weer leren communiceren met elkaar. Vooral in de laatste paar afleveringen lucht iedereen zijn hart. Dat zijn de climaxen in de serie, openhartige gesprekken onder vier ogen. Ook het hernieuwde onderzoek in de zaak-Hanna speelt net als in het vorige seizoen weer een belangrijke rol, nu nog meer zelfs, maar de persoonlijke groei en genezing van de personages blijft het punt van focus van de serie. In een antwoord op de vraag wie Hanna heeft verkracht en vermoord is Rectify uiteindelijk niet zo heel erg geïnteresseerd. Vandaar ook dat het einde geen verlossende uitspraak bevat of iets dergelijks.

Overigens ben ik niet over alle nieuwe personages even enthousiast. Daniels nieuwe huisgenoten zijn enorm leuk, maar Chloe en Billy vind ik wat minder personages. Chloe is meer een soort symbolische verlosser die Daniel er uiteindelijk toe moet aanzetten om in therapie te gaan. Al doet de serie het met haar wel goed op het einde door haar te laten vertrekken zonder wat te zeggen. Dat maakt haar ook een wat droomachtige verschijning, wat past bij het dromerige dat de serie wel heeft.

Verder viel het me wel op dat de muziek een stuk minder subtiel is dit seizoen. Dat heeft ook wel te maken met bepaalde openbaringen voor de personages, maar alsnog zoekt het soms wel een klein beetje het randje op en heeft dit seizoen ook wel een paar relatief minder subtiele scènes. Dat maakt het uiteindelijk ook wel het minste seizoen, maar het niveauverschil is niet groot met de voorgaande drie. Ik hou het bij een 4.0*.

avatar van DjFrankie
Een echte trage serie met heel veel gesprekken. Actie nul. Ik vond dit helaas het minste seizoen waar te gemakkelijk een einde aan het verhaal wordt gebreid.
Pluspunt ontdekking van dit nummer All Them Witches - The Marriage Of Coyote Woman

avatar van Esteban
Alwéér zo'n serie waar Canvas mee begon, maar de rest niet meer op het programma staat. Rectify, The Leftovers, Silicon Valley, Mozart in the Jungle ... Maaar wel de ene na de andere herhaling van Scandinavische reeksen. Tot zover mijn frustratie, waarvoor excuses. Ik kon het "eventloze" Rectify ook wel smaken.

avatar van ZAP!
De Christelijke aureool die al eerder niet te missen was tijdens de vorige drie seizoenen, licht hier vaker en extra op. Via 'rectify christianity' op Google kom ik zelfs de claim 'Rectify as Christian art' tegen.