Mijn Series +

'Allo 'Allo! - Seizoen 1 (1984)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

ontwikkeld door David Croft en Jeremy Lloyd
met Carmen Silvera, Vicki Michelle en Gorden Kaye

Maak kennis met René, de meest gezochte man in het bezette Frankrijk: vrouwen willen zijn lichaam. Het verzet wil zijn brein. En de nazi's willen zijn worst! In een klein café in het bezette Frankrijk vecht de lastiggevallen eigenaar, René, zijn eigen oorlog. Met de residentie van het Duitse leger in zijn bar, riskeert René zijn nek om het verzet te helpen door het verbergen van twee Britse piloten en een radiozender in de bovenste kamer. Alsof dit nog niet genoeg was, is René ook nog betrokken bij het verbergen van een kostbaar schilderij in een knoflookworst, die zelfs nu wordt onderzocht door de Gestapo. Maar het echte probleem van René is zijn vrouw, Edith, en wat zij zal doen met hem als ze erachter komt dat hij affaires heeft met zijn twee sexy serveersters!

1. The Fallen Madonna
  6. Red Nick's Colonel
  7. The Dance of the Hitler Youth
avatar van Kos
Kos
Eerste seizoen was nog niet zo. Later werd het leuker.

avatar van AOVV
Leuk eerste seizoen van deze komische reeks. Vooral typetjes als Leclerc en Herr Flick en de catchphrases blijven me bij, en natuurlijk de geniale vondst van de kolonel om, na de zogezegde executie van René, luitenant Gruber wijs te maken dat diens identieke tweelingbroer nu het café runt. Dat hij na een slip of the tongue van diens vrouw Edith dan ook maar René moet heten, is een even hilarische als onnozele bijkomstigheid.

Later zou het nog wat beter worden, met de toevoeging van Officer Crabtree, één van m'n favoriete personages uit de serie.

3,5 sterren

avatar van aburex
Eén van de leukste Engelse series!

avatar van JTV-kijker
Een tijdje terug alles beginnen oppakken op CAZ. De derde keer dat ik de serie ga bekijken en het heeft nog niks van zijn kracht verloren. Echt één van mijn absolute favorieten! Het eerste seizoen is echt zalig op terug te zien. Het is toch alweer 5 jaar geleden en inmiddels toch wel weer wat vergeten. Intussen al aan heel wat vrienden aangeraden en ze vinden het ook een grappige serie.

Ik vind 'Allo Allo' leuk, maar niet om alles te bekijken. Bij de talrijke herhalingen op tv vind ik het leuk om een tiental episodes te bekijken, maar dan heb ik het wel gehad.
De serie 'Secrets Army', waarop 'Allo Allo' als parodie gebaseerd is, vind ik veel sterker. Jammer dat deze serie hier ontbreekt. De serie werd gedeeltelijk of helemaal (?) in België (Brussel) opgenomen.

Heb alle seizoenen in bezit. Wat een stel mafkezen. Heerlijk om naar te kijken.

avatar van Scarafax
Topserie. Britten hebben altijd al de leukste comedy's gehad... vooral in de jaren 80 en 90...

avatar van theo79
Deze serie nooit echt serieus gevolgd maar als ik het toevallig bij het zappen tegenkwam bleef ik toch altijd hangen. Erg leuke en grappige serie.

avatar van EMBV
In het eerste seizoen maken we kennis met lamme goedzak Rene, druk met zijn cafe, serveersters en allerlei andere zaken. Herr Flick met zijn manke been, Helga, Leclerc. Allemaal personages die boeien en die verzeilt raken in de meest bizare situaties. Het is het Seizoen van de start van het onderduiken van de Britse Piloten en The Fallen Madonna..

Het stond allemaal nog in de kinder schoenen want gaande weg zie je serie en personages groeien. Toch is het eerste seizoen zeker al het bekijken waard, indien je van de typische humor houdt.

avatar van The Oceanic Six
Jeugdsentiment, maar nog altijd ijzersterk. 'Allo, 'Allo! (dat ik overigens hierna gewoon Allo Allo ga noemen) was wel eens toe aan een nieuwe kijkbeurt. Ik heb het door de jaren heen vaak op tv gekeken, je blijft automatisch hangen als je hier langs zapt, net als bij series als Married with Children of Friends. De humor is herkenbaar en maakt zaken niet moeilijker dan nodig. Allo Allo toonde aan dat je ook over een serieus en gevoelig onderwerp als de Tweede Wereldoorlog komedie kunt maken. Ze waren niet de eerste, maar ze werden wel de populairste.

Ik hoef de personages denk ik niet te beschrijven. Rene, Edith, Yvette, Herr Flick, Helga en noem ze allemaal op. Tijdloze karakters. Gordon Kaye is zó enorm goed als caféhouder René. Zijn gevoel voor mimiek, timing en de juiste houding is geweldig. Zijn cynisme of sarcasme heeft me geregeld weer laten lachen. Dat kon ik trouwens ook met Kolonel von Strohm en zijn assistent Captain Geering. Heerlijke onderlinge interactie.

Seizoen 1 kost een beetje tijd om los te komen, maar al snel voelt het vertrouwd. De Madonna komt er al snel in voor, net als het verzet of de running gag met de verzetsapparaat op de slaapkamer van Madame Fanny, altijd aan het klagen. Die vieze uiensoep ook! Ik moest ook wel lachen om de vermeende executie van René, die weer verscheen als zijn tweelingbroer. Met dezelfde naam. Mij heb je met dit soort humor. Of René die innig met zijn serveerster bezig is en word betrapt door zijn vrouw Edith. En dan doodleuk spreekt over zijn zelfverdedigingstraining aan haar. Schitterend.

Ik kijk uit naar het vervolg.